Ny subwoofer til stereoanlegg. Oppdatert!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 70
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny subwoofer til stereoanlegg. Oppdatert!

Hei, jeg har nå bestemt meg for å investere i en subwoofer til mine B&W stativhøyttalere.

Høyttalerene det er snakk om er et par DM602 S3 som drives av en NAD C320BEE.

Jeg er ute etter en subwoofer som vil passe godt til høyttalerene, rommet og bruken min. Samtidig er jeg ikke ute etter det råeste av det råe, men jeg vil ha mest mulig for pengene, eller det jeg trenger for minst mulig penger.
    Dessuten så er det vel litt forskjeller ute og går når vi er såpass "lavt" i pris.

Jeg har hørt fire subber foreløpig, men det er kun to som har utmerket seg som kandidater.
    Nemlig B&W ASW610 og Velodyne CHT-10R.
    De koster akkurat det samme, og representerer hver sin butikk i nærheten av meg. Har også hørt kort på B&W ASW608 og en 8" Magnat sub i Monitor serien, men ingen av dem var imponerende.

Problemet mitt er at Velodyne subben står "strategisk plassert" i et godt dempet rom, mens ASW610 ble satt inn i et demorom på måfå, for en demo. Så ASW610 ble det litt peaker og dipper med.
    En annen ting er at Velodynen backet opp et par gulvstående høyttalere, mens ASW610 spillte sammen med et par små Dali Ikon stativhøyttalere.
    Derfor blir demoene helt forskjellige.
    Jeg skal nedom og høre på Velodynen i morra og tar da med mine egne høyttalere, og i dag hørte jeg på ASW610, så opplevelsen sitter friskt i minne

Foreløpig synes jeg begge er gode kandidater, og at de har hver sine fordeler\ulemper.
    Velodyne CHT-10R
    +fjernkontroll
    - vet ikke helt om jeg liker designet

B&W ASW610
    +kompakt
    +B&W (matcher høyttalerene)

Velodynen spillte mye mer kontrollert, og virket mye mer stabil og kontant enn ASW610, men ASW610 spillte både høyt, dypt og "melodisk".
    Problemet er som nevnt rommene subbene ble demonstrert i, som begge er mindre enn lytterommet hjemme forøvrig.
    Jeg liker at lyden er fast og presis, men også at den har godt med tyngde på lager.

Men nok om det, jeg vil benytte anledningen til å nevne at XTZ er et potensiellt alternaltiv, siden 99 W10.16 blir 1500kr billigere for meg, og testresulter og brukeromtaler virker lovende.

Er det noen som har erfaringer med noen av de tre nevnte alternaltivene?
    Er det noen som har andre alternaltiver, eller råd?

Musikken jeg spiller er for det meste rock (stort sett 60/70-talls og moderne), metal, punk og pop.
    Jeg spiller høyt av og til, men sjelden høyere enn 105dB, og da kun en sang som jeg absolutt må blåse inn i huet

Takk for all hjelp, vet den blir god

EDIT: endret tittel

EDIT2:Endret tittel, se post #17 for oppdatert problemstilling

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har prøvd subben fra b&w, men da jeg skjøpte selv så ble det xtz 10"
    Veldig fornøyd med denne til musikk. Her har man jo gode roomtuning-muligheter så man får integrert den godt samtidig som den har en forholdsvis kraftig forsterker (samme som 12" versjonen) som gir den god kontroll.

Nå hadde ikke jeg b&w høyttalere (jeg hadde infinity ht) da jeg prøvde subben så kan godt hende at det blir bra match med sub og høyttalere av samme merke, men jeg holder en knapp på xtz. Her får man mye for pengene!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du om B&W subben (ASW610) i forhold til XTZ og hvor stort rom har du?

XTZ virker populært, og den allmenne meningen om B&W subber er at de gir lite for pengene. Selv synes jeg at B&W subben lød veldig bra, og at den var veldig "morsom".

Problemet er at jeg gjerne skulle hørt en XTZ før jeg kjøpte en.
    Så hvis noen i aust-agder har lyst til å gi meg en rask demo, bare si i fra

Ellers kan det være verd å nevne at alle selgere selvfølgelig mener at de har den beste subben selv, bortsett fra HiFi Klubben, som ikke sier det direkte ...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg opplevde b&w som litt mere anstrengt og til tider kunne jeg på en måte høre hvor i rommet bassen kom fra. Vet ikke om det har noe å gjøre med at denne har lukket konstruksjon. Xtz har to bassrefleks-rør i forskjellige lengder som man kan plugge igjen med medfølgende "plugger" for å tilpasse den best mulig til rommet. Enten det er stort eller lite og ettersom hvilken bass-signatur man vil ha.

Er selvfølgelig masse finjustering før man blir fornøyd, men er flere muligheter å få det til å passe med xtz syns jeg.

Xtz'n har jeg prøvd både i en "kino" på ca 25kvm og i en hybel på 16 kvm og klarte å integrere den godt i begge rommene. Ingen av rommene hadde noen annen form for demping enn vanlige gulvtepper.

b&w er på ingen måte en dårlig sub, men her syns jeg xtz leverer et bedre produkt. Og det til en lavere pris

..minner om at oppfatning av hva som er god lyd er helt individuelt og her er det sikkert mange som er uenige og har andre erfaringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fikk nok bare ikke justert fasen riktig, og der har du et problem med B&W.
    Den har nemlig bare bryter mellom 0 og 180 grader. Med riktig justert fase hører du ikke hvor subben kommer fra

XTZ har trinnløs fase vel?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, kan nok stemme det.

trinnløst på xtz'n ja. Nærbilde av forsterkeren finner du på surround.no på 12" utgaven. De to har samme forsterker.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Du fikk nok bare ikke justert fasen riktig, og der har du et problem med B&W.
    Den har nemlig bare bryter mellom 0 og 180 grader. Med riktig justert fase hører du ikke hvor subben kommer fra

XTZ har trinnløs fase vel?
    XTZ har justerbar fase fra 0 til 180 grader.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen flere som har erfaringer, gjerne med andre subber som er dårligere i forhold

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Er det noen flere som har erfaringer, gjerne med andre subber som er dårligere i forhold
    Ikke til den prisen. Hadde en ASW600 som jeg byttet ut med en XTZ 12". Spiller mye bedre. Lettere å integrere kontra B&W. Flere kalibreringsmuligheter på XTZ.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikk og til den prisen hadde jeg fulgt med på bruktbørsen etter Velodyne HGS eller SPL serien. Så en HGS15 som ble solgt for drøye 5000.- for litt siden, røverkjøp!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om jeg begynner å helle mot XTZ, igjen.
    Men etter dagens demonstrasjon av ASW610, så sitter jeg igjen litt imponert.
    Kassa spillte ganske med, og det var så hele greia rista og slo i takt med elementet, (det var nok bare vibrasjoner som spredde seg, og ikke kassa som fysisk gav etter).
    Skal høre på Velodyne i morra som sagt, og gleder meg veldig. Der får jeg brukt mine egne høyttalere på en kraftig H/K forsterker, så det skal bli deilig å teste

Fikk 4 nye CDer i posten i dag, etter jeg bestillte på onsdag så ting er fryd og gammen her nå

Er det noen som har erfaring med Velodyne kontra XTZ da?
    Han som selger Velodyne mener han ikke har hørt noe som spiller bedre i den prisklassen, og at Velodyne er hans beste subkjøp. Han har lang fartstid i bransjen, så han bør vite hva han snakker om, eller så er han bare blitt en så god selger med åra :P

EDIT: når jeg først skal ha noe, vil jeg gjerne ha noe nytt, men jeg skal sjekke bruktmarkedet nå

EDIT2: hva meg denne?: B&W ASW 675 subwoofer i perfekt tilstand | FINN torget

EDIT3: Jeg ser jeg har feilpostet, beklager dette, men flytt gjerne til rikitg delforum hvis dere føler for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny subwoofer kommer fort på 5000kr, og gjerne 5500 inklusive kabler.
    Høyttalerene mine får jeg 2500-3000kr for, og da står jeg igjen med 7-8000kr.
    Så jeg kan kjøpe et par gulvstående høyttalere i stedenfor en subwoofer.
    På den måten vil jeg få bedre lyd over hele linja, og i tillegg mer bass.

Forsterkeren må nok byttes ut, men som en midlertidig løsning bør den fungere greit.
    Jeg tenker først og fremst på B&W DM683, som jeg har sikla på lenge, og egentlig vurdert å kjøpe etterhvert uanset. DM684 blir vel ikke store oppgraderinga fra mine 602, i alle fall ikke stor nok oppgradering til at det er verd 5000kr?

Er det noen som har noen tanker om saken?
    Kan godt trenge noen gode råd nå

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en Focal SW700S på torget. Et godt kjøp......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal bytte til 683 må du også bytte forsterker, den NADen blir nok dessverre litt i minste laget da.

Sub fra XTZ vil gi deg det du savner i bunnen, og de går antakelig dypere enn B&W 683 også. Sammenligner du en XTZ sub med den B&W suben du har hørt så legg merke til at XTZen veier dobAntakelig er det også bare en bryter for 0-180 grader fase mot trinnløs fase på XTZ. I tillegg har du også muligheter for å plugge bassporter på XTZ for å tilpasse bassrespons til ditt rom. Går du opp til 12" fra XTZ er den fortsatt billigere enn B&W suben
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at jeg må ha ny forsterker hvis jeg skal ha 683, men jeg kan vel bruke min midlertidig? Hørte en C325BEE spille på DM683 i butikken, og det spillte jo relativt høyt ...

12" blir for stort mener jeg, så det er utelukka.
    Det blir nok 10" hvis jeg skal ha subwoofer, og B&W hvis jeg skal ha høyttaler.
    Brukt er nok i de fleste tilfeller uaktuellt.

Jeg vet jeg virker vanskelig nå, men jeg er ikke så sikker på at det er en subwoofer jeg faktisk trenger.
    For jeg vil gjerne ha litt mer av den "dunkeibrystet"-bassen, men uten at jeg skal over på CV el.l. Jeg vil bare ha litt mer enn hva jeg har nå, og en oktav eller to dypere.

Noe særlig dypere enn 40Hz har jeg ikke noe akkutt behov for, så da er subwoofer kanskje ikke det som er aller mest passe?
    Slik jeg har det nå, så er det frekvenser fra ca 60Hz og nedover jeg trenger litt hjelp med, så sånn sett kan en subwoofer være litt grei.
    Men kjøper jeg nye høyttalere (DM683) får jeg samtidig bedre mellombass og mellomtone, pluss at jeg får litt mer bass.
    Mine 602 skal spille ned til 45Hz eller noe rundt der, mens 683 skal spille ned til 38Hz.

Jeg får se hva jeg gjør etter jeg har vært hos HiFi Klubben og fått hørt på begge løsningene, og etter at jeg har sett på budsjettet og hvilke råd jeg får her.
    Som sagt er det så godt som bare musikk jeg bruker anlegget til ...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, la oss glemme nye høyttalere for nå, og heller fokusere på subwoofere.

I dag var jeg hos HiFi Klubben og hørte på B&W ASW610 igjen, men følte at jeg ikke fikk noe godt inntrykk av denne. Det kan være rommet, men jeg fikk den ikke til å spille tilfredsstillende, og det var så godt som null trøkk.
    Så jeg spurte om å få høre noe litt dyrere, gjerne veldig dyrt, slik at jeg hadde noe å sammenligne med.

Da hørte vi først på B&W PV1, som spillte veldig pent, utrolig kontant og med passelig trøkk og tyngde. Problemet var prislappen på 12 000, så vi gikk fort over på en annen sub.
    Neste sub for tur var Dali IKON sub.
    Det var en helt annen lyd enn ASW610, og akkurat hva jeg var på jakt etter.
    Godt med trøkk og kontant bass, samtidig som den spillte dypt og den spillte mye bedre på litt volum.

Noe i den duren er hva jeg er på jakt etter, bare at jeg gjerne skulle sluppet billigere unna enn 6500kr.
    Og det var da jeg kikket gjennom sub-testene i Hjemmekino nr. 3 igjen etter å ha kommet hjem, at jeg la merke til at JBL ES250P fikk strålende kritikk, og at den kosta 5500kr.
    Tusenlappen billigere enn Dali IKON, og supre testresultater. Alt de klagde spesifikt på var at den ikke spillte bra over 100Hz, men så høyt har jeg ikke tenkt å sette delefrekvensen. 60-80Hz tenker jeg at jeg holder meg til.
    Problemet er at jeg ikke får hørt på den, da jeg tviler på at noen butikker vil ta inn en sub til 5-6000kr som jeg ikke er sikker på at jeg engang vil ha.

Dessuten er IKON subben 10kg tyngre, noe som nok har effekt på lyden.
    1000kr er likevel noe som veier sterkt opp, og jeg oppdaget at Dali også har en sub til 5500, nemlig Suite S1,2. Det var det selgeren sa at IKON subben het, selv om han oppererte med IKON pris.
    Skulle likt å høre S1,2, men jeg tror ikke jeg klarer meg med noe som er dårligere enn IKON subben.

Jeg vil ha det trykket, den kraften og kontante lyden som IKON hadde, men aller helst til litt mindre enn 6500kr.

Er det noen som har hørt Dali IKON sub og som vet om andre subber med samme lydmessige kvaliteter, bare til litt lavere pris?
    Jeg kan jo kjøpe to XTZ 99 W10.16 for 6500kr, og det er vel kanskje et bedre kjøp?

EDIT: JBL ES250P er tilgjengelig hos Multicom for 4000,-. Det er 2500 mindre enn IKON subben, og dersom JBL subben er noe i nærheten av den Dali IKON subben, så går jeg helt klart for JBL.

Noen tanker eller andre forslag?
    Finner lite spennende på bruktmarkedet nå forresten.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket denne tråden?
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...rukt-kjop.html
    Mange gode tilbud her innimellom.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helst at jeg kjøper nytt, men brukt kan vurderes om jeg finner noe bra til en overkommelig pris.

Hadde likt litt innspill eller erfaringer med og med lignende modeller av JBL og Dali IKON subben.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maser videre om XTZ da ...

Har hatt Dali SWA-15 og har prøvd XTZ 99W12 her hjemme. XTZen var ikke mye dårligere enn Dalien i mine ører. Og det var rett før jeg bestilte en XTZ da jeg fikk tilbud om den suben jeg har nå.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •