Piracy..is it a crime? - Side 97

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 97 av 133 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 93 94 95 96 97 98 99 100 101 107 117 127 ... SisteSiste
Viser resultater 1,921 til 1,940 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Synes du med en gang skal begynne med ditt lokale kjøpesenter. Gå til ledelsen å si at du ikke aksepterer at dem har vektere da det er polititet som skal ta tyver og overvåke - ikke private! For det er jo uhørt. Private skal jo ikke selv få beskytte sine interesser.... Det er jo fy og skam!
    Dette holder ikke:

1) Vektere overvåker ikke de alle bevegelser til alle som er på shoppingsenteret. De tar kun stikkprøver (ala det plateselskapene gjør idag). Dessuten: Du må ikke være på shoppingsenteret om du ikke ønsker det. Du kan handle et annet sted. Dette gjelder ikke for Internett noen år frem i tid.

2)Tar vekterne noen, meldes det til politiet som etterforsker videre. Plateselskapene ønsker tilgang til IP logger, for så å gå til retten.

wukka.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er fremdeles like latterlig, hvis det ikke er det så får du argumentere mot det da. Overbevis meg, kansje jeg bytter mening??
    Greit, jeg ble provosert Som du sikkert ser trakk jeg det siste jeg sa.
    Dette har ikke noen med denne saken og gjøre og blir litt vel OT. Dette har enkelt og greit med å gjøre at du prøver å latterliggjøre andres forsøk på engasjement. Noe jeg synes er idiotisk og respektløst.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du med en gang skal begynne med ditt lokale kjøpesenter. Gå til ledelsen å si at du ikke aksepterer at dem har vektere da det er polititet som skal ta tyver og overvåke - ikke private! For det er jo uhørt. Private skal jo ikke selv få beskytte sine interesser.... Det er jo fy og skam!
    Jeg tror du ser forskjellen på å overvåke mennesker på et kjøpesenter du selv eier, og å overvåke mennesker i stuer de eier.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Dette holder ikke:

1) Vektere overvåker ikke de alle bevegelser til alle som er på shoppingsenteret. De tar kun stikkprøver (ala det plateselskapene gjør idag). Dessuten: Du må ikke være på shoppingsenteret om du ikke ønsker det. Du kan handle et annet sted. Dette gjelder ikke for Internett noen år frem i tid.

2)Tar vekterne noen, meldes det til politiet som etterforsker videre. Plateselskapene ønsker tilgang til IP logger, for så å gå til retten.

wukka.
    1: Du blir overvåket på fildelingssider ikke på vg.no o.l. Du vet hva du oppsøker og det at ikke er lovlig - da må du tåle å bli overvåket. Ergo, du behøver ikke å være på illegale fildelingssider, hvis du ikke ønsker det :!:

2: Vekterne krever deg vel for legitimasjon - noe som man nesten kan sammenlikne med å oppgi IP. At plateselskapene ønsker å ta det til retten, er ikke noe annet enn en sivil rettsak - noe som er fullt legalt å gjøre.

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg tror du ser forskjellen på å overvåke mennesker på et kjøpesenter du selv eier, og å overvåke mennesker i stuer de eier.
    Du blir overvåket på sider som pr definisjon tilrettelegger for deling av opphavsbeskyttet materiale. Det er ikke hva som skjer i din stue som overvåkes, men hva du beveger deg på sider som tilrettelegger for ulovlig aktivitet. Som nevnt over, vi snakker ikke akkuratt om VG og Dagbladet sine internett sider.... En overvåking vil ikke ramme mennesker som beveger seg på "legale" områder på internett.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver litt av hvert - men jeg kan ikke fatte at noen kan reklamere for økt overvåking av normale mennesker?

Er det mulig?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Du skriver litt av hvert - men jeg kan ikke fatte at noen kan reklamere for økt overvåking av normale mennesker?

Er det mulig?
    Reklamere for økt overvåkning? Nå må du rulle inn... Forskjell på å reklamer for økt overvåkning og akseptere at man faktisk blir det i visse situasjoner - som man selv helt frivillig utseter seg for! Holder man på med tvilsom aktivitet, så man regne med at man blir overvåket.

Men det er kanskje helt urimlig det? Alt for å forsvare at noen ikke skal betale for musikk og filmen de ønsker å se/høre hjemme...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om du synes "alt" er lov for å forsvare opphavsretten. Det virker til og med til at du synes det er greit.

Man må liksom knuse noen egg skal man lage omelett?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport, jeg kan jo spørre deg om det samme jeg spurte zatz om: Har du satt deg inn i hvordan disse lovene er utformet? Utfra svarene dine virker det ikke slik. Du snakker om sider som "pr definisjon tilrettelegger for deling av opphavsbeskyttet materiale". Hvilken definisjon er dette? Kort svar: En slik definisjon finnes ikke.

Du tar også dundrende feil angående hvor man overvåkes. Per lovverket som nå er i bruk i Sverige (og da blir de facto lovverk i Norge, da Norges nettrafikk går via Sverige), logges all nettrafikk, ja, selv VG og AVforum. Det gjøres ingen forskjell. Man trenger ikke bedrive "tvilsom aktivitet", som du betegner det. Forøvrig, hvem skal avgjøre hvorvidt min aktivitet er tvilsom? Plateselskapene? Den jobben tilhører politiet og rettsvesenet, og ingen andre. I tillegg; enhver person med grunnleggende kunnskaper om teknologi kan ikke gjøre annet enn å panneklaske når man ser hva slags "bevis" som må fremlegges for å få utlevert personopplysninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Du blir overvåket på fildelingssider ikke på vg.no o.l. Du vet hva du oppsøker og det at ikke er lovlig - da må du tåle å bli overvåket. Ergo, du behøver ikke å være på illegale fildelingssider, hvis du ikke ønsker det :!:

2: Vekterne krever deg vel for legitimasjon - noe som man nesten kan sammenlikne med å oppgi IP. At plateselskapene ønsker å ta det til retten, er ikke noe annet enn en sivil rettsak - noe som er fullt legalt å gjøre.
    For det første. Jeg tenkte mest på datalagringsdirektive som vil at _ALL_ trafikk skal lagres.

I tillegg - som jeg forsøkte å fortelle deg gir ikke IP noen sikker ID. Selvom plateselskapene liker å tro at det er det.

Dessuten. Fildeling som sådan er ikke ulovlig. Mye lovlig content som deles på den måten. F.eks fra NRK.

Du blir overvåket på sider som pr definisjon tilrettelegger for deling av opphavsbeskyttet materiale. Det er ikke hva som skjer i din stue som overvåkes, men hva du beveger deg på sider som tilrettelegger for ulovlig aktivitet. Som nevnt over, vi snakker ikke akkuratt om VG og Dagbladet sine internett sider.... En overvåking vil ikke ramme mennesker som beveger seg på "legale" områder på internett.
    Det er her vi er dypt uenige og jeg mener du(og mange andre) har misforstått. TPB kan på ingen måte siers å "pr definisjon tilrettelegger for deling av opphavsbeskyttet materiale". De tilbyr _LOVLIG_ infrastruktur og brukerne bryter loven. Du kan umulig mene at fildelingsteknologi er er ulovlig? Nå skal det sies at de jo kunne ha gjort det enkelt for seg selv - altså å svart hyggelig på forespørselene og fjernet lenkene. Men de ønsket vel å prøve saken for retten.

Med din definisjon faller veldig mange inn under "tilrettelegger for deling av opphavsbeskyttet materiale". Alt fra CD-r produsenter til kopimaskin produsenter.

wukka

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TPB kan på ingen måte siers å "pr definisjon tilrettelegger for deling av opphavsbeskyttet materiale".
    Der må jeg si meg uenig. Når "99%" av det som forgår der er ulovlig og omhandler opphavsbeskyttet musikk/film så tilrettelegger dem for ulovlig fildeling. Dette er dem selv klar over og dem gjør dette bevist og dem tjener penger på dette. Men jeg er enig at det ikke er teknologien som er ulovlig, og jeg tror den aldri vil bli det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du driver jo "anti-reklame", men jeg kan ikke se et eneste argument for å ikke ha overvåking?? Hva er dere så redde for??

Jeg personlig synes ikke noe spesielt om overvåking, men hvis det er for en god grunn så har jeg ingenting i mot det fordi jeg "ikke" blir berørt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om du synes "alt" er lov for å forsvare opphavsretten. Det virker til og med til at du synes det er greit.

Man må liksom knuse noen egg skal man lage omelett?
    Jeg har ikke sagt at alt skal være lov, men jeg ser det ikke som noe problem at elementer som utøver aktivitet som ikke er innefor loven overvåkes.

Msport, jeg kan jo spørre deg om det samme jeg spurte zatz om: Har du satt deg inn i hvordan disse lovene er utformet? Utfra svarene dine virker det ikke slik. Du snakker om sider som "pr definisjon tilrettelegger for deling av opphavsbeskyttet materiale". Hvilken definisjon er dette? Kort svar: En slik definisjon finnes ikke.

Du tar også dundrende feil angående hvor man overvåkes. Per lovverket som nå er i bruk i Sverige (og da blir de facto lovverk i Norge, da Norges nettrafikk går via Sverige), logges all nettrafikk, ja, selv VG og AVforum. Det gjøres ingen forskjell. Man trenger ikke bedrive "tvilsom aktivitet", som du betegner det. Forøvrig, hvem skal avgjøre hvorvidt min aktivitet er tvilsom? Plateselskapene? Den jobben tilhører politiet og rettsvesenet, og ingen andre. I tillegg; enhver person med grunnleggende kunnskaper om teknologi kan ikke gjøre annet enn å panneklaske når man ser hva slags "bevis" som må fremlegges for å få utlevert personopplysninger.
    Nå er det ikke noe overvåking av den generell nettraffikken som overvåkes i Sverige - den registreres. Ingen sitter å følger konstant med på hva man gjør, men man kan vel "spole" tilbake og finne frem til punkter som er av interesse. Hvis du synes dette er "skummelt", anbefaler jeg det å ikke kjør gjennom bompengeringen i Oslo - da blir du nemlig registrert i deres logg... Huff og huff....

Den overvåkingen jeg snakker om (før du dro inn den svensk loven), er den plateselskapene ønsker å utføre. De ønsker å finne de elementene som faktisk laster ned opphavsbeskyttet musikk nedlaster eller opplaster ikke har rettighet til. Oppsøker man disse sidene (som i tilnærmet utelukkende inneholder opphavsbeskyttet materiale) – ja da må man regne med at noe ser deg.

Bevisene skal holde i en rettssak og være gode for å få utlevert personopplysinger.

For det første. Jeg tenkte mest på datalagringsdirektive som vil at _ALL_ trafikk skal lagres.

I tillegg - som jeg forsøkte å fortelle deg gir ikke IP noen sikker ID. Selvom plateselskapene liker å tro at det er det.

Dessuten. Fildeling som sådan er ikke ulovlig. Mye lovlig content som deles på den måten. F.eks fra NRK.
    Jeg har snakket om overvåkning som innehaverne av opphavsretten ønsker å utføre. Om noen lagrer all info om meg, ja velbekomme – der finner man ikke mye spennende…

Selvsagt vet jeg at det forekommer lovlig fildeling. På samme måte vet jeg at en IP adresse alene, er et heller tynt bevis, men er første skritt på veien til et bevis.

Det er her vi er dypt uenige og jeg mener du(og mange andre) har misforstått. TPB kan på ingen måte siers å "pr definisjon tilrettelegger for deling av opphavsbeskyttet materiale". De tilbyr _LOVLIG_ infrastruktur og brukerne bryter loven. Du kan umulig mene at fildelingsteknologi er er ulovlig? Nå skal det sies at de jo kunne ha gjort det enkelt for seg selv - altså å svart hyggelig på forespørselene og fjernet lenkene. Men de ønsket vel å prøve saken for retten.
    Nå tror jeg for eksempel at en norsk domstol vil si seg ganske så uenig med deg vedr. TPB. Var vel også en svensk domstol som avsa en dom vedrørende den saken for en tid tilbake? Eller husker jeg feil? Ble ikke bakmennene dømt til 1 års fengsel og solidariske erstatningsansvarlige for 30 mill?

Teknologien er ikke ulovlig, men det er hvordan den benyttes som er ulovlig. Teknologien er vel og bra. Hadde, som du nevner, bakmennene gjort sitt for å holde sine indekser/kartoteker av ”veivisere” rene for opphavsbeskyttet materiale – ville dem høyst sannsynlig ikke sittet i den knipa dem sitter i pr dags dato (og ikke kommer til å komme seg ut av).

Med din definisjon faller veldig mange inn under "tilrettelegger for deling av opphavsbeskyttet materiale". Alt fra CD-r produsenter til kopimaskin produsenter.
    Her bommer du helt og holdent på blinken. Dette er en skivebom som etter hvert har begynt å bli vanlig…. Hensikten med CD-R plater, er ikke å kopiere opphavsbeskyttet materiale. Den kan brukes til det, men det er ikke ”hovedmålet” med den. Kopimaskinen likeså – den er ikke lagd med kun for formål å kopiere bøker. Disse sammenligningene trodde jeg faktisk vi var ferdige med i denne diskusjonen og hadde lagt bak oss – de er nemlig ikke relevante i det hele tatt!

Til slutt – hvorfor er dere så redd for overvåking av datatrafikk? Eneste grunnen jeg kan se til at man skal frykte overvåking, er aktivitet som ikke tåler dagslyset. Eller kanskje det er god gammeldags paranoia? Det er nemlig jeg litt interesert i….. For det kan da umulig være farlig så lenge man er på rett side av loven?

Gjentar uansett min advarsel – ikke kjør gjennom bompenge ringen i Oslo. Da blir det som i eventyret: ”der telte han deg også!”

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til slutt – hvorfor er dere så redd for overvåking av datatrafikk? Eneste grunnen jeg kan se til at man skal frykte overvåking, er aktivitet som ikke tåler dagslyset. Eller kanskje det er god gammeldags paranoia? Det er nemlig jeg litt interesert i….. For det kan da umulig være farlig så lenge man er på rett side av loven?

Gjentar uansett min advarsel – ikke kjør gjennom bompenge ringen i Oslo. Da blir det som i eventyret: ”der telte han deg også!”
    For å ikke snakke om hver gang vi bruker bank-kortet, mobilen eller hver gang vi skal ut og fly. Og ikke nok med det, når paranoian går over til at man er redd for miste gratis musikk fra nett så er det på tide å ta en tur til legen

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ikke snakke om hver gang vi bruker bank-kortet, mobilen eller hver gang vi skal ut og fly. Og ikke nok med det, når paranoian går over til at man er redd for miste gratis musikk fra nett så er det på tide å ta en tur til legen
    Jeg hadde en foreleser under studiene som var så paranoid i forhold til datakontroller (han spesialfelt var revisjon av it-systemer), at han ikke benyttet kredittkort/bankaksept kort - han la nemlig igjen digitale spor..... Alt ble betalt kontant!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du driver jo "anti-reklame", men jeg kan ikke se et eneste argument for å ikke ha overvåking?? Hva er dere så redde for??

Jeg personlig synes ikke noe spesielt om overvåking, men hvis det er for en god grunn så har jeg ingenting i mot det fordi jeg "ikke" blir berørt.
    Det film platebransje osv ønsker med sin overvåkning er
    1: Aller helst logge all ulovelig fildeling , kopiering av bilder , tekst som er opphavsbeskyttet å sende regning direkte til de som fildeler eller viderebruker bilder , tekst osv.
    (takk å pris at ikke alle land gir feks film , platebransje en politimyndighet som de utøver på en rå og kynisk måte)

2: Der bransjen selv ikke greier å mannipulere regjeringer så settes jobben til advokatkontorer for at de skal logge aktivitet og ( sende regninger som de har spurt om å få lov til lenge)

og selvfølgelig logges all filoverføringer enten det er mail , p2p , file host osv på verdensbasis fra store bedrifter eller fra organisasjoner , advokater osv feks
    anti-piracy (organiserte eller grupper som leker politi uten tillatesle for sporing) leverer også lister til advokater , IFPI osv

Møkkajobb kalles det der film , platebransje leier tjenerster de ikke har lov til selv men som de kjøper tjenester av

Noen er
    MediaSentry, Inc.

{BigChampagne} blahblahblog

Dtecnet

Ulovelig spionasje brukes også der de lurer sporings prog inn i din pc uten at du fildeler
    (for å sjekke innhold)

Også Norske advokater har fått lov men de er amatører som sitter på fildelingssider å kopierer ip adresser
    http://www.datatilsynet.no/upload/Do...20simonsen.pdf

Så overvåkming har altid skjedd men at private skal bruke sine logg til å skrive regninger ....nei fy fordi det er ingen sikker og rettningsbestemt mot rett person.

At rettsapparatet skal behandle alle saker.....aldri i livet om film platebransje får bruke av mine skattepenger fpr å inndrive penger for fildeling da de kan seøv beskytte sine produkter mot missbruk .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen, jeg ser du svarer for Mr-spock, det er greit nok. Men du svarer ikke på spørsmålene mine, hva er konsekvensen med logging og overvåking. Det er både fordeler og bakdeler, og jeg har min mening angående dette. Men hva mener du/dere er konsekvensen og hvilken fordeler/bakdeler er det?

Man får iallefall ikke overbevist meg hvis man ikke har argumenter, det helst både for og i mot. Det er ikke bare en side av saken.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er er sunt å være skeptisk når motivet bak overvåking og andre tiltak er pengegriskhet.

Å stole på at platebransjen oppførerer seg rettferdig med slike kraftige "verktøy" er naivt - for å si det forsiktig.

Det er jo bare å se hvordan de har oppført seg mot oss forbrukere og uttalige rettsaker mot artister om opphavsretter. De bryr seg kun om en ting - og det er penger.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Så overvåkming har altid skjedd men at private skal bruke sine logg til å skrive regninger ....nei fy fordi det er ingen sikker og rettningsbestemt mot rett person.

At rettsapparatet skal behandle alle saker.....aldri i livet om film platebransje får bruke av mine skattepenger fpr å inndrive penger for fildeling da de kan seøv beskytte sine produkter mot missbruk .
    For at en faktura skal være gyldig, må det jo være et grunnlag? Og ærlig talt - jeg betviler at så mange kommer til å lide en urettferdig skjebne.

Synes du også burde engasjere deg i alle de småsakene mellom privatpersoner vedrørende felling av plagsomme bjørker som egentlig tillhører naboen, alle krangler vedrørende barnebidrag, deling ved skillsmisse og slike småkrangler. Tror det sluker mer av skattepenga dine.... Dessuten skal man beskytte alle individers rettigheter - så vel fysiske som juridiske personer - uansett om det er Jørgen Hattemaker eller Kong Salemo.

Så jeg beklager - selv om du føler forakt for platebransjen, skal dem behandles på lik linje med alle andre som har fått krenket sine rettigeheter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg beklager - selv om du føler forakt for platebransjen, skal dem behandles på lik linje med alle andre som har fått krenket sine rettigeheter.
    +1

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen, jeg ser du svarer for Mr-spock, det er greit nok. Men du svarer ikke på spørsmålene mine, hva er konsekvensen med logging og overvåking. Det er både fordeler og bakdeler, og jeg har min mening angående dette. Men hva mener du/dere er konsekvensen og hvilken fordeler/bakdeler er det?

Man får iallefall ikke overbevist meg hvis man ikke har argumenter, det helst både for og i mot. Det er ikke bare en side av saken.....

Konsekvenser blir det ikke bare det logges å ikke brukes.
    BigChampagne var vel selskapet som logget for film platebransje der barn , døde osv ble saksøkt som etter min mening var dårlig jobb.

Internett og pc er mye mere en musikk og film så skal prislapper og kontroll bli domminerende så er det frie internett borte .
    Det lages mange gratis software musikk film , web side script , nettlesere , fotosoftware , spill + millioner av andre ting men får man et lovverk som sikrer inntekt ved kontroll over nettet så vil det meste få en prislapp og mannfoldet blir borte.
    (selvsagt vil de fleste kreve penger for alt mulig da en 100% logg og lovverk sikrer inntekt)

Ærlig talt så fortjener ikke folk få dette tredd nedover ørene bare fordi film og musikk industrien ikke har eller er villig til å tilpasse seg men lever fortsatt på sin gammeldagse måte i en moderne tid.

De vil være med men alle andre må omstille og endre seg (denne makten har de ikke å bør ikke få)

Side 97 av 133 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 93 94 95 96 97 98 99 100 101 107 117 127 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •