Piracy..is it a crime? - Side 90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 90 av 133 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 ... SisteSiste
Viser resultater 1,781 til 1,800 av 2649
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    HVA, Har du ikke ALT av det på cd, altså noe av det du har er IKKE på orginale plater???

Hvor er Gapestokken?? her må det straffes ;-)
    Jeg tenkte på formuleringen.... men jeg mente at jeg har det meste han har gitt ut på cd. Jeg har selvsagt ingenting av ulovlige nedlastede filer av han. :-D

Men det hadde jo vært intressant og lastet ned det jeg mangler for å høre om det er ok, noe det antagelig er - som jeg etterpå selvsagt hadde kjøpt hvis jeg hadde likt det!

Men nå har jeg inført laste og kjøpestopp - så det så!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Virker som mannen har god kontakt med virkeligheten.

Det er jo nok av eksempler på at fildeling heller øker salg av kinobilleter osv...

Som nevnt - Max Manus ser jo ut til å sette rekord i solgte kinobilletter....
    Det KAN jo ha noe med at det er en av tidenes Norske filmproduksjon å gjøre. Ikke nødvendigvis at alle som lastet den ned ulovlig gikk på kino å så den etterpå.

Jeg har ikke sjekket, men finnes det egentlig en kopi av denne på nettet som ikke er filmet i en kinosal?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet til trådstarter om piratnedlasting er ulovlig, eller rettere sagt om vi anerkjenner ulovligheten i det.

Nå er det jo mye rart som har blitt diskutert på disse snart 2000 innleggene.
    Men jeg sliter fortsatt med å se gyldigheten til mange "for-nedlasting"-argumentene.
    Det har vært mye snakk om frihet, ytringsfrihet, nett-frihet, osv.

Men hele tiden er jo dette en konsekvens av at vi som forbruker har misbrukt vår frihet.
    Jada, jeg har lest innleggende om propagandaen som startet omtrent samtidig at kassetten ble lansert. Men det ble jo ikke gjort noe særlig utover det.
    Den virkelige krigen har jo først startet de siste årene (Napster - 1998?). OG den eskalerte i takt med antall ulovlig nedlastede filer.

ER virkelig ALT bransjen sin feil? Er det ikke NOE kritikkverdig i det kulturen som har vokst frem?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg er jo langt på vei enig med ham:
    Sitat Opprinnelig postet av Even
    - Løsningene vi har i dag, spesielt i forbindelse med TV og film, er ikke gode nok, mener Even. - Piratkopiering er en uting men dessverre er det ikke noe godt lovlig alternativ for kundene. Det er et sykdomstegn ved bransjen, for de fleste hadde kjøpt lovlig dersom de hadde hatt muligheten, mener han.
    - Så, tok du oppfordringen og piratkopierte musikken?

- Jeg tok ikke den oppfordringen seriøst, selv ikke på trass, svarer Even.
    Han kjøper jo musikken sin og har innsett at selv om lanseringen i Norge skjer senere så er det ikke et alternativ laste den ned ulovlig, men heller ytre sin frustrasjon i et dertil egnet forum.

Men skal vi tro det han sier, så er det kun musikk man ikke får tak i på sitt eget geografiske sted (selv via nett) som blir piratkopiert.
    Det rimer ganske dårlig med egne erfaringer, han har kanskje helt andre erfaringer.

For å gjenta noe som allerede er nevnt i tråden:
    Det er ingen folkerett å få den musikken man ønsker, på det tidspunktet man ønsker, i det formatet man ønsker.
    Det er opp til rettighetsinnehaver å avgjøre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Tja, jeg er jo langt på vei enig med ham:

Han kjøper jo musikken sin og har innsett at selv om lanseringen i Norge skjer senere så er det ikke et alternativ laste den ned ulovlig, men heller ytre sin frustrasjon i et dertil egnet forum.

Men skal vi tro det han sier, så er det kun musikk man ikke får tak i på sitt eget geografiske sted (selv via nett) som blir piratkopiert.
    Det rimer ganske dårlig med egne erfaringer, han har kanskje helt andre erfaringer.

For å gjenta noe som allerede er nevnt i tråden:
    Det er ingen folkerett å få den musikken man ønsker, på det tidspunktet man ønsker, i det formatet man ønsker.
    Det er opp til rettighetsinnehaver å avgjøre.

Nei det er vel sant. Samtidig er det jo noe som heter at kunden alltid har rett! :-D

Men man kan jo lure på om Dave Matthews Band virkelig vil diskriminere denne fyren?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er vel sant. Samtidig er det jo noe som heter at kunden alltid har rett! :-D

Men man kan jo lure på om Dave Matthews Band virkelig vil diskriminere denne fyren?
    Helt enig med deg der . Ganske idiotisk å ikke lansere dette worldwide samtidig, om ikke annet enn bare for å i møtekomme problemet med kopier.
    Og antagelig har ikke DMB noen interesse av å utsette lanseringen i geografiske områder.
    Den eneste grunnen til å skulle gjøre det er kanskje hvis man har planlagt et forrykende lanseringsshow.?
    Uansett, dårlig markedsføring, IMO.

For denne bransjen/type produkter er det relativt enkelt å imøtekomme kundens ønsker mht tilgjengelighet, så hvorfor ikke.
    For mindre labels/plateselskap er kanskje cashflow'en så dårlig at man må ta lanseringen stegvis.
    Tipper det er ganske kostbart å lansere en plate for et stort band/artist, eller generelt
    Det er vel heller ikke i Dave Matthews Band's interesse at platen kommer i hylle/på server uten noe hyping rundt det, plakat, tvreklame osv.

Dessuten kan det jo tenkes at man tester albumet i et marked for så å evnt. endre det før verdenslansering mtp sammensetning av låter, etc. Hva vet jeg, bare gjetter her 8)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW, tipper de fleste i Norge nå vet at det er et nytt Dave Matthews album på vei.
    Billig markedsføring

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, det var altså et planert kupp fra platebransjen, slue saker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Pedersen etter dette burde krype til korset og sende gutten en plate vederlagsfritt?

Det ville jo ikke skade om vi så en smule ydmykhet fra den kanten.

etter all sutringa om nedlastning og utskjelling av kundene for at de ikke kjøper så mye som bransjen ønsker, ville det så absolutt være på sin plass å vise litt respekt for potensielle kjøpere

Newcomer Thrawn sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kverrulere Rune, men følgende to setninger passer ikke inn i samme tekst. I mine øyne ihvertfall.
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    Jeg bestemmer selv om og når jeg vil ha konserter!

Jeg er avhengig av en viss inntekt for å kunne drive som musiker.
    Hvis du som artist er avhengig av inntekt, er det da ikke en idé å lytte til kundenes ønsker, å prøve å imøtekomme disse?

Samme spørsmål kan forøvrig også stilles til platebransjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også platebransjen og artistene er ekstremt trangsynte i denna saken. Sikker på at alle artister har kopiert og rippa cd'er som gærne i oppveksten de også, for å få tilgang på mest mulig musikk. Når man er ung vil man jo ikke gå glipp av noe, og det synes jeg man må fortsette å se gjennom fingrene på ellers så vil jo alt stagnere!!

Jeg har lasta ned veldig mye musikk opp gjennom, men etter som jeg har blitt eldre og veit bedre hva jeg liker, kjøper jeg også mye mer fordi jeg verdsetter alt arbeidet som ligger bak det. Men jeg laster fortsatt ned endel pop-musikk som er greit å høre på når man har besøk og sånn, fordi jeg har litt sær musikksmak som ikke alle veit å verdsette.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nei, så lenge artist ikke har gitt deg eller offentligheten rett til fildele hans åndsverk så vil det være galt og ulovlig.
    Ulovlighet er i de aller fleste tilfeller et rent faktuelt spørsmål. Hvorvidt noe er riktig eller galt, er noe helt annet, og opp til individets overbevisning.

Om artisten er tjent med dette blir helt hypotetisk for oss å vurdere og er i utgangspunktet helt uvensentlig. Artisten han har full rett til å gi ut musikken sin gratis hvis han er tjent med dette eller selge alt ettersom hva som er best tjent for han, og loven er her for å beskytte han.

Hva mener du gir det rett til å bestemme over en annen manns åndsverk? Det nytter iallefall ikke den dagen du blir sak søkt av artisten å si at: "men han er jo tjent med at jeg driver med ulovlig fildeling av musikken hans".
    Det handler om hensiktsmessig bruk av lovverket. Hvorfor lovverket er som det er. Dersom hensikten med åndsverksloven er å fremme nyproduksjon av kultur, trenger den en revisjon. Dersom hensikten med lovverket er å fremme internasjonale korporasjoners maktposisjon, er den helt knall, for det er det, og fint lite annet, den gjør.

Hvis du driver å argumeneter om ting du ikke har noe anelse om så synes jeg du bør la være å bruke dette som argumenter. Vel, jeg synes også du bør komme med noe fakta og motbevise "hypotetisk svada" om at ulovelig fildeling ikke er galt.
    Jeg har ikke sagt at ulovlig fildeling ikke er galt.

At bransje ikke kommer opp med riktig løsning eller ikke kom med en løsning i tide er ikke noe argument for at det skal bli lovlig eller at det er greit at folk kan ta loven i egen hender å drive med ulovlig fildeling. Det er godt mulig bransjen graver sin egen graver og ikke er liv laga, men det gjør det fremdeles galt. Jeg er helt sikkert på at musikk og film vil alltid være beskyttet av åndsverksloven, og det vil være galt og ulovlig å bryte den.
    Igjen spør jeg deg: Vet du hva IPRED, DMCA, og lignende faktisk går ut på? Hvilke tanker har du angående telekom-pakken som nå diskuteres i EU?

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Du er ikke tjent med slike uttalelser....
    Tja, den er ikke noe verre enn dine svadabeskyldninger.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så altså, for å oppsummere:
    Er man uenig i en lov, så er det opptil enhver å bestemme OM han vil bryte eller holde loven?
    Fordi dette er den eneste måten å vise at man er uenig? Eller?
    Og ingen må for all del bli dømt for det?
    Dette fordi det finnes en teknologi og derfor kan den brukes akkurat som alle vil?
    Det er alltid opp til et ethvert individ å bestemme hvilken handling han eller hun vil utføre, eller ikke utføre. Dette valget vil påvirkes av samvittighet, og eventuelle konsekvenser.

Hvorvidt du mener jeg er en ond ulovlig fildelesnylter er igrunnen ganske irrelevant. Det eneste jeg påpeker at å si "loven skal du følge, basta bom!" er en hårreisende korttenkt og historieløs uttalelse, da loven inn nødvendigvis passer overens med din samvittighet. Jeg antar du også ville skjønt det dersom du måtte velge mellom det loven sa og det du følte var riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir en jakt butikk anmeldt for og solgt en kniv som er brukt til og knivhugge et menneske? nei
    blir en bilbutikk anmeldt for og ha solgt en bil som har blitt brukt til og ta selvmord? nei
    blir en vær bensinstasjon anmeldt for og ha solgt en lighter som har blitt brukt til en på satt brann? nei
    blir biltuning anmeldt for og ha solgt bildeler som gjør bilen raskere når kjøper bryter fartsgrensene? nei
    blir TBA anmeldt for og ha delt filer som kan brukes til ulovlig nedlasting? ja.

jeg syns det er tullete, spesiellt den høye summen personene måtte betale. det er flere kjente drap i sverige som har måtte betale mellom 100-200.000kr i erstatning til familien. da syns jeg det er latterlig att TBA må betale tilbake 100-200 ganger mer til de allerede rike artistene/plateselskapene. south park hadde et morsom episode om akkurat det, som jeg lastet ned ulovlig fordi det aldri kommer til Norge, er det feil av meg?

som jeg har sagt, jeg laster ned, og er tydligvis en del av den bitte lille gruppen som hører første gratis og kjøper det jeg likte.
    jeg liker og kunne sette meg ned med rø og fred rundt meg, i mine egne omstendigheter, og høre på musikk i en grei kvalitet før jeg velger og betale for det. lydkvaliteten er tross alt viktig!
    vis det er noe jeg ikke liker, hvorfor skal artisten ha penger fra meg da? jeg gidder ikke betale for ting jeg ikke liker, og må stå trangt og masete og høre på en par headphones og høre på litt i begynnelsen. det har jeg ikke tid til. jobber jo i arbeidstiden, og etter jobb orker jeg ikke det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEI OG ATTER NEI! TPB er ikke bare en søkemotor, de har liggende torrentene på sine servere og er dermed direkte implisert i å videreformidle ulovlig nedlastet materiale. Uten torrenter, ingen nedlasting!
    Er denne kosher?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min mening er att fildeling for folk til og høre på mer musikk, sjangere har flere og blitt mer nyanserte og musikken forandres oftere.

hadde jeg vært musiker hadde jeg blitt glad om mange hadde lasta ned musikken min, det betyr tross alt att mange LIKER musikken min. Att alle musikere krever og være mange millionær, når mannen i gata tjere 400k i året og klarer seg fint.. hva gjør musikerne så spesielle att de må være langt over alle andre?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Er denne kosher?
    hehe! men nå må du huske att google er såppas store att ingen kommer til og røre dem! google blir for stort!

men likte linken!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av duality
    min mening er att fildeling for folk til og høre på mer musikk, sjangere har flere og blitt mer nyanserte og musikken forandres oftere.
    ...og dette er jo selvsagt svært uheldig for mennesker som primært er ute etter å tjene penger på fenomenet musikk. Flere sjangre og bredere musikksmak blant folk betyr et mindre forutsigbart marked, noe som er økonomisk ugunstig. At det i tillegg blir flere artister, uten at folks økonomi blir noe bedre (tvert imot i disse nedgangstider), fører til at inntjeningen for hver enkeltartist nødvendigvis må bli lavere. Dette gir et marked der det er svært vanskelig å plukke ut artisthøna med gullegget i musikermengden.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av duality
    jeg syns det er tullete, spesiellt den høye summen personene måtte betale. det er flere kjente drap i sverige som har måtte betale mellom 100-200.000kr i erstatning til familien. da syns jeg det er latterlig att TBA må betale tilbake 100-200 ganger mer til de allerede rike artistene/plateselskapene.
    Dette gjelder vel en litt större gruppe, det er mange som skal dele på denne erstatningen, er det ikke det? Om noen er rike fra för er urelevant. Hvem skal avgjöre hvor mye penger man skal kunne ha tjent for at det skal väre greit å forsyne seg gratis av deres produkter og skapelser? Du?

Jeg synes temaet er vanskelig, spesielt for meg som er musiker.
    Jeg ser absolutt positive aspekter med nedlasting. Det kan före til ökt salg ved at flere oppdager musikken.
    Jeg synes også det er negative aspekter som utnyttes for fullt av kyniske personer som synes at musikere skal skape musikk til dem gratis.

Jeg synes nedlasting skulle ha begrensninger. Man burde ikke kunne laste ned hele skiver eller hele låter. Jeg synes det burde holde å få laste ned deler av en plate eller ikke fullstendige låter. På den måten kan man fort avgjöre om man liker musikken eller ei, pluss at liker man det man hörer vil man mest sannsynlig kjöpe hele skiva for å få all musikken.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 90 av 133 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •