Piracy..is it a crime? - Side 95

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 95 av 133 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 91 92 93 94 95 96 97 98 99 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 1,881 til 1,900 av 2649
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Kort sakt ja, hvis målet er å få gratis musikk, så er det latterlig.... for deg og dem som har start dette partiet så er det sikkert veldig alvorlig ;-)

Tenk om et sånt parti skulle komme i regjering :shock: :shock:
    Anbefaler deg å lese partiprogrammet.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Enig. Som personvernet og rettssikkerheten.
    Til dem som pr definisjon bryter loven og laster ned opphavsbeskyttet materiale mener du? Skal man sikre dems personvern?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Fra en debatt i Kristiansand i helga hvor TPB-Sunde var i panelet:

Slettemark til Sunde: – Mener du det er moralsk riktig å laste ned ei plate som artisten ikke ønsker at skal lastes ned?

Sunde: – Selvsagt. Hvis artisten prøver å nekte deg det, forsøker han samtidig å overføre sin egen moral til andre mennesker. Da er det han som er umoralsk.

Når man har et slikt syn på det så synes jeg det er helt greit at han bures inne for lang lang tid.

fvn.no > Frisk piratduell på Aladdin
    Jeg blir matt.... Snakk om manglende respekt for medmenneskers verk og ønsker om hvordan det skal gjøres tilgjengelig for brukerene!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da foreslår jeg at du setter deg inn i lovene og lovforslagene. Å delta i denne debatten uten å kjenne til dette er ganske fåfengt, egentlig, da det er så tett knyttet til sakens kjerne.
    Enten misforstår du ellers å må du ha det inn med t-skje. Jeg har satt meg godt inn i dem norske lovene, og spesielt åndsverksloven. Angående DMCA/IPRED har jeg kun satt meg inn i det som pressen har skrevet, inntil videre er ikke det nok til at jeg kan uttale meg om dem. For min del så handler ikke denne diskusjonene om disse nye lovene, fordi jeg anser dette som en følge/konsekvens av ulovelig fildeling og det er mye mer nyansert enn det du skal ha det til. Altså det er en ny diskusjon om virkemiddler mot ulovlig fildelig, og ikke om det er ulovlig eller ikke, eller om TPB-gutta skulle vært dømt eller ikke .[/QUOTE]

Anvisninger til problemstillingene? Hva mener du?
    Du skriver stadig at det er et problem med dem nye lovene, men ikke hva problemmer eller henvisning til lovene. Så jeg kan ikke argumentere for eller mot, for det jeg vet så kan jeg være enig med deg?? Altså dem nye lovene er en helt ny diskusjon om virkemiddel, min diskusjon er om det er ulovlig eller ikke, eller om TPB-gutta skulle vært dømt eller ikke.

Det spørs helt på hvorfor og hvordan man ønsker å få dem dømt. Dersom det er handlingen i seg selv som er domsgrunnlaget sier man altså enten at søkemotorer er lovstridige (noe som ikke går an ettersom eierne av enkelte slike har midler nok til å forsvare seg i retten), eller at det er forskjell si hvor man kan laste ned ulovlig materiale, og å si hvor man kan finne ut hvor man kan laste ned ulovlig materiale.
    Ja, dette er mer eller mindre hele problemstillingen. Etter som jeg har skjønt så ble dem medskyldig, altså søkemotoren/teknologien rundt dette ble ikke ulovlig. Slik jeg ser det så er det helt rettmessig at dem ble dømt for medskyldighet, så kan vi ta en diskusjon rundt det ;-)

Når det gjelder teknologien, så er problemet som nevnt ovenfor: Det er greit å ha en link til en link til ulovlig materiale, men ikke å ha en link til ulovlig materiale.
    Ja, det er her rettsvesenet må skille og det tror jeg den gjør. Altså når noen hovedsaklig driver bevist noe som strider mot loven så kan dem bli dømt og i tillegg tjener penger på denne virksomheten så vil dem bli dømt. Torrent/teknologien kan brukes lovlig, så her skilles det kun på hvordan teknologien brukes.

Igjen, jeg ber deg sette deg inn i IPRED, DMCA og lignende. Du avfeier hele tiden mine og andres argumenter som svada, mens du nærmest paraderer din uvitenhet rundt med stolthet. For å forenkle det noe helt ekstremt:
    Ja, når det diskuteres om det er ulovlig eller ikke og da blande inn den nye lovene så blir da bare svada.

Ja, det var ekstremt forenklet du hadde lagt det frem, jeg vil si dette er på lik linje med det bransjen driver med, altså propaganda. MEN igjen, IPRED/DMCA er igjen "virkemiddler" mot ulovelig-fildling, og disse er konsekvensen av ulovlig-fildeling og det blir ikke noe mer ulovlig med dem nye lovene.

Den stoltheten din kan du bare holde for deg selv

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi ikke bare droppe analogiene? Sunde har verken stjålet eller lånt noe som helst, han har kopiert ulovlig. Opphavsrett er ikke eiendomsrett, og eiendomsrett er ikke opphavsrett.
    Kopiere ulovlig, ja det er jo en grei formulering. Og når noe er ulovlig, så er det ikke lovlig, enkelt og greit.

Foreslår at alle som laster ned leser seg opp på begrepet "All rights reserved".
    Det betyr noe, ikke bare løsprat.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort sakt ja, hvis målet er å få gratis musikk, så er det latterlig.... for deg og dem som har start dette partiet så er det sikkert veldig alvorlig ;-)

Tenk om et sånt parti skulle komme i regjering :shock: :shock:
    I Sverige er vel piratpartiet det 4 største parti
    At det kan få stor oppsluttning i Norge tviler jeg ikke på

Piratpartiet

The Pirate Bay-domen banar väg för Piratpartiet i EU - Sverige - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Man har partier for komunister , fiske , bønder , natur og dyreliv , samer å ikke utenkelig at noen velger et parti for det frie internett.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Man har partier for komunister , fiske , bønder , natur og dyreliv , samer å ikke utenkelig at noen velger et parti for det frie internett.
    Valgfrihet er tingen, jeg godtar det.

Så nå venter jeg på AV-partiet, eller 5.1-partiet eller Surroundkameratene

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man setter ting på spissen, er ikke det å quote en annen bruker på et nettforum så mye annerledes enn å laste ned "piratkopiert" programvare.

Programvarene ligger der, og man henter dem til eget bruk. Så enkelt er det!

Snakker man om å dele "piratkopiert" programvare blir saken en annen, selv om jeg ikke skal kjede dere med mer for/mot-preik.

Harald

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hvis man setter ting på spissen, er ikke det å quote en annen bruker på et nettforum så mye annerledes enn å laste ned "piratkopiert" programvare.
    Du har helt rett, men det er en stor forskjell, det er lovlig piratkopiert

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke lovbestemt at det er lov til å laste ned, men ikke dele? Fatter ikke at denne tråden snart har 100 sider.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DET er min humor....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg hadde ivartfall vært villig til å gå i korstog for surroundkameratene det burde være en menneskerett å ha surround, helt gratis på blåresept!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vist mange her som har et naivt syn på overvåkning og personvern. Når man skal overvåke for å fakke lovbryterene må man også overvåke masse lovlig aktivitet. Det betyr at man som lovlydig borger står i like stor risiko for å bli overvåket. Spesielt med tanke på at bransjens holdning til at "alle" er nedlastere. For å finne ut om jeg gjør noe ulovlig må man nødvendig vis følge med på svært mye av min aktivitet. Dette gir en enorm markedsfordel for en allerede politisk mektig organisasjon. Dette med overvåkning og personvern krever en fin balanse. Desverre lever vi i dag i et samfunn der, blandt annet terrorisme, har ført til en holdning om at redusert personvern er aksemptabelt.

zatz: i Norge har vi heldig vis ikke hatt store saker med saker mot sluttbrukere, men i USA der personlig søksmål er skremmende vanlig, har man flere saker der sluttbrukere er skremt til å betale erstatning etter trussel om søksmål. Kombiner dette med brasjens holdning om å videreføre amerikansk rettspraksis i resten av verden uavhengig av lokale lover er nok til ågjøre meg bekymret.

Kan vi ikke bare droppe analogiene? Sunde har verken stjålet eller lånt noe som helst, han har kopiert ulovlig. Opphavsrett er ikke eiendomsrett, og eiendomsrett er ikke opphavsrett.
    Faktisk kan vi bare spekulere i hvorvidt Sunde har kopiert noe som helst ulovlig. Sansynligheten er stor, men fortsatt spekulasjon. Det han nå er dømt for er å ikke fjerne tekst fra servere han driver. Tekst som andre brukere har lastet opp til serveren. Sunde er altså ikke dømt for å kopiere ulovlig, men for å muliggjøre ulovlig kopiering.

Jeg kan delsvis være enig i zatz' analogi om at det TPB nå er dømt for kan kalles langing. Men forskjellen er at salg av narkotika allerede er ulovlig etter norsk lov. Spredning av torrenter har ikke presedens i loven. Først når denne dommen blir rettskraftig har man presedens og en klar sak mot alle som distribuerer slike lenker på nettet. Jeg bruker ordet lenke, for en slik tekstinformasjon er like ulovlig om om finner den i en søkemotor eller på en torrent-tracker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det ikke lovbestemt at det er lov til å laste ned, men ikke dele? Fatter ikke at denne tråden snart har 100 sider.
    De strammet inn dette i 2005 med en revidering av Åndsverkloven. Før dette var det uklart om det var lov å laste ned eller ikke.

Etter dette er det klart at det heller ikke er lov å laste ned. Det er heller ikke lov å omgå avspillingsperrer (DRM) slik at man kan benytte en lovlig kjøpt CD på andre avspillere som f.eks en iPod.

Dere som skriker om "piracy is a crime" osv burde heller være opptatt av å sikkre forbrukerrettigheter og fri tilgang på informasjon.

Vi har kun sett starten av informasjonsamfunnet, og lovene som vedtas nå legger sterke føringer for hvordan samfunnet blir i fremtiden.

Er det OK å overvåke alle KONSTANT å få bukt med distribusjon av priatkopiert materiale? Er det greit å overlate etterforskning til private aktører som åpenbart ikke er objektive? Skal vi finne oss i at komersielle aktører forsøker å begrense vår tilgang til gratis informasjon, for så å kunne selge den til oss seinere?

Trekk paralellen til det vanlige liv, og tenk over hvordan det hadde vært å være borger i et slikt samfunn?

Jeg syns ikke det er OK med piratkopiering, men jeg tror at den eneste måten man kan få bukt med det er ved å innføre total overvåkning. Det er det rett og slett ikke verdt. Da får heller de "uheldige" bransjer finne seg forretningsmodeller som funker i den nye tiden. Det er ganske lett, og de burde ha gjort det i 1995.

Forøvrig vil jeg anbefalle følgende artikler:
    Hannemyr: Endringer i åndsverkloven
    BALLADE: Slipp kulturen fri?
    http://efn.no/storebror-eu2007-pm.txt

Mvh
    Wukka

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    zatz: i Norge har vi heldig vis ikke hatt store saker med saker mot sluttbrukere, men i USA der personlig søksmål er skremmende vanlig, har man flere saker der sluttbrukere er skremt til å betale erstatning etter trussel om søksmål. Kombiner dette med brasjens holdning om å videreføre amerikansk rettspraksis i resten av verden uavhengig av lokale lover er nok til ågjøre meg bekymret.
    Hvis det forkommer personlig søksmål i USA, så stiller jeg meg ikke i mot det, er det ulovlig så er det ulovlig. Men et bransjen virkelig går så langt å gå på enkelt personer så tror jeg dem ikke er tjent med det, men det er opp til dem hvem dem vil saksøke, og jeg kan ikke argumentere mot det når det er ulovlig.

Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Jeg kan delsvis være enig i zatz' analogi om at det TPB nå er dømt for kan kalles langing. Men forskjellen er at salg av narkotika allerede er ulovlig etter norsk lov. Spredning av torrenter har ikke presedens i loven. Først når denne dommen blir rettskraftig har man presedens og en klar sak mot alle som distribuerer slike lenker på nettet. Jeg bruker ordet lenke, for en slik tekstinformasjon er like ulovlig om om finner den i en søkemotor eller på en torrent-tracker.
    Ja, det er sant det er like ulovlig hvis man laster ned ulovlig filer i en annen søkemotor. Men det som gjør forskjellen mellom TPB og en vanlig søkemotor er at TBP har ""kun"" tilhensikt å finne å dele ulovligfiler, og der av så tjener dem penger på dette. Dette driver ikke google med bevist, og dem har heller ikke reklame inntekter på dette så jeg ser en viss forskjell (loven skal også være til beskyttelse). At loven blir mer klar på dette område er jeg sikker på, loven skal dekke mye og den vil allid være veldig generell så det vil aldri bli brukt "teknologinavn" i loven.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Jeg syns ikke det er OK med piratkopiering, men jeg tror at den eneste måten man kan få bukt med det er ved å innføre total overvåkning. Det er det rett og slett ikke verdt. Da får heller de "uheldige" bransjer finne seg forretningsmodeller som funker i den nye tiden. Det er ganske lett, og de burde ha gjort det i 1995.
    Det er ingenting her i verden vi kan få bukt med, bare begrense. Så total overvåking er ikke et alternativ. At bransjen burde satset mye hardere på en nye måte å tjene penger på er ingen tvil om, men om det er så lett å få til er jeg ikke så sikker på, og iallefall ikke i 1995.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det forkommer personlig søksmål i USA, så stiller jeg meg ikke i mot det, er det ulovlig så er det ulovlig. Men et bransjen virkelig går så langt å gå på enkelt personer så tror jeg dem ikke er tjent med det, men det er opp til dem hvem dem vil saksøke, og jeg kan ikke argumentere mot det når det er ulovlig.
    Advokat Tøndel og andre advokater har lenge presset på for å få myndighet til selv å kontrolere , logge opp/nedlastere innen fildeling for så få opplysning om ip eier og sende regning pr film , sang , album osv
    wukka er inne på noe viktig å det er når det frie internett skal styres av bransjer og interesser.

Kansje noen ikke syntes dette med kontrolert internett ikke er noe morsomt mere når Norske markedskrefter får førsterett så man ikke kan kjøpe film , musikk fra utenlandske nettsteder
    eller
    Når blokkeringshysteriet gjør at vi til slutt har samme sensur som Kina

Det er helt klart at mange er ute etter å styre , kontrolere et fritt internett til inntekt for sin egen fordel men da mener jeg som mange andre at passer ikke et fritt internett sammen med film , musikk bransjen så må de endre sine produkter selv å ikke forsøke å endre internett

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingenting her i verden vi kan få bukt med, bare begrense. Så total overvåking er ikke et alternativ.
    Forstår jeg deg riktig hvis du mener at dersom vi kunne fått bukt med det, så hadde total overvåkning vært greit?

At bransjen burde satset mye hardere på en nye måte å tjene penger på er ingen tvil om, men om det er så lett å få til er jeg ikke så sikker på, og iallefall ikke i 1995.
    Jeg hadde web og såvidt jeg husker også mp3-filer i 1995. Skjønner ikke hvorfor de ikke begynte allerede da? Eller ... det skjønner jeg. Eksisterende forretningsmodell for distribusjon var alt for innbringende. Så de så det rett og slett ikke. Nå har de tapt en hel generasjon og sloss med nebb og klør for å redde stumpene.

For morro skyld. Et annet eksempel på noen som sloss forgjeves mot teknologi for å redde egen bransje.
    Red flag laws - Wikipedia, the free encyclopedia

mvh
    wukka

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de RIAA har jo reist sak gjentate ganger på heller tvilsomt grunnlag. Som å saksøke folk som aldri har hatt PC eller internett tilgang. Personer som har vært døde i 2 år og aldri hatt PC den gangen de levde (ei dame som hadde vært død i 2 år ble saksøkt for å ha tilgjengeliggjort 700 sanger på nettet) . Ei 14 år gammel jente var blandt mange tiltalte i et massesøksmål. Kan godt hende hun hadde lastet ned noen sanger, men hun står neppe som eier av den nettlinja hun bruker så hvordan de kom fram til navnet hennes skal gudene vite.

Problemet er også at når disse personene blir saksøkt så blir de presentert med et krav og en mulighet til å ingå forlik. Erstatningen i forliket kan virke som et kjempetilbud, men ligger stort sett langt over hva som er relevant erstatning (det virker jo ikke som om RIAA har helt kontroll over hva de saksøkte har gjort eller ikke gjort så hvordan de kommer fram til erstatningsbeløpet er jo også et stort spørsmålstegn). Problemet er at folk flest har ikke kapasitet til å gå inn i en rettsak selvom man mener at kravet ikke er rettferdig. Da ender man opp med mange forlik. Bransjen selv inrømmer at disse forlikene er en viktig intektskilde i dag hvor man ikke har kommet opp på god intjening i de digitale distribusjonskanalene.

Og siden flertallet av sakene går i forlik er det også veldig fuzzy tall på hvor mange det er som faktsik blir saksøkt. Det er nok mange advokater i dag som kan livnære seg fulltid som "hederlige" priatforkjempere.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har ikke noen argumenter mot at en mektig platebransje går løs på enkeltpersoner uten særlige ressurser?

Slik som med Jammie Thomas - eller kanskje til og med mindreårige?

Spesielt når problemet er skapt av platebransjen selv? Ved å verken tilby bra kopieringsbeskyttelse eller lovlige tilbud?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 95 av 133 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 91 92 93 94 95 96 97 98 99 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •