Ny subwoofer til stereoanlegg. Oppdatert! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 70
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jau, de har en demoversjon til redusert pris
    Men akkurat nå må jeg bare være tolmodig, for alt er jo stengt nå i påska

EDIT: bare for å ta det opp på nytt; det er tre løsninger jeg ser for meg:
    Løsning 1 = Dali Ikon Sub (eventuellt Suite S1,2)
    Løsning 2 = SVS SB12-Plus
    Løsning 3 = 2 stk. XTZ 99 W10.16

2 x 10" er større enn 1 x 12" (er vel det? :S), så da bør det jo trykke ganske bra. Og siden subbene ikke trenger å stresses så mye, så kan jeg spille veldig rent også, i tillegg til at det nok vil gå ganske dypt samtidig som det er rent?
    Men kvaliteten på en dyrere sub er jo bedre, samtidig som at det er litt greiere å forholde seg til en subwoofer.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Jau, de har en demoversjon til redusert pris
    Men akkurat nå må jeg bare være tolmodig, for alt er jo stengt nå i påska

EDIT: bare for å ta det opp på nytt; det er tre løsninger jeg ser for meg:
    Løsning 1 = Dali Ikon Sub (eventuellt Suite S1,2)
    Løsning 2 = SVS SB12-Plus
    Løsning 3 = 2 stk. XTZ 99 W10.16

2 x 10" er større enn 1 x 12" (er vel det? :S), så da bør det jo trykke ganske bra. Og siden subbene ikke trenger å stresses så mye, så kan jeg spille veldig rent også, i tillegg til at det nok vil gå ganske dypt samtidig som det er rent?
    Men kvaliteten på en dyrere sub er jo bedre, samtidig som at det er litt greiere å forholde seg til en subwoofer.
    Du vil vel kanskje egentlig ha en musikk-sub. Husk at SVS egentlig spesialiserer seg på dyp bass og filmlyd, lange, dype drønn osv. Da er kanskje Dali eller XTZ et bedre valg for deg. Har lekt mye med min XTZ i dag, og den låter mye bedre enn jeg trodde med begge portene tettet (kontra å ha de åpne). Litt udefinert kanskje, men tight og presist og med mye trøkk i brystet og fint driv. Er også godt plassert i lydbildet, høres ut som om lyden kommer fra et punkt midt imellom og litt over fronthøyttalerne mine (ca. midt på TV'n).

Evt
    Superrask sub

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har tenkt samme tanke før angående SVS, men en god sub er er allsidig sub
    SB12 er en kraftig forsterket liten tass, og i en lukket kasse bør det bli ganske presis bass av det. Men jeg bestemmer meg ikke før jeg har hørt den uansett. Så foreløpig er det Dali IKON som troner øverst på lista.

JBL ES250P skulle jeg likt å ha hørt, da denne kan fåes for 4000 hos multicom, og den var en av de ytelsesmessig beste subbene i testen i Hjemmekino nr. 3.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB12 er en kraftig forsterket liten tass, og i en lukket kasse bør det bli ganske presis bass av det. Men jeg bestemmer meg ikke før jeg har hørt den uansett. Så foreløpig er det Dali IKON som troner øverst på lista.

JBL ES250P skulle jeg likt å ha hørt, da denne kan fåes for 4000 hos multicom, og den var en av de ytelsesmessig beste subbene i testen i Hjemmekino nr. 3.
    Hehe du venter kanskje egentlig på at noen andre skal si at Ikon subben er et godt valg? Men hvis du har hørt den spille og er fornøyd, og vurderer høyttalere i samme serie etter hvert, og liker prisen, er det da noe å lure på? :-D

Men skjønner jo at du ikke vil ta en hasteavgjørelse.. det er jo snakk om noen tusenlapper, og det er jo snakk om et produkt du aller helst har lyst til å ha glede av i lang tid fremover, ikke sant

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har hørt Ikon subben og liker den veldig godt, men jeg har ikke fått "presset" den slik som jeg kommer til å gjøre av og til her hjemme.
    Det hender titt og ofte at det blir spilling på høyt volum når huset tømmes, og da blir det fort 105dB, så jeg må jo ha en sub som henger med dit også.

Hadde SB12 vært dyrere hadde jeg ikke brydd meg med å høre den engang tror jeg, men siden det er 7 minutter å kjøre for en demo, og prisen er den samme som for Ikon, så må jeg nesten høre den.
    En annen ting er at jeg ikke stoler helt på mine egne ører alltid, og setter stor pris på "nøytrale" uttalelser om subbene, slik at jeg kan se om jeg opplever ting på samme måten som andre.

Ikon høyttalere er aktuelle fordi de er mer lettdrevne enn B&W, og litt på grunn av prisen, som virker å være god i forhold til ytelse,
    Aller helst skulle jeg ønske jeg kjøpte B&W, da jeg liker designet mye bedre, og da er det greit med en "utenforstående" subwoofer, slik at jeg ikke blir påvirka av hvilken sub jeg han når jeg skal ha høyttalere ...

Menmen, påska er lang, så jeg må bare prøve å ikke tenke på dette for mye, ellers blir jeg rastløs :P

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, skjønner den. Husk å ta med litt krevende bass-spor da, det ligger noen slike på forumet. Test både Dali og SVS med disse vanskelige bass-sporene

Det er vel vanlig dag i morgen? Jeg må iallefall ut og handle forsyninger så jeg har noe å gjøre, b.l.a. litt teppestoff, kontaktlim, vinkeljern, mm

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi Klubben er stengt frem til tirsdag, (dessuten tror jeg nesten de er lei av meg nå snart :P), men jeg skal prøve å ringe L-sound og høre om det er lenge igjen til demorommet er klart.

Jeg har pleid å kjøre på med musikk jeg liker som også har endel bass.
    Sultans of Swing og Brothers In Arms av Dire Straits
    Numb og Shadow Of The Day av Linkin Park
    Mistress og Overburdened av Disturbed
    Mann Gegen Mann og Heirate Mich av Rammstein
    To Them These Streets Belong og Woth Dying For av Rise Against
    Warriors Of The Worl av Manowar
    One av Metallica
    Som noen eksempler.

Hvis du har noen forslag med litt heftig bass som kan sette subben "ut av spill", tar jeg de gjerne imot

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste som påstår at SVS er en hjemmekino sub å ikke en musikk sub er folk som ikke har hørt de skikkelig kalibrert. Selv da har de masse lyd, å mer dypbass enn de fleste er vant til å høre, men når man har fått kalibrert de inn spiller de kjempebra på musikk og er veldig stramme å kjappe. Kalibrering er kjempeviktig, spesielt når man har en sub som spiller skikkelig dypt.

SVS SB12-Plus er en kjempesub den, men skal du først nedom Jan Ove på LSound å ha en demo ville jeg jo selvsagt også fått han til å koble opp en PB12-NSD og en SVS PCi 25-31. Disse er jo også i samme prisklasse. Uansett, lykke til med handelen av sub i den nære fremtid
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører selvfølgelig på andre ting når jeg først er der, men SB12 er nok den som er mest passe størrelsesmessig.
    Syllindersubbene er jo plassbesparende med tanke på gulvareal, og de har en demobrukt 25-31 på nettet ser jeg ...

Men hvordan er punchet i disse i forhold til de med fremoverrettet element?

Noen som vil dele sine sub-test sanger

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører selvfølgelig på andre ting når jeg først er der, men SB12 er nok den som er mest passe størrelsesmessig.
    Syllindersubbene er jo plassbesparende med tanke på gulvareal, og de har en demobrukt 25-31 på nettet ser jeg ...

Men hvordan er punchet i disse i forhold til de med fremoverrettet element?

Noen som vil dele sine sub-test sanger
    Jeg har vært igjennom MANGE forskjellige subber de siste årene, å har aldri hatt så mye punch som jeg har nå. (med nedoverstilt element) Som sagt, angående punch, å at subben føles rask nok til følge musikken. Dette har med kalibrering å gjøre. Dårlig kalibrert så vil de fleste subber som går skikkelig dypt høres trege ut. Riktig kalibrert derimot.......

Som sagt, jeg mener skikkelig kalibrering er alpha omega på om en sub høres bra ut.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kalibrering betyr mye, og det er nok derfor jeg ikke fikk punchet med B&W ASW610. Den spiller faktisk ganske dypt, og selv om jeg så at subben slo, så kjente jeg egentlig ingenting.

Jeg hører en del musikk med "rask bass". Metall med mye stortrommebruk som f.eks. In Flames og Soilwork.
    Det er viktig for meg at det blir "dunk, dunk" og ikke "buuuuuur".
    Har du noen erfaring med slik musikk på SVS?

Og har du erfaring med XTZ kanskje?
    2 "små" subber fremfor 1 litt større?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører selv veldig mye på musikk, å har ett veldig bredt spekter. Hører på alt fra Dire Straits til Rammstein, til Godsmack, til Katie Melua å så videre. Er veldig kritisk til at bassen skal være tight. Er som du sier. Jeg vil ha skikkelig drag i bunnen når det kreves, men det skal dunke når det skal dunke. Er ikke int. i en sub som låter likt uansett hva jeg mater den med av matriell.

Angående hva jeg har testet. Har vært innom diverse subber fra SVS, Dali, CV, Audio Pro, B&W, Klipsch å sikkert en bunke til jeg ikke kommer på i farten.

2 små subber kan ofte være bedre enn en stor en, men trenger ikke nødvendigvis bli det. I mitt rom har jeg veldig lite å hente på å kjøre 2 subber. Har testet det, å rommet har rett å slett ikke nok plasseringsmuligheter til å få utnyttet 2 subber skikkelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Dire Straits til Rammstein passer også veldig godt for min musikksmak
    Jeg har vel egentlig ikke plass til to subber slik jeg har det nå, og slik jeg har det nå gir best lyd ...
    Det er mulig jeg har nevnt det før, men det kan være verdt å nevne igjen. Jeg har god respons helt ned til mellom 50 og 60 Hz et sted, så en subwoofer er akkurat hva jeg trenger, og den trenger for øyeblikket ikke spille høyere enn 60Hz. Og det er vel ikke under 60Hz det største "hurtighetsproblemet" og romlinga ligger?

Det jeg tenkte på med to mindre subber var i så fall to XTZ 10", som kommer på omtrent samme pris som en av de to andre subbene. ( Men så var det plassproblemer da ..)

Hva har du testa av B&W og Dali forresten?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du testa av B&W og Dali forresten?
    B&W ASW 4000 var vel den siste jeg testet fra B&W, å den siste jeg testet fra Dali het Dali SWA 15 hvis jeg ikke husker helt feil.

Angående delingen, der må du bare prøve deg frem. Med lik sub, funket 60Hz best i den forrige leiligheten, mens 80Hz funker best her jeg bor nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, har ikke vært borti de to subbene du nevner, dessuten er de litt større enn hva jeg har planlagt å skaffe meg

Men hvordan kontrollerer jeg at jeg har riktig fase på subben?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 bassere funker somregel bedre en 1...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje, men da må jeg ned på kvaliteten.
    Jeg er ute etter noe som skal spille renest mulig, og som ikke blir for buldrete.
    Som du sikkert har fått med deg er det snakk om to XTZ 10" i så fall, og jeg har på følelse av at både Ikon sub og SB12 spiller "penere" enn XTZ 99 W10.16.

Og for fremtiden er det greiest om jeg har én dyr fremfor to små, slik at jeg kan kjøpe en til da.
    Som sagt er jeg veldig usikker.

Men det hjelper lite om du som regel får bedre resultat med 2 subber hvis det hos meg viser seg å være 1 SB12 som spiller best, eller 1 IKON sub som gjør det ...:?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom på en ting som jeg har glemt helt vekk.
    Går det ann å kjøre aktiv deling med SVS SB12-plus?
    Jeg ser det er low-level utgang også, men jeg vet jo ikke om subben filtrerer ut de frekvensene den selv spiller, eller om den bare "kopierer" de og sender alt sammen videre ...

Jeg har et forferdelig problem med resonans i rommet, særlig mellom 40 og 50Hz der det alltid er en stor peak. Derfor tror jeg det kan hjelpe å kjøre aktiv deling ved f.eks 50Hz, slik at jeg slipper denne peaken (som fort kommer opp i + 17dB). Subben kan jeg plassere et sted der den slipper unna den peaken.

Det er snakk om hvor praktisk jeg klarer å plassere meg i rommet, ikke lydkvaliteten. Rommet mitt består av en nesten kvadratisk del, med en slags rektangulær utstikker.
    Har hatt et par tråder rund om kring om dette rommet, men DETTE er vel den greieste av de. På sisste side ser dere hvordan jeg har det nå, med høyttalerne midt på gulvet. Noe som ikke er så veldig praktisk at det gjør noe.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøre signal inn i SB12+ og sette deling til f.eks. 50 hz og sende alt over 50 hz videre ja. Skal være meget bra elektronikk innom den slik at ikke signalet blir forringet.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Du kan kjøre signal inn i SB12+ og sette deling til f.eks. 50 hz og sende alt over 50 hz videre ja. Skal være meget bra elektronikk innom den slik at ikke signalet blir forringet.
    Det stemmer ikke. Jeg antok dette selv, men etter å ha hørt direkte med SVS i USA kom det fram at høypassfilteret i SB12 er fast på 80 Hz (for linjeutgangen) og rundt 90 Hz for høyttalerutgangen (varierer med impedansen til tilkoblet høyttaler).

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •