Den store gnier tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 147
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den store gnier tråden

Jeg opplever stadig når jeg har forsøkt å selge ting her på avforum, finn og qxl. Da ser jeg stadig disse folkene som skal prute heletiden, og det irriterer meg veldig. Det er pris som er satt og da skal man følge den prisen, normalt sett så er det ikke prisen det er no galt med.

Vil alltid få mails om folk som skal ha ned prisen ellers er de ikke interrisert, her sitter det med folk med anlegg til mange tusen kroner så skal de virkelig være så sparsomme. Det er forståelig at folk vil kjøpe rimeligere enn i butikken, men at de aldri kan akseptere en pris er no forbanna herk.

Det jeg vil frem til er at en pris er en pris, og det er kjedelig for selger å tape masse etter slike folk prøver seg. Enden på visa er man ikke for solgt, eller sitter igjen med ett stort tap. Er ting så verdiløst nå om dagen?

Jeg bare spør? Prutes det også på melk i butikken også?

Håper vi kan ha en koselig debatt her...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På brukt utstyr kan det være litt vanskelig å vite hva en skal forlange noen ganger. Solgte nettopp en DVD spiller hvor han som kjøpte den ga meg et tilbud, litt under det jeg forlangte, og jeg aksepterte det. Om jeg har villet kunne jeg jo si nei.

I fjor sommer solgte jeg en sub, og fikk flere tilbud jeg sa nei til, og det ble akseptert av dem jeg sa nei til. Ikke noe problem.

Jeg har prutet selv også, både på nye og brukte ting, dog har jeg til gode å prute på melk Men noen ganger syhnes jeg selger vil ha en pris jeg er villig til å betale, og da gidder jeg ikke prute.

De fleste av oss vil vel betale minst mulig og få mest mulig igjen? Om han jeg kjøper av taper store summer eller ikke er jo egentlig ikke noe jeg trenger å tenke på, men å komme med "skambud" prøver jeg å unngå.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer lenerd sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv kjøpt og solgt ting her på torget og pruting har vel forekommet begge veier uten at jeg har opplevd å få....eller gi skambud.
    Synes jeg prisen er fair pruter jeg ikke.
    På brukt utstyr kan det være vanskelig å fastsette verdi og det kan være ulike oppfatninger av verdien mellom kjøper og selger.

Som selger og kjøper synes at jeg at litt diskusjon ( pruting) angående pris må være akseptert så lenge det ikke inkluderer skambud.
    Vil en ikke ha prutere så kan vel det nevnes i salgsteksten.

Ellers må jeg si at jeg er imponert over torget her på forumet, mange godbiter å finne for dem som er i handlemodus

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt forklart er så er det etterspørselen og pris som avgjør om man får solgt og til hvilken pris. Feks ga jeg et bud på en gjenstand (brukt høyttaler, ca 5mnd) her på AVtorget, men siden selger bare ga 10% avslag i pris i forhold til ny vare var det uaktuelt for meg å kjøpe den. Selger hevdet til og med at varen nesten var bedre (altså mer verdt) enn ny da den var innspilt og jeg da ville "slippe" å gjøre det selv. Endte tilslutt med å kjøpe en tilsvarende høyttaler med samme alder, fikk 40% avslag av nypris.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vi vel vært i gjennom før , eller..
    Men helt enig, noen skal på død og liv prute på en allerede fornuftig pris ( etter mitt syn) .
    Men har vel en liten mistanke om at de skjelden eller aldri handler noe som helst.
    En annen sak blir det vel om en gjenstand er lagt ut for salg flere ganger uten å få ny eier, da må det være lov å komme med et "skambud" uten at selger skal bli fornærmet... det er jo ikke allt som er like kurrant å bli kvitt...
    Selger må jo også tåle et tap , i hvertfall hvis det er snakk om ting som er kjøpt nytt, det vil jo ha et prisfall uansett.
    Noe faller mer i pris enn annet , men sånn er det bare.
    Tommelfingeren sier vel at kvalitet varer lengst eller hur ?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart masse deilige godbiter til salgs her og prisene er ikke så ille synes jeg heller, så jeg synes vi heller skal se at ting er en ting og ikke søppel så saken er verdt sin pris.

Er jo deilig å kjøpe rimelige ting, og det er vel de fleste ønsker når man er i handlemodus. Jeg prøver meg litt som selger her inne, og har fått kun prute bud og det synes jeg er veldig kjedelig.

Saken er jo den at jeg vil selge pga oppgraderingsmonsteret har vært innom, så jeg håper ingen "prutere" føler seg truffet da. Er ikke meningen å såre noen, men bare skape en liten debatt hva andre synes om slike ting.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan trøste deg med det at jeg prøvde å gi bort et sett høyttalerkabel, men det ble tydeligvis for mye å betale porto
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo også hende at selger har litt for høye forhåpninger om verdi på det som skal selges og derfor drar på seg noen prutere...:-D

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å prute mener jeg er greit, men så er det disse forb.. tullingene som må komme med skambud! det er irriterende det!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg inn fast pris, eller innkalkulér litt pruting i din pris.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du kan trøste deg med det at jeg prøvde å gi bort et sett høyttalerkabel, men det ble tydeligvis for mye å betale porto
    Haha, kan ikke gjøre annet å le av de,da portoen er for høy for en gratis vare er det ikke lett. Det er for mange som tror de er på "marked" i syden, så alt kan prutes på. Jeg er helt matt hvor gjerrige folk er altså. Det gjør meg vondt......

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve ¨å legge dem ut igjen jeg, se om noen tar seg råd til porto.

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve ¨å legge dem ut igjen jeg, se om noen tar seg råd til porto.
    hehe, lykke til.. du får sikkert spørsmål om kablene kan bringes med bil til døra.... :=)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man bare skambud er jo saken grei:

- Du har et produkt som ikke er lett å selge
    - Du har prøvd å selge på feil sted
    - Du er uheldig med tidpsunktet for salget

Man får aldri mer enn hva "massen på stedet" er villig til å betale. Hvis man ønsker en hurtig deal er det bare å legge se noe under "std. pris".

Helt greit å gi skambud, det er jo bare å overse de.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ftonnes
    hehe, lykke til.. du får sikkert spørsmål om kablene kan bringes med bil til døra.... :=)
    Ikke sant Men nå er de lagt ut, får se om noen vil prute ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters

Jeg bare spør? Prutes det også på melk i butikken også?
    Brukt melk ville jeg prutet ganske bra på. Her snakker vi nesten gratis....

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo noen enkle regler man kan bruke som et utgangspunkt for å regne seg frem til en ca pris. Nyere brukt varer opp til 2 år kan omsettes for 2/3 av nypris. Etter 2 år begynner det å nærme seg 1/2 pris. Selvfølgelig vil jo etterspørsel og varens stand være avgjørende, men selv mener jeg dette er en grei måte å regne seg frem til en ca pris.

Det er sikkert noen her som er helt uenig, men dette har ihvertfall funket for meg ved x antall salg og kjøp.

Til de som hevder at folk er begynt å bli gniten, jeg vet ikke om mange som vil betale mer enn de strengt talt er nødt til.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da være lov å prute ?? Har selv vert både selger & kjøper, og pruting er jo en del av en god handel. Skal det ikke være mulig å gjøre gode kjøp eller ?

Kan da ikke kalle folk som pruter for gjerrige, må jo være lov å forsøke seg på den prisen en er villig til å betale. Er budet for lavt, ja så får en jo bare nei, eller nytt kontra-tilbud.

Veldig enig i posten til Konrad litt ovenfor.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde krevd betaling for brukt melk

Når det gjelder pruting så ligger det i folks natur å ønske seg en vare billigst mulig. Pruter når jeg handler ting på hi-fi butikker og jeg.
    Skambud holder jeg meg unna, og enkelte ganger så synes jeg prisen er riktig og byr det som ønskes.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På brukt utstyr kan det være litt vanskelig å vite hva en skal forlange noen ganger. Solgte nettopp en DVD spiller hvor han som kjøpte den ga meg et tilbud, litt under det jeg forlangte, og jeg aksepterte det. Om jeg har villet kunne jeg jo si nei.
    Ja i morgen for den dvd spilleren nytt hjem - ankommer meg i morgen. Jeg sparte meg for å gi deg et skambud - noe jeg tydligvis ikke gjorde, da vi begge er fornøyd virker det som.

De fleste av oss vil vel betale minst mulig og få mest mulig igjen? Om han jeg kjøper av taper store summer eller ikke er jo egentlig ikke noe jeg trenger å tenke på, men å komme med "skambud" prøver jeg å unngå.
    Du vet enkelte, pruter bare for å gjøre det. Det beste er når du skriver i salgsteksten at skambud ignoreres - og vips: 03.xx natt til lørdag eller søndag kommer eposten uten avsender: "Jeg byr deg 2000 kr." Og da er ofte prisforlangende det dobbelte - som ofte ikke er en urimelig pris. Jeg svarer alltid på henvendelser, men slike sletter jeg bare uten å svare.

For en tid tilbake skulle jeg selge et produkt. Det gikk ikke så raskt, men en person sendte meg e-post hver gang - alltid 1 000 til 1 500 under prisforlangende. Sammen med en formaning om at så mye for du ikke.... Ta budet mitt. Hadde tilogmed høyere bud inne og han mente jeg skulle akseptere hans bud! Jeg tror mange pruter uten å ha som hensikt å kjøpe, dem kan jeg klare meg for uten.

Har sikkert lagt inn for lave bud enkelte ganger selv, men de har vært seriøse og det gjenspeiler min betalingsvilje for produktet - derimot er det aldri skambud.

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •