Piracy..is it a crime?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 133 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Piracy..is it a crime?

Hvordan står det til med etikken her i gruppa? Stjeler lydintereserte musikken sin? Hva synes du om ulovlig nedlasting? Er det greit? Er det feil?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel en diskusjon som har gått opp og ned og i mente her på forumet. Jeg for min del velger å ikke uttale meg om dette.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det blir feil å laste ned mtp at musikerne skal tjene på musikken sin, iallefall de som er små og gjerne bruker egne penger på å gi ut usikken, men synes nå at de store artistene kunne vært flinkere med å "belønne" sine tilhengere, med feks gratis nedlastninger av uutgitt materiale? Sånn som Radiohead?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Dette er vel en diskusjon som har gått opp og ned og i mente her på forumet. Jeg for min del velger å ikke uttale meg om dette.

Alright det har jeg ikke fått med meg. Kom dere frem til noen konklusjon?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, like mye konklusjon i de diskusjonene som i alle kabel-diskusjonene.
    Det er nok mange som laster ned musikk, men har intrykk av at de fleste her inne kjøper minst like mye musikk.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som musiker er jeg selvfölgelig helt imot det. I mine öyne er det tyveri.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm det ante meg nesten..vel jeg laster også ned musikk, men jeg er klar over at det ikke er bra. Jeg synes også det er veldig mye rar argumentasjon ute og går i slike diskusjoner..og skjønner ikke helt at folk ikke har klart å overbevise motstandere enda, hvis det er diskutert så mye..

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke det er greit å stjele, men for min del blir jeg skikkelig forbanna når jeg kjøper en låt på f.eks CDON.com som er copibeskyttet slik at jeg ikke får brukt låta som jeg selv vil. Når det er lettere å laste ned ulovlig uten denne idiotiske copisperra, så er det klart at folk gjør det som er lettest. Ingen gidder da å støtte opp om en artist ved å kjøpe en wma låt med beskyttelse som begrenser bruken hvis en får samme varen uten begrensninger gratis. Jeg tror musikkbransjen skyter seg selv i foten her.

Få ned prisen på nedlastbar musikk, legg den ut uten kopibeskyttelse. Betal for kvalitet (noe lignende som AllOfMp3 hadde) 128kps, 192kps, kansje også i formatene .Flac og .OGG.

Grunnen til at jeg skriver dette er nettop at jeg kjøpte et album fra CDON.com wma filer med kopibeskyttelse. Måtte laste ned sertifikater til mediaplayeren, noe som ikke gikk (jeg er sikkert klønete) var ikke mulig å gjøre om til mp3, altså var dette totalt ubrukelig for meg.
    Sendte også en e-post til CDON og forklarte hva jeg mente om saken. Fikk hyggelig svar tilbake om at det ikke var de som fikk bestemme hvilket format det skulle være tilgjengelig i, det var det platebransjen som bestemte.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen ønsker å jobbe gratis, selvfølgelig betaler man for de filmene, cdene og bøkene man vil ha.
    Hvis alle yrker skal bli belønnet på samme måte som piratene ønsker at det skal fungere, ja da vil jo ingen lenger ha en jobb de tjener penger på og grunnprinsippene i vårt samfunn faller bort.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke har fast jobb, så pleier jeg å laste ned musikk, mens musikk jeg liker kjøper jeg så fort som overhodet muligt.
    Jeg forstår jo at artister vil tjene penger på arbeidet sitt, men vis man laster ner, for å høre om musikken er bra, for å så kjøpe den, så er jo ikke dette så gale?

----
    Jeg vil vertfall ikke betale for å laste ned musikk, da vil jeg mye heller gå å kjøpe en fysisk plate med top kvalitet isteden.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å betale for en CD med innspillinger som er komprimert til døde, ei heller CD`er som ikke følger Redbook (copy protection). Syntes platebransjen bør rydde opp her.

Sett bort i fra det, så mener jeg selvfølgelig artistene burde få betalt for jobben de gjør. Skal jeg være ærlig, kan ikke akkurat si jeg har helt ren samvittighet på dette punktet.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Synes ikke det er greit å stjele, men for min del blir jeg skikkelig forbanna når jeg kjøper en låt på f.eks CDON.com som er copibeskyttet slik at jeg ikke får brukt låta som jeg selv vil. Når det er lettere å laste ned ulovlig uten denne idiotiske copisperra, så er det klart at folk gjør det som er lettest. Ingen gidder da å støtte opp om en artist ved å kjøpe en wma låt med beskyttelse som begrenser bruken hvis en får samme varen uten begrensninger gratis. Jeg tror musikkbransjen skyter seg selv i foten her.

Få ned prisen på nedlastbar musikk, legg den ut uten kopibeskyttelse. Betal for kvalitet (noe lignende som AllOfMp3 hadde) 128kps, 192kps, kansje også i formatene .Flac og .OGG.

Grunnen til at jeg skriver dette er nettop at jeg kjøpte et album fra CDON.com wma filer med kopibeskyttelse. Måtte laste ned sertifikater til mediaplayeren, noe som ikke gikk (jeg er sikkert klønete) var ikke mulig å gjøre om til mp3, altså var dette totalt ubrukelig for meg.
    Sendte også en e-post til CDON og forklarte hva jeg mente om saken. Fikk hyggelig svar tilbake om at det ikke var de som fikk bestemme hvilket format det skulle være tilgjengelig i, det var det platebransjen som bestemte.
    Slik er det med alt man stjeler. Hvis jeg stjeler et automatvåpen fra militæret vil jeg få det helt gratis, og med null begrensninger. Kan jeg med den argumentasjonen kreve at alle våpen blir levert med automat-funksjon, og til en pris jeg føler er riktig?

Hvis prisen er kunstig høy skulle man tro at noen andre ville gi ut musikk i det normale lave nivået du snakker om, og ta over alle kunder? hmmm.

Allofmp3 solgte vel stjålet materiale hvis jeg husker riktig. Hvordan kan du forvente at noen skal selge et produkt til samme pris som noen med null inntjeningsbehov?

..det er jo klart at det du sier er grunnen til at folk laster ned, men det blir jo en annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Siden jeg ikke har fast jobb, så pleier jeg å laste ned musikk, mens musikk jeg liker kjøper jeg så fort som overhodet muligt.
    Jeg forstår jo at artister vil tjene penger på arbeidet sitt, men vis man laster ner, for å høre om musikken er bra, for å så kjøpe den, så er jo ikke dette så gale?

----
    Jeg vil vertfall ikke betale for å laste ned musikk, da vil jeg mye heller gå å kjøpe en fysisk plate med top kvalitet isteden.
    Jo det er galt. Du er ikke i noen posisjon til å kreve denne friheten. Hvis man vil ha et produkt så betaler man for det, hvis man ikke vil ha det så betaler man ikke. Veldig enkel dynamikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laster ned mye det ikke er mulig å kjøpe i Norge. DVD-Audio (som de endelig klarte å forbigå kopisperren på, bortsett fra de med vannmerke), HD film, sjeldne CD'r f.eks.
    Greit at artistene tjener på musikken, men jeg bryr meg fint lite om plateselskapene må si opp noen, eller om executive'n ikke får råd til den sportsbilen han ville ha. Dessuten tror jeg all delingen på nett ØKER musikk interessen og platesalget totalt. Har vært gjort undersøkelser på dette, fildelere kjøper mest musikk. Pirater kjøper mest - Musikk - NRK
    Dessuten, ER det virkelig mitt problem hvordan artistene tjener pengene sine?

Hippe og kjekke filmer om hvor galt det er å stjele, en slags ovenfra og ned holdning hvor fildelere
    blir sammenlignet med biltyver og likestilt med kriminelle, fører bare til at folk blir provosert. Dermed laster vi
    ned mer, bl.a for å slippe unna idioti som det der

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår godt at artistene vil ha betalt for det, da bror min er rapper.
    Men artisten Basshunter ble kjent siden folk kunne laste ned sangen "Boten Anna", han er nå verdenskjent pga at han lot folk få laste ned sangen helt gratis.

Men nå har jo ikke alle den samme historien som Jonas Altberg som han egentlig heter.
    Men når man laster ned et album så har man mulighet til å høre igjennom hele albummet og ikke høre på 15-20sekunders klipp fra CDON.
    Da er det mye lettere for forbrukeren å finne ut om man liker albumet.
    Jeg ser ikke poenget i å kjøpe et album til neste 200kr vis det er bare en sang jeg har hørt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som musiker har jeg brukt mangefoldige år på å skrive og öve inn musikken vår. Hadde dette värt en hvilken som helst "normal" jobb, snakker vi fort om millioner i arbeidsinntekter. En av skivene jeg var med på å spille inn kostet närmere 300.000 for oss. Plateselskapet la ut, men når alt kommer til alt er det artisten som betaler dette. Hva får egentlig folk til å tro at å laste ned denne musikken uten å betale for den ikke er tyveri?
    Komprimering, priser, kopisperrer alt dette har artisten null med å gjöre, dette er fullt ut plateselskapene som styrer. Skal artisten ikke få betalt pga dette?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bisken
    Slik er det med alt man stjeler. Hvis jeg stjeler et automatvåpen fra militæret vil jeg få det helt gratis, og med null begrensninger. Kan jeg med den argumentasjonen kreve at alle våpen blir levert med automat-funksjon, og til en pris jeg føler er riktig?
    Dårlig sammenligning men men...
    Det er ikke så lett å stjele fra militæret eller? Hadde det vært lettere å kjøpe ville folk folk kjøpt mer.
    Jeg forlanger å få brukt filene jeg betaler for til det jeg vil. (Dog ikke legge det ut til nedlasting for andre)

Sitat Opprinnelig postet av Bisken
    Hvis prisen er kunstig høy skulle man tro at noen andre ville gi ut musikk i det normale lave nivået du snakker om, og ta over alle kunder? hmmm.

Allofmp3 solgte vel stjålet materiale hvis jeg husker riktig. Hvordan kan du forvente at noen skal selge et produkt til samme pris som noen med null inntjeningsbehov?
    Du har nok rett i at den musikken var stjålet kansje, og jeg er enig i at prisene ikke er til å leve av, jeg tok fram allofmp3 p.g.a at man betalte mer for høyere kvalitet/mengde data. Noe jeg tror er en god ide. Lossless format kunne kostet litt mindre enn plata i butikken. 128kps mp3 skulle vært skikkelig billig.
    Her er det vel mere snakk om å tjene noe penger istedet for ingenting? Er synd å si det,men tror aldri at man blir kvitt piratvirksomhet, så her gjelder det å gjøre det beste ut av situasjonen.

Mye av ulovlig nedlastet musikk har elendig kvalitet, jeg hadde gladelig bladd opp noen kroner for å få den musikken jeg vil ha i god kvalitet.
    Tilgjengelighet og brukervennlighet må være god, hvis ikke kan bransjen bare glemme å få inn penger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Ingen ønsker å jobbe gratis, selvfølgelig betaler man for de filmene, cdene og bøkene man vil ha.
    Hvis alle yrker skal bli belønnet på samme måte som piratene ønsker at det skal fungere, ja da vil jo ingen lenger ha en jobb de tjener penger på og grunnprinsippene i vårt samfunn faller bort.
    Dette er en idiotisk påstand. Foreslår at du setter deg litt mer inn i hva fildeling er, årsaker og sammenheng, og se bak skremselpropaganda fra plateselskap.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lastar ned mykje, kjøper stort sett alt eg liker av dette. Har også lasta ned enorme mengder med filmer, men sitt allikavel med ei samling på godt over 500 originale dvd-ar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Laster ned mye det ikke er mulig å kjøpe i Norge. DVD-Audio (som de endelig klarte å forbigå kopisperren på, bortsett fra de med vannmerke), HD film, sjeldne CD'r f.eks.
    Greit at artistene tjener på musikken, men jeg bryr meg fint lite om plateselskapene må si opp noen, eller om executive'n ikke får råd til den sportsbilen han ville ha. Dessuten tror jeg all delingen på nett ØKER musikk interessen og platesalget totalt. Har vært gjort undersøkelser på dette, fildelere kjøper mest musikk. Pirater kjøper mest - Musikk - NRK
    Dessuten, ER det virkelig mitt problem hvordan artistene tjener pengene sine?

Hippe og kjekke filmer om hvor galt det er å stjele, en slags ovenfra og ned holdning hvor fildelere
    blir sammenlignet med biltyver og likestilt med kriminelle, fører bare til at folk blir provosert. Dermed laster vi
    ned mer, bl.a for å slippe unna idioti som det der

Nei det er ikke ditt problem hvordan de tjener penger, men nå går hele diskusjonen ut på om det kan rettferdiggjøres å stjele. Det er ikke mitt problem hvordan du tjener pengene dine, men jeg kan sikkert ikke stjele dine penger av den grunn?

At en person i høy stilling tjener bra er ikke noe nytt. Jeg ser ikke helt hva poenget med denne liksom robin-hood innstillingen din skal være. Så fordi han er en ressurs-sterk person som har oppnåd mye, så skal du få en rett til å stjele fra ham? Blabla sportsbil, grow up. Så stikk på supern og stjel en sony-spiller..sony er store..de har også mange sjefer med sportsbiler.

Så du tror deling fører til økt salg? Vel det skulle du sagt litt før. Markedsanalytikere med x-antall års erfaring og utdanning har ikke kommet frem til dette før. Hadde de derimot gjort det, ville de selvfølgelig gått for denne markedsstrategien. Stjeling er vel uansett stjeling. Det er ikke ditt ansvar å analysere dette, så la de ta seg av det, og avgjøre om det skal være greit å dele eller ikke.

Side 1 av 133 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •