Den store gnier tråden - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 147
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Det er hva det koster å skaffe en ny lik vare i dag som er interessant.
    Helt enig, hva en evt selger måtte ha gitt for varen er meg likegyldig da det som er av interesse for meg er hva den koster ny nå og hvor mye jeg evt sparer på å kjøpe brukt. Dette er forståelig nok litt surt for mange som skal selge, det at det "taper" mye på det.

Newcomer Rinders sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både kjøpt og solgt en del brukte ting opp i gjennom, og mener at pruting er helt greit innenfor rimelighetens grenser.

Før jeg skal selge eller kjøpe noe tar jeg alltid en søkerunde for å se om jeg finner tilsvarende produkter til salgs, og ser hvor prisnivået ligger. Dagens bruktmarked er nok sånn at de aller fleste regner med at folk vil prute, og legger ut en pris de faktisk kan strekke seg litt på. Det er greit å tenke hvilken pris man er fornøyd med og hvilken pris man aksepterer. Mange føler nok at de har gjort en bedre handel når de har forhandlet seg frem til en pris som egentlig er fonuftig for begge parter.

Jeg som mange andre kan bli irritert på enkelte skambud, og på den andre siden skamprising. Når noen ikke tar seg bryet og sjekke markedet for å finne en fornuftig pris før de begynner å forhandle blir det helt feil.

Ellers har vel pruting og forhandlinger ligget i mannens natur helt siden han kom med fire gråstein når prisen var et fjell.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Kan jo i noen tilfeller tenkes at det er selgeren som er en gnier da han/hun vil ha mer for produktet enn det er verdt eller koster nytt.
    Jeg synes jeg har en god pris på det jeg har prøvd å selge, så lenge det er varer som er gode som nye ser jeg ikke no galt å kanskje ha litt over det en kjøper synes er billig. Er jo ikke no Rema 1000

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rema 1000 selger ivertfall varer i bøtter å spann... du må ha tolmodighet hvis du legger opp en slik "strategi".

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinders
    Ellers har vel pruting og forhandlinger ligget i mannens natur helt siden han kom med fire gråstein når prisen var et fjell.
    :lol:
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Helt enig, hva en evt selger måtte ha gitt for varen er meg likegyldig da det som er av interesse for meg er hva den koster ny nå og hvor mye jeg evt sparer på å kjøpe brukt. Dette er forståelig nok litt surt for mange som skal selge, det at det "taper" mye på det.
    Har vurdert å selge receiveren min, men får jo ikke mye rart igjen for den. listeprisen da jeg kjøpte den var 10k, får jeg igjen 3k er jeg noenlunde fornøyd, men det er ikke sikkert at det blir såpass da ...

Men det er bare slik det er, den mangler mange funksjoner som man har i nye receivere osv., og da blir prisen deretter.

Har forresten blitt kvitt kablene jeg la ut i går kveld
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Mitt inntrykk er at en del selgere ikke vil akspetere at den nyprisen som en gang ble betalt ikke nødvendigvis er referanse for noen verdens ting. Altså noen som nekter å innse at salgsverdi kan ligge langt under personlig bruksverdi.
    Dette gjelder jo spesielt varer der teknologi fortsatt utvikles (raskt).
    Jeg er enig i det du skriver her men det er nå engang selger som setter prisen han er villig til å selge for, uansett hva kjøper argumenterer med.
    Selv prøver jeg å legge det jeg selger ut for den prisen jeg synes det er verd, og har alltid satt meg en nedre grense for hva jeg gidder å la varen gå for. Erfaringsmessig viser det seg at man får det man ønsker om man har litt ro på seg. Det er alltid endel prute og skambud de første par dagene, men så roer det seg og de seriøse budene kommer. Må man derimot selge fort får man heller vurdere prutebudene.

Har man ikke penger er det ingen vits i å kontakte selger å mase. Man får ikke en ny BMW om du bare har penger til en Skoda. Bilselgeren kommer uansett aldri til å halvere prisen bare fordi han forstår at du har ønsket deg en sånn i årevis.........
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg synes jeg har en god pris på det jeg har prøvd å selge, så lenge det er varer som er gode som nye ser jeg ikke no galt å kanskje ha litt over det en kjøper synes er billig. Er jo ikke no Rema 1000
    Vet ikke helt hva jeg skal svare her jeg... :roll:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så er pruting litt for "utenlansk" mener jeg, har man ikke penger kan man like godt gi ****. Det som er det beste er at de sier da feks når min ps3 er for salg får man den samme på elkjøp til den og den prisen.

Det som er det mest snodige er at varen ikke er på lager engang, da synes jeg de kommentarene er så borte i natta. Man kan kanskje ikke kalle maskin min no røver kjøp, men den er like god som ny og veldig lite brukt. Jeg ser mye jeg har lyst på her inne jeg også, men går aldri inn og kommenterer priser heller.

Man får heller prute på sombrero hatter i syden, det er i hvertfall ikke no "norsk" fenomen.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til sier jeg... norge begynner å bli temmelig flerkulturellt med tiden.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg merker på bud er det nesten kun nybegynnere på avforum som gjør det, så det er vel ikke for å kjøpe noe. Kosligere å gå i en butikk å se spør du meg da men.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med mye av det Roger Waters sier her. Fryktelig mye sutring og negative kommentarer på endel av annonsene.
    Det er jo ikke akkurat lokalavisen her inne heller, der hvor man kan finne småsnnonser med veldig gode tilbud. Der er det greit å gi lave bud føler jeg.

Men her inne bør man vite at det er veldig mange seriøse aktører, og et stort marked for kanskje å få solgt akkurat den komponenten du selger til en grei pris, uten å bli overøst med negative kommentarer i øst og vest, gjerne da med en kommentar om at de heller burde kjøpe den og den, for den er mye bedre.
    Det burde de holde seg for gode til, det er jo akkurat her inne man kan finne en kjøper som kanskje er på utkikk etter akkurat det du selger. Og begge to kan være fornøyde med handelen.

Det er greit med litt pruting, det vil alltid forekomme, og skal være sånn. Men skambud og negative kommentarer under annonsene, syns jeg folk kan holde seg for gode til.
    Med mindre det står må selges eller noe sånt da, da er det lov å prøve seg!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det jeg merker på bud er det nesten kun nybegynnere på avforum som gjør det, så det er vel ikke for å kjøpe noe. Kosligere å gå i en butikk å se spør du meg da men.
    Nå regner jeg vel med at de fleste er faktisk er "nybegynnere" her inne, og da spesielt er de fleste i en oppgraderingsfase uansett. Veteranene kjøper nok varer fra andre hold eller har det meste allerede.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Enig med mye av det Roger Waters sier her. Fryktelig mye sutring og negative kommentarer på endel av annonsene.
    Det er jo ikke akkurat lokalavisen her inne heller, der hvor man kan finne småsnnonser med veldig gode tilbud. Der er det greit å gi lave bud føler jeg.

Men her inne bør man vite at det er veldig mange seriøse aktører, og et stort marked for kanskje å få solgt akkurat den komponenten du selger til en grei pris, uten å bli overøst med negative kommentarer i øst og vest, gjerne da med en kommentar om at de heller burde kjøpe den og den, for den er mye bedre.
    Det burde de holde seg for gode til, det er jo akkurat her inne man kan finne en kjøper som kanskje er på utkikk etter akkurat det du selger. Og begge to kan være fornøyde med handelen.

Det er greit med litt pruting, det vil alltid forekomme, og skal være sånn. Men skambud og negative kommentarer under annonsene, syns jeg folk kan holde seg for gode til.
    Med mindre det står må selges eller noe sånt da, da er det lov å prøve seg!
    Forsåvidt helt enig i det du sier angående "anbefalinger" i kommentarfeltet av andre varer fremfor den som er tilsalgs, det blir for dumt. Men at noen kommenterer prisen fordi den er for høy eller lav synes jeg bare er på sin plass hvis det faktisk kan dokumenteres.

Sist jeg skulle selge noe (Sony surround receiver + Jamo X870 høyttalere) gikk det ca 3 uker før det ble solgt. Ser andre som har de samme høyttalerne inne i opptil 6mnd både her og på finn.no før de får solgt, og hvorfor? ...de vil ha 50% mer enn hva jeg solgte mine for. Det hjelper ikke å si at de kostet 9000,- i 2003, når man kan kjøpe de ny i dag for 4000,-.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt helt enig i det du sier angående "anbefalinger" i kommentarfeltet av andre varer fremfor den som er tilsalgs, det blir for dumt. Men at noen kommenterer prisen fordi den er for høy eller lav synes jeg bare er på sin plass hvis det faktisk kan dokumenteres.

Sist jeg skulle selge noe (Sony surround receiver + Jamo X870 høyttalere) gikk det ca 3 uker før det ble solgt. Ser andre som har de samme høyttalerne inne i opptil 6mnd både her og på finn.no før de får solgt, og hvorfor? ...de vil ha 50% mer enn hva jeg solgte mine for. Det hjelper ikke å si at de kostet 9000,- i 2003, når man kan kjøpe de ny i dag for 4000,-.

Ja er enig der, men er det ofte du ser at det dokumenteres at prisen er for høy eller lav? Ofte kommer det kommentarer noe alla:
    "Jeg kjøpte maken for 3 mnd siden for 75% av denne prisen, styr unna."
    Javel, kanskje han da gjorde en kjempehandel,hvem vet. Det er ikke dermed sagt at markedsprisen da automatisk er den prisen han fikk den for?
    Det blir jo litt feil.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ta et eksempel nå, som er veldig relevant.
    Tidligere i dag kom det ut en makan projektor til min på Finn.no så jeg.

Han har lagt den ut til 14000,- kroner.
    Nå er annonsen endret, og han har endret den dithen at det kan tolkes slik at han har mottatt en hel del kommentarer på at det er hinsides all fornuft med den prisantydningen.
    Han syns sikkert ikke det er noe hyggelig han heller, men han har verdsatt den til den prisen, og da syns jeg folk som uansett ikke skal ha denne, bør holde seg unna. Istedenfor å komme med en haug med dumme kommentarer.

Får man null respons, så skjønner man etterhvert at man kanskje bør gjøre noe med prisen. Eller formulere annonsen annerledes!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er enig der, men er det ofte du ser at det dokumenteres at prisen er for høy eller lav? Ofte kommer det kommentarer noe alla:
    "Jeg kjøpte maken for 3 mnd siden for 75% av denne prisen, styr unna."
    Javel, kanskje han da gjorde en kjempehandel,hvem vet. Det er ikke dermed sagt at markedsprisen da automatisk er den prisen han fikk den for?
    Det blir jo litt feil.
    Som sagt er jeg enig i det du sier, men hvis man kan trykke seg inn på feks elkjøp eller komplett.no og SE selv at prisen for ny vare er relativt lav i forhold til bruktpris må det være lov å si noe. Konkurranse-utsetting er en av grunnpilarene i et kapitalistisk samfunn... "Dessverre" er det slik at de som sitter på pengene som oftest trekker det lengste strået i en handel.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ta et eksempel nå, som er veldig relevant.
    Tidligere i dag kom det ut en makan projektor til min på Finn.no så jeg.

Han har lagt den ut til 14000,- kroner.
    Nå er annonsen endret, og han har endret den dithen at det kan tolkes slik at han har mottatt en hel del kommentarer på at det er hinsides all fornuft med den prisantydningen.
    Han syns sikkert ikke det er noe hyggelig han heller, men han har verdsatt den til den prisen, og da syns jeg folk som uansett ikke skal ha denne, bør holde seg unna. Istedenfor å komme med en haug med dumme kommentarer.

Får man null respons, så skjønner man etterhvert at man kanskje bør gjøre noe med prisen. Eller formulere annonsen annerledes!
    Misforstå meg rett, men varen er ikke mer verdt enn det markedet er villig til å betale for den. I såfall må selger regne med å brenne inne med varen...

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med dere alle om at utidige kommentarer i annonsene er unødvendig (disse kan vel selger uansett slette?). Og masete kjøper er sikkert ikke hyggelig det heller.

Mange selgere opererer med fraser som "ferdig prutet" eller "prisen er endelig". Da er det enkelt å skjønne at selger har tenkt å la annonsen ligge til noen kommer med akkurat prisforlangende.
    Men alle andre priser anser jeg som veiledende. Noen ganger får jeg det billigere, andre ganger blir det budrunde og jeg må ut med litt mer, event. la være.

Men det er jo for dumt at selgere skal bli sure for at noen prøver å prute.
    Hvem er det som har kjøpt bil uten å prute da?
    IKKE jeg og godt er det! Jeg har jo blitt "lurt" en gang selv om jeg prutet :evil:

Hvis det er så ille å selge noe er det vel bare å la være, evnt. alltid bruke auksjon med minstepris, så er problemet løst?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt er jeg enig i det du sier, men hvis man kan trykke seg inn på feks elkjøp eller komplett.no og SE selv at prisen for ny vare er relativt lav i forhold til bruktpris må det være lov å si noe. Konkurranse-utsetting er en av grunnpilarene i et kapitalistisk samfunn... "Dessverre" er det slik at de som sitter på pengene som oftest trekker det lengste strået i en handel.
    Jaja,det er helt greit.
    Men ofte kommer det også kommentarer på at man i dag kan få en tilnærmet lik sak til en helt annen pris ny!
    Foreksempel de som selger sine "gamle" recievere i dag for å oppgradere til HD. Meg selv inkludert.
    Alltid kommer det kommentarer på at "hvorfor kjøper du heller ikke den og den, helt ny og MYYYEEEE bedre"
    Det er fullstendig irrelevant egentlig, og veldig irriterende.
    Det er tross alt ikke den nye varen som selges i det hele tatt, og i slike tilfeller føler jeg at selgere blir gjort til pengegriske demoner!

Når det er sagt, så fikk jeg det jeg ville for min, etter kun en time her ute.

Dette kan diskuteres til jul og tilbake igjen, kommer aldri til å bli enighet om hva som er riktig uansett!
    Vi får bare håpe at de som selger blir fornøyd, og de som kjøper er like fornøyde!

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •