Den store gnier tråden - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 147
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er nok en av de som trådstarter irriterer se over. Jeg pruter alltid :twisted: På både nytt og brukt. Ikke nødvendigvis for at jeg ikke har råd til den prisen som er satt, men det er morro å prute, men selvfølgelig innen rimelighetens grenser.

Hvis du kaller sånne som meg for gnier, så er vel ikke de som starter prisjakt tråder noe bedre, det er ofte bare noen få kroner som skiller. For ikke å snakke om de som er med på powerbuy her.

Jeg synes det må gå an å prute selv på brukt utstyr, er det så ille at noen kommer med bud under prisen da? Det er jo bare å si NEI!

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Jeg er nok en av de som trådstarter irriterer se over. Jeg pruter alltid :twisted: På både nytt og brukt. Ikke nødvendigvis for at jeg ikke har råd til den prisen som er satt, men det er morro å prute, men selvfølgelig innen rimelighetens grenser.

Hvis du kaller sånne som meg for gnier, så er vel ikke de som starter prisjakt tråder noe bedre, det er ofte bare noen få kroner som skiller. For ikke å snakke om de som er med på powerbuy her.

Jeg synes det må gå an å prute selv på brukt utstyr, er det så ille at noen kommer med bud under prisen da? Det er jo bare å si NEI!
    Det er jo greit å være litt moderat til pruting. Spesielt til annonser der det er satt en prisantydning. Å prute 10-25% av prisen er ingen skam, men når man halvverer en prisantydning, da er det bare irriterende.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec

VELDIG enig med deg her...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eeehhh - poenget med den PC historien var jo at (kort fortalt)
    a) la ut til salg for 5000 - fikk bud på 2500
    b) la ut til salg for 7000 - fikk bud på 6000
    Samme vare i begge tilfellene!

Å finne en fornuftig utgangspris er nok nøkkelen til suksess. Blir det for billig begynner kanskje folk å mistenke at varen har en defekt, er slitt eller "fake".
    Å begynne for høyt vil nok skremme endel fra å by.

Pruting er i utgangspunktet ikke en del av den nord-europeiske kulturen. Vi er født og oppvokst med fixed-price. Litt sånn Ola-Dunk: vi står med lua i hånda og betaler det kjøpmannen (les: staten) skal ha.
    Heldigvis har våre reisevaner og mange av våre nye fargerike landsmenn&kvinner gitt oss litt lærdom i prutingens verden.

Neste gang du er i syden, så prøv min metode dersom du blir overøst av ivrige strandselgere (her snakker jeg om varer du egentlig ikke vil ha):
    selger: 100
    ditt bud: 50
    selger: nonono, 90
    ditt bud: 40
    selger: what????
    ditt bud: 30
    osv

Da skjønner de ganske fort at du ikke er seriøst interessert

Hvis du er på reise og du finner noe du vil ha og skal forhandle, så for all del sjekk prisen på varen i norske butikker eller nettbutikker (norsk eller egenimport) før du byr!

Newcomer Ragnarokk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=asvaberg]
    Pruting er i utgangspunktet ikke en del av den nord-europeiske kulturen. Vi er født og oppvokst med fixed-price. Litt sånn Ola-Dunk: vi står med lua i hånda og betaler det kjøpmannen (les: staten) skal ha.
    Heldigvis har våre reisevaner og mange av våre nye fargerike landsmenn&kvinner gitt oss litt lærdom i prutingens verden.

La oss slippe innføring av pruting til Norge!
    Pruting er ikke vanlig i Norge, og godt er det! da det er tidkrevende og ikke minst slitsomt og masete!! (Personlig erfaring fra utland)
    Selger bør sette en reell pris, som ikke er prutbar, (selger trenger dog fortjeneste, som dekker utgifter (nytt)

Generellt er det markedet som bestemmer pris, både på nytt og brukt.
    De som ikke sjekker marked, kan fort prise seg ut, og møte "prutere"

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg Ragnarokk og selv synes jeg det er en skam, tro meg og det lover ikke bra for det norske folk heller. Vi blir sett på som gniere og sleipe mennesker, bedre å betale hva det koster og glede både selger og kjøper. Det er jo noen som tar grisebetalt, og da er det greit å få slått av litt mener jeg. Er jo en del som vil ha 100% igjen for varen sin, typisk Nordmenn......

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Helt enig med deg Ragnarokk og selv synes jeg det er en skam, tro meg og det lover ikke bra for det norske folk heller. Vi blir sett på som gniere og sleipe mennesker, bedre å betale hva det koster og glede både selger og kjøper. Det er jo noen som tar grisebetalt, og da er det greit å få slått av litt mener jeg. Er jo en del som vil ha 100% igjen for varen sin, typisk Nordmenn......
    :-D Prisen for en vare er nå engang det du betaler til slutt :-D

Dersom en husstand kjøper varer (ikke kolonial - dessverre) for 100.000,- i året, og klarer å prute dette ned 15%, så vips - har man råd til ennå bedre forsterker...

Eneste grunnen til at vi i Norge betaler så sykt mye mer for varer enn ellers i EU er at vi er villige til det (ser bort fra skatte og avgiftspolitikken - som kan skremme fanden på flatmark)!
    Det er dere som på død og liv skal betale det det koster som holder liv i fordyrende mellomledd og profitthungrige handelsmenn.

Egentlig et paradoks at to av norges rikeste menn er blitt de på å selge billig mat.....

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    :-D Prisen for en vare er nå engang det du betaler til slutt :-D

Dersom en husstand kjøper varer (ikke kolonial - dessverre) for 100.000,- i året, og klarer å prute dette ned 15%, så vips - har man råd til ennå bedre forsterker...

Eneste grunnen til at vi i Norge betaler så sykt mye mer for varer enn ellers i EU er at vi er villige til det (ser bort fra skatte og avgiftspolitikken - som kan skremme fanden på flatmark)!
    Det er dere som på død og liv skal betale det det koster som holder liv i fordyrende mellomledd og profitthungrige handelsmenn.

Egentlig et paradoks at to av norges rikeste menn er blitt de på å selge billig mat.....

Elektronikk er ikke spesielt dyrt i Norge, her har vi et godt lønns nivå og priser deretter.
    Vi kan ikke sammenligne norske priser med USA priser, Kina, Sverige osv, som har et noe annet lønnsnivå??
    At man ønsker og være forsiktig med sine kroner, er en selfølge..
    Du sparer også kroner på import, noe jeg selv har prøvd:roll: men skulle alle gjort det, ville HIFI butikkene gått konk, som er et fordyrende mellomledd...
    Og deretter ingen mulighet til prøvelytting osv..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok og sjekka prisen på en Parasound A21 effekt forsterker på en amerikansk nettside, den koster 25k i Norge og der nede ligger den på under 11k. Det er så syke priser, kan ikke være dyrt å fortolle en slik fra der nede mener jeg.

Dette er ett land som ikke kan sammenlignes med noen andre land, priser og det meste er over det som er normalt. Det er jo altfor mange profittjegere her til lands, og så har vi alle de flotte skattene og avgiftene som ola nordmann skal betale for å få sove om natta.

Den som betaler prisen får varen, er bare slik det er i dette landet og sånn blir det hvis ingen får smuglet inn inn Hifi fra utlandet til Norge, kanskje begynne med det enn øl/sprit smugling.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg tok og sjekka prisen på en Parasound A21 effekt forsterker på en amerikansk nettside, den koster 25k i Norge og der nede ligger den på under 11k. Det er så syke priser, kan ikke være dyrt å fortolle en slik fra der nede mener jeg.

Dette er ett land som ikke kan sammenlignes med noen andre land, priser og det meste er over det som er normalt. Det er jo altfor mange profittjegere her til lands, og så har vi alle de flotte skattene og avgiftene som ola nordmann skal betale for å få sove om natta.

Den som betaler prisen får varen, er bare slik det er i dette landet og sånn blir det hvis ingen får smuglet inn inn Hifi fra utlandet til Norge, kanskje begynne med det enn øl/sprit smugling.

De fleste har problemer med å se helheten..
    I USA vil du finne mye fattigdom! mindre skatter, men hva med helsetjenester og div?? Hva er snitt lønn i USA?
    Tror du må sjekke mer en prisen på A21......

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange faktorer inne i bildet, men de fleste her på forumet synes jeg selger for en veldig fair pris. De er flinke til å prise seg her, men så kommer disse folkene som ikke har så mye å rutte med å komme med skambud og slikt. Er greit å se hva man tjener og slik, før man virkelig skal spare så mye som man kan.

Se på meg, kjøpte en brukt PS Audio HCA 2 effekt forsterker, den har vært på rep 2 mnd etter jeg fikk den i hus og den er ødelagt nok engang. Dette betalte jeg 9k for, hva har jeg igjen ? En masse utgifter til evt ny forsterker og frakt frem og tilbake. Det er ikke alltid det er like lønnsomt med disse brukt kjøpene, har vært spesielt uheldig jeg da. Og det ser ut som at jeg ikke skal få koset meg med min PS gitt. :/

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier det gjerne igjen, litt mer direkte... Det er dobbeltmoral å kalle prutere for gniere når selger selv vil ha mer for varen enn pruteren vil betale, eller vil ha mer enn det som er den faktiske markedsverdien av varen.

Selger vil ha mest mulig, kjøper vil betale minst mulig for varen! ...enkelt og greit. De som ikke skjønner det, ser heller ikke verdien av penger.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg sier det gjerne igjen, litt mer direkte... Det er dobbeltmoral å kalle prutere for gniere når selger selv vil ha mer for varen enn pruteren vil betale, eller vil ha mer enn det som er den faktiske markedsverdien av varen.

Selger vil ha mest mulig, kjøper vil betale minst mulig for varen! ...enkelt og greit. De som ikke skjønner det, ser heller ikke verdien av penger.

Hør hør! Jeg er HELT enig!

BTW: Dersom denne tråden plutselig skulle ta en politisk vending (jfr. innlegg noen hakk over) vil det være en avsporing uten sidestykke.
    Ikke glem trådstarters førsteinnlegg. Vi snakker om bruktsalg. Intet mer intet mindre.

EDIT:
    Roger Waters: ser ut som du bør bli flinkere til å prute ettersom du tydligvis ikke er fornøyd med bruktkjøpene dine ;-)
    Good night!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Hør hør! Jeg er HELT enig!

BTW: Dersom denne tråden plutselig skulle ta en politisk vending (jfr. innlegg noen hakk over) vil det være en avsporing uten sidestykke.
    Ikke glem trådstarters førsteinnlegg. Vi snakker om bruktsalg. Intet mer intet mindre.
    hehe..

Politisk vending :-D ja mulig det, men det er nå engang slik at bruktprisene ofte er en funksjon av nypris.
    Så hvis det er politikk å gjøre noe i første ledd - gjerne for meg.

Men vi er jo skjønt enige om at "pruting" er et gode som ikke alle er forunt.

Dessverre er det fortsatt slik at mange føler seg støtt når de opplever at noen (extrem-pruterne) forteller at varen de selger ikke har den verdien de håper.. Prisen er det man blir enig om - verken mer eller mindre.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt litt pruting på ting jeg har forsøkt og selge, og det har som regel gått bra for å si det sånn. Han siste som kjøpte min play 3 er kjempe fornøyd og alt sånn, så slik gleder meg. Jeg setter en fair pris så lenge varen er som ny, er den eldre så går prisen nedover så klart.

Men det er alltid noen der ute som skal lissom prute på det også, er ikke vits å kjøpe ting man ikke har råd til. En pris er en pris så det er da min regel, selv synes jeg pruting er flaut. Er lissom ikke helt meg heller å prute, folk får prøve seg men det er bortkasta tid og energi. La oss ha en hyggelig handel dere, dette er norge ikke syden's gatemarked...

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen år siden gikk jeg og en kamerat sammen om å prute så mye som overhodet mulig på små eiffeltårn i paris under eiffeltårnet. Sånne som gateselgerene går rundt med.

Så nå vi hadde prutet det helt ned sa vi at vi ikke ville ha fordi han andre (sa vi og pekte på en av de andre) ville gi oss lavere pris. Da endte vi opp med
    å få 30 eiffeltårn til en utrolig billig penge, men så kom plutselig en mann som var mye finere kledd enn de andre selgerene og sa noe til de, så gikk de bort ifra oss, så gikk vi til en av de andre selgerene, og da kom den finkledde mannen å jagde han også bort. Hehe. Tror rett og slett vi pruta for mye.

Newcomer POSEN sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg synes det er helt greit med pruting (jeg gjør det selv også:twisted: ).
    De sleste skjønner vel at en kjøper vil ha mest mulig igjen for pengene sine? Hvis det er snakk om en bruktvare er det vanskelig å fastslå nøyaktig hva varen er verdt. Det kan hende selgeren setter en pris som er litt høyere enn det en potensiell kjøper synes varen er verdt. Da må det være lov å diskutere litt uten å bli kalt en gnier... :neutral:

MEN! Jeg synes absolutt det er naturlig å se på og teste varen FØR man begynner å prute. Hvis du da ser at varen absolutt er verdt prisen som er satt er det lite nødvendig å prute (lov å prøve seg, men...:? ).

Hvis du finner en annonse på nettet og med en gang begynner å prute med selger er det jo klart at du ikke gjør det på bakgrunn av at du synes varen ikke er verdt hele prisen som er satt, men at du bare pruter for å finne ut hvor langt du kan presse selger (morro?) Dette tyder ikke på en seriøs kjøper. Da er det nok ikke det store nederlaget for den "potensielle kjøper" å få et ganske så klart NEI i fleisen.

For dere som synes pruting er for gniere: Har dere for høyt selvbilde til å inrømme at det er greit å spare litt penger? og dermed punger ut full pris i all stillhet?
    Eller er alle priser satt av selger rimelige priser i deres øyne?

POSEN

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo lov å prøve seg dersom man har forskjellig oppfatning av hva den reelle verdien er.. Det som blir litt teit er når kjøper kommer med argumentet: "for prisen for vare x som du selger, kan jeg jo få vare y". Hvorfor ikke kjøpe vare y i utgangspunktet da? Som eksempel: Sjefen skulle selge en Volvo, og så kom det en fyr som skulle ha den ekstremt mye billigere fordi han mente at for prisen av Volvoen kunne han få en BMW...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Er jo lov å prøve seg dersom man har forskjellig oppfatning av hva den reelle verdien er.. Det som blir litt teit er når kjøper kommer med argumentet: "for prisen for vare x som du selger, kan jeg jo få vare y". Hvorfor ikke kjøpe vare y i utgangspunktet da? Som eksempel: Sjefen skulle selge en Volvo, og så kom det en fyr som skulle ha den ekstremt mye billigere fordi han mente at for prisen av Volvoen kunne han få en BMW...
    Meget godt argument.

Jeg er enig med dere som ser det som noe herk at der kommer folk innom og byr - uten egentlig å ville ha varen (har truffet et par "fjortiser"). :evil:

Seriøsitet er noe man både må gi og forvente å få tilbake.
    Men en saklig diskusjon (pruting) rundt prisen mener jeg er både sunt og nødvendig.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    hehe..

Politisk vending :-D ja mulig det, men det er nå engang slik at bruktprisene ofte er en funksjon av nypris.
    Så hvis det er politikk å gjøre noe i første ledd - gjerne for meg.
    Bruktpris er en funksjon av nypris, enig! Men ikke en funksjon av momssatsen. Momssatsen er den samme for alle hifi-produkter og lik for alle i Norge.
    Når avgiftspolitikken nevnes er dette en avsporing. At noen velger å "smugle" hifi for stå for deres regning, men dette har ingenting med pruting å gjøre.

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •