Ny subwoofer til stereoanlegg. Oppdatert! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 70
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I Hjemmekino klagde de litt på at XTZen (12") var litt feit og buldrete, og det vil jeg ikke ha noe av. Å gå ned på 10" kan sikkert løse dette litt, men jeg tror at jeg da mister det trykket jeg er på jakt etter, med mindre jeg kjøper to, og da er jeg jo oppe i prisen for Dali IKON ...

Jeg likte som sagt IKON subben veldig godt, og noe med samme trykket og dybden/fylden som den, og kanskje med enda litt tørrere lyd er hva jeg kunne tenke meg. Bare at prisen helst er litt lavere, gjerne under 5000.

Er det noen som har hørt JBL ES250P?

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har XTZ 10", og er fanatisk opptatt av kontant og tight bass og liker egentlig kun sub i lukket kasse - men selv uten å plugge bassportene spiller denne ganske så tight. Stortromma er kanskje litt "våtere" og har litt daffere attack enn den kanskje burde ha hvis du ikke plugger igjen hullene, men hvis du plugger dem spiller den veldig tight og kontant, og lyden blir endel tørrere.

Pleier å kjøre uten propper når jeg ser på film, og det er ikke alltid jeg gidder plugge igjen når jeg hører på musikk heller, lyden blir litt mer "party" og lytteopplevelsen blir litt morsommere uten plugger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var slik jeg antok 10" var, veldig tight og fin grunnet kraftig forsterker.
    Men hvis JBL ES250P spiller bedre (høyere og med mer "punch" samtidig som den spiller like rent eller renere), så legger jeg med glede i 1000kr for å få den.

Jeg kan ikke få sagt det nok: lyden i IKON subben var knall!
    deilig puch som fylte rommet og rystet sofaen akkurat passelig. I tillegg var lyden kontant, og det var svært lite romling (kun vel høy deling og på enkelte sanger).

For å nevne et par eksempler.
    Stortomma i Rise Against sanger "To Them These Streets Belong" og "Worth Dying For" dunka godt i hele kroppen.
    Bassgitaren i Dire Straits "Brothers In Arms" og "Sultans Of Swing" var stram og fin.
    I tillegg fikk Linkin Parks "Shadow Of The Day" et helt nytt liv. Har aldri hørt den sangen på den måten før.
    Soilwork og In flames, med sin heftige stortrommebruk, ble veldig godt fremført, og dypbassen i Soilworks sanger satt som et skudd.
    Tight, presist og den viktige snerten.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Det var slik jeg antok 10" var, veldig tight og fin grunnet kraftig forsterker.
    Men hvis JBL ES250P spiller bedre (høyere og med mer "punch" samtidig som den spiller like rent eller renere), så legger jeg med glede i 1000kr for å få den.

Jeg kan ikke få sagt det nok: lyden i IKON subben var knall!
    deilig puch som fylte rommet og rystet sofaen akkurat passelig. I tillegg var lyden kontant, og det var svært lite romling (kun vel høy deling og på enkelte sanger).

For å nevne et par eksempler.
    Stortomma i Rise Against sanger "To Them These Streets Belong" og "Worth Dying For" dunka godt i hele kroppen.
    Bassgitaren i Dire Straits "Brothers In Arms" og "Sultans Of Swing" var stram og fin.
    I tillegg fikk Linkin Parks "Shadow Of The Day" et helt nytt liv. Har aldri hørt den sangen på den måten før.
    Soilwork og In flames, med sin heftige stortrommebruk, ble veldig godt fremført, og dypbassen i Soilworks sanger satt som et skudd.
    Tight, presist og den viktige snerten.
    Jeg aner ikke om JBL ES250P spiller bedre, men det må vel være mulig å få en demo på den og XTZ 10"ern?

Når du får nivåkalibrert XTZ subben riktig spiller den fantastisk bra med mye skyv og "punch" i bassen og du får ikke noe "romlebass" hvis ikke innspillingen har romlebass (dvs. noen effekter på musikk, noe film osv). Jeg har litt bassfattige fronter så jeg deler min helt oppe på 80hz, og subben tilfører lydbildet en fantastisk varme i hele rommet samtidig som den trøkker godt uten å romle eller lage blåselyder.

Det beste er at du merker ikke subben i det hele tatt når den er slått på - men du merker det utrolig godt når den er slått av. Dette er en subb som får meg til å dra godt på smilebåndet av ren spilleglede, det er rett og slett en fryd å høre på. Prøv for eksempel Kreator's "Coma of Souls" eller Carcass' "Necroticism - Descanting the Insalubrious" - moro i timesvis.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, det høres lovende ut, men jeg kan nok ikke få demonstrert noen XTZ subber desværre.
    Det kan bli problem å få hørt på JBLen også, da ingen her i nærheten har noen på lager, og jeg må i så fall kjøre en tre kvarters tid hver vei for å komme til nærmeste sted de kan ha en på lager.

Har du hørt noen virkelig dyre subber som du kan sammenligne med?
    Det var noe helt spesiellt med PV1 og IKON subben, en nærhet og en klang jeg aldri før har hørt maken til.

Som selgeren sa, IKON subben er en "entusiastsub", og jeg er en kunde som stiller veldig store krav :P

Men jeg kan jo kjøpe to XTZ 99 W10.16 for omtrent samme pris som jeg får IKON subben for. Men selve lydkvalitenen på IKON subben er nok bedre, selv om det kanskje vil bli enklere å integrere to subber ...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    OK, det høres lovende ut, men jeg kan nok ikke få demonstrert noen XTZ subber desværre.
    Det kan bli problem å få hørt på JBLen også, da ingen her i nærheten har noen på lager, og jeg må i så fall kjøre en tre kvarters tid hver vei for å komme til nærmeste sted de kan ha en på lager.

Har du hørt noen virkelig dyre subber som du kan sammenligne med?
    Det var noe helt spesiellt med PV1 og IKON subben, en nærhet og en klang jeg aldri før har hørt maken til.

Som selgeren sa, IKON subben er en "entusiastsub", og jeg er en kunde som stiller veldig store krav :P

Men jeg kan jo kjøpe to XTZ 99 W10.16 for omtrent samme pris som jeg får IKON subben for. Men selve lydkvalitenen på IKON subben er nok bedre, selv om det kanskje vil bli enklere å integrere to subber ...
    Tja, jeg synes ikke det er spesielt enkelt å integrere to subber iallefall. Har ikke sammenlignet med mye hjemme-sub, men i bilen min driver jeg en Resonant Engineering 12" med en monoblokk fra Audison, dette har vel en totalpris på ca. 10000 kroner, og har brukt dagesvis på plassering, tweaking mm. Har ikke brukt romkorreksjon i bilen.

Uansett, hovedforskjellen ligger nok i hvor musikalske subbene er, RE subben høres nesten ut som et arsenal av subber der alle spiller hvert sitt instrument, her har man virkelig fantastisk separasjon av forskjellige instrumenter, og det virker som om subben ikke har noen egen klangfarge i det hele tatt. Alle instrumenter, det seg være el-bass, akustisk bass, horninstrumenter, slagverk, vokal, strykere e.l. gjengis på en helt fantastisk naturtro måte og jeg har til tider vanskelig for å forstå at en høyttaler kan klare å gjengi så mange forskjellige stemmer uten at det finnes noen som helst form for gjennomgående klangfarge.

Med XTZ subben blir det på en måte litt mer "sammenklatting" av instrumenter, det kan til tider være vanskelig å separere hvilket instrument som spiller hva, f.eks. i tunge klassiske komposisjoner med flere tunge akustiske basser som spiller lignende basslinjer samtidig. Man hører ikke like god forskjell på en fretless og en vanlig el-bass, og det er verre å høre om bassisten plukker strengene med plekter, et pengestykke eller om han bruker fingrene. Kort og godt høres XTZ'en litt mer ut som en høyttaler enn RE subben, som er veldig flink til å forklé seg som et musikkinstrument.

Edit: XTZ subben er fortsatt en utrolig god sub, og det at den ikke har like oppløst lyd som noen dyrere alternativer tror jeg ikke er noe stort problem, i vanlig bruk ville nok de aller, aller fleste synes denne har mer enn god nok oppløsning til subwoofer å være. Den høres ikke så veldig ut som en høyttaler i forhold til mye annent i både samme og høyere prisklasse av hva jeg har hørt..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med REL sub? Har ikke hørt det selv, vet heller ikke mye om forhandlere og pris, men de skal være veldig bra på musikk, og for å spe på litt i bunnen slik du sier du vil.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REL har jeg ikke set så mye på egentlig, men det er ingen i nærheten som har noen i butikk, så jeg får nok ikke demonstrert REL heller.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kjøp dog den Ikon, 1000,- er jo ingenting egentlig.
    Men skal jeg sørge for at du ikke bestemmer deg på en stund da slenger jeg inn denne Quake II på tilbud : http://www.hificenteret.no/pdf/demo-og_bruktsalg.pdf det er en liten nett hardslående sak der klarer 15 hz, merkelig nok. Rigtig høyt spiller den ikke, men til musikk er den super.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det stort sett to alternaltiver nå, og det er Dali IKON sub, og JBL ES250P.
    Prisforskjellen er på 2500kr. Er IKON subben SÅ mye bedre at den er vert de ekstra pengene?

Jeg skal jo oppgradere høyttalerene etterhvert, og da er ikke Dali IKON utelukket. IKON 6 virker som en veldig passende høyttaler for meg og da kan det være gøy med subwoofer i samme serie ...

EDIT: et annet alternaltiv er Dali Suite S1,2, som selgeren sa at jeg hørte på da jeg fikk høre på IKON subben.
    Skal for sikkerhets skyld høre på Suite S1,2 før jeg bestemmer meg helt.
    6500 er fryktelig mye penger synes jeg, og 5500 er litt bedre, selv om 4000 er best
    Problemet er at jeg ikke vil ha noe som ikke er bra nok. Jeg vil heller betale ekstra for noe bedre enn hva jeg trenger, enn litt mindre enn hva jeg håpte jeg kunne slippe unna med for noe jeg ikke blir helt fornøyd med.

Men jeg vil heller ikke betale alt for mye mer enn det jeg må. For tenk om JBL subben holder i massevis.
    Noen som kjenner seg igjen i problemet? :P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY er likevel ikke helt utelukket, men da skal det være prestasjon på HØYT nivå
    Jeg har hørt om DynaBel Phobos, men jeg vet ikke om jeg har helt troen på at den leverer hva jeg vil ha.:?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra det du sier du vil ha skal du styre unna Phobos. Jeg hadde to stykker her på stua, og til prisen var de god, men jeg tør påstå at XTZene var bedre selv om Phobosene var long gone når jeg prøvde XTZ. Prøvde både 10" og 12" fra XTZ, men syntes 10" ikke gikk dypt nok til film hos meg. Jeg sliter og med et vanskelig rom, og til slutt ble det en SVS som ble redningen her, og etterhvert blir det en til, bare jeg får orden på noe verktøy nedi kjelleren.

Hva med DIY SVS SB12Plus Welcome to L-Sound!

Da tror jeg du vil få det du er ute etter...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt at du linket meg dit, for SVS subben var testet sammen med blandt annett IKON sub

IKON sub fikk terningkast 4, og ble beskrevet som rund og varm, men fortsatt fast i kantene. Godt kontrollert og omtrent like god til stereo som til hjemmekino.

SVS PB12 fikk terningkast 6, men jeg synes å lese at de ikke helt liker den når den "presses ned mot 20Hz".

De koster like mye, og siden jeg bor i Arendal har jeg ypperlig anledning til å høre begge, da L-sound har lokaler rett i nærheten, og HiFi Klubben ligger 10-20 minutter unna (avhengig av hvor tett trafikken er :twisted: ) i Grimstad.

L-Sound har desværre ikke åpent for lytting akkurat nå, men jeg skulle ringe igjen etter et par uker, og det er vel et par uker siden jeg ringte snart
    Jeg skal da høre på SB12-Plus og se hva jeg synes om den kontra Ikon subben.

Men så til to ting jeg lurer på.
    1: Hvordan lager jeg DIY av SB-12?

2: jeg var innom en forhandler som begynte å snakke om fasefeil hvis jeg brukte for stor subwoofer; hva betyr egentlig det?
    Jeg har stativhøyttalere med hvert sitt 7" element, jeg bør da kunne kjøre på med en ganske stor sub til de? I hvertfall 12" ...?

EDIT: ellers kan det være greit å legge merke til at de trekker omtrent like mye strøm, at IKON er over 10kg tyngre, at SVS kommer med 3 års garanti og at SVS har MYE mer instillingsmuligheter.
    Men jeg har faktisk vanskelig for å tro at jeg finner noe bedre enn den Ikon subben, slik tenker jeg i alle fall nå

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Lager en kasse med samme mål som SB 12, får tak i et SVS 12.2 element (rundt 1000,-) og kjøper en passe forsterker, gjerne en BASH brukt eller ny fra f.eks. O Audio i USA.

2. Dette vil jeg kalle tull, fasefeil har ingenting med størrelse på suben å gjøre. Fasefeil er noe som oppstår dersom lydtrykket fra suben og høyttalerne dine treffer deg til forskjellig tid (veldig forenklet). Derfor er det mulighet for å justere fase på suben, slik at du får suben til å spille "sammen " med høyttalerne dine i stedet for mot dem. Har en kompis som har XTZ 99.26 med en 6,5" i hver, samt en XTZ 99W12 til å spille sammen med hver av dem i et stereooppsett, og det spiller som en drøm.

Du som bor i Arendal kan jo ta kontakt med flageborg, han er jo guru på alt som har med sub og justeringer å gjøre. I tillegg kan du jo få demo, du har sikkert lest reportasjen i siste Hjemmekino?

Uten at jeg har hørt noen av de subene du vurderer så vil jeg tro at SVSen er å foretrekke fremfor Dalien basert på det jeg selv har hørt fra min egen Dali SWA-15 og SVS PC 20-39 plus

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt mail til Flageborg via forumet her, men han virker ikke å være pålogga så mye nå. Han er sikkert på ferie.

Reportasjen har jeg selvsagt lest, og han virker som en med mye peiling. Får se om jeg får kontakt med han etterhvert.

Takk for oppklaringen på spørsmålene

EDIT: men vil det låte HELT likt hvis jeg bestiller en BASH forsterker på 4504W og et element likt det i SB12?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen blir at du har et 12.2 element i stedet for et 12.3 element som står i SB-12. Alle 12" fra SVS har samme element, det sår et 12.3 element i min sub nå, den er oppgradert fra 12.2. Det ble gjort av forrige eier, så hvor stor forskjell det er skal jeg ikke si, men etter det jeg har lest er det ikke store forskjellen folk har opplevd etter bytte. Det er mer nyanser har jeg inntrykk av, men den godeste flageborg har sikkert oversikt aver det også

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, vi får satse på flageborg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å få kontakt via tråden hans?

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...rrangeres.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han er på ferie, for han har ikke vært pålogga siden 10. mars.

Men jeg tror jeg bør "rådføre meg" med han før jeg gjør et kjøp

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta mmed denne Welcome to L-Sound! i vurderinga også kanskje?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •