PC og HD-lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: PC og HD-lyd

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC og HD-lyd

Hei!

Jeg bruker i min hjemmekino en PC (med Mediaplayer classic, ffdshow, og M-Audio Revolution 5.1 lydkort) som kilde til både musikk og film, men hvordan er det med støtte for HD-lyd her? Og hva med recieveren min? (NAD T753)

Kan noen forklare meg litt om HD-lyd generelt? Hva trenger jeg? Hva er bra med HD-lyd? Hører jeg forskjell?

Vær så snill; ikke link til en annen tråd

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du trenger vel en pc med hdmi som støtter hd-lyd. optisk utgang har ikke nok båndbredde for å sende dolby trueHD dts hd master lossless.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppsummert: det finnes pr. dd ingen mulighet for HD lyd fra HTPC

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wes
    Det finnes jo en del hovedkort på markedet i dag med HDMI utgang, men om disse kun brukes til bilde er jeg ikke sikker på. Har ikke forsket på dette.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wes har rett. Men Auzentech lanserer snart et lydkort med hdmi som gjør dette mulig. Man tar hdmi fra skjermkortet og kobler til lydkortet som legger på lyden, og tar ut hdmi med både lyd og bilde fra lydkortet til receiveren.

Auzentech, Inc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier kem? På hovedkorte til ABIT Fatal1ty F-I90HD f.eks der får du lyd igjenom HDMI porten.

HDMI1: Connects to multimedia devices of HDMI protocol.
    To enable this HDMI function, you will have to:
    (1) Leave the [ATI HDMI Controller] option in the BIOS Setup Menu “Advanced
    Chipset Features” at its default [Enabled] setting.
    (2) Install the “Realtek High Definition Audio Driver\Codecs”. (realtek.com: The Leading Technology Site on the Net)
    (3) Install the “HDMI Audio Driver”.
    (4) Make sure to select “HD Audio rear output” as the sound playback device in the
    “Sounds and Audio Devices Properties” through Windows’ Control Panel.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd ja. Men de nye lydformatene som kom med BD og HDDVD, mener du at også de kan overføres med hdmi fra dette hovedkortet?

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ingen recievere uten HDMI 1.3 grensesnitt takler HD-lyd?

Hvordan er HD-lyd? Stor forskjell fra vanlig oppløst lyd? Vil jeg merke forskjell? Er det verdt å legge de ekstra kronene på det enda?

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min nye laptop fra HP har hvertfall HDMI som sender lyd ettersom hvilken codec som er installert. Men den maskinen kan man få med BD-spiller om ønskelig.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Så ingen recievere uten HDMI 1.3 grensesnitt takler HD-lyd?

Hvordan er HD-lyd? Stor forskjell fra vanlig oppløst lyd? Vil jeg merke forskjell? Er det verdt å legge de ekstra kronene på det enda?
    jeg har alltid vært klar over at dts er mye bedre enn dolby digital. men hvor mye bedre det er har jeg ikke vært klar over før jeg testet med master and comander på en av de slag scenene hvor jeg først spilte av i DD og etterpå i DTS, og jeg ble mildt sagt sjokkert over hvor stor forskjellen var, noe jeg ikke var klar over da jeg ikke har gjort en slik test før.
    DD tilsvarer ca 128 kb i sec, dvs en heller litt råtten mp3 kvalitet. DTS tilsvarer ca 1.5mb per sec. HD master tilsvarer HELE 25MB PER SEC, noe som burde si ganske mye om lydkvaliteten. nå har jeg desverre ikke fått gleden av å se film i skikkelig hjemmekino med HD lyd, så har ikke fått testet skikkelig selv, men vil tro at økningen i lydkvaliteten er ganske betraktelig

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det ikke later til å finnes kombinasjon av software, drivere og PC-hardware som lar deg sende hirez-lyden fra HD-DVD/BluRay i full kvalitet ut av HDMI-porten.

Det har ikke noe med HDMI1.3 å gjøre, ingenting med receiveren å gjøre, men at Hollywood, Microsoft og avspillerprodusentene ikke later til å være helt enige om hvem som skal gjøre hva, og hva som er "sikkert nok".

Jeg tror (?) ikke at det er noe problem dersom du ripper HD-DVD/BluRay til et annet format (f.eks .mkv) og spiller av filen i en generell avspiller og har et lydkort med mulighet for 8 hirez analoge/digitale ut. Men det krever diskplass og ekstra-arbeid og verktøy ala AnyDVD-HD.

-k

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsentene er på gli da, men desverre ikke i mål.

Nermeste vi har kommet pr dd er vel NVIDIA GeForce 8200, som har HDMI 1.3. Denne serien støtter dog ikke HD audio stream.

Lyd over HDMI er jeg fullstendig klar over at vi har på markedet, men det blir noe ganske annet enn dette.

Kortversionen min står jeg fremdeles ved

- Wes

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortversionen min står jeg fremdeles ved
    I essens så er jeg enig med deg. Mange tror at "HDMI1.3 = hirez lyd", når det i tilfellet ATI skjermkort i beste fall betyr DVD-kvalitet lyd.

Jeg kjører dog hirez stereo fra DVD-audio uten problemer. Når jeg får ut fingeren og anskaffer meg et kort med 5.1/7.1 analoge outputs så tror jeg at multikanals hirez blir uproblematisk så lenge jeg ripper mediet, fjerner DRM og bruker rett avspiller. "HD-audio" kan være mye mer enn HD-DVD/BluRay.

Problemet med HD-DVD/BluRay er at Hollywood har satt sine krav, og avspillere adlyder med å degradere lyden. Det finnes ikke p.t. multikanals hirez lydkort som er "sikre nok" for Hollywood. Men om du greier å komme forbi Hollywoods paranoia, så er det ikke noe teknisk i veien for å sende 7.1 høykvalitets kanaler fra PC, for de fleste er det kanskje (?) enklest å sende et analogt signal som man kobler til multi-input på receiveren.

-k

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det har ikke noe med HDMI1.3 å gjøre, ingenting med receiveren å gjøre, men at Hollywood, Microsoft og avspillerprodusentene ikke later til å være helt enige om hvem som skal gjøre hva, og hva som er "sikkert nok".
    Det har nok litt med HDMI 1.3 å gjøre, siden HDMI 1.2 og tidligere ikke støtter Dolby TrueHD/DTS HD. Hovedkort og skjermkort som har mulighet for å kjøre lyd og bilde kjører først lyden via SPDIF fra lydkortet også ut via HDMI-porten, og vil da ha samme begrensninger som SPDIF.

Dette nye lydkortet fra Auzentech er det første jeg har hørt om som endelig kan kjøre HDMI 1.3 ut og med det bitstreame ekte HD-lyd ut. Jaggu på tide, det burde jo vært på markedet for 3 år siden!!

Teoretisk burde man kunne kjøre HD-lyd ut via 8-kanals PCM hvis det fins software som klarer det, men det ville vel kreve 8 lydkort med hver sin SPDIF-utgang...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Det har nok litt med HDMI 1.3 å gjøre, siden HDMI 1.2 og tidligere ikke støtter Dolby TrueHD/DTS HD.
    Problemet med dagens kort er ikke "jåleproblemet"*) med at de ikke kan kjøre bitstream, men problemet med at de ikke utnytter mulighetene som ligger i HDMI 1.0.
    Teoretisk burde man kunne kjøre HD-lyd ut via 8-kanals PCM hvis det fins software som klarer det, men det ville vel kreve 8 lydkort med hver sin SPDIF-utgang...
    Alle (?) lydkort med 5.1 analog ut og hirez D/A-konvertere kan kjøre multikanals hirez lyd. Men dersom avspillingsapplikasjonen med vilje nedsampler lyden for å redusere kvaliteten så er det litt irriterende.

Merk dessuten at et enkelt kort med grafikk og lyd integrert med felles klokke-krystall etter min mening kan være en av de best forbedringene for HTPC, uansett hvilket medie man leser filmen fra (DVD, BluRay,...). Sjansen for et slikt kort er etter min mening størst dersom Nvidia eller ATI kommer med en skikkelig HTPC-GPU som fullt utnytter egenskapene i HDMI.

-k

*)Jeg mener ikke å støte noen her, men fra mitt synspunkt så er problemstillingen med å få høre på lossless 7.1 høyoppløst lyd kontra DD/DTS et mer reelt problem enn om man foretrekker å gjøre dekodingen av lyden i PC eller i surroundforsterkeren.

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth

Dette nye lydkortet fra Auzentech er det første jeg har hørt om som endelig kan kjøre HDMI 1.3 ut og med det bitstreame ekte HD-lyd ut. Jaggu på tide, det burde jo vært på markedet for 3 år siden!!
    Hvilket kort er det her snakk om? Denne nyheten har gått meg hus forbi.

- wes

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på kanten av topic, men hva om man sender til en TVIX 6500 mediestreamer over nettverkskabel? Er vel HDMI 1.3 ut der som skal støtte HD lyd?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket kort er det her snakk om? Denne nyheten har gått meg hus forbi.

- wes
    Søker du på auzentech i forumet så får du svar.

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Søker du på auzentech i forumet så får du svar.
    Takk for tipset!

Men når alt kommer til alt er ett kort på tegnebordet lite håndfast - ikke gir det oss HD lyd i dag, ei eller i morgen. Nyhetsbrev med medfølgende utsettelser blir litt for lite håndfast for min del. Tviler faktisk meget sterkt på at det finnes oppegående fabrikanter som _ikke_ har tilsvarende på tegnebordet. At dette ikke er på markedet for lengst, sier kanskje mer om filmindustrien enn IT bransjen?

Ett kombinert gpu-/lydkort vil gjøre meg glad

- Wes

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •