Den store gnier tråden - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 147
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det finnes jo en rimelig lett "regne-regel" som blir brukt av diverse forsikringsselskap (i innboforsikringer m.m.) til å skrive av verdi på forskjellige produkter som faller fort i pris grunnet den raske utviklingen i teknologiene. Den er så enkel at man trekker fra 20% av verdien for hvert år.
    Feks: Nypris=10000,-
    1 år=8000,- (10000,- -20%)
    2 år=6400,- (8000,- - 20%)
    3 år=5120,- (6400,- - 20%)
    Som man ser i dette eks vil altså bruktprisen etter 3 år være ca. halvparten av nypris. Kanskje noen synes dette er vel drøyt, men jeg personlig synes dette gjenspeiler markedet ganske bra. I de tilfeller et nytt produkt plutselig går drastisk ned i pris, vil jo dette naturligvis også påvirke bruktprisen. Ikke greit å være storkar!

Jeg vil også legge til at et nytt brukt produkt er vanskelig å prise (spesielt med tanke på evt fraktkostnader, risiko for å bli "lurt" ved forskuddsbetaling m.m.), her er det absolutt markedet som avgjør. Stikkord: etterspørsel!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters

Er ikke lett å selge, åssen funker horemarkedet, mye pruting der også?
    Hvis du liker den mørke sorten kan du få "full pakke" til 100.- Dette inkluderer overnatting og frokost. Her er tilbudet langt større enn etterspørselen og mange som vil inn på markedet -> lave priser. Altså ingen grunn til prutting.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bra utgangspunkt for pruting
    NY SONY PROJEKTOR TIL BRUKT PRIS! | FINN torget

Søkte på hardware.no og fant fem nettbutikker som hadde denne til lavere pris enn det som forlanges

Da bare må man prute ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Her er et bra utgangspunkt for pruting
    NY SONY PROJEKTOR TIL BRUKT PRIS! | FINN torget

Søkte på hardware.no og fant fem nettbutikker som hadde denne til lavere pris enn det som forlanges

Da bare må man prute ...
    Når noen er så freidig at de legger brukte ting til salgs med høyere pris enn nypris, har jeg ingen betenkeligheter med å gi et useriøst bud under halvpris...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lov å prøve seg :-D
    Skal komme med et ex til : Panasonic PTA 900 , høyeste pris jeg har sett på denne var vel ca. 17000.- Kjøpte min ny for 9900.- . Hvem skal bestemme nyprisen ? Disse går vel for 5-6 laken i dag ( med lavt timetall )
    Sier seg selv at den som ga 17K "taper" mer enn om jeg skulle solgt min...

Vedr. forsikring så er det fullt mulig å få dekket 100% verdi selv om varene er noen år gamle, krever som regel et lite tillegg (super innbo el. lign.)

Skal forøvrig ikke selge min PJ :-D

Edit: Konrad , det spørs om man velger High End eller Budsjetthorer
    Man spør ikke om prisen, bare betal å se blid ut......

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Det er lov å prøve seg :-D
    Skal komme med et ex til : Panasonic PTA 900 , høyeste pris jeg har sett på denne var vel ca. 17000.- Kjøpte min ny for 9900.- . Hvem skal bestemme nyprisen ? Disse går vel for 5-6 laken i dag ( med lavt timetall )
    Sier seg selv at den som ga 17K "taper" mer enn om jeg skulle solgt min...

Vedr. forsikring så er det fullt mulig å få dekket 100% verdi selv om varene er noen år gamle, krever som regel et lite tillegg (super innbo el. lign.)

Skal forøvrig ikke selge min PJ :-D

Edit: Konrad , det spørs om man velger High End eller Budsjetthorer
    Man spør ikke om prisen, bare betal å se blid ut......
    Jeg har "Super" -innbo og der har jeg ingen egenandel ved tap/skade, men avskrivning av verdi er obligatorisk. Som jeg nevnte i tidligere tråd, omhandler verdi-reduksjon varer som faller fort i pris, det være PCer, mobiltelefoner og elektronikk generelt.

Det finnes sikkert innboforsikringer som ikke reduserer verdi pga alder, men da har man til gjengjeld 2000-6000,- i egenandel!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedet bestemmer, alltid. Man kan ihvertfall ikke bruke "regler" fra forsikringsbransjen. Hvis man har kjøpt en vare for nypris 10.000 og prøver å selge for 8000 1 år senere kommer ingen til å kjøpe det.¨

Utgangspunktet vil jeg si er halv pris på 1-3 år gamle varer, litt mer om varen er under 1 år gammel. Men igjen, markedet bestemmer. Finner man en kjøper som er villig til å betale så kan man jo få mer enn halv pris på varer over 2 år gamle, særlig hvis varen er populær.

Varer med rask teknologi faller mye i bruktpris, slik som: PJ, skjermer, mobiler, pc'er osv.

Og så har man jo varer som er populære som; B&W, Primare osv. og disse holder seg vel godt i pris uansett, særlig hvis det er høyttalere og forsterkere, altså ting som ikke blir så fort "gamle".

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS og XTZ er to produkt som holder jevnt høy bruktpris, der er det ikke 50% "regelen" som gjelder. Var en 12" XTZ sub på auksjon her i fjor sommer, den gikk for 3200,- mener jeg, og nyprisen er 3800,-. Suben var et år gammel...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får nesten ta med nyheten at jeg fikk meg en kjøper på min PS3 på Finn.no og han var helt enig med prisen og kjøpte den uten å nøle. Det er slike folk jeg ønsker, folk som virkelig brenner for det de ønsker seg.

Det ble ikke salg her inne så godt Finn klarte å fikse meg en kjøper, er moro med slike salg. Alle fornøyde og alt er bare velstand..

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du fikk solgt da :-D
    La akkurat ut noen PA elementer til en grei pris (1300.-) Allerede en som kunne hente dem for 800.........

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja folk er på hugget men det er godt noen betaler hva man ønsker, er ikke lett men en sjelden gang går det også gitt. Er skikkelig moro når alle blir glad synes jeg, så det er ikke så ille da nei..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Bra du fikk solgt da :-D
    La akkurat ut noen PA elementer til en grei pris (1300.-) Allerede en som kunne hente dem for 800.........
    He, he, blir vel noen slike før du får solgt de

Greit at du fikk solgt PS3 da Roger Waters

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt dårlig forretningsånd å legge ut en gjenstand med beskjed om at beste tilbud får den. Seff er det her snakk om et maktforhold, særlg hvis artikkelen er attraktiv. Likevel blir det litt som å spille poker uten åpning der motspilleren har både bank og dealerhånd. Jeg føler meg latterlig "avkledt" når jeg skal legge inn et bud på sånne artikeler. Derimot synes jeg selger bør åpne opp og avsløre litt av strategien. Men det er kanskje dette elementet som gjør kjøp og salg spennede? Vet ikke om noen har vært inne på det før her.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg får nesten ta med nyheten at jeg fikk meg en kjøper på min PS3 på Finn.no og han var helt enig med prisen og kjøpte den uten å nøle. Det er slike folk jeg ønsker, folk som virkelig brenner for det de ønsker seg.

Det ble ikke salg her inne så godt Finn klarte å fikse meg en kjøper, er moro med slike salg. Alle fornøyde og alt er bare velstand..
    At du fikk solgt PS3en din er hyggelig. Jeg har ikke egentlig peiling på PS3 bare så det er sagt, men det forekommer meg at du tar dette til inntekt for at alle som argumenterte med at prisen din var for høy tok feil. Det er i så fall ikke riktig.

Som du sier hadde kjøperen din et brennende ønske om en slik vare (og kanskje også tilleggsvarene). Da er han kanskje mer betalingsvillig enn noen som har "litt" lyst på en slik vare.
    At du bare vil ha kjøpere som har et brennende ønske for dine varer skjønner jeg godt, men hvis du ikke innser at dette sannsynligvis ikke vil bli tilfelle så tror jeg det skal bli tøft for deg å selge også i fremtiden.

Men fint at den ble solgt for en pris du er fornøyd med :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med pegpisk her.

Fint at du fikk solgt varen og fint for kjøper at hun/han ble fornøyd med handelen også.

SALG er egentlig å hjelpe kunden til å ta en avgjørelse som er positiv for begge parter.

Jeg har vært på x-antall salgskurs og salgsmøter og ovennevnte setning er den som alltid går igjen og som alle kursledere nikker fornøyd til når de spør "hva er egentlig salg?"....

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten eller ingen tvil om at asvaberg vet hva han prater om. Det er ikke alle som har klart å selge seg selv til Kjell Inge for å si det slik! :-D:-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    At du fikk solgt PS3en din er hyggelig. Jeg har ikke egentlig peiling på PS3 bare så det er sagt, men det forekommer meg at du tar dette til inntekt for at alle som argumenterte med at prisen din var for høy tok feil. Det er i så fall ikke riktig.

Som du sier hadde kjøperen din et brennende ønske om en slik vare (og kanskje også tilleggsvarene). Da er han kanskje mer betalingsvillig enn noen som har "litt" lyst på en slik vare.
    At du bare vil ha kjøpere som har et brennende ønske for dine varer skjønner jeg godt, men hvis du ikke innser at dette sannsynligvis ikke vil bli tilfelle så tror jeg det skal bli tøft for deg å selge også i fremtiden.

Men fint at den ble solgt for en pris du er fornøyd med :-D
    Jeg er ikke noe mer enn fornøyd så, men jeg er ikke ute etter å loppe folk. Vil bare ikke "gi det bort" hvis du skjønner hva jeg mener. Når jeg slår av prisen, så skal dem ha enda prisen ned. Da gidder jeg ikke mer for å si det sånn, så lenge det finnes folk som virkelig ønsker seg slike ting er det moro å selge. Da har jeg og kjøper blitt enige og begge er fornøyd, bedre kan det ikke blir spør du meg.

De som bare pruter og pruter skal helst ikke kjøpe noe, bare prøver å leke en mann som skal kjøpe ting de ikke har råd til. Er ikke prisen fair så kjøp fra noen andre, finnes så mange som selger Ps3 i dag så.

Håper dere som kjøper der ute får en fin pris fra selger, er i hvertfall sånn jeg ønsker å være. Om jeg hadde hatt maskin min ett halvt år og spillt masse på den, så klart jeg hadde senket prisen deretter. Det sier seg selv, og håper at alle kan glede seg over hva de evt kjøper.

Newcomer Svirre sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en artig tråd! Jeg har solgt en del ting de siste årene, både hifi og andre ting. Jeg har stort sett alltid brukt enten bruktmarkedet her eller på hardware.no og har selvfølgelig også møtt på skambudklanen. Heldigvis har jeg alltid truffet på fornuftige kjøpere etter hvert og noen ganger har varen blitt prutet noe på og andre ganger har en budrunde ført til en pris høyere enn hva jeg la produktet ut til. Relativt god erfaring med andre ord. MEN, jeg føler for å dele en erfaring jeg har fra da jeg skulle selge en laptop for en stund siden. Kanskje ikke veldig relevant her, men det sier uansett en god del om finn.no. Jeg handlet meg en laptop til 9000 som jeg etter noen måneder fant ut at jeg strengt talt ikke har behov for. Akkurat da trengte jeg litt kronasjer og tenkte som så at om jeg legger den ut til 5000 får jeg sikkert solgt den kjapt. Prisen var langt under alt annet som lå ute på finn og pcen kostet fortsatt det samme på stedet den ble kjøpt og man fikk ikke en pc i nærheten av den prisen med tilsvarende spesifikasjoner. Jeg skrev førstemann til mølla får pcen. De første budene som kom inn var hinsides all fornuft, det ble foreslått alt fra 2500 til å bytte produktet i noe drit jeg absolutt ikke trenger. Jaja, sikkert tilfeldig tenkte jeg. De merkelige budene fortsatte og strømme på, det var rett og slett ingen som var villig til å engang vurdere å kjøpe pcen om de ikke fikk 1000+ i rabatt. Etter en uke gadd jeg ikke mer og slettet annonsen. Jeg opprettet så en ny annonse hvor jeg la ut pcen til 7000 kr. Det tok vel ca en dag fra jeg la ut annonsen til en kar godtok å kjøpe den til 6000. 1000 kr i rabatt sier du? Mja jo, okey...

Jeg er helt enig i at det å prute er helt greit, men det må jo gå an å se på hva man faktisk får for pengene også! Jaja, jeg er iallefall fornøyd...

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svirre
    Dette var en artig tråd! Jeg har solgt en del ting de siste årene, både hifi og andre ting. Jeg har stort sett alltid brukt enten bruktmarkedet her eller på hardware.no og har selvfølgelig også møtt på skambudklanen. Heldigvis har jeg alltid truffet på fornuftige kjøpere etter hvert og noen ganger har varen blitt prutet noe på og andre ganger har en budrunde ført til en pris høyere enn hva jeg la produktet ut til. Relativt god erfaring med andre ord. MEN, jeg føler for å dele en erfaring jeg har fra da jeg skulle selge en laptop for en stund siden. Kanskje ikke veldig relevant her, men det sier uansett en god del om finn.no. Jeg handlet meg en laptop til 9000 som jeg etter noen måneder fant ut at jeg strengt talt ikke har behov for. Akkurat da trengte jeg litt kronasjer og tenkte som så at om jeg legger den ut til 5000 får jeg sikkert solgt den kjapt. Prisen var langt under alt annet som lå ute på finn og pcen kostet fortsatt det samme på stedet den ble kjøpt og man fikk ikke en pc i nærheten av den prisen med tilsvarende spesifikasjoner. Jeg skrev førstemann til mølla får pcen. De første budene som kom inn var hinsides all fornuft, det ble foreslått alt fra 2500 til å bytte produktet i noe drit jeg absolutt ikke trenger. Jaja, sikkert tilfeldig tenkte jeg. De merkelige budene fortsatte og strømme på, det var rett og slett ingen som var villig til å engang vurdere å kjøpe pcen om de ikke fikk 1000+ i rabatt. Etter en uke gadd jeg ikke mer og slettet annonsen. Jeg opprettet så en ny annonse hvor jeg la ut pcen til 7000 kr. Det tok vel ca en dag fra jeg la ut annonsen til en kar godtok å kjøpe den til 6000. 1000 kr i rabatt sier du? Mja jo, okey...

Jeg er helt enig i at det å prute er helt greit, men det må jo gå an å se på hva man faktisk får for pengene også! Jaja, jeg er iallefall fornøyd...
    haha, bare sykt morsomt det norske folk har rett og slett en helt syk prutemani eller noe sånt. du må nesten bare legge ut en ting til ca 20% høyere pris en det du har tenkt for varen så du kan gi 20% i rabatt til eventuell kjøper, så blir både kjøper og selger fornøyd tilslutt

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    haha, bare sykt morsomt det norske folk har rett og slett en helt syk prutemani eller noe sånt. du må nesten bare legge ut en ting til ca 20% høyere pris en det du har tenkt for varen så du kan gi 20% i rabatt til eventuell kjøper, så blir både kjøper og selger fornøyd tilslutt
    Merker det veldig mye selv. Jobber litt i byggevarebransjen og du kommer aldri en dag uten pruting. Enkelte er så til de grader frekke at det i lengden blir sykt irriterende. Det er ikke prisen de spør etter, det er hvor mye rabatt de får. Har faktisk hendt noen ganger at jeg ikke har giddi å diskutere, så da skrur jeg bare prisen opp og setter på rabatt. Kunden går blid og fornøyd ut av butikken uten å ha tjent ei eneste krone. Idioter :twisted:

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •