Piracy..is it a crime? - Side 94

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 94 av 133 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 96 97 98 104 114 124 ... SisteSiste
Viser resultater 1,861 til 1,880 av 2649
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Slettemark til Sunde: – Mener du det er moralsk riktig å laste ned ei plate som artisten ikke ønsker at skal lastes ned?

Sunde: – Selvsagt. Hvis artisten prøver å nekte deg det, forsøker han samtidig å overføre sin egen moral til andre mennesker. Da er det han som er umoralsk.

Når man har et slikt syn på det så synes jeg det er helt greit at han bures inne for lang lang tid.
    [/url]
    Ja, det er helt utrolig. Kan vel ikke si noe annet enn at det er en typisk holdning av dem som er kriminielle. Jeg tviler ikke på om at hans påvirkningskraft gjør at mange av "hans" ulovligefildelere støtter hans uttalelse der.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Bare så det er klart, så er ikke jeg heller for at vi skal lage masse lover og regler angående bruk av internett. Isolert sett så er ikke lover mot ulovelig-fildelinger sensur, "filene" kan du få over alt helt lovlig. Dem nye lovene som er på vei "inn" som er nevnt over har jeg ikke tenk å gå igjennom før jeg har gått igjennom dem i detalj. Det kan godt hende jeg er like mye i mot dem som du er.
    Er dette hensiktsmessig da? La være å ta stilling til lovforslag til det er for sent å protestere på dem? Jeg mener det er viktig å ta et standpunkt NÅ, mens vi ennå kan påvirke politikerne.

Inntil videre synes jeg loverket idag er godt nok, og selv mener jeg TPB-gutt ble dømt rettmessig..
    Angående sensur er det norske lovverket ganske ålreit. Datatilsynet gjør også jevnt over en god jobb. Om dagens copyright-lovgivning er god nok, det er en annen diskusjon, og skal jeg gi et kort svar må det svaret bli nei.

Angående dommen, tja. Hele rettssaken var en farse, og både aktors oppførsel og dommernes avgjørelse var delvis basert på manglende forståelse for teknologi. Dømmer man dem for forsett oppnår man ingenting (annet enn å få buret inn fire tullinger), dømmer man dem for handlingen i seg selv må man enten også gå etter de store som har midler til å forsvare seg i retten, eller så må man sitter der med uforsvarlig juridisk inkonsekvens.

Men jeg har ikke problemer med å se at lovverket mot ulovlig fildeing før eller siden blir styrket, og ja kansje det blir en bakdel for meg? Men loven er for å beskytte alle og først og fremst dem svakeste, men også dem sterkeste. Det er helt tydlig at loverket må strammes inn med teknologien og tiden når teknologien lurer lovverket. Å mene noe annet blir som å stikke hue i sanden og tro er problemet ikke eksisterer.
    Å løse et problem for en liten gruppe pengesterke mennesker ved å introdusere et langt større problem som rammer hele befolkningen er ikke hensiktsmessig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det faktum du tror at folk forsvarer dem "til de grader" forklarer vel ganske godt den manglende forståelsen.
    Hvor har du det fra? Hva mener du med det? Nå synes jeg isåfall du har manglende forståelse, og en manglende evne til å føre en diskusjon.... og jo det finnes folk som forvarer dem til "de grader", og du kan få oppgavene å finne ut hvor mange "han" eller dem er ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette hensiktsmessig da? La være å ta stilling til lovforslag til det er for sent å protestere på dem? Jeg mener det er viktig å ta et standpunkt NÅ, mens vi ennå kan påvirke politikerne.
    Jeg lar ikke være å ta stilling ;-) men jeg må ha en godt grunnlag for å kunne kommentere, og jeg må vurdere fordeler og bakdeler før jeg buser ut med ting. Det er alt for mange her som ikke gjøre det, og da blir det lite nyansert dem ser heller ikke den store helheten..... Men Pogwaq, jeg kan ikke se noen du legger ut noen anvisninger til problemstillingene dine i de nye lovverket?

og skal jeg gi et kort svar må det svaret bli nei.
    Jeg regner med at det er dommen du svarer på her?? Selv kan jeg ikke se et eneste argument for at dem ikke skulle bli dømt.

Angående dommen, tja. Hele rettssaken var en farse, og både aktors oppførsel og dommernes avgjørelse var delvis basert på manglende forståelse for teknologi. Dømmer man dem for forsett oppnår man ingenting (annet enn å få buret inn fire tullinger), dømmer man dem for handlingen i seg selv må man enten også gå etter de store som har midler til å forsvare seg i retten, eller så må man sitter der med uforsvarlig juridisk inkonsekvens.
    Ja, det var noe rart med rettsaken, om hva skal jeg ikke uttale meg, men jeg ser allikevel ikke et annet utfall. Til syvende og sist har det heller ikke noe med tekonlogi å gjøre, bortsett fra at TPB-gutta ville prøve å dekke sin uskyld bak den. Skal man tro pressen så har dommen hatt en en virkning, og det handler om å gi rette signalene. Hadde dommen blitt motsatt så tror jeg dem hadde åpnet for fri flytt av musikk og film og artistene hadde mistet sine rettigheter til sine åndsverk, vi hadde mistet helt kontrollen tror jeg.

Å løse et problem for en liten gruppe pengesterke mennesker ved å introdusere et langt større problem som rammer hele befolkningen er ikke hensiktsmessig.
    Hvilken "langt større problemer som rammer hele befolkningen" er det du snakker om? Det er ikke snakk om å bare løse problem til pengesterke.....og det er vel egentlig ikke få eller liten gruppe heller??

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder å forsvare eller ikke: det må være mulig å kunne ytre uenighet i bransjen(e)s fremgangsmetodikk uten å bli sett på som anarkist og tillhenger av "fritt fram for alt og alle" på internett. Fordi det finnes mennesker som tar seg til rette og legger ut kopibeskyttet materiale, så er holdningen til underholdningsbrasnjen stort sett gjennomført kritikkverdig. De turer fram med en "vi må få lov til" holdningen som ikke hører hjemme noe sted. De krever innsyn i det private der ikke en gang myndighetene har grunnlag for å gripe inn.

For all del; TPB dommen er helt sikkert rettferdig ut i fra hva de har gjort (egentlig handler det om hva de ikke har gjort), men hele denne kampen mot piratene virker som om handler om å gjøre først og så overtalle samfunnet etterpå at det må være lovlig å "rydde opp" på denne måten. De eneste som tjener rådt på dette er lobyister og advokater. Og de er desverre tjent med at denne konflikten aldri løses, så da burde det være en svært viktig del av diskusjonen hvorvidt rettsforfølgelse av bestemødere og enkeltovertredelser er den riktige veien å gå. Jeg synes det er skremmende at det ikke er flere som ser dette.

Men det om det. Denne tråden handler opprinnelig om hvorvidt det er greit med ulovlig nedlasting. Nei det kan man vel i stor grad si at det ikke er. Men hadde drivkraften i kampen mot piratene vært andre enn advokater som har masse å tjene på å gå den lange veien hadde vi helt sikkert ungått masse unødvendig kamp. Bransjen er ikke tjent med halvparten av det opstyret som advokater og lobyister klarer å overbevise at er til artistens beste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    men hele denne kampen mot piratene virker som om handler om å gjøre først og så overtalle samfunnet etterpå at det må være lovlig å "rydde opp" på denne måten.
    Dette har iallefall ikke jeg fått inntrykk av, jeg kan huske helt fra siste halv del av 80-tallet at pirat virksomhet har vært ulovlig, så dette er jo ikke noe nytt. Det er vel først idag en det har begynt å få store følger. Advarslene har vært der i alle år, og det er piratvirksomheten som må rydde opp.....

Jeg snakker i utgangspunket ikke bransjens-sak, men heller artistens-sak. Det er mulig bransjen har drevet litt propaganda, men alt bunner og grunner i at dem har loven og retten med seg så det er vansklig å argumentere mot dem.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er mulig det først er nå bransjen begynner å ta tak, men det er måten de gjøre det på jeg mener blir litt feil. Analogi til narkotikavirksomhet; det hjelper lite å bure inn halvparten av narkisene i Oslo, så lenge det er langere i gatene så rekruteres det nye brukere. Det hjelper lite å gjøre et raid på ett sted, langerne dukker bar eopp et annet sted. Så hva gjøre man? man prøver å grave seg ned til kilden.

Man blir ikke kvitt problemet med å ta noen sluttbrukere ( ialle fall ikke i dagens piratsamfunn der man har vært mange sluttbrukere), men kanskje man kan bruke noen av trådene man finner til å nøste inn noen av de større "kopierings-ringene". Først da vil man begynne å se resultater.

Man leser stadig vekk i media at TPB er "den største" eller "kanskje den største". På den måten så klarer man å overbevise gud og hverman om at dette er en svært viktig sak og Løsningen med stor L. Det er synd, for det er, desverre, langt fra sannheten. Og når man ser hva som advokatene og lobyistene er villig til å sette spotlighten på, så blir jeg litt skremt. Det er ingen hensyn på individuelle nasjoners egen lovgivning. Raidet mot TPB i 2006, feks, stred i mot svensk lovgivning, men ble utført etter press fra interesseorganisasjoner som truet med sanksjoner. Det værste er at disse har så mye resurser i lobyvirksomhet at slike trusler ikke er uten kraft. I Norge i dag er det mange som kan komme i faresonen ut i fra bransjens "rett og galt" uten å ha brudt norsk lov. Selvsagt er det også en del som bryter norsk lov. men min holdning er, la påtalemyndighetne ordne opp i lovbruddene; det burde ikke være allment akseptert at det trues med private søksmål for forenkle pengeinkreving.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pirate Bay-Peters pc stjålet i Norge - kultur - Dagbladet.no

Stjålet? Nehei - den må de lengre på landet med........... lånt, takk!

Og den som nå har denne PC'er kan bare kopiere alt som ligger på den - og så levere den tilbake. Det vil være helt i tråd med fyrens egen moral & praksis.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en piratkopi på nettet fratar eier å benytte seg av produktet mener du?

Missforstå meg rett; det er ikke riktig å urettsmessig kopiere opphavsbeskyttet materiale, men hvis jeg tar et bilde av en persons hjemmelagde havemøbelement for å dra hjem og lage meg likt (kopiere det) er jo ikke helt det det samme som å ta med meg hagemøbelementet og ta det i bruk i min egen hage. Det er vel bare de som argumentere i for å bruke begrepe stjele om piratkopiering som setter dette opp mot begrepet låne. Jeg har aldri hørt noen bruke begrepet låne om å ta en piratkopi.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Missforstå meg rett; det er ikke riktig å urettsmessig kopiere opphavsbeskyttet materiale, men hvis jeg tar et bilde av en persons hjemmelagde havemøbelement for å dra hjem og lage meg likt (kopiere det) er jo ikke helt det det samme som å ta med meg hagemøbelementet og ta det i bruk i min egen hage. Det er vel bare de som argumentere i for å bruke begrepe stjele om piratkopiering som setter dette opp mot begrepet låne. Jeg har aldri hørt noen bruke begrepet låne om å ta en piratkopi.
    Jeg har sett begrepet "låne" av motparten jeg da, for å si det slik. Uansett så tor jeg kanskje han får en aha-opplevelse om noen leverer tilbake PC'en og samtidig sier "jeg tok kopi av alt på harddisken jeg, du synes vel det er greit...."

Rune Bakke
    Guest

Det er en liten forskjell: når du tar bilde av de hage møblene, så er det ingen lov som forbyr deg å gjøre det! Når du kjøper en CD, så forplikter du deg til å følge åndsverksloven, fordi det står på CD'en!

Jeg tror i utgangspunktet vi ikke er så uenige, er det ikke bedre å fokusere på hva som faktisk må gjøres nå? For noe må gjøres? Eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    narkotikavirksomhet; det hjelper lite å bure inn halvparten av narkisene i Oslo, så lenge det er langere i gatene så rekruteres det nye brukere. Det hjelper lite å gjøre et raid på ett sted, langerne dukker bar eopp et annet sted. Så hva gjøre man? man prøver å grave seg ned til kilden.
    Ja, helt enig, men nå nå er ikke TPB-gutta tatt for å være en av sluttbrukerene. For meg så kan vi like godt sammeligne dem som langere(musikk-langere), det er dem som må taes og ikke sluttbrukerne i dette tilfelle.

Man blir ikke kvitt problemet med å ta noen sluttbrukere ( ialle fall ikke i dagens piratsamfunn der man har vært mange sluttbrukere), men kanskje man kan bruke noen av trådene man finner til å nøste inn noen av de større "kopierings-ringene". Først da vil man begynne å se resultater.
    Ja, igjen er jeg helt enig. Loven skal også beskytte sluttbrukere hvis dem med helt og holdent med uvitenehet laster ned ulovlig. Selv har ikke jeg fått med meg at noen sluttbrukere som har blitt tatt ennå, og jeg har liten tro på at vi vil se mange slike saker frem over. Det at noen nye lov-forslag "sier" at vi skal kunne logge og ta sluttbrukeren vil jeg bare ta for "skremsels propaganda" og kun holdingskapene som er tydelig positivt etter min mening. Det å kunne ta en enkel bruker vil være utrolig vanskelig, det er både tidkrevende og økonomisk å finne bevis og det vil koste sakersøker mer enn han vil få tilbake hvis han skulle vinne. Men brukere bør vite at det er galt og hvis dem blir tatt så må man gjøre opp for seg.....

Newcomer Sparegris sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle dere som er FOR piratkopiering og fildeling!
    Det svenske piratpartiet har fått et søsterparti i NORGE!

Http://www.Piratpartiet.biz

Bli medlem, vi trenger akkurat deg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sparegris
    Til alle dere som er FOR piratkopiering og fildeling!
    Det svenske piratpartiet har fått et søsterparti i NORGE!

Http://www.Piratpartiet.biz

Bli medlem, vi trenger akkurat deg!
    Passende nice-name :lol: :lol:

Vel, jeg synes det blir latterlig med å starte et eget parti for "denne saken" og demonstrere i gatene. Jeg lurer på hva hovedmålet Deres er??

Det finnes mye annet og lang viktigere ting i samfunnet vi burde støtte i steden for dette.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du det fra? Hva mener du med det? Nå synes jeg isåfall du har manglende forståelse, og en manglende evne til å føre en diskusjon.... og jo det finnes folk som forvarer dem til "de grader", og du kan få oppgavene å finne ut hvor mange "han" eller dem er ;-)
    Hvor jeg har det fra? Han skrev det jo! Den som fremlegger en påstand får byrden med å underbygge den, og dersom han (og du) påstår så mange her forsvarer Peter Sundes holdning er det deres jobb å påvise det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lar ikke være å ta stilling ;-) men jeg må ha en godt grunnlag for å kunne kommentere, og jeg må vurdere fordeler og bakdeler før jeg buser ut med ting. Det er alt for mange her som ikke gjøre det, og da blir det lite nyansert dem ser heller ikke den store helheten.....
    Da foreslår jeg at du setter deg inn i lovene og lovforslagene. Å delta i denne debatten uten å kjenne til dette er ganske fåfengt, egentlig, da det er så tett knyttet til sakens kjerne.

Men Pogwaq, jeg kan ikke se noen du legger ut noen anvisninger til problemstillingene dine i de nye lovverket?
    Anvisninger til problemstillingene? Hva mener du?

Jeg regner med at det er dommen du svarer på her?? Selv kan jeg ikke se et eneste argument for at dem ikke skulle bli dømt.
    Det spørs helt på hvorfor og hvordan man ønsker å få dem dømt. Dersom det er handlingen i seg selv som er domsgrunnlaget sier man altså enten at søkemotorer er lovstridige (noe som ikke går an ettersom eierne av enkelte slike har midler nok til å forsvare seg i retten), eller at det er forskjell si hvor man kan laste ned ulovlig materiale, og å si hvor man kan finne ut hvor man kan laste ned ulovlig materiale.

Ja, det var noe rart med rettsaken, om hva skal jeg ikke uttale meg, men jeg ser allikevel ikke et annet utfall. Til syvende og sist har det heller ikke noe med tekonlogi å gjøre, bortsett fra at TPB-gutta ville prøve å dekke sin uskyld bak den. Skal man tro pressen så har dommen hatt en en virkning, og det handler om å gi rette signalene. Hadde dommen blitt motsatt så tror jeg dem hadde åpnet for fri flytt av musikk og film og artistene hadde mistet sine rettigheter til sine åndsverk, vi hadde mistet helt kontrollen tror jeg.
    Det kan godt være du har rett i det første der, og det stemmer jo at den svenske trafikken til TBP har avtatt noe i det siste. På flipsiden har vi jo en annen festlig effekt: De som leverer krypteringstjenester håver jo inn på frykten for å bli oppdaget.

Når det gjelder teknologien, så er problemet som nevnt ovenfor: Det er greit å ha en link til en link til ulovlig materiale, men ikke å ha en link til ulovlig materiale.

Hvilken "langt større problemer som rammer hele befolkningen" er det du snakker om? Det er ikke snakk om å bare løse problem til pengesterke.....og det er vel egentlig ikke få eller liten gruppe heller??
    Igjen, jeg ber deg sette deg inn i IPRED, DMCA og lignende. Du avfeier hele tiden mine og andres argumenter som svada, mens du nærmest paraderer din uvitenhet rundt med stolthet. For å forenkle det noe helt ekstremt:

IPRED: Gir kommersielle aktører politimyndighet og mulighet til å overvåke ikke-dømte (eller en gang offisielt mistenkte) enkeltpersoner.
    DMCA: Innskrenker friheten til å bruke kjøpe varer som man ønsker; ie. forbud mot å rippe en DVD, eller spille den av i Linux.
    Telekom-pakken: Åpner for å selge internett stykkevis og delt, ie. på samme måte som kabelselskapene gjør med TV-kanaler.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg har sett begrepet "låne" av motparten jeg da, for å si det slik. Uansett så tor jeg kanskje han får en aha-opplevelse om noen leverer tilbake PC'en og samtidig sier "jeg tok kopi av alt på harddisken jeg, du synes vel det er greit...."
    Kan vi ikke bare droppe analogiene? Sunde har verken stjålet eller lånt noe som helst, han har kopiert ulovlig. Opphavsrett er ikke eiendomsrett, og eiendomsrett er ikke opphavsrett.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mye annet og lang viktigere ting i samfunnet vi burde støtte i steden for dette.
    Enig. Som personvernet og rettssikkerheten.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, jeg synes det blir latterlig med å starte et eget parti for "denne saken" og demonstrere i gatene.
    Ja, for det er latterlig å engasjere seg... :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manenzza
    Ja, for det er latterlig å engasjere seg... :???:
    Kort sakt ja, hvis målet er å få gratis musikk, så er det latterlig.... for deg og dem som har start dette partiet så er det sikkert veldig alvorlig ;-)

Tenk om et sånt parti skulle komme i regjering :shock: :shock:

Side 94 av 133 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 96 97 98 104 114 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •