Musikk i 2 eller fler kanaler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flerkanalsinnspillinger er totalt uegnet til å gjengi en/et orkester/band/artist/sanger osv som står plassert på en normal måte foran tilhørerne.

Årsak:
    De står foran deg, og der er det naturlig å plassere høyttalerne også.

Ambience:
    Det kan la seg gjøre å spille inn ambience i surround-kanalene, men det vil ikke fungere ideelt i mer enn et par tilfeller da romakkustikken vil ha for mye å si i forhold. Det blir akkustikk på akkustikk. Skulle dette fungert optimalt burde man hatt et optimeringsspor på plata som prosessoren kunne bruke til å sammenlikne akkustikken på innspillingen med akkustikken i rommet slik at denne ble riktig veid. Siden dette ikke finnes vil denne formen for tilleggsakkustikk høres ut som tidlige refleksjoner og være svært trettende i lengden.

Saken er den enkle at musikalitet er mest naturlig å gjengi fra to kilder. Det at man velger å bruke fler skyldes det faktum at ikke alle prioriterer det musikalske fremfor det spektakulære.

Dette gjelder også senterkanalen som i bunn og grunn er en erstatning for dårlige fronthøyttalere. Ingen kan gjengi senter på den måten et par bra fronter i et passe dempet rom med forsterkeren satt til Phantom-Center.

Flerkanalslyd er nok kommet for å gjøre sitt inntog i musikken, men det er ikke usannsynlig at flerkanalslyden dør om en del år også.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ambience:
    Det kan la seg gjøre å spille inn ambience i surround-kanalene, men det vil ikke fungere ideelt i mer enn et par tilfeller da romakkustikken vil ha for mye å si i forhold. Det blir akkustikk på akkustikk. Skulle dette fungert optimalt burde man hatt et optimeringsspor på plata som prosessoren kunne bruke til å sammenlikne akkustikken på innspillingen med akkustikken i rommet slik at denne ble riktig veid. Siden dette ikke finnes vil denne formen for tilleggsakkustikk høres ut som tidlige refleksjoner og være svært trettende i lengden.
    Med kalibrering av systemet med referansesignaler og romkorrigering vil man kunne fjerne en god del av lytterommets egenakustikk. Da blir det ikke så vanskelig å få til illusjonen av romklangen fra lokalet der innspillingen er gjort. Jeg er enig i at det ikke er perfekt, men det samme problemet har man også i stereo-innspillinger. Å gjengi konsertopptak hjemme i egen stue er illusjonskunst, og ikke mulig å få helt perfekt...

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av water
    En liten oppklaring...

Å omtale noe som effekter er ikke det samme som å si at det ikke er musikk! På samme måte som gitarer er en del av musikken & lydbildet er effekter også det. Dvs. å diskutere og/eller fremheve deler av en helhet er ikke det samme som å ekskludere denne/disse delene fra helheten.

:water
    Litt sent, men det må bare minnes om: Pink Floyd, og andre fra 60/70-tall, måtte spille de fleste lydene selv. Det var selvfølgelig med hjelp av "effektbokser" mange slag. Den berømmelige klokken som tikker på Dark Sides Time er jo en bassgitar bl.a.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk i flere kanaler for meg er Musikk-DVD i DTS-format, live-konserter med mine favoritt-artister er bare KONGE-lyd...........2 kanaler(stereo) blir aldri mer enn DRONNING, altså en god nummer 2.

Denne tråden ble jo også startet for så lenge siden at jeg er overbevist om at de første innleggene i tråden er sterkt revurdert og endret siden den gang. På tide å bekrefte/avkrefte?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg "sverger" også til to-kanalsmusikk. Det er veldig få album i flere kanaler jeg har blitt imponert over, men jeg skaffet med et DTS-abum fra Sting for litt siden som jeg ble overrasket over. Det fungerte bra, uten center så klart.

Voter derfor for to kanaler.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener dette er avhengig av opptaket. Så jeg velger å ikke stemme. Jean Michel Jarre's Aero-utgivelse (med BÅDE en DVD og en CD i samme utgivelse) viser jo forskjellene ganske godt. Begge platene har sine sider. Det beste med CD i forhold til DTS/DD er jo at det er ukomprimert. Avventer med spenning de nye diskformatene (Blueray etc) som tillater ukomprimert lyd i flere kanaler. Mener DVD-A og SACD bare er et steg på veien mot kvalitetslyd i surround.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

To kanal

Jeg er en tokanals entusiast.

Har fått demonstrert flerkanalslyd en rekke ganger, og da synes jeg alltid det lyder mer ubesværet i flerkanal enn i stereo. Fler feil riktignok, men med mer overskudd, som om det kreves mindre av hver enkelt høyttaler.

Jeg har mer enn nok med å gjøre de to kanalene mine så gode som mulig. Flerkanalsoppsett i high end klassen krever så store ressurser for lytteromet og økonomien at jeg bare kan drømme om det, men moro hadde det vært

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med at det kommer an på innspillingen. Synes ikke det er noe særlig med PLII music når LP`en er innspilt i stereo.
    DVD med livekonserter er selvfølgelig ett kick når den er innspilt for dette bruket. Finnes endel kvasi-5.1 innspillinger blant nyutgivelser som ikke holder mål. Da er det bedre å bruke stereosporet.

Var forresten på en Arne Nordheim-konsert for noen år tilbake. Det var ett bestillingsverk for slagverk og messingblås. Han kjørte slagverket i "senter", og 2 messingblås i hvert hjørne av salen. Det var da tanken på quadrophoni/surround slo meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker det selvsagt at i et ideelt oppsett er flerkanal å foretrekke.
    Noe annet virker fordomsfullt.

Det er bare opp til mediet å avspille flerkanalslyden på riktig måte, frem til det skjer stemmer jeg for tokanal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører alltid på vanlig CD i stereo, blir tragisk i Pro Logic iallefall...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    Jeg er en tokanals entusiast.
    Hehe, hva vil det si at du er tokanals?

For min del er svaret på undersøkelsen ganske enkelt: To ører, to kanaler.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Hehe, hva vil det si at du er tokanals?

For min del er svaret på undersøkelsen ganske enkelt: To ører, to kanaler.
    Haha, må le litt av dette inlegget..Du er tydligvis ikke klar over hvordan øret, hjernen og akustikk fungerer.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •