Squeezebox, NAS og lossless

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox, NAS og lossless

Er på jakt etter en SQ i England via ebay, da jeg skal dit snart, og kan få den sendt til en kamerat i London.
    Men så er det dette med NAS også. Det dukker jo opp slike bokser stadig vekk, og etter 3-4 timer på nettet har jeg kommet frem til denne:
    Hardware.no - Prisguide - Buffalo LinkStation Pro Duo 1.0 TB

500 GB x 2 for en speilet (Raid 1) løsning passer greit for meg.
    Denne versjonen ser ut til å gi bra hastighet i forhold til mange av de andre. Altså ikke på LAN siden, men selve lese/skrivehastighet på diskene og prosesseringskraften på boksen.
    2201,- inkludert diskene ser ut til å være en bra pris. Vil ikke bruke mye mer enn 2-3000 på en slik boks.
    Her er oversikt over andre versjoner med 1 Gb diskkapasitet og RAID mulighet. Hardware.no - Prisguide - NAS
    Her er samme listen men uten harddisker: Hardware.no - Prisguide - NAS
    Totalt sett får man ikke noe bedre pris om man kjøper disker separat, men vil man få bedre ytelse? Er ikke interessert i webserver, ftpserver, backup og lignende da jeg allerede kjører dette på egen server.

Ellers så tenkte jeg å rippe cd'ene mine i Flac format. Etter en test gjort på nettet av losslessformat så viser Flac seg som det beste formatet. Størrelse, dekodingstid og generell støtte av spillere er bra.

Noen som har noen tips eller kommentarer på valgene?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at ikke alle NAS'er kan brukes sammen med SqueezeCenter(?). Buffalo Linkstation skal ifølge SD fungere, men det er komplisert å installere SqueezeCenter(?).

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Det høres rart ut.
    Jeg kjører et "Fullblods" domene på mitt hjemmenettverk, med nettverksdisker, backupdevicer, nettverksprinter, web-, ftp- og mailserver osv osv. En slik NAS boks vil jo autentisere mot AD på server og deles ut som en nettverksdisk tilgjenglig for alle PC'er, og selvfølgelig der man installerer squeezecenter.
    Vil ikke squeezecenter behandle alle disker likt? Uansett bør jeg har kompetanse til å få dette til på en måte hvis det sies at Buffalo støttes. Ellers kan jeg bare legge ned firmaet mitt

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg burde vel ha spesifisert at SB og NAS ALENE ikke alltid fungerer like godt. Så lenge du har SqueezeCenter kjørende på en PC, er det greit.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, jeg skjønner. Nei, jeg kommer til å kjøre det på en server. Har ikke satt meg inn i eventuelle problemstillinger, da jeg ikke regnet med det skulle bli noen, men jeg har så vidt lest om at man kan kjøre squeazecenter direkte på NAS.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har all min musikk lagret på maskina i flac-format og det fungerer helt ypperlig på Squeezebox`en. Tar selvsagt litt mer plass enn mp3, men det er nå en grei følelse at det er lossless da.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det måter å reparere "overflateriper" som skyldes tørking eller vasking av Squeezebox med fille? Tenkte da på en slags voks eller lignende.
    Ripene går jo ikke dypt og kan ikke sees uten at man har et spesielt lys og vinkel på nært hold.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Husk at ikke alle NAS'er kan brukes sammen med SqueezeCenter(?). Buffalo Linkstation skal ifølge SD fungere, men det er komplisert å installere SqueezeCenter(?).

Frode
    Planlegger å kjøpe en Duet, sammen med en NAS disk. har sett på kabinettet til QNAP TS-101 UPnP AV. Vil dette fungere alene sammen med Duet'en? Ønsker å slippe bruk av PC når jeg skal spille av musikk, og vil derfor ha alt lagret på en NAS disk. Noen som kan komme med noen anbefalinger, evt. tips i forhold til hvilke produkter som kommuniserer med Squeezbox?
    Du snakker om at det er komplisert å innstallere Squeezesenter på NAS disken. Tips i så måte ønskes.

Mvh. Sanasol

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe klarte seg godt (ifølge ham selv) med QNAP i denne tråden: http://avforum.no/forum/generelt-aud...highlight=QNAP

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden