Den store gnier tråden - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 147
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Å prute mener jeg er greit, men så er det disse forb.. tullingene som må komme med skambud! det er irriterende det!
    Det beste er å ikke svare på henvendelsene, så går nok budene opp etterhvert skal du se (hvis prisen ikke er for høy da) :?

Jeg har en mediaspiller tilsalgs på finn.no til 1000,-. Jeg ble litt paff da jeg fikk en henvendelse pr mail med et bud på 300,- for vedkommende ikke hadde mer penger, og nesten tryglet om å få den. Svarte at jeg heller ville knuse den i småbiter og se hva som var inni den før jeg solgte for den prisen :twisted:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Ja i morgen for den dvd spilleren nytt hjem - ankommer meg i morgen. Jeg sparte meg for å gi deg et skambud - noe jeg tydligvis ikke gjorde, da vi begge er fornøyd virker det som.
    Budet ditt var OK, sett sammen med det en annen likedan spiller lå ute for. Håper du er like fornøyd i morgen når du pakker opp. Jeg er godt fornøyd iallefall, bortsett fra at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med DACen som den var koblet til
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Får man bare skambud er jo saken grei:

- Du har et produkt som ikke er lett å selge
    - Du har prøvd å selge på feil sted
    - Du er uheldig med tidpsunktet for salget

Man får aldri mer enn hva "massen på stedet" er villig til å betale. Hvis man ønsker en hurtig deal er det bare å legge se noe under "std. pris".

Helt greit å gi skambud, det er jo bare å overse de.
    Jeg har alltid fått en god del skambud når jeg har solgt noe, når noen byr halv pris og i tillegg vil ha med resten av anlegget i den allerede lave prisen så synes jeg det nesten er direkte frekt..

Edit: dette skjedde sist..

men for all del, det er lov å prøve seg

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    For en tid tilbake skulle jeg selge et produkt. Det gikk ikke så raskt, men en person sendte meg e-post hver gang - alltid 1 000 til 1 500 under prisforlangende. Sammen med en formaning om at så mye for du ikke.... Ta budet mitt. Hadde tilogmed høyere bud inne og han mente jeg skulle akseptere hans bud! Jeg tror mange pruter uten å ha som hensikt å kjøpe, dem kan jeg klare meg for uten.

Har sikkert lagt inn for lave bud enkelte ganger selv, men de har vært seriøse og det gjenspeiler min betalingsvilje for produktet - derimot er det aldri skambud.
    Det er veldig mange på forumet godt under den seksuelle lavalder, og jeg tror en del av dem som kommer med rare bud tilhører den gruppen. I ditt tilfelle høres det slik ut.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tråd.

Kommer med en liten historie fra en forhandler av traktorer. Om den er sann eller ikke vites ikke, men artig er den:

En eldre kar gikk ofte innom denne forhandleren uten å kjøpe noe. Mannen skulle ha seg en traktor men synes det meste var for dyrt, helst skulle det ikke koste noe i det hele tatt.
    Sjefen ved denne forhandleren såg seg lei på denne "tidstyven" som aldri kjøpte noe.
    Så en dag fikk forhandleren inn en gammel men fullt funksjonell traktor i innbytte. Denne tenkte sjefen måtte være perfekt for denne noe sparsomme kunden.
    Kunden kom inn for å se på denne, og fikk høre ordene: "Denne skal du få, om du tar den med deg i dag."

Kunden kikket nøye på farkosten, og kom tilbake med følgende svar: "Hvis jeg får med noen nye dekk, er det greit."

..Kunden fikk naturligvis beskjed om å dra et visst sted...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg opplever stadig når jeg har forsøkt å selge ting her på avforum, finn og qxl. Da ser jeg stadig disse folkene som skal prute heletiden, og det irriterer meg veldig. Det er pris som er satt og da skal man følge den prisen, normalt sett så er det ikke prisen det er no galt med.

Vil alltid få mails om folk som skal ha ned prisen ellers er de ikke interrisert, her sitter det med folk med anlegg til mange tusen kroner så skal de virkelig være så sparsomme. Det er forståelig at folk vil kjøpe rimeligere enn i butikken, men at de aldri kan akseptere en pris er no forbanna herk.

Det jeg vil frem til er at en pris er en pris, og det er kjedelig for selger å tape masse etter slike folk prøver seg. Enden på visa er man ikke for solgt, eller sitter igjen med ett stort tap. Er ting så verdiløst nå om dagen?

Jeg bare spør? Prutes det også på melk i butikken også?

Håper vi kan ha en koselig debatt her...
    Kan jo i noen tilfeller tenkes at det er selgeren som er en gnier da han/hun vil ha mer for produktet enn det er verdt eller koster nytt.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iblandt settes det vel høye priser, men ved å følge med litt vet man som regel hva det meste er verdt iforhold til alder og tilstand. Dette både som selger og kjøper. Man får som regel inn bud litt i underkant av det man ønsker for et produkt, og det er helt ok. Man setter selv grensen for hva det er verdt å selge for.
    Jeg er forøvrig enig i at et er kjedelig å sitte å svare seriøst (jeg prøver hvertfall å gjøre det så langt det er mulig) på direkte komiske bud. Har hatt et par tilfeller hvor jeg har fått kjeft over mail fordi jeg ikke ville godta bud som ligger under 50% av ønsket pris. Man kan lure på hvorfor noen i det hele tatt tar seg bryet med å sende budet i første omgang.
    Har sett endel som sliter å få en grei pris igjen for topp receiverene som kom ut rett før HDMI1.3 og HD dekodingen dukket opp. Dette er jo tilfeller hvor selger må vurdere hva det er verd å selge for fremfor å beholde produktet. Kiipt å sitte igjen med 8-10000 for en DSP-Z9
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he! Innsè det faktum at det hører til den mannlige stolthet å prute, eller få en god pris. Hvor mange ganger har vi ikke hørt den før. "den kosta x antall kroner, men jeg fikk en god deal". Det er noe som ligger innebygd i de fleste menn. Men når kvinnfolk pruter og gjør seg litt ekstra til. Fytti katta! Det er nesten like ille som å se kvinnfolk går på gata og røyker! TURN OFF!

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder brukthandel så synes jeg det ikke er noe galt i å prute litt, men er det skambud så er det velheller bedre å la være. MEN jeg titter på finn i blant og der er det noen som har sinnsyke priser og da kan de ikke forvente annet enn det de oppfatter som skambud. Veldig ofte så prøver folk å selge brukt på finn med en høyere pris enn det koster nytt, eller enda bedre en eldre modell dyrere enn det den nye og bedre koster. Hvor er logikken?

Følger man litt med så unngår man som selger å sette prisen for høyt, eller som kjøper å komme med skambud. Synes man noe er for dumt så er det bare å overse det, og ikke ta på seg ett problem som er en annens.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F**N så jeg hater folk som slenger ting ut på finn.no for høyere enn nypris - for å lure mennesker!

Jeg klarer pokker ikke bla meg videre uten å ha skrevet en skikkelig *Dra deg en viss plass* mail...!

Ja jeg pruter litt noen ganger, men skambud det gidder jeg ikke å kaste tiden min bort på engang...

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Enkelt forklart er så er det etterspørselen og pris som avgjør om man får solgt og til hvilken pris. Feks ga jeg et bud på en gjenstand (brukt høyttaler, ca 5mnd) her på AVtorget, men siden selger bare ga 10% avslag i pris i forhold til ny vare var det uaktuelt for meg å kjøpe den. Selger hevdet til og med at varen nesten var bedre (altså mer verdt) enn ny da den var innspilt og jeg da ville "slippe" å gjøre det selv. Endte tilslutt med å kjøpe en tilsvarende høyttaler med samme alder, fikk 40% avslag av nypris.
    trur det er meg du sikter til her vil bare gjøre oppmerksom på at det var 20% avslag jeg gav, mener du noe annet må du friske opp matte kunnskapene dine desuten er det uaktuelt for meg å selge til lavere pris når jeg fikk 75% av nypris i innbytte, når jeg leverte disse høytalerene og min sdai2175 mot tda2200.

for å ta et annet eksempel når jeg solgte min dali ikon sub for en stund til bake så måtte jeg innse at slaget var tapt og ble enig sammen med en selger om at han skulle komme med en gang og kjøpe subben min for 4700kr, uten sub kabelen min, men når han hentet den så påstod han plutselig at vi hadde blitt enige om at kabelen skulle følge med for den prisen, ellers så ville han bare betale 4500kr for subben. da ble jeg nesten så sinna at jeg holdt på å slå fyren ned, men trengte pengene så gadd ikke krangle mere om 200kr. men at folk kan bli så gjerrige at de plutselig skal prute enda mere etter at vi faktisk har blitt enige om en pris kan jeg ihvertfall ikke begripe meg på.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    trur det er meg du sikter til her vil bare gjøre oppmerksom på at det var 20% avslag jeg gav, mener du noe annet må du friske opp matte kunnskapene dine desuten er det uaktuelt for meg å selge til lavere pris når jeg fikk 75% av nypris i innbytte, når jeg leverte disse høytalerene og min sdai2175 mot tda2200.

for å ta et annet eksempel når jeg solgte min dali ikon sub for en stund til bake så måtte jeg innse at slaget var tapt og ble enig sammen med en selger om at han skulle komme med en gang og kjøpe subben min for 4700kr, uten sub kabelen min, men når han hentet den så påstod han plutselig at vi hadde blitt enige om at kabelen skulle følge med for den prisen, ellers så ville han bare betale 4500kr for subben. da ble jeg nesten så sinna at jeg holdt på å slå fyren ned, men trengte pengene så gadd ikke krangle mere om 200kr. men at folk kan bli så gjerrige at de plutselig skal prute enda mere etter at vi faktisk har blitt enige om en pris kan jeg ihvertfall ikke begripe meg på.
    Var ikke meningen at noen skulle "navngis", men det er ihvertfall ikke min feil at det skjedde hehe. Det skal være sagt at det du sier stemmer, du gikk ned i pris etter at jeg prutet litt, altså 20% av nypris. Ikke gale det altså
    Det er fortsatt mulig jeg kommer til å kjøpe en HTM61, men jeg vil teste HTM62 og se hvordan den funker først. Har en kamerat som nettopp har kjøpt seg B&W DM685 som vil matche denne perfekt, så noe salg for min del blir ikke vanskelig da akkurat.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Comes with the territory
    Man må bare ta slike henvendelser med et smil
    Litt irriterende er det jo, men jeg er ikke alltid noe bedre selv når jeg kjøper brukt.
    Noen ganger er det stor forkjell mellom hva kjøper og selger mener er god pris, men jeg er helt enig at det er ingen automatikk i at et produkt mister 50% av verdien bare fordi det er brukt.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pruting og skambud er endel av gamet, irritabelt til tider, idiotisk til tider, men greit nok. bare å slette maila om man ikke føler for å bruke tid på besvare de. Men jeg har ett par tilfeller som overrasket meg litt:

1: Skulle selge ht kabler av typen nordost frey. i og med at de var ett par mnd gamle ønsket jeg en viss pris, en fyr repliserte med å by meg kr 3k for de, fordi de var brukt og at han ikke ville betale mer for en vare eieren ikke var fornøyd med etter ett par mnd.

2: salg av mcintosh c220. denne har en nypris på 34k om jeg ikke husker feil. en fyr ville gjerne ha den, men i og med at han var en "fremmadstormende" kunstner hadde han ikke penger, men kunne gjerne bytte bort noen av sine kunstverk. la oss bare si det slik at veggene mine fortsatt er like nakene.

3: la ut mine jbl array 1400 for salg. nypris er 80k. en fyr kunne betale 20k kontant, og så kr 3k pr mnd fremmover. pluss at han bodde rimelig langt unna. Takket høflig nei og skyldte på at vi i såfall ville hatt en tillitsproblem av dimensjoner!!
    ps: antallet mailer av folk som vil bytte inn cw med disse og litt pr mnd er også endeløse.

Til tider får man følelsen av folk enten er ute etter å kødde med en, eller så er det bøttedumme så det synger etter!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pruter om jeg vet at prisen til selger er helt på trynet, men da er det jo gjerne ting jeg ikke er interessert i uansett. Har gjort et par kjøp her på forumet hvor det har vært helt kurante priser inne i bildet (hei g-h, sensys'ene dine funker fint enda ) og da ser jeg ikke noe poeng i å prøve å prute.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pruting er jo noe av morro nå man KJØPER brukt.

Legger meg alltids noen hundrelapper under det jeg kan tenke meg å gi, hvis jeg vet det er en vare som er vanskelig å omsette. Så går runden, litt gi og ta så møtes man gjerne på midten. Er jo storveis hvis selger går mer ned i pris enn du selv går opp

Som selger er jeg nok av den litt "dumsnille" typen, jeg gidder ikke lange runder med pruting og setter konsekvent en pris som gjerne er noe under hva andre krever, rett og slett for å få fortgang i salget. DIY-høyttalere som har sentimental verdi holdes derimot i slekta Selv om jeg vet inderlig godt at det bare kommer til å komme skambud i all fremtid.

Pruting er det alt for lite av i norge...

Og etter en stund...: Som svar på trådtittelen så må det jo siest at det er selger som er gnier hvis han/hun ikke vil selge til prisen markedet vi betale.. Og dermet er stuck med en ting i all evighet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke alltid folk pruter fordi de er gjerrige heller, noen ganger så har man bare ikke nok penger og prøver seg for de de veldig gjerne vil ha varen. Men det er klart at både selger og kjøper kan ha ulikt syn på hva varen er verdt, så man kan ikke forvente å treffe med alle.

Men i går så jeg en irriterendes annonse på finn, var en idiot som skulle ha 4000kr for ett par dynavoice f-6! Fristet å sende mail, men er ikke mitt problem så jeg surfet videre.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Pruting er det alt for lite av i norge...
    På godt og vondt! I butikk synes jeg ikke man skal ha "tak" for pruting, men heller faste lave priser. Jeg syns ikke det skal "lønne" seg å være sleip.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sleipheten kan gå begge veier... * under forutsetning av at begge parter tar nei for et nei, så er det bare selger som i realiteten kan være sleip.

Å prute på dagligvarer er ikke noe særlig, men å "forhandle" på pris ved kjøp av f.eks hifi, peis, skifer til trappa, planter, bil, båt.. Alle "luksus" varer har somregel gode marginer, og der kunne jeg godt tenkt meg at vi hadde mer kultur for pruting.

Selv er jeg ikke frempå nok til å gjøre dette i alle situasjoner, men en prute runde på mail.. det er jeg gjerne med på. Selvfølgelig i et prisleie som jeg selv anser som fornuftig.

Edit: * - litt ufylling...

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Er jo noen enkle regler man kan bruke som et utgangspunkt for å regne seg frem til en ca pris. Nyere brukt varer opp til 2 år kan omsettes for 2/3 av nypris. Etter 2 år begynner det å nærme seg 1/2 pris. Selvfølgelig vil jo etterspørsel og varens stand være avgjørende, men selv mener jeg dette er en grei måte å regne seg frem til en ca pris.

Det er sikkert noen her som er helt uenig, men dette har ihvertfall funket for meg ved x antall salg og kjøp.

Til de som hevder at folk er begynt å bli gniten, jeg vet ikke om mange som vil betale mer enn de strengt talt er nødt til.
    Jeg synes også at den er grei, i hvert fall dersom det er ganske standard varer.

Men, noen varer faller ganske raskt i pris.
    Spørsmålet er da: Er halv pris av nypris for 5 år siden fornuftig.?
    Eller er halv pris av dagens nypris fornuftig?
    I noen tilfeller kan en vare ha falt opp til 50 % i verdi i løpet av noen år. Altså blir verdien da evnt 25 % av gammel nypris.

Litt rotete, men dere skjønner poenget?

Mitt inntrykk er at en del selgere ikke vil akspetere at den nyprisen som en gang ble betalt ikke nødvendigvis er referanse for noen verdens ting. Altså noen som nekter å innse at salgsverdi kan ligge langt under personlig bruksverdi.
    Dette gjelder jo spesielt varer der teknologi fortsatt utvikles (raskt).

Personlig mener jeg at gammel nypris ikke betyr så mye, uansett om den har gått opp (elektrocompaniet) eller ned (benq 8720 (?)).
    Det er hva det koster å skaffe en ny lik vare i dag som er interessant.

Når jeg treffer selgere som ikke innser dette hender det at de blir fornærmet. Men ofte understreker jeg at det IKKE er meningen å fornærme noen selv om jeg har en annen verdioppfatning enn selger har.

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •