Plagsom støy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Plagsom støy

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plagsom støy

Hei,
    Etter at jeg har flyttet til ny leilihet, har jeg fått en plagsom støy(bromming) i høytalerne. Når jeg skrur opp volumet øker brommingen.
    Jeg har forresten:
    Patos 501 MK 2
    Cayin 252B
    Audiquest høytalerkabler
    Monster kabel mellom pc og forsterker

Har lager nye ender på kablene, samt prøvd å separere dem så godt som muli fra andre strømførende kabler.
    Har av å til merket at når jeg har koblet en extern harddisk til pcen, så har det blitt mere støy.
    I går var jeg å handlet en ny gulv lampe med dimmer. Etter hvert som jeg skrur opp lys styrken, så øker støyen, helt til jeg har skrud opp på maks. Det må jo være noe med strømnettet som lager disse forstyrelsene. Det elektriske nettet i leiliheten er gammel nok iallefall:P

Er det noen som har et godt tips for å fjerne brummingen/støyen i høytalerne?
    Kan slik støy på noen måte skade høytalerne mine?

MVH
    Patos Elsker

Foresten, bruker integrert lydkort, siden jeg har bærbar pc som lydkilde, men synes det er litt rart at lydkortet skal forårsake all støyen siden jeg merk at brummingen forandrer seg etter hvordan jeg dimmer lampen min, hmm, finns det noe slaks støyfilter jeg kan bruke, eller vil det kanskje hjelpe med nytt lydkort? i såfall blir det externt lydkort, hmm
    Noen som har noe tips om hva jeg burde gjøre?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dimmer er det verste du kan utsette et anlegg for. De lager masse støy, og dette forplanter seg til anlegget. Noen forsterkere er mer følsomme enn andre. LCAudio sitt nettfilter er ganske effektivt imot denne støy.
    Nu har du desverre ikke en ekstern dac, men hadde du det ville jeg foreslått Toslink imellem pc og dac, dette skaber et galvanisk skille imellom delene.

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brumming er alltid kjedelig... har du galvanisk skille koblet til flatskjermen din?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøb en Ground Loop Isolator fra hifiklubben......

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om dette problemet oppstår kun ved laptoppen innkoblet, kan en skilletrafo mellom pc og forsterker løse problemet. som nevnt i posten over!!

Om problemet er dær hele tiden uansett kildevalg, bør du prøve en skilletrafo på strømsiden. selges også på hifiklubben. Valhalla clean power, eller no sånt. Har en sånn selv og nå slipper jeg å få klikkelyder i anlegget hver gang naboen slår av og på en lysbryter. Den fjerner all støy fra nettet. Genialt!!

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valhalla clean power er ikke en skilletrafo, men et enkelt støyfilter.
    Galvanisk skille koster en hundrelapp og den bør du sette på antennekabelen.

Galvanisk skille på phonoledningen fra laptop er jeg mer skeptisk til. Erfaringen min er fra 5 år tilbake da jeg skulle fjerne dynamostøy fra en bilstereo. Det ble da kjøpt inn et skille til phonokabel fra biltema.. det ga en stor forringelse av lyden. Skikkelig skikkelig dårlig lyd. Kan kansje hende det blir bedre med en dyrere type.
    Løsningen i det tilfellet var ny cdspiller med høyere uteffekt på linjeutgangen, og signalkablene ble skjermet bedre.

Sjekk om laptopen din kan sende lyd digitalt, og om det er toslink eller s/pdif.
    Du må jo ha tilsvarende inngang på forsterker.

Evt fjerne jordinga til komponentene du har koblet til.

Eller prøve med støyfilter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene,
    skal se litt på skilletrafoer, støyfilter. Kan ikke koble digitalt mellom pc og forsterker. Har planer om å bygge meg htpc etter hvert....
    Er ikke så mye jeg kan gjøre med selve strøm nettet, siden jeg bare leier. Tenkte litt på å koble tv, datamaskin, lys(dimmer) på en annen kurs, men strømnettet er jo koblet sammen, så kan ikke se at det skal gjøre noe forskjell.
    Des uten, er de fleste kursene på 10A, å inntaket på 35, så er ikke mye jeg får fordelt uansett.

Når det gjelder forplantningen av støy på strømnettet, så er det ikke bare når jeg bruker pcen. FX tven forplanter seg også, så lenge den står på, selv om jeg ikke har koblet forsterkeren til tven. Har ikke flatskjerm.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •