Musikk i 2 eller fler kanaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikk i 2 eller fler kanaler?

Ser at de fleste her har fler enn 2 kanaler, men hva foretrekker dere? flerkanalsmusikk eller musikken på det tradisjonelle stereo-viset? For min del klarer jeg ikke å høre på musikk i fler enn 2 kanaler, er som om noe blir galt og jeg blir nesten litt forvirra. Når det gjelder filmopplevelsen er det ingen tvil hos meg, da passer selvfølgelig et oppsett med fler kanaler mye bedre, og øker gleden mye. Jeg prøver å kaste ut påstanden "Musikk i 2 kanaler er best" og ser om det er noen som biter på

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes SACD låter bra, men de er som regel mikset slik at en ikke aner hvor i rommet/salen man er (får ikke noe "live" følelse). Takke meg til et skikkelig konsertopptak i stereo.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fullt mulig at hvis jeg en gang hører et godt opptak at jeg blir bitt av flerkanalsbasillen, noen som har hørt noe som lyder virkelig godt? Har vært en skuffelse hver gang synes jeg...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk i 2 kanaler er bedst, men, hvis en sacd har bare "ambience" i bakkanalene så er det meget bra. Diana Krall sin koncert dvd har dette bl.a. Har et par sacd, bl.a. en Chopin piano koncert hvor bare ambience er bak og dette er meget fint. De fleste sacd multikanal er dog som stereo var i sin barndom, guitar til højre, trommer bak osv, mystisk.
    Sacd er jo stadig i sin barndom og jeg undres om vi kommer til oppleve det gro opp....
    Niels.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en stor tilhenger av flerkanalsmusikk.Har gjenoppdaget flere av mine gamle helter etter at de ble gjenutgitt på DVD-A/SACD.Kan nevne
    grupper som Queen,Foreigner,Eagles,Deep Purple,Chicago,Roxy Music m.m
    I de fleste tilfellene har medlemmene i gruppene vært involvert i flerkanalsmix'ene og har uttalt at slik vil de at det skal låte,de hadde bare ikke muligheten før. På jazz(Som jeg ikke hører på) og klassisk
    kan jeg være enig at en mix med "ambience" i surround er å foretrekke.
    Foretrekker DVD-A fremfor SACD.Bortsett fra DSOTM synest jeg SACD blir noe veikt.Er en del bra klassisk SACD som kan anbefales.
    Hører naturligvis en del i stereo,men det blir mindre og mindre,selv om det har blitt litt etter at jeg kjøpte nye høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sverger til musikk gjengitt i 2 kanaler. Det gjelder også SACD.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å bli noen år siden jeg jobbet profesjonelt med lyd (både PA og studioarbeid), med lydmiks i mer enn 2 kanaler blir for meg helt feil. Dog med untak av liveopptak hvor bakkanalene brukes til ambience og ikke musikk-miks.
    Forsøket på quadrofoni for over 30 år siden ble en kortvarig hype, jeg ser ingen rasjonell grunn til at flerkanalsmusikk skulle få et bedre fotfeste i dag, selv om teknikken ligger klar for det.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare minne om at det var heftig motstand mot stereo da det kom. Mange mente at mono var det eneste saliggjørende.
    Jeg tror ikke det dreier seg om hva som er best, men om de mest vellykkede opptakene. Det finnes strålende opptak i stereo, men også noen merkelige hybrider. Hvis man har hørt hvordan Pink Floyd og The Beatles gjorde mange av sine stereo-mikser, så kan vi sikkert være enige om at stereo-opptakene har blitt betydelig bedre med årene.

Jeg tror at om noen år vil flerkanalsopptakene/miksene være så bra at mange vil foretrekke flerkanals lyd.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Vil bare minne om at det var heftig motstand mot stereo da det kom. Mange mente at mono var det eneste saliggjørende.
    Var det det? Hvor kom denne "heftige motstanden" mot stereo fra?

Det finnes strålende opptak i stereo, men også noen merkelige hybrider. Hvis man har hørt hvordan Pink Floyd og The Beatles gjorde mange av sine stereo-mikser, så kan vi sikkert være enige om at stereo-opptakene har blitt betydelig bedre med årene.
    Mange Beatles-entusiaster vil nok mene at mono-miksene var de beste, men så har jo Beatles omtrent aldri gjort en normal stereomiks heller.

Jeg tror at om noen år vil flerkanalsopptakene/miksene være så bra at mange vil foretrekke flerkanals lyd.
    Som sagt, der er vi uenige 8)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger egentlig av humøret. Jeg har ingenting imot flerkanalsmusikk, så lenge jeg slipper å føle at jeg sitter midt i bandet. Men, PLII Music og slikt, fysjom.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne likt å oppleve flerkanalsmusikk på godviset, hvis det faktisk finnes? Er det noen i oslo butikker i oslo som kan gi en rimlig god demo? kanskje jeg blir overbevist og må oppgradere fra stereo?

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer dette :?:
    Och för bäst ljud i 2-kanals använder du dej av ett par analoga coaxial kablar för att spela musik cd:s.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Var det det? Hvor kom denne "heftige motstanden" mot stereo fra?
    Det var en del som mente at fase-problematikken som oppstår ville være et problem nesten uansett. Jeg er tilbøyelig til å være enig. :shock:
    Når jeg så programmet "HiFi-delirium" som gikk på NRK for en tid tilbake må jeg innrømme at jeg ristet litt på hodet når de i det ene øyeblikket posisjonerte høyttalerne på millimetern fra sweet spot, for å i neste øyeblikk sitte tre stykker på rad og rekke i en sofa med lukkede øyne og lytte på den gode lydgjengivelsen. Det er vel strengt tatt maksimalt en av dem som fikk ordentlig audiofil lydgjengivelse.

Hvorvidt motstanden var heftig er vel relativt. Jeg var ikke der for å oppleve det selv, men ser andre har bemerket dette i artikler jeg har lest, og går da ut fra at motstanden var såpass stor at den fortsatt huskes.

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt endel på sacd utgivelsen av dark side of the moon (eneste sacd jeg har :wink: ) og er veldig fornøyd med den. Det er spesielt effektene som kommer til sin rett på denne utgivelsen, f.eks stemmene som virkelig vandrer rundt i rommet på brain damage.

Ellers tror jeg det vil gå noe tid & mange utgivelser før de virkelig gode produksjonene dukker opp, vi må som med mye ny teknologi vente til man blir ferdige med å "gjøre noe bare fordi det er mulig" ™. Tenk f.eks. på alle de grusomme box in & out, slides osv. som dukka opp i nrk-tv's produksjoner på 80-tallet når de fikk "utstyr med muligheten til å gjøre det..."

:water

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sverger til 2 kanals!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig musikk spilles jo faktisk i "2 kanaler" det er jo ikke trommer og voklaer bak deg (på vanlige konserter...) så det blir jo unaturlig med lyder fra alle kanter, etter min smak.
    Dog kan det selvsagt gi en grei live opplevelse.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg synes musikk hører hjemme med 2 kanaler.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av water
    Jeg har hørt endel på sacd utgivelsen av dark side of the moon (eneste sacd jeg har :wink: ) og er veldig fornøyd med den. Det er spesielt effektene som kommer til sin rett på denne utgivelsen, f.eks stemmene som virkelig vandrer rundt i rommet på brain damage.
    Jeg er enig i at Dark side er et av de bedre eksperimentene i flerkanalslyd. Dette henger nok mye sammen med materialet som er en blanding mellom musikk og effekter. Dark side omtrent skriker etter en uttrykksform som sprenger stereobegrepet. Man skal også huske på at mye av materialet både ble laget og mikset for quadrofoni. Dark side ble også, for over 30 år siden, utgitt i 4 kanaler på vinyl og spolebånd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er viktig å skille mellom de ulike typene musikk. Hvis meningen er å gi illusjonen av et band som står foran deg, så er det klart at stereo er alt som behøves. Skal man gi inntrykk av å befinne seg i Royal Albert Hall, så vil rommets akustikk, applaus etc ikke kunne gjengis fullgodt i stereo. Det er sikkert dette som omtales som "ambience".

Det påpekes at Pink Floyd mikset for kvadrofoni, og jeg mener at det ikke er noen grunn til at musikken skal befinne seg foran deg. For techno, dance, trance etc (tror det refereres til med samlebegrepet "elektronika") ser jeg ingen grunn til å begrense seg til to kanaler. På et diskotek er det nettopp et poeng å omgis av musikken, og for denne typen musikk tror jeg det kommer skikkelig til sin rett.

Jeg tror også at man vil få se større forskjeller i lydbildet mellom live-opptredener og studio-mikser. Jeg liker at det tilføres nye dimensjoner som lydkunstnerne kan leke seg med. Og når de blir gode til å utnytte det, tror jeg få ønsker seg tilbake til stereo igjen...

Som fan av tidlig Pink Floyd blir jeg nesten litt fornærmet over at musikken deres kalles en blanding av musikk og effekter. Dette er også musikk! At man bruker lyder som normalt ikke anvendes for musikk i lydbildet er spennende fordi det bryter med kunstige konvensjoner. Derfor: Alt Pink Floyd har laget er musikk!

At noen synes det er rart å bli innhyllet, omsluttet eller omfavnet av musikken fordi de synes det er rart at musikken ikke kommer forfra får stå for deres regning. Jeg gleder meg til å se alt som kan lages nå når surround er allemannseie. Musikken defineres heldigvis av musikkunstnere, ikke av lytternes gamle vaner.

PS. Jeg har ikke stemt, for jeg mener begge formatene har sin plass i musikernes palett av virkemidler. Og for ordens skyld: Jeg synes at stereo-innspilt musikk skal avspilles i stereo!

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som fan av tidlig Pink Floyd blir jeg nesten litt fornærmet over at musikken deres kalles en blanding av musikk og effekter. Dette er også musikk! At man bruker lyder som normalt ikke anvendes for musikk i lydbildet er spennende fordi det bryter med kunstige konvensjoner. Derfor: Alt Pink Floyd har laget er musikk!
    En liten oppklaring...

Å omtale noe som effekter er ikke det samme som å si at det ikke er musikk! På samme måte som gitarer er en del av musikken & lydbildet er effekter også det. Dvs. å diskutere og/eller fremheve deler av en helhet er ikke det samme som å ekskludere denne/disse delene fra helheten.

:water

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •