Piracy..is it a crime? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 133 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det er et verktøy for å beskytte eiendelene/rettighetene til de som gir ut åndsverk - om det så er skriftlig, musikals, eller befinner seg på filer. Uten en slik lov vil man få anarki innefor denne delen av samfunnet. Noe ingen vil være tjent med. Tjener man ikke penger på en tjenste forsvinner den sakte men sikkert.
    Joda. Du får jo bare fortsette å tro det. Det var nok ingen som laget musikk før opphavsretten ble oppfunnet. Eller før det økonomiske systemet ble etablert. Det er nok heller ingen som lager musikk i de ikke-vestlige landene som mangler opphavsrettslovgivning, eller i fri kultur-bevegelsen i Brasil.

Det er så, men man har rett til å får vernet om sine innteresser og verk mot tyveri. Og ingen har behov som tilsier at man skal ha musikk - ergo gratis musikk fordi man ikke har penger kan ikke forsvares
    Nei, musikk ble nok oppdaget ved en tilfeldighet. På mange ulike steder over hele verden og til og med i kulturer som idag praktisk talt er isolert fra den siviliserte verden. Jeg håper du forstår at sånt ikke skjer. Behov er sentralt i all utvikling.

Tror du faktisk har problemer med å se at hvis man har et tilbud som koster kr 5 og et som koster kr 0. Begge er like tilgjengelig, begge leverer samme vare. Eneste forskjelle er at den til kr 0 ikke er lovlig, men har eksistert lenge og mange forbrukere således har som vane å bruke denne - vil den til kr 0 vinne markedet. Ergo, piratene vinner. Folk vil ha det billigste. Er elementær økonomi det.
    Jeg forstår ikke at du klarer å overse poenget mitt totalt. Gjentatte ganger. Selv om platebransjen bestemte seg for å gi bort musikken gratis, ville jeg heller ha lastet den ned fra fildelingsnettverk. Piratene leverer rett og slett en bedre tjeneste uavhengig av pris.

Jeg vil gjerne betale artistene for å støtte dem. Og det gjør jeg. Jeg kjøper haugevis med CD'er. Men jeg bruker allikevel fildelingsnettverk, fordi det på alle måter er en bedre tjeneste.

Det var du som trakk inn markedsføring. Det var faktisk du som ikke ønsket å betale for det.....
    Ehemm... http://avforum.no/forum/generelt-aud...tml#post855123

Så lenge det er bundet opp rettigheter til en vare, er det ikke kunstig å begrense tilgang til den. Til varen henger det en heftelse - i form av at noen har rettigheten til den. De som har rettigheten til den og har skapt denne varen, skal selvsagt ha betalt for den. Ingen liker tanken på å jobbe gratis, og det skal man ikke gjøre heller så lenge noen bruker de varene man har produsert.
    Hvis det er tilfelle så burde jeg virkelig få betalt for å prøve å få deg til å forstå dette, for gudene skal vite at jeg har jobbet hardt for det.

Jeg er veldig nyskjerrig på hvor denne mystiske rettigheten din kommer fra.

Men kjære deg, en sang er da en eiendom like god som noe annet av fysisk matriale. At den er enkel å kopiere uten foringelse, betyr ikke at man skal slippe alt løs gratis. Hvem mener du skal kunne leve av å lage musikk uten å få betalt? Ja jeg vet at det ikke er en menneskrett å tjene penger på musikk, men det er heller ikke en menneskerett å tilrøve seg gratis musikk hvor man frarøver rettighetshaver sin rett til penger for verket.
    Nei, en sang er ikke mer en eiendom enn at ordene som kommer ut av min munn. Ifølge din argumentasjon, skal alt jeg sier gjør og til og med tenker være beskyttet av en opphavsrett fordi det er et arbeid utført.

Og hvem har sagt at man skal kunne leve av å lage musikk? Idag er det vel kanskje en prosent av alle musikere som kan leve av det.

DRM bidrar til knapphet på musikk? Knapphet betyr at man ikke kan klare å få frem nok produkter etter hva som etterspøres. Du vet det?
    Nei, ikke knapphet på musikk. Knapphet på eksemplarer av musikk. Det er et grunnleggende økonomisk begrep.
    Scarcity - Wikipedia, the free encyclopedia

Nå må du gi deg... Knapphet på musikk hos hvert enkelt individ kommer av kun en ting: man ønsker ikke å betale for seg.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Spiller ingen rolle hva sakene opprinnelig handler om, analogien gikk ut på hvor fåfengt det er å ta utgangspunkt i én kriminell handling, og så sette navnet fra en annen, verre kriminell handling på det, for å utheve hvor grusomt det er. Det er dette man gjør med fildeling. Ulovlig kopiering er ikke tyveri, det er ulovlig kopiering. Uansett hvordan man snur og vender på det er IKKE kopiering det samme som tyveri, da man ved tyveri faktisk fratar eier tilgang til sin eiendel. Dersom jeg laster ned St. Anger betyr ikke det at Lars Ulrich ikke får høre på den. Dersom jeg stikker av med bilen hans betyr det at han ikke får kjøre med den.

Sier ikke at å laste ned ikke er "galt", ikke kriminelt eller ikke har økonomiske følger og eier av åndsverk, jeg sier bare at det ikke er det samme som tyveri, på samme måte som voldtekt ikke er det samme som drap.
    Det er tyveri... Selv om du ikke kan ta på eiendelen, så tar du å tilrøver deg en brukerrett - det er det samme som stjele. Uansett hvordan man snur og vender på det, er det tyveri/stjeling.

Du har rett i at du ikke har vært nede i lomma på musikeren. Du har rett i at han fortsatt kan høre på låta, men du har tilrøvet deg en rett du ikke har rett til. En rett som koster penger. Tyveri.

Dette er en dårlig analogi. Det er såvidt meg bekjent ikke mulig å laste ned biffer. Hadde det vært det, og kjøttbransjen hadde gjort alt for å stoppe det, kan jeg se poenget ditt. Distribusjonskjeden er ikke nødvendig for musikkproduksjon eller salg.
    Det var i mangel av bedre eksmpler. Uansett om du vil det eller ikke, skal du kjøpe musikk i butikk må du godta flere ledd - bla distribusjon. Jeg forstår at du kunne tenke deg å kjøpe musikken rett fra musikanten, men slike fungerer det ikke. Mellomledd og andre som tjener penger på det vil du alltid finne.

Kanskje, kanskje ikke. Dette blir spekulasjon. Uansett er det mengder av artister som spiller inn plata selv, hjemme i egen stue/garasje, på utstyr de eier selv. Musikkproduksjon behøver ikke koste en formue.
    Jeg er overbevist om at utvalg og kvalitet blir dårligere. Dårligere studio, dårligere distibusjons kanaler - selv med internett (det koster penger å komme frem der også, sammen med tid).

Ja, er klar over det, og jeg snakket ikke om folk som selger bootlegs på ebay, eller det allofmp3 drev med. Jeg snakker om non-profit P2P. Jeg argumenterer heller ikke for å rettferdiggjøre noe som helst, det skrev jeg klart og tydelig flere ganger.
    Tror ikke det finnes så veldig mye non-profit P2P. Her tjener de fleste penger - på ulovlig ditribusjon av opphavsbeskyttet matriale.

Kopiert.
    Stjålet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du det er motsatt? Kjære deg, tror du normalt oppegående foreldre tilater at poden sitter på gutterommet og laster ned ulovlig - oppfordres til det? Da tror jeg du må tro om igjen. Ingen jeg kjenner (ganske mange faktisk) oppfodrer sine barn til det, med unntak av et par stk som ikke er helt på nett i forhold til hva som er rett eller galt. Det er heller tvert i mot - dem forbyr barna sine å laste ned.
    Jeg mente at det er de eldre generasjonenes opplæring det er noe galt med.

Og det er at man stjeler rettighetsbeskyttet matriale fra musikere og filmstudior? Er det hva som er best for allmennheten. Nå er du langt ute på vidda. Det skaper annarkistiske samfunn. Vi er nødt til å ha grenser i samfunnet - også for ting man ikke kan ta å se på.

Det er jeg sikker på veldig mange med meg er enige i.
    Hva får deg til å klare å diskutere en lov basert på premisser som den samme loven setter? Det finnes så utrolig mange andre måter å belønne skapere på. Fra et sosialistisk perspektiv så kan man la staten betale artistene. F.eks. finansiert av en nettskatt som mange allerede har foreslått. Det fantes en gang en utopi om mikrobetaling, som kanskje kan bli en realitet i fremtiden. Det er faktisk lov å vurdere alternativer.

Har platebransjen skyld i at enkelte tar seg til rette og tilrettelegger for piratkopiering? Og hvordan skal de fikse problemen selv når man ikke for med seg dømmende og straffende myndighet? Det er jammen ikke lett du! Myndighetene tar alt for lett på denne organiserte kriminaliteten.
    Hva har platebransjen gjort for å imøtekomme forbrukerene de siste ti årene? Hvorfor finnes det ikke nettbutikker med godt utvalg av musikk i god kvalitet, uten DRM og til en forholdsvis billig penge? Er det så vanskelig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Allikevel ble de altså stengt av russiske myndigheter etter press fra WTO og amerikanske myndigheter. Her var det helt klart et godt eksempel på noen som gjør seg penger på et hull i lovverket. De fleste kundene der (jeg hadde konto der, jeg) var vel ganske klar over at musikere umulig kunne få penger fra salget der, allikevel tok nettsiden helt av. Her inne argumenteres det for at det nærmest er en menneskerett å sitte på musikken så lenge man vil, for man vil jo kjøpe musikken om man liker den.

Iflg. bransjestatistikken IFPI kompanserer ikke økningen i salget av nedlastbar musikk for fallet i salget av regulær musikk. Piratkopiering blomstrer derimot som aldri før. Man får tolke det som man vil.....
    Så da var det hull i lovverket ja Og jeg som trodde loven var perfekt...

En rask kildesjekk sier meg at IFPI kanskje ikke er den mest objektive parten Mulig det er riktig allikevel, men jeg synes det er artig at du går rett på piratkopiering som syndebukken. Det har helt sikkert litt å si, men hva med andre forklaringer? Tror du det kan ha noe å si at man med digital musikk kan plukke de låtene man vil, og dermed slipper å betale for hele album når man bare vil ha en sang?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    Joda. Du får jo bare fortsette å tro det. Det var nok ingen som laget musikk før opphavsretten ble oppfunnet. Eller før det økonomiske systemet ble etablert. Det er nok heller ingen som lager musikk i de ikke-vestlige landene som mangler opphavsrettslovgivning, eller i fri kultur-bevegelsen i Brasil.
    Selvsagt ble det laget musikk før den tid, men det var på en helt annen måte. Ikke selve musikken, men lagringen og ditribusjone. Det er forskjell på et sanghefte og "fri flyt" av musikk på internett

Nei, musikk ble nok oppdaget ved en tilfeldighet. På mange ulike steder over hele verden og til og med i kulturer som idag praktisk talt er isolert fra den siviliserte verden. Jeg håper du forstår at sånt ikke skjer. Behov er sentralt i all utvikling.
    Du snakker om noe helt annet.... Det jeg snakker om at ingen har behov som tilsier at man må laste ned opphavsbeskytte matriale.

Jeg forstår ikke at du klarer å overse poenget mitt totalt. Gjentatte ganger. Selv om platebransjen bestemte seg for å gi bort musikken gratis, ville jeg heller ha lastet den ned fra fildelingsnettverk. Piratene leverer rett og slett en bedre tjeneste uavhengig av pris.
    Ved gratis musikk, vil ikke slike fildelingsnettverk eksistere - i svært liten grad i såfall.

Hvis det er tilfelle så burde jeg virkelig få betalt for å prøve å få deg til å forstå dette, for gudene skal vite at jeg har jobbet hardt for det.

Jeg er veldig nyskjerrig på hvor denne mystiske rettigheten din kommer fra.
    Det er vel snarer du som gjør det til mystisk - det finnes ikke noe som helst mystisk med at opphavsmannen/utgiver/rettighetshaver skal ha betalt for sitt åndsverk. Den mystikken er du som legger til.

Nei, en sang er ikke mer en eiendom enn at ordene som kommer ut av min munn. Ifølge din argumentasjon, skal alt jeg sier gjør og til og med tenker være beskyttet av en opphavsrett fordi det er et arbeid utført.
    En sang komponert av en gitt person, gitt ut med band x og spilt inn i studio for så å gis ut som en cd plate. På den cd platen inneholder det filer. De filene har en retighet til seg. Selv om filen blir lagt inn på en pc, har de rettigheter knyttet til seg - til de som står bak verket. Selv om denne deles på internett - har de samme menneskene rettighet til disse filene. Den rettigheten krenker du ved å stjele en ulovlig kopi i form av nedlasting - du krenker den i form av at du ikke betaler rettighetshaver.

Og hvem har sagt at man skal kunne leve av å lage musikk? Idag er det vel kanskje en prosent av alle musikere som kan leve av det.
    Hvem har sagt at du ikke skal betale for jobben de la ned for at du skal kunne høre dems verk hjemme i stua?

Nei, ikke knapphet på musikk. Knapphet på eksemplarer av musikk. Det er et grunnleggende økonomisk begrep.
    Scarcity - Wikipedia, the free encyclopedia
    Knapphet er et grunnlegende beløp inne økonomi ja. På musikk er det ikke knapphet. Knappheten vil i så fall være at man ikke klarer å trykke opp nok eksemplarer av ei plate. Knapphet er ikke bregnning av bruken i form av DRM slik du tidligere har påstått.

Knapphet oppstår når markedet mangler varer - vi mangler ikke tilgang på musikk i dag!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: leste ikke feil. Leste tåplig i stede for tålmodig... he he.... Sorry!
    Jeg er sterkt uenig

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente at det er de eldre generasjonenes opplæring det er noe galt med.?
    Ok, da er jeg utrolig nok enig med deg.

]Hva får deg til å klare å diskutere en lov basert på premisser som den samme loven setter? Det finnes så utrolig mange andre måter å belønne skapere på. Fra et sosialistisk perspektiv så kan man la staten betale artistene. F.eks. finansiert av en nettskatt som mange allerede har foreslått. Det fantes en gang en utopi om mikrobetaling, som kanskje kan bli en realitet i fremtiden. Det er faktisk lov å vurdere alternativer.

Hva har platebransjen gjort for å imøtekomme forbrukerene de siste ti årene? Hvorfor finnes det ikke nettbutikker med godt utvalg av musikk i god kvalitet, uten DRM og til en forholdsvis billig penge? Er det så vanskelig?
    Du har Itunes - men de har relativt dårlig kvalitet og drm (som i og for seg er enkel å omgå, noe jeg gjør med beste samvittighet). Det er flere andre tilbydere, men kvalitet og drm er igjen her hindre. Er enig i at bransjen selv har gjort lite for å løse/tilrettelegge en enkel ditribusjon via internett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er noe alvorlig galt med hørselen på de som hevder det, men jeg mener nå fortsatt at musikken behøver å være spilt inn hos Stockfish Records og gitt bort som mastertape sammen for at folk skal kunne klare å bestemme seg om det er noe de vil kjøpe eller ikke.
    Nei, men representativt burde det være.

Det finnes sider som omtaler musikk også. Nettbutikker som Amazon har rating av album.
    Omtaler på musikk er håpløst. Det samme gjelder ratinger.

Problemet er når 98% av de som kopierer den for en "liten prøvetur" beholder den, men ikke gidder å betale for den. Til slutt er det ingenting å kopiere lenger.....
    Du kan like godt innrømme først som sist at analogien var håpløst elendig.

Men det går ut over de som prøver å leve av musikk.... Det er ikke alle artister som tar morgenbadet i Cristal og får hjelp av damene til Hefner til å tørke seg bak med 100$-sedler hver gang de har tømt ryggen.
    Da burde de ærlig talt skjerpe seg snart.

Har du noen forslag på hvordan loven burde være utformet?
    En forholdsvis enkel løsning kan være legalisere fildeling innenfor et åpent p2p system hvor man betaler for adgang og gir skapere betaling utifra målinger av distribusjon.

Hovedpoenget vil uansett være at man ikke kan beholde eksemplar-modellen man har idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen tvil om at det er i øyeblikket ulovlig å drive med piratvirksomhet. Men det jeg syns burde være spørsmålet er hva som er piratvirksomhet.

Jeg har kanskje ett litt annet syn på saken enn de fleste, men jeg mener at det er stor forskjell på å laste ned en sang for å høre på om man liker artisten og på å laste ned alt man finner og så laster det videre opp.

Jeg har personlig lastet ned en del sangen, men jeg har ingen sanger på pc'en min nå som jeg ikke eier i fysisk format også. Jeg har alltid fort slettet de sangene jeg ikke likte, ettersom jeg ikke ser noe poeng i å beholde musikk jeg ikke liker. Det finnes mange ulovlige tjenester hvor man ikke er nødt til å bidra med å laste opp filene man laster ned, så man får ikke spredt det videre sånn uten videre. Jeg ser nemlig ingen forskjell i å laste ned en sang og slette den når man er ferdig og det å høre på samme sang fra en cd i en platebutikk.

Men jeg er helt enig i at det å aktivt laste opp sanger er piratvirksomhet.

Problemet blir jo så klart at mange vil jo velge å beholde de sangene de ikke liker og kjøper også. Men her mener jeg mer at moral og etikk kommer inn.

Siden piratvirksomhet er spørmålet så er jo dataspill gjeldene. Jeg har personlig opplevd flere ganger å kjøpe et spill som virker veldig lovende, men etter jeg kommer hjem så viser det seg at det er så full av feil at det ikke går ann å få spilt spillet. Men det er jo ikke lov å returnere åpnede spill. Jeg kan jo forstå hvorfor de har valgt gjøre det sånn, men til syvende og sist går det kun utover de som er lovlydige, siden det ikke akkurat bare er å brenne et spill lenger. Uansett poenget er at det har skjedd så mange ganger at det ikke lenger frister overhodet å kjøpe et spill uten å ha grundig testet om det virker. Jeg vet det ikke er lovlig, men jeg betaler for eksempel ikke for en bil som ikke virker. Spesielt ikke hvis den nettopp kom ut fra fabrikken.

Det er sikkert mange som mener det er en dårlig unnskyldning på å gjøre noe ulovlig, men vi har lov å være uenige

Hvis jeg ikke fikk med meg om dette har blitt omtalt tidligere i tråden så beklager jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Hvis det var mulig å kjøpe høykvalitets/lossless (helst 24bit/192khz) musikk uten kopisperrer lovlig til en rimelig pris ville jeg kjøpt musikk, helt klart.
    Linn Records - specialists in Classical, Jazz and Celtic music

Forøvrig er du et unikum om du hører forskjell på 44.1/16 og 192/24

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som ser at argumenter som "piratkopiering er bra for industrien" er tulleargumenter når industrien ikke selv ønsker det?

Kristin Halvorsen kan mene at norsk industri fikk bedre inntjening dersom halve styret var sosialister. Betyr det at det skal vedtas ved lov?

Er ikke noe av grunnen til suksessen med "markedet" at man har ikke-diskriminerende lover som gir individer og organisasjoner friheten til å bidra med de varer og tjenester de tror at kundene vil ha, til den prisen de greier å oppnå?

Jeg er veldig skeptisk til at musikk skal være en "kollektiv" eiendel. Dersom jeg bruker 10 år på å mestre et instrument eller studio-teknikk, og så lager et album, hvorfor skal ikke jeg kunne eie verket? Dersom kultur er kollektivt, hvorfor skal ikke en fabrikk i Kina få lov til å lage massekopier for salg uten å gi et rødt øre til den som skapte innholdet?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nullet

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Linn Records - specialists in Classical, Jazz and Celtic music

Forøvrig er du et unikum om du hører forskjell på 44.1/16 og 192/24

-k
    Hva er galt med å ville ha best mulig kvalitet på ting?
    (Klart, jeg hører 99,999% sikkert ikke forskjell)

Dessverre lite av det jeg liker på linnmusic..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen synspunkter på mitt lille bridrag på side 6?

Kort fortalt: er det å låne en CD på biblioteket for så å rippe den til egen PC likestilt med ulovlig nedlasting?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ingen synspunkter på mitt lille bridrag på side 6?

Kort fortalt: er det å låne en CD på biblioteket for så å rippe den til egen PC likestilt med ulovlig nedlasting?
    Jeg kjenner ikke jussen, men i utgangspunktet ville jeg ha sagt ja.

Praktisk så er det man søker å unngå at den som skaper et verk får redusert sine inntekter, og dermed får færre insentiver til å lage gode verker ved at brukere lager kopier i stedet for å kjøpe original-kopier.

Dersom kopien fra biblioteket er like bra som en nedlasting og har like stor sannsynlighet for at eieren av innholdet går glipp av et salg er like stor så synes jeg det er like galt.

I tilfellet personlige relasjoner så har vi et lovverk som regulerer det. Jeg vet ikke om noe tilsvarede finnes for media i biblioteket,

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke jussen, men i utgangspunktet ville jeg ha sagt ja.

Praktisk så er det man søker å unngå at den som skaper et verk får redusert sine inntekter, og dermed får færre insentiver til å lage gode verker ved at brukere lager kopier i stedet for å kjøpe original-kopier.

Dersom kopien fra biblioteket er like bra som en nedlasting og har like stor sannsynlighet for at eieren av innholdet går glipp av et salg er like stor så synes jeg det er like galt.

I tilfellet personlige relasjoner så har vi et lovverk som regulerer det. Jeg vet ikke om noe tilsvarede finnes for media i biblioteket,

-k
    Enig! Biblioteket kan ikke kalles "en god venn" eller en "personlig relasjon".

Men her er egentlig kjernen ved problematikken:
    det er kjent at man kan låne en CD av en god venn og rippe den til eget bruk - om dette er en familiær venn eller en relasjonsvenn sier ikke lovverket noe om.
    Med dagens teknologi er det ikke noe hinder for at en god venn fysisk kan befinne seg i Australia og at man deler musikken via nettet, enten som vedlegg i mailer (uff og uff), sender via chat som på msn, laster opp på ftp og deler adressen, eller peer-2-peer.

Før i tiden var det LP plater og kassetter og det var da en teknisk og geografisk begrensning. Man kunne sende LP plater til hverandre i posten, kanskje noen gjorde det, men omfanget var svært lite.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Med dagens teknologi er det ikke noe hinder for at en god venn fysisk kan befinne seg i Australia og at man deler musikken via nettet, enten som vedlegg i mailer (uff og uff), sender via chat som på msn, laster opp på ftp og deler adressen, eller peer-2-peer.
    Denne loven gjelder i Norge. Jeg tror at Nordmenn i Australia må rette seg etter lokal lov.

Uansett middel, så vil det at du bare kan dele musikk som du selv lovlig har kjøpt med de N*) som er nærmest deg, begrense den lovlige spredningen.
    Før i tiden var det LP plater og kassetter og det var da en teknisk og geografisk begrensning. Man kunne sende LP plater til hverandre i posten, kanskje noen gjorde det, men omfanget var svært lite.
    Kopieringen var mye større da enn du tror, men det var kanskje mindre snakk om den.

-k

*)N er en ukjent mellom 2 og 100

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulovlig kopiering er ikke tyveri, det er ulovlig kopiering. Uansett hvordan man snur og vender på det er IKKE kopiering det samme som tyveri, da man ved tyveri faktisk fratar eier tilgang til sin eiendel.
    Her tar du feil. Det er pr. norsk lov definert som å stjele en annens åndsverk.

Problemet med fildeling er at det er så latterlig enkelt. Og så er det vanskelig å sammenlikne med andre lovbrudd, greit. Men hvis du rent hypotestisk finner opp en magisk kopi maskin som kan kopiere hva som helst molekyl for molekyl, på samme måte som pc'en din kan kopiere en fil byte for byte, er jeg ganske sikker på at du får BMW på nakken i det du kopierer og videredistribuerer et x antall X5'er. Det hadde rett og slett ikke vært lov det heller. Patenter og og opphavsrett. Skjønner dere tegninga?

En annen interessant ting å bite seg merke i her er hvordan pirater legitimerer sine lovbrudd ved å repetere gang på gang på besta Hare Krishna mantra vis: "ja, men jeg kjøper det som er verdt å kjøpe". Det er 3 hovedproblemer her sånn jeg ser det:

1. På de fleste fildelingsklienter er det et krav om å dele musikk. Ikke bare har du lasta ned, men du er også medskyldig i at et x antall andre snyltere har lasta ned.

2. Du har ikke betalt for det du synes var dårlig selv om norsk lov sier at du skal det.

3. Hvem rakker'n tror du at du er som kan påberope deg din rett til å bryte loven, fordi du har funnet en bedre løsning en det norske myndigheter har lagt opp for deg og meg.

Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å betale for den musikken man vil ha uten å laste den ned først. Ærlig talt, det koster jo ikke akkurat skjorta for en CD eller en sang på nettet for tida. Det har jo gått ned i pris sammtidig som lønningene har gått opp. Og så går det vel an å høre musikken på radio eller myspace eller en annen mediekanal (pandora f.eks.) før man kjøper. Det er noe som slå meg som veldig gjerrig og veldig smålig over dette med fildeling. Og veldig bortskjemt. Jeg synes det er snylting jeg da. Rett og slett. Snylting på andres verk og levebrød.

Alle må være enige om en ting her. Fildeling er ikke lov. Det er lovstridig, og straffbart i følge åndsverksloven. Da er det også pr definisjon en kriminell handling. Uansett om det 3 eller 300000 som gjør det. Uansett whatever. Ferdig med det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopieringen var mye større da enn du tror, men det var kanskje mindre snakk om den.

-k
    Forskjellen er at et eksemplar ble kopiert og spredd ut til hundrevis av brukere verden om. Hadde skalaen av piratkopiering fortsatt i det omfanget, tror jeg ikke mange hadde reagert.

Problemene oppstår når feks siste filmen om Varg Veum ligger ute på Pirat Bay en uke før realease på dvd! Det værste er argumentene som kommer i diskusjon i etterkant på dagbladet.no: "Gidder ikke å betale for sånn søppel," "Hvorfor skal jeg betale for den en gang til, den subsidiert med våre skattepenger." Slik fortsetter det i det uendelige - og da har vi et problem, når ingen vil betale!

Jeg har veldig liten tro på alle som så uskyldig sier at alt jeg laster ned og liker, det kjøper jeg. Resten slettes. Sikter ikke på enkeltpersoner, men generelt. Jeg tror ikke på 80 % av de som tar det argumnenetet. Argumentet er bygd opp for å gi aksept for sin forbrytelse blandt medmennesker og seg selv. Det skal legalisere sin handling. Hva jeg ikke tror på? Det er selvsagt sprøyt i over 80 % av tilfellene at dem kjøper musikken dem laster ned og liker. Sorry, jeg tror ikke noe på det at pirater kjøper mer musikk enn andre argumentet. Fakta er at den gjennomsnittlige pirat ikke kjøper så mye som en cd singel eller en dvd fra tilbudskurven på Rimi - jeg har det ikke dokumentert, men ser man på salgsstatistikken for musikk ser man det går nedover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke si noe for sikkert, men jeg tror det ikke var ulovlig fordi det var et konstant kvalitetstap mellom hver kopi? Jeg har også hørt snakk om at det var en avgift på opptakskassetter, som gikk tilbake til musikkbransjen.

Men jeg husker godt bruken av Amstrad64-spill og en dobbeldecker-spiller.

Side 9 av 133 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •