Den store gnier tråden - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8
Viser resultater 141 til 147 av 147
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Bruktpris er en funksjon av nypris, enig! Men ikke en funksjon av momssatsen. Momssatsen er den samme for alle hifi-produkter og lik for alle i Norge.
    Når avgiftspolitikken nevnes er dette en avsporing. At noen velger å "smugle" hifi for stå for deres regning, men dette har ingenting med pruting å gjøre.
    Beklager hvis innlegget mitt er upresist. ops:
    Jeg beklager at dette blir noe OFF-TOPIC, men jeg ønsker å presisere hva jeg mener og står for:

Moms er en funksjon av netto salgspris (varekost+dekning) og utgjør som vi alle kjenner til 25%.

Jeg har ALDRI - og vil heller ikke oppfordre noen til å smugle.
    Det er likevel fullt mulig (og helt lovlig) å handle i utlandet
    . :-x

Når varen tas inn legger man til grunn kostpris + frakt, og beregner moms av dette. Hvis dette er lavere enn netto salgspris hos norsk forhandler, blir PRISEN lavere for forbruker.

Jeg er også klar over at mange firmaer (de fleste) her i landet reserverer seg mot garantiarbeid (eller oppfølging) på varer de ikke selv har solgt.
    Da du ikke får sett (og testet) varen før du handler i utlandet kan dette bli prisen du betaler for å handel billig. :sad:

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford

Moms er en funksjon av netto salgspris (varekost+dekning) og utgjør som vi alle kjenner til 25%.

Når varen tas inn legger man til grunn kostpris + frakt, og beregner moms av dette. Hvis dette er lavere enn netto salgspris hos norsk forhandler, blir PRISEN lavere for forbruker.
    Helt greit dette. Men igjen er disse prisene like for alle (som gidder å sjekke). Mennesker som beveger seg i disse fora vil jeg anta (jepp, bare en antagelse) er litt mer oppdatert på utenlandske hifi-priser enn den gjennomsnittlige Nordmann.

Mitt poeng er at dersom man skal kjøpe en PS3, 60 gb, som trådstarter solgte, vet man at denne fåes kjøpt ny på nettet (utlandet) til langt lavere pris enn trådstarter forlangte (i utgangspunktet), selv om man inkluderer frakt og moms.
    Når kjøperne da forsøker å prute er svaret at kjøperne er gniere.
    Internett har gjort verden mindre. Dette vet vi. Og det må snart selgerne også ta inn over seg. Moms eller ikke ;-)
    Ettersom utenlandske varer nå er så lett tilgjengelig for oss alle er det ikke vits å trekke inn avgifter og annen politikk. For moms betaler vi uansett og den er lik for alle Nordmenn. Markedet er friere og konkurransen er hardere enn noen gang. Det var mitt poeng :-D

At kjøperne er rasjonelle og kryssjekker hele det potensielle selgermarkedet gjør dem ikke til gniere, det gjør dem til fornuftige mennesker (muligens med litt mye tid til overs ;-) )

Edit: Jeg tror egentlig vi er ganske enige mtp marked innland/utland. Og jeg er klar over at det ikke var du som nevnte skatter, avgifter og nattesøvn i utganspunktet. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Edit: Jeg tror egentlig vi er ganske enige mtp marked innland/utland. Og jeg er klar over at det ikke var du som nevnte skatter, avgifter og nattesøvn i utganspunktet. :-)
    Enig med deg. Vi konkluderer med at vi er enige og legger denne avsporingen til side :-D

Newcomer zesnok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tidenes prutehistorie....

Litt offtopic, men...

Jeg er bare nødt til å fortelle denne, det handler om bil, men man er jo minst like lidenskapelig ovenfor bil som feks HIFI! Historien er fra da en kompis skulle kjøpe en brukt Toyota Celica Supra 80-noemodell.

Kompisen min drev et tuning/motorbygge-firma, hovedsaklig rette mot japsebiler, i den anledning ville han ha en slik bil for å promotere seg selv og firmaet, selvsagt var planene klare for motor, veltebur og div andre større ombygginger...

Problemet var at nesten alle disse bilene var rustet vekk, eller var vrak, eller kostet for mye...Men etter flere lange og bekreftenede telefonsamtaler med selger, bestemte han seg for denne. Selgeren, for øvrig til dagen solgte nye toyota, lovet at denne bilen var bortimot 99% rustrfri og ellers i veldig god stand. Bilen hadde stått lenge til 75.000, i toyotabutikken hvor han selv jobbet, og det var kun to eiere på den...De avtalte prisen til 50.000,og min kamerat ga klar beskjed om at han ville bli forbannet om han kjørte 220mil for så å finne en bil dårligere stand enn forspeilet.(En Chevrolet Silverado 8.2bensin med bilhenger bruker endel lake...) Selger forsikret igjen at bilen var toppers...

Turen bar nordover via Sverige, og vel fremme begynte min venn å sjekke bilen. Bilen så absolutt bedre ut en normalt, men selger hadde kanskje ikke ventet at kjøper var så grundig i sin besiktigelse. Dørtrekk ble skrudd av, det ble funnet rust i taket, i buer, og en del annet helt ubetydelige steder. Men totalt sett var ikke lenger bilen så nydelig som den hadde blitt fremstilt.
    Da selger ble gjort oppmerksom på dette, spurte han om hva for en løsning vi så for oss....og det er nå showet starter!!!

Erik ga høylytt beskjed om at slettens ikke ville ha bilen med seg, og at han helst bare hadde lyst å kline det store skrujernet(Eu-skrujern) gjennom taket og bare kjøre derfra...
    Selger prøver å imøtekomme han med vennlighet og en løsning og forsiktig foreslå et ytterligere prisavslag(den hadde jo stått til 75000, og det skal sies at det var den nesten verdt, selv med det kosmetiske som vi fant)

Erik utbrøt at han kunne møte han på halvveien på avtalt pris. Selger mente jo selfølgelig at 25000 var en latterlig pris, og sa at han fikk komme med et nytt tall. Da presterer Erik å si : "17000!"

Nå skal det sies at min venn er svært dyp i røsten, og at han var oppriktig forbannet for å ha kjørt så langt, uten å finne en strøken bil.
    Akkurat i det dette skjer, så ringer telefonen til selger, og i andre enden er det en kunde som 2 dager før har kjøpt en ny Avensis, som nå hadde fått motorhavari, med kjerring å unger på ferietur....Lettere stresset med oss i ene hånden og en sur kunde i andre, samt en kaffemaskin som holdt på å brenne opp, kommer han med følgende svar: " HÆ!! 17000?!? den er jo verdt mye mer enn det.....jeg har jo hatt den i mange år og stelt pent med den osv....Da bare avbryter Erik og sier 14000!
    Selger er igjen på telefonen med den sure Avensis-kunden og er helt fra seg når han bare sier "Ok, ta den med dere!" HEHE, Erik startet bilen, flerret den i turtallsperren, dro noen piruetter og slang den opp på hengeren. Selger fikk 15000 og vi har aldri hørt noe siden...

Her er en liten video av bilen etter noen av de mange oppdateringer den fikk...
    YouTube - Celica supra Toyparts edition

Byggekostnadene overskred vel 6-7hundretusen til slutt, så det var jo bra at utgangspunktet var billig...

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zesnok

Byggekostnadene overskred vel 6-7hundretusen til slutt, så det var jo bra at utgangspunktet var billig...
    WTF? 6-7 hundretusen???!!!! Jeg må innrømme at jeg leste 6-7 tusen opp til flere ganger når jeg leste dette...
    Ikke for å være frekk, men den såg ikke helt ut som en 6-7 hundre k bil på den youtube videoen.
    Jeg hørte "dumpventil" og turbo, men den bør ha 1000hk+ og mye annet til den prisen....8)

Newcomer zesnok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    WTF? 6-7 hundretusen???!!!! Jeg må innrømme at jeg leste 6-7 tusen opp til flere ganger når jeg leste dette...
    Ikke for å være frekk, men den såg ikke helt ut som en 6-7 hundre k bil på den youtube videoen.
    Jeg hørte "dumpventil" og turbo, men den bør ha 1000hk+ og mye annet til den prisen....8)
    Nå var jo ikke det poenget i innlegget heller...
    Men på dette klippet var det omtrent bare klistermerker, hjul, og en 7mGTE-motor som var endret i forhold til original...Kun rundt 500bhp her...Her er innboardvideo, med begge motorene....ganske sykt med 2JZ-GTE...YouTube - Gatebil pÃ¥ vÃ¥ler toyparts & co

Her er en link med litt mer ommfattende specs,
    Essokickers & Bergen Drift team - Se emne - prosjekt celica supra
    bare toppen på 2jz`en som sto i til slutt kostet nesten 100.000...blir fort penger av det når hver ventil koster 1800USD:cry:

Men eg ler meg fortsatt fillete over bilkjøpet i nord...8)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zesnok
    Litt offtopic, men...

Jeg er bare nødt til å fortelle denne, det handler om bil, men man er jo minst like lidenskapelig ovenfor bil som feks HIFI! Historien er fra da en kompis skulle kjøpe en brukt Toyota Celica Supra 80-noemodell.

Kompisen min drev et tuning/motorbygge-firma, hovedsaklig rette mot japsebiler, i den anledning ville han ha en slik bil for å promotere seg selv og firmaet, selvsagt var planene klare for motor, veltebur og div andre større ombygginger...

Problemet var at nesten alle disse bilene var rustet vekk, eller var vrak, eller kostet for mye...Men etter flere lange og bekreftenede telefonsamtaler med selger, bestemte han seg for denne. Selgeren, for øvrig til dagen solgte nye toyota, lovet at denne bilen var bortimot 99% rustrfri og ellers i veldig god stand. Bilen hadde stått lenge til 75.000, i toyotabutikken hvor han selv jobbet, og det var kun to eiere på den...De avtalte prisen til 50.000,og min kamerat ga klar beskjed om at han ville bli forbannet om han kjørte 220mil for så å finne en bil dårligere stand enn forspeilet.(En Chevrolet Silverado 8.2bensin med bilhenger bruker endel lake...) Selger forsikret igjen at bilen var toppers...

Turen bar nordover via Sverige, og vel fremme begynte min venn å sjekke bilen. Bilen så absolutt bedre ut en normalt, men selger hadde kanskje ikke ventet at kjøper var så grundig i sin besiktigelse. Dørtrekk ble skrudd av, det ble funnet rust i taket, i buer, og en del annet helt ubetydelige steder. Men totalt sett var ikke lenger bilen så nydelig som den hadde blitt fremstilt.
    Da selger ble gjort oppmerksom på dette, spurte han om hva for en løsning vi så for oss....og det er nå showet starter!!!

Erik ga høylytt beskjed om at slettens ikke ville ha bilen med seg, og at han helst bare hadde lyst å kline det store skrujernet(Eu-skrujern) gjennom taket og bare kjøre derfra...
    Selger prøver å imøtekomme han med vennlighet og en løsning og forsiktig foreslå et ytterligere prisavslag(den hadde jo stått til 75000, og det skal sies at det var den nesten verdt, selv med det kosmetiske som vi fant)

Erik utbrøt at han kunne møte han på halvveien på avtalt pris. Selger mente jo selfølgelig at 25000 var en latterlig pris, og sa at han fikk komme med et nytt tall. Da presterer Erik å si : "17000!"

Nå skal det sies at min venn er svært dyp i røsten, og at han var oppriktig forbannet for å ha kjørt så langt, uten å finne en strøken bil.
    Akkurat i det dette skjer, så ringer telefonen til selger, og i andre enden er det en kunde som 2 dager før har kjøpt en ny Avensis, som nå hadde fått motorhavari, med kjerring å unger på ferietur....Lettere stresset med oss i ene hånden og en sur kunde i andre, samt en kaffemaskin som holdt på å brenne opp, kommer han med følgende svar: " HÆ!! 17000?!? den er jo verdt mye mer enn det.....jeg har jo hatt den i mange år og stelt pent med den osv....Da bare avbryter Erik og sier 14000!
    Selger er igjen på telefonen med den sure Avensis-kunden og er helt fra seg når han bare sier "Ok, ta den med dere!" HEHE, Erik startet bilen, flerret den i turtallsperren, dro noen piruetter og slang den opp på hengeren. Selger fikk 15000 og vi har aldri hørt noe siden...

Her er en liten video av bilen etter noen av de mange oppdateringer den fikk...
    YouTube - Celica supra Toyparts edition

What a dick!

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •