Beste lyd(musikk)opptak fra TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste lyd(musikk)opptak fra TV

Jeg har en ny HDTV som har en digital lydutgang, der det i brukerhåndboka står man skal bruke en optisk audiokabel.

Det jeg lurer på er:

1. Er dette en lydutgang som gir best lydkvalitet ut?
    2. Kan den benyttes for opptak av musikk (uten bilde); eventuelt hvordan kan man få overført dette til en PC med CD/DVD brenner?
    3. Tror det er bare 'en phonokontakt og lurer på om dette kan gi stereo?
    4. Hva er forresten en optisk lydkabel og kan den koples til PC?

Terje

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Det vil i så godt som alle tilfeller være best å kjøre lyden ut digitalt, så ja

2: Man kan selvfølgelig kjøre ut lyden fra en slik dekoder til en pc og lagre lyden der, men jeg vet ikke sikkert hva slags programmer som kan brukes osv.

3: 1 phonokontakt høres for meg ut som S/PDIF (Sony/Philips Digital Interconnect Format eller Sony/Philips Digital Interface) Altså en digital lydkabel. Den kan du kjøre så godt som så mange lydkanaler som ditt hjerte måtte begjære med

4: En optisk lydkabel er en kabel som overfører lyd digitalt ved hjelp av lys i stedet for elektroiske impulser, og du kan koble den til pcen hvis du har en optisk lydinngang på pcen (den er nesten firkantet og har et "lokk" foran) (hvis du bruker S/PDIF utgangen på dekoderen må du bruke S/PDIF i stedet for optisk lydinngang på pcen)

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager litt forvirring og korrigerer først mine gale opplysninger, som skyldtes at TVens spesifikasjoner i brukerhåndboka beskrev to lydutganger på samme linje.
    (Det er forresten en Sony Bravia KDL-40X3500 LCD HDTV full 1080i)

Det riktige er at TVen har 'en digital/optisk utgang (D) med en firkantet plugg for optisk audiokabel. Selv om jeg aldri har brukt denne typen tidligere, vil jeg nesten forutsette at denne pluggen/kabelen overfører et stereo signal.
    Videre har TVen to vanlige phono lydutganger (E) for tilkopling av HiFi lydanlegg. Dette antar jeg er vanlig analog overføring av stereo signal L og R.

I min gamle Linux PC sitter et nokså ordinært lydkort SB Audigy LS, som ikke har optisk inngang så langt jeg ser.
    Kan da HiFi utgangene (E) på TVen brukes for å ta opp musikk på PCen? Jeg har faktisk aldri tatt opp musikk på PC fra en ekstern, analog lydkilde. Eventuelt hvordan gjør man det, A/D-lydverktøy, filformat og komprimering, før konvertering til MP3 og brenning til CD?

Den digitale/optiske lydutgangen får være et mål for en senere multimedia bærbar, hvis noen av disse leveres med slike lydinnganger(?)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •