Høytalere, TV, PC, dekoder, hvordan koble sammen og hvilken receiver kan hjelpe meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere, TV, PC, dekoder, hvordan koble sammen og hvilken receiver kan hjelpe meg?

Hei dere.

Jeg kan starte med å si at jeg er relativt grønn på dette området og hadde derfor vært utrolig takknemlig for all hjelp jeg kan få her. :)

Utstyr jeg har:
    --
    TV - Panasonic PX70 med 2xHDMI
    Specs: Komplett.no - Panasonic 42" Plasma-TV TH-42PX70 1024 x 768 HD-ready,2xHDMI,10000:1

Høytalere - Sony SS-MF415 200W (dette er gulvhøytalerne, center+2xbakhøytalere er i samme "serie", har altså totalt 5 stk)
    Specs: Sony eSupport - SS-MF415 - Manuals / Specs / Warranty (ligger en manual der med specs på en av de siste sidene, det eneste jeg finner på disse dessverre)

PC - med HDMI og S/PDIF på lydkort

Dekoder - HD-dekoder fra Canal Digital med HDMI og S/PDIF
    Info: https://www.canaldigital.no/template...____21267.aspx
    ---

Så, det lille prosjektet mitt nå er å skaffe en passende budsjettreceiver som kan brukes, og hvordan jeg skal koble alt dette sammen. Jeg har ikke CD-spiller eller DVD-spiller, så dette er ikke en prioritet. Bruksområde vil være å se 720p-rips fra PC, spille MP3 fra PC og vanlig TV-titting.

Av det jeg har kommet frem til selv nå, om jeg går for en helt vanlig receiver er at jeg må koble ting på følgende måte:

dekoder <hdmi> TV
    dekoder <toslink> receiver

PC <hdmi> TV
    PC <toslink> receiver

Så, problemet som da oppstår er at det først og fremst blir litt mye kabler. Dessuten må jeg ha en 3-4 meter lang toslink til PC. Og for alt jeg vet er dette en idiotisk måte å koble ting sammen?

Men, jeg har nå sett at flere receivere har f.eks. 2xHDMI-inngang og 1xHDMI-utgang. Betyr det at om jeg benytter en slik receiver så kan jeg koble slik som dette?:

dekoder <hdmi> receiver
    PC <hdmi> receiver

receiver <hdmi-ut> TV

Slik at jeg da unngår toslink-kabler og kan kun benytte HDMI? Vil jeg på denne måten få både lyd og bilde fra dekoder og PC? Om dette hadde vært mulig hadde det vært helt utrolig praktisk for meg slik ting står nå.

Det kan godt hende jeg er helt ute og kjører nå, dette er absolutt ikke mitt felt, og det er derfor jeg ber fint om hjelp her fra mer kyndige personer. :)

På forhånd tusen takk for all hjelp!

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Leste akkurat en test av et lydkort på Oveclockersclub.com (eller noe), hvor anmelderen kommenterte på at det var mulig å koble det lydkortet til et skjermkort med hdmi-ut slik at man får kjørt lyden ut fra pc gjennom hdmi (som dermed kan kobles til receiver).

Krever en eller annen kabel internt mellom lydkort og skjermkort.

Kanskje verd å sjekke ut for deg.

Asus Xonar D1 Review - Overclockers Club
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

På lyd- og bilde-kjøret siden 1996

Newcomer kaajola sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

Jeg har en knøttliten PC. Den er koplet til skjermen med HDMI kabel. Det er høyttalere i skjermen og de virker uten at jeg har koplet noen annen kabel dit enn HDMI kabelen.

Om det bestandig virker har jeg ingen aning om. Jeg mener å ha hørt noe om at HDMI kabelen ikke må være for gammel???? Standarden skal hvisnok ha blitt revidert.

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •