Kabel fra forforsterker til integrert ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel fra forforsterker til integrert ?

Hei.

Litt teit å lage emne om dette, men trenger litt kjapt svar og fant ikke noe om det når jeg søkte kjapt (sikkert jeg som søker dårlig)

Bare lurer på om hva slags kabel man må ha for å koble ForForsterker til integrert forsterker ?

Skal kjøpe effektforsterker etterhvert nå, men skal imellomtida bruke den integrerte som rein effekt, sånn at jeg får testa ut Forforsterkeren som venter på postkontoret nå = )

Er det en slik RCA kabel man skal bruke ? 1 stk av den ?

takk til den som gir meg et kjapt svar på det til denne Nooben = ) hehe..

Dennis

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med dette bare er ett eksperiment fra din side for å få muligheten til å lære din nye forforsterker å kjenne i påvente av effekttrinnet, da det ellers nok ikke vil forbedre lyden på noen måte å koble dette opp på en inegrert forsterker som allerede har sin lydprossesor og diverse "dill". Antar at forforsterkeren din har RCA tilkoblinger som vel er den vanligste formen innen "alminnlig" hifi. Dersom den integrerte forsterkeren din ikke har pre-in, som gjør at den kan brukes som rent effekttrinn (gå utenom dens prossesor/tonekontroller/volum etc. Må du jo bruke en line in ingang som f.eks aux, cd eller lignende, du vil dermed få dobbelt opp med volumknapper og tonekontrollere å forholde deg til, noe som gjør at du må bestemme deg for en fast innstilling på den integrerte forsterkeren for å deretter bruke funksjonene på forforsterkeren som de "avgjørende" for ønsket lydbildet. Ved en slik eksprementering er det vel vanligst å la tonekontroller på det du bruker som effektrinn stå i nøytral, og volum på f.eks 50%, avhengig av hvor høyt du ønsker å spille, men husk du ikke har mer effekt til rådighet ved å henge på dennne forforsterkeren mellom lydskilden og den integrerte forsterkeren, sannsynligvis vil resultatet bli negativt.

1 mere kontroller å holde styr på.
    2. flere ledd som lyden må passere som kan forringe lydkvaliteten fra utgangspunktet.
    3. ved å skru volumet på den integrerte forsterkeren på relativt høyt volum, samtidig som volumet på forforsterkeren er satt lavt (når du spiller lav musikk) vil det kunne oppstå en hørbar støy fra høytalerene, som skyldes "overforsterkeningen" i den integrerte forsterkeren av ett allerede for lavt inngangsignal fra forforsterker om du skjønner, du må nok forresten ha 2 stk RCA kabler mellom forforsterkeren og den integrerte forsterkeren, en for venstre kanal, og en for høyre kanal, på lik linje som mellom lydskilden (f.eks cd spiller) må ha mellom seg selv og forforsterkeren.;-) Uten at jeg vet 100%, er vel en slik oppkobling ikke akkurat å anbefale i utgangspunktet, tror du skal være spesiellt forsiktig med å sette veldig lavt volum på den integrerte forsterkeren og veldig høyt på forforsterkeren (f.eks over 75%) dette kan muligens skade inngangen/e på den integrerte forsterkeren da disse er laget for ett relativt stabilt "standarisert" inputsignal, bare en tanke jeg har tatt høyde for under mine eksprimenteringer gjennom tidene.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er riktig det du sier i starten der..

MArantzen har pre out og main in ... Får vel bare teste litt forsiktig da og ellers være tålmodig = )

Er vel bare 1 hovedkabel man trenger ? RCA kabelene er vel hvit og rød på en kabel... ? har jo slik til cdspilleren etc, så blir jo samme ..

Skrur ikke forforsterkeren opp til 75% nei... på marantzen har jeg aldri gått over kl 12 (50%) .. er mer enn bra nok.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt som du tenker, ikke noe galt i det.
    En integrert med PreOut/Main In kan brukes som ren effektforsterker ja. Kjør en vanlig rca kabel fra Line Out/Pre Out fra din forforsterker til Main In på den integrerte og de fungerer nå sammen. På din integrerte vil On/Off og høyttaler velger A og B (hvis der er det på den) være det eneste der fungerer på den integrerte siden den nå brukes som effektforsterker.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    na har jeg forforsterkeren her og far ikke til at den skal bestemme volum i det hele tatt.

Det er en MING DA MC 3R RoRforforsterker... Den har innganger til CD,Aux osv..+ OUT 1 og OUT 2 bakpa....(skriver via ps3)

Jeg har testa med a koble fra Main in pa Marantzen til OUT 1 eller 2 pa Ming'en..det fungerer ikke... volum knappen tilbakestiller seg automatisk hver gang og gir ingen ekstra lyd.. det er bare den integrerte marantzen som kan justere volum... hmmm...

noen forslag???

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk det til!
    jeg surra litt... forst sa glemte jeg a kjore tv og cd inn i ForForsterkeren istedenfor marantzen.. for det andre skulle jeg koble til i pre out pa den integrerte og Out 1 pa ForForsterkeren... na fungerer marantzen som bare effekt og Ming'en styrer showet!!
    vet ikke om det blir noe spes lyforskjell, men burde vel bli litt.
    takk for hjelpen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er der en bryter bak på Marantz´en der siger "Integrated/Separated" eller noe sånt, Det er der på min......
    Ja, kan du justere volum på Marantzen da fungerer denne jo som integrert ennå! Sikker på du har alt rett her ? Lyder jo som du koblet den inn i Aux el. lign. på Marantzen
    EDIT : Du skal hvertfald IKKE koble den til Pre Out på Marantzen, signalet skal jo gå INN i denne , ikke UT fra denne....men siden det funker har du vel gjort det rett....., bra. Og, neste gang kan du finde mye bra info i manualene til produkterne.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke manualen..

Ellers sa kan jeg ikke justere volum pa min marantz pm7001 na nei.. det er Ming'en som styrer alt av volum na..
    jeg har koblet fra Pre Out i marantzen til Out 1 i Ming'en, fungerer helt fint her..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •