Piracy..is it a crime? - Side 93

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 93 av 133 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1,841 til 1,860 av 2649
    Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Så for virkelig å gi Bakke det inn med teskjed (noe som desverre ser ut til å være nødvendig)
    Det er IKKE dagens lovverk som plager meg, det er hva denne banden av sutrekopper kan klare å få til av NYE lover og regler som er skremmende.
    I det nedlatende hjørnet i dag? :-)
    Teskje prinsippet kan gå begge veier det...

Nei, dagens lover plager deg ikke nevneverdig, det har du jo sagt opp til flere ganger. Jeg har skjønt at du ikke tar hensyn til de.
    Har du tenkt på at disse sutrekoppene MÅ gå til motreaksjon nettopp på grunn av at disse lovene ikke "plager deg"?
    At det er "aksjonen" til eksempelvis Pirate Bay som gjør at dette kommer?
    De har jo ikke akkurat vært spesielt samarbeidsvillige, har de vel?

Dersom jeg hadde tapt penger på at andre kopierte og delte min eiendom, hadde jeg også reagert!

Men når det er sagt, je, jeg er enig, det er litt skummelt og magefølelsen er ikke bra når det gjelder dette med å kontrollere internett. Men jeg ser også deres side i dette og skjønner at det må reageres. Og før de kan begynne å bygge opp et alternativ til TPB, så MÅ faktisk alle kanalene som er med på å dele andres eiendom legges ned.

For hva kan egentlig konkurrere med gratis?

Men for all del, jeg skjønner hvor du vil, men jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal forsvare TPB? Dialog hadde vel strengt tatt vært det beste våpenet her?

Jeg har skjønt at noe nedlasting kan være av det gode, men det må skje på artistenes premisser og det må skje i sammarbeid med artistenes sammarbeidspartnere. Det er til slutt forbrukerene som vil tape på dette...

PS: jeg tør ihvertfall stille opp med navn her... :-)

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    Dersom jeg hadde tapt penger på at andre kopierte og delte min eiendom, hadde jeg også reagert!
    Men, Rune. Piratene sier jo at du ikke taper penger - de hadde jo ikke kjøpt musikken om de ikke kunne kopiere. Er det ikke da bedre at de kan få den gode opplevelsen og høre på dette musikkstykket...

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Men, Rune. Piratene sier jo at du ikke taper penger - de hadde jo ikke kjøpt musikken om de ikke kunne kopiere. Er det ikke da bedre at de kan få den gode opplevelsen og høre på dette musikkstykket...
    Beklager, men det tror jeg ikke på!
    De store taper kanskje ikke, men de små gjør det!

Og dessuten, er ikke det en teori? Og det finnes mange av de?
    Det er ikke noen som har bevisst hverken det ene eller det andre og da velger jeg å tro at mesteparten av nedlasting skader artisten. Som sagt, jeg kjenner MANGE som laster ned og ikke en av de kjøper...
    Vi entusiaster er muligens noe annerledes der, for vi liker å holde i platen og alt som følger med, men den vanlige mann kjøper sjelden det han får lastet ned.

Men ok, så taper en del kanskje ikke på det, men la det nå skje på artistens premisser da?

Men jeg tror at før det kan skje, så må sider med servere som TPB desverre vekk...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle de som ikke gidder å betale bussbillett her ute så låner jeg gladelig bort bilen min slik at de kommer dit de skal

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du meg, synes jeg hele greia begynner å minne mer og mer om en såpeopera.

En kan ivertfall sette spørsmålstegn ved rettsikkerheten i denne saken.

En dommer med tilknytning til opphavsretts organisasjoner og nå en etterforsker som nå plutselig har fått jobb hos et filmselskap (Kan det være som takk for vel utført jobb?)

Det mest skremmende er at om denne dommen får stå, er neste steg for bransjen å bruke denne dommen for alt den er verdt til å få vedtatt nye lover som skal gjøre det lettere å overvåke hva som skjer på nett, og også å styre hva folk skal få tilgang til.
    Hovedetterforskeren skal fått jobb hos Warner før rettsaken etter hva jeg forstår så resten sier vel sitt når han var et av hovedvitnene.
    Blir en turbulent periode nå
    Danske nettselskaper vil gå til retten da de ble pålagt å sperre for TPB.
    (avklaring om en ISP skal være nettpoliti eller om nettsider selv er ansvarig for innehold)
    Siden TPB dommen kom legger mange Svenske tracker eiere ned sidene.
    De fleste eierene er 14-16 år gamle og ble redd dommen + resterende som ikke la ned har fått trusselbrev fra antipiratbyrået om å fjerne alle copyright torrent eller stenge siden før 30.04.09
    Ellers blir det rettsak å med TPB saken i minne så har ingen av de resterende Svenske tracker eierne økonomi til å kjempe mot et stort Hollywood apparat.
    Om TPB dommen er feil eller ikke spiller liten rolle da videre rettsaker i Sverige vil preges av en foreløpig dom (de dømmer ikke TPB og da frikjenner andre trackere i dagens situasjon)
    (flytte trackere ut av Sverige og registrert eier som ikke Svensk er noen alternaiv)

Nå ble vel også Google anmeldt av noen ungdommer i Härnösand (Sverige) i går for å bryte mot opphavsretten og kunne gi informasjon til hvem side man kunne hente det man ønsker som torrent nedlastning.
    Om filtrering av søkeord skal bli fremtidens internett så kan vel nær sagt all ord brukes til ulovelige ting eller i en sammenheng gi ulovelig informasjon eller hvor man kan lese , laste ned , kopiere ulovelig.

Får film og platebransje medhold til at internett skal ha masse regler så vil dette selvsagt også gjelde software , bilder , tekst , og lenking til enkelte sider gjør at det er fritt frem for å saksøke å det frie internett blir en kontrolert og overvåket plass der det blir livsfarlig å ferdes med mindre man har lest og forstått et enormt loverk på forhånd.

Det frie internett blir da et kontrolert internett å film platebransje styrer regler istedenfor å måtte innrette seg etter dagens internett.
    Det er ingen som eier internett å da blir det rart å se en film , platebransje tvinge seg inn som om de er eiere å skal tilrettelegge , lovpålegge en tjeneste (okkupere)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det nedlatende hjørnet i dag? :-)
    Teskje prinsippet kan gå begge veier det...

Nei, dagens lover plager deg ikke nevneverdig, det har du jo sagt opp til flere ganger. Jeg har skjønt at du ikke tar hensyn til de.
    Har du tenkt på at disse sutrekoppene MÅ gå til motreaksjon nettopp på grunn av at disse lovene ikke "plager deg"?
    Igjen kommer du med et svar der du for egen regning tillegger andre meninger de ikke har hevdet å ha.

Nei dagens lover plager meg ikke. men hvor i allverden har du det fra at grunnen til at jeg ikke plages av de lovene er fordi jeg ikke tar hensyn til dem? har jeg feks skrevet noe sted at "de lovene driter jeg jo i uansett"?

kanskje du et lite øyeblikk bør vende ditt fokus vekk fra reglene om opphavsrett og ta en aldri så liten titt på Injurie lovgivninngen

Dagens lover plager ikke meg av den enkle grunn at de er forståelige og strider ikke mot den vanlige mann i gata`s oppfatning om hva som er rett og galt, I MOTSETNING til hva mediabransjen ønsker av nye lover

men jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal forsvare TPB? Dialog hadde vel strengt tatt vært det beste våpenet her?

Jeg har skjønt at noe nedlasting kan være av det gode, men det må skje på artistenes premisser og det må skje i sammarbeid med artistenes sammarbeidspartnere. Det er til slutt forbrukerene som vil tape på dette...
    Grunnen er ganske enkelt at Piratebay er kanskje verdens største torrent tracker (eller en av de største) og som tidligere påpekt: det er ikke noe ulovlig med Bittorrent teknologien i seg selv.

Å blokkere tilgangen til et slikt nettverk bare fordi det KAN brukes til ulovlige handlinger har ivertfall ingen ting med demokrati å gjøre

Jeg er dog glad du oppfatter hvilken trussel det kan være å sensurere internett. vi vet jo feks ingen ting om vilket omfang denne sensuren kan få etterhvert,

PS: jeg tør ihvertfall stille opp med navn her... :-)
    Navnet er Bang, Arne Bang

FE3T er et nick som jeg har brukt i snart 10 år på div fora, og er hentet herfra: http://home.online.no/~arban/Pics/028.jpg

Ps bildet er tatt av meg og viser min eiendom, og mitt arbeide

(tenkte bare jeg skulle nevne det, i tilfelle du skulle føle en trang til å komme med fler beskyldninger om brudd på opphavsretts reglene)

At jeg vanligvis ikke bruker mitt rette navn på diskusjonsforum har flere grunner, på bil og bilstereo relaterte forum feks ville det være direkte dumt, da en ved å bruke fullt navn der kun oppnår å fortelle hvilket utstyr som kan stjeles på den og den adressen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunnen er ganske enkelt at Piratebay er kanskje verdens største torrent tracker (eller en av de største) og som tidligere påpekt: det er ikke noe ulovlig med Bittorrent teknologien i seg selv.

Å blokkere tilgangen til et slikt nettverk bare fordi det KAN brukes til ulovlige handlinger har ivertfall ingen ting med demokrati å gjøre

Jeg er dog glad du oppfatter hvilken trussel det kan være å sensurere internett. vi vet jo feks ingen ting om vilket omfang denne sensuren kan få etterhvert,
    Dette er vel egentlig kjernen i problematikken.

Våpen er i seg selv heller ikke farlige, men brukt feilaktig har de et enormt skadepotensiale, og samfunnet har valgt å begrense den ved å sensurere (lisensiere) tilgangen.

På samme måten er nevnte teknologi i dag i stand til å påføre stor skade. Tyveri av åndsverk, virusspredning og annen datakriminalitet er allerede et stort samfunnsmessig problem, og min profeti er at myndighetene vil se seg nødt til å innføre restriksjoner.

Paradokset er jo at det er nettopp er de som skriker høyest for frihet og nettanarki som forestår de handlingene som gjør at normale brukere får redusert sin frihet.

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av Telford

Våpen er i seg selv heller ikke farlige, men brukt feilaktig har de et enormt skadepotensiale, og samfunnet har valgt å begrense den ved å sensurere (lisensiere) tilgangen.

På samme måten er nevnte teknologi i dag i stand til å påføre stor skade. Tyveri av åndsverk, virusspredning og annen datakriminalitet er allerede et stort samfunnsmessig problem, og min profeti er at myndighetene vil se seg nødt til å innføre restriksjoner.

Paradokset er jo at det er nettopp er de som skriker høyest for frihet og nettanarki som forestår de handlingene som gjør at normale brukere får redusert sin frihet.
    Takk! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Personlig har jeg liten interesse for våpen, og har inget ønske om å eie et.

Men det paradoksale med våpenlisensieringen er at det har blitt lettere å få fatt i våpen for individer som planlegger å bruke dem til kriminelle aktiviteter enn det er for jegere og andre lovlydige brukere.

Og uansett hvordan en enn vrir og vender på det, kan jeg ikke på noe vis se hvordan et usensurert internett kan sidestilles med våpensalg uten kontroll.
    Du kan feks ikke skape et blodbad i Karl Johan med en laptop, Uansett hvor mye ulovlige filer du laster opp eller ned 8)

Ps, de fleste laptoper er også for skrøpelige til å brukes som slagvåpen stort mer enn en eller 2 ganger

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og uansett hvordan en enn vrir og vender på det, kan jeg ikke på noe vis se hvordan et usensurert internett kan sidestilles med våpensalg uten kontroll.
    Du kan feks ikke skape et blodbad i Karl Johan med en laptop, Uansett hvor mye ulovlige filer du laster opp eller ned 8)
    Tror ikke noen er uenige i din logikk.

Derimot er det KRIMINALITETEN som sådan man vil (og må komme) til livs.
    Ikke den frie nettbruken som vi alle kan nyte godt av.
    Det er uomtvistet at nettkriminalitet er et stort samfunnsmessig problem, og det er derfor myndighetenes ANSVAR å begrense dette.

For at man skal kunne påtale og dømme noen må dette være hjemlet i lovs form. Her ser vi jo absurditeten under TPB saken.
    Mitt profeti er som sagt at der kommer en ny datalov som gir restriksjoner eller annen kontroll av den enkeltes bruk.
    Dette er ikke lovlydige mennesker tjent med, da det åpenbart vil åpne for et "storebror ser deg" samfunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke noen er uenige i din logikk.

Derimot er det KRIMINALITETEN som sådan man vil (og må komme) til livs.
    Ikke den frie nettbruken som vi alle kan nyte godt av.
    Det er uomtvistet at nettkriminalitet er et stort samfunnsmessig problem, og det er derfor myndighetenes ANSVAR å begrense dette.

For at man skal kunne påtale og dømme noen må dette være hjemlet i lovs form. Her ser vi jo absurditeten under TPB saken.
    Mitt profeti er som sagt at der kommer en ny datalov som gir restriksjoner eller annen kontroll av den enkeltes bruk.
    Dette er ikke lovlydige mennesker tjent med, da det åpenbart vil åpne for et "storebror ser deg" samfunn.

Nettopp, den eneste fornuftige måten å bekjempe kriminalitet på er å straffe dem som beviselig har brutt loven.
    IKKE ved å skape nye lover som skal stoppe samtlig aktiviteter som KAN gi en mulighet til å bryte en lov

Gir vi etter for diverse gruppers press om stadig nye lover, vil vi ikke bare som du påpeker få et storebror ser deg samfunn, vi vil også få et samfunn der det en person lovlig gjør den ene dagen plutselig er en kriminell handling den neste.

Rettsapparat sliter allerede med våre eksisterende lover, så hva skjer når det blir enda fler?

Kanskje det ikke bare er lovløshet som er veien til kaos og anarki, et overkomplisert og uoversiktlig lovverk kan like gjerne føre oss i samme retning.

Rune Bakke
    Guest
    Nettopp, den eneste fornuftige måten å bekjempe kriminalitet på er å straffe dem som beviselig har brutt loven.
    IKKE ved å skape nye lover som skal stoppe samtlig aktiviteter som KAN gi en mulighet til å bryte en lov

Gir vi etter for diverse gruppers press om stadig nye lover, vil vi ikke bare som du påpeker få et storebror ser deg samfunn, vi vil også få et samfunn der det en person lovlig gjør den ene dagen plutselig er en kriminell handling den neste.

Rettsapparat sliter allerede med våre eksisterende lover, så hva skjer når det blir enda fler?

Kanskje det ikke bare er lovløshet som er veien til kaos og anarki, et overkomplisert og uoversiktlig lovverk kan like gjerne føre oss i samme retning.
    Logikk så det holder!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke heller påpeke hva det er han sier som du er uenig i, og foreslå alternative løsninger, fremfor å komme med slike sleivete bemerkninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenknologien er ikke ulovlig. Det er ingen som vil teknologien til livs, men kun hvordan vi bruker den til å "få" gratis musikk. TPB gutta som prøver å beskytte seg bak teknologien og det er ikke ingen som prøver å fjerne teknologien.

Du prater stadig om dette nettverket KAN brukes til ulovligheter, jeg synes du bør slette ordet KAN. Nettverket brukes hovedsaklig til ulovligfilding, TPB-gutta og brukerne fullt klar at det dem driver med strider mot loven. Du blander demokrati inn i dette skjønner jeg ikke helt, tror heller ikke du har noen dekning for det, men en blokkering er ikke usannsynlig at vil skje i norge med tiden.

Jeg er dog glad du oppfatter hvilken trussel det kan være å sensurere internett. vi vet jo feks ingen ting om vilket omfang denne sensuren kan få etterhvert
    Jeg ser også at vi kan få konsekvenser jo mer vi myndigheten blander seg inn i hva og hvordan vi bruker internett, men jeg ser også konsekvensen hvis mydightene ikke blander seg inn. Det er til syvende og sist brukerne som "bestemmer" hvor mye myndighetene skal blande seg inn. Når internett misbrukes så vil det få konsekvenser. Dommen til TPB-gutta isolert sett er ingen trussel eller konsekvens for noen, og det er ikke snakk om sensur.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TBP er ikke dømt for noe, eierne er. Viktig forskjell. Selv om de havner i fengsel, lever siden videre, noe som i og for seg sier ganske klart at det ikke er snakk om sensur. So far so good.

Poenget til FE3T er at bransjen ønsker å sensurere nettet, og dette er de på god vei til å gjøre ved å presse inn lover som IPRED og DMCA (jeg venter fremdeles på din gjennomgang av disse, zatz). EU sa heldigvis nei da bransjen ville "ta" fildelere uten lov og dom, og det kan se ut til at telekom-forslaget blir nedstemt, men det er naivt å tro at de ikke vil prøve igjen. Alle disse lovene og lovforslagene er trusler mot demokratiet, i form av sensur og overvåking. Selv om det hadde gått så langt at fildeling hadde fullstendig utelukket muligheten for å drive med kommersiell underholdning, så er det fremdeles ingen unnskyldning for å innføre tiltak som dette.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    TBP er ikke dømt for noe, eierne er. Viktig forskjell. Selv om de havner i fengsel, lever siden videre, noe som i og for seg sier ganske klart at det ikke er snakk om sensur. So far so good.
    tro om T5PC lever videre selv om eierne er bak lås&slå......

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra en debatt i Kristiansand i helga hvor TPB-Sunde var i panelet:

Slettemark til Sunde: – Mener du det er moralsk riktig å laste ned ei plate som artisten ikke ønsker at skal lastes ned?

Sunde: – Selvsagt. Hvis artisten prøver å nekte deg det, forsøker han samtidig å overføre sin egen moral til andre mennesker. Da er det han som er umoralsk.

Når man har et slikt syn på det så synes jeg det er helt greit at han bures inne for lang lang tid.

fvn.no > Frisk piratduell på Aladdin

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Fra en debatt i Kristiansand i helga hvor TPB-Sunde var i panelet:

Slettemark til Sunde: – Mener du det er moralsk riktig å laste ned ei plate som artisten ikke ønsker at skal lastes ned?

Sunde: – Selvsagt. Hvis artisten prøver å nekte deg det, forsøker han samtidig å overføre sin egen moral til andre mennesker. Da er det han som er umoralsk.

Når man har et slikt syn på det så synes jeg det er helt greit at han bures inne for lang lang tid.

fvn.no > Frisk piratduell på Aladdin

Helt utrolig...det sier mye om de gutta der! Og jeg skjønner enda mindre av at de forsvares så til de grader her inne...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Poenget til FE3T er at bransjen ønsker å sensurere nettet, og dette er de på god vei til å gjøre ved å presse inn lover som IPRED og DMCA (jeg venter fremdeles på din gjennomgang av disse, zatz).
    Bare så det er klart, så er ikke jeg heller for at vi skal lage masse lover og regler angående bruk av internett. Isolert sett så er ikke lover mot ulovelig-fildelinger sensur, "filene" kan du få over alt helt lovlig. Dem nye lovene som er på vei "inn" som er nevnt over har jeg ikke tenk å gå igjennom før jeg har gått igjennom dem i detalj. Det kan godt hende jeg er like mye i mot dem som du er. Inntil videre synes jeg loverket idag er godt nok, og selv mener jeg TPB-gutt ble dømt rettmessig.

Men jeg har ikke problemer med å se at lovverket mot ulovlig fildeing før eller siden blir styrket, og ja kansje det blir en bakdel for meg? Men loven er for å beskytte alle og først og fremst dem svakeste, men også dem sterkeste. Det er helt tydlig at loverket må strammes inn med teknologien og tiden når teknologien lurer lovverket. Å mene noe annet blir som å stikke hue i sanden og tro er problemet ikke eksisterer.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det faktum du tror at folk forsvarer dem "til de grader" forklarer vel ganske godt den manglende forståelsen. Jeg synes ikke Peter Sunde eller noen av de andre der fremstår som spesielt idealistiske eller sympatiske mennesker, og jeg tror igrunnen flertallet her ikke ser på TBP som noe videre konstruktivt.

Side 93 av 133 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 123 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •