Piracy..is it a crime? - Side 86

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 86 av 133 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 126 ... SisteSiste
Viser resultater 1,701 til 1,720 av 2649
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forøvrig, en bil er ikke et åndsverk, den er et håndverk. Dette beskyttes ikke av åndsverksloven (noe tegningene gjør, forøvrig). For at det skal være ulovlig, eller "tyveri", som leksikalsk tilbakestående mennesker kaller det, må vi over på patentlovgivning, som er en annen problemstilling.

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    ...og den loven har ingenting med tyveri å gjøre. Om du ønsker kan jeg henvise deg til en fin stabel ordbøker og lovtekster. Brudd på åndsverksloven er selvsagt ulovlig, men tyveri er det ikke.

Du må gjerne kalle det hva du vil, du er uansett kriminell, da du gjør en kriminell handling!

Er nok ikke forståelsen som er problemet, men hvorvidt man er enig i at loven burde være slik.
    Det blir ikke mere lovlig selv om du uenig i loven!! :-)
    Nå må dere bli ørlite mere saklige da....

Rune Bakke
    Guest
    Forøvrig, en bil er ikke et åndsverk, den er et håndverk. Dette beskyttes ikke av åndsverksloven (noe tegningene gjør, forøvrig). For at det skal være ulovlig, eller "tyveri", som leksikalsk tilbakestående mennesker kaller det, må vi over på patentlovgivning, som er en annen problemstilling.
    Gud hjelpe!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    Det blir ikke mere lovlig selv om du uenig i loven!! :-)
    Nå må dere bli ørlite mere saklige da....
    Var det ikke Arne Næss som sa noe om at den hyppigste form for usaklighet var beskyldninger om usaklighet?

Hvorvidt man er enig i lovens utforming er en del av sakens kjerne. Dersom alle hadde ment det var galt og destruktivt å kopiere ulovlig, hadde en langt større andel av befolkingen latt være.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT mht det dere krangler om nå, men likevel...
    Jeg leste en artig sammenligning i kommentarfeltet på bt.no da dommen til TPB ble offentliggjort:

Sitat Opprinnelig postet av bt.no
    Hvis jeg kaller huset mitt "Narkobay" og over en årrekke lar folk bruke det til narkolanging og til oppbevaring av store mengder dop (eller bare knytte narkiser og langere sammen) uten å anmelde, ringe politiet, eller jage brukerne, kan jeg ikke stå foran dommeren og si at jeg bare tilbød folk et sted å være, og ikke hadde noe med narkooperasjonene å gjøre
    Litt søkt sammenligning, men dog.
    Det dreier seg jo om å tilby en tjeneste/teknologi for deretter lukke øynene, samtidig som man gir den et navn som henleder brukerne til å tro at her det greit å drive ulovlig virksomhet.

På topic igjen: Tanken med demokratiet som vi kjenner det er at vi skal endre og tilpasse lovgivningen gjennom demokratiske prossesser.
    Ikke oppfordre flest mulig til å bryte gjeldende lovgivning i protest mot enhver lov vi ikke liker.
    Da er vi på bort fra demokratiet og beveger oss mot nettopp; Anarkiet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    På topic igjen: Tanken med demokratiet som vi kjenner det er at vi skal endre og tilpasse lovgivningen gjennom demokratiske prossesser.
    Ikke oppfordre flest mulig til å bryte gjeldende lovgivning i protest mot enhver lov vi ikke liker.
    Klart, er prinsippielt sett helt enig. Problemet er når anarkisme blir en nødvendig motpol fordi samfunnet dras i en annen udemokratisk retning av mektige markedskrefter. Slik situasjonen er i dag beveger vi oss i større og større grad mot et plutokrati.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart, er prinsippielt sett helt enig. Problemet er når anarkisme blir en nødvendig motpol fordi samfunnet dras i en annen udemokratisk retning av mektige markedskrefter. Slik situasjonen er i dag beveger vi oss i større og større grad mot et plutokrati.
    Ikke uenig i at markedskreftene i langt større grad synes å styre lovgivningen enn menigmann, generelt.
    Personlig mener jeg likevel at det er bransjens/opphavsmanns rett til å kontrollere egne utgivelser og utøve eierskap til et åndsverk mht, distribusjonform (inkl. fil-format), pris etc. (til tross for at også jeg synes de er bakstreberske).
    Og i mine øyne var det aldri bransjen som startet denne krigen (enten man ser 1998 eller -78), det var forbrukerne som tok i bruk teknologi til egen vinning (besparelse).

Fordi om man eier en mp3-spiller betyr ikke det at det er en folkerett at noen skal tilby mp3-filer for salg (selv om det unektelig er smart).

Jeg er dog helt enig i at vi må vokte oss vel for ny lovgivning som trer i kraft rundt omkring, og personvern og privatliv må ivaretaes. Dette er opinionens oppgave. Men jeg tror ikke man løser det ved å fortsette og eventuelt oppfordre fler til piratvirksomhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første: Hvorvidt noe er ulovlig eller ikke avgjør ikke om det er galt eller ikke.
    Nei, så lenge artist ikke har gitt deg eller offentligheten rett til fildele hans åndsverk så vil det være galt og ulovlig. Om artisten er tjent med dette blir helt hypotetisk for oss å vurdere og er i utgangspunktet helt uvensentlig. Artisten han har full rett til å gi ut musikken sin gratis hvis han er tjent med dette eller selge alt ettersom hva som er best tjent for han, og loven er her for å beskytte han.

Hva mener du gir det rett til å bestemme over en annen manns åndsverk? Det nytter iallefall ikke den dagen du blir sak søkt av artisten å si at: "men han er jo tjent med at jeg driver med ulovlig fildeling av musikken hans".

Det aner jeg ikke, men svaret du valgte å gi meg tyder på at du ikke har det. Replikken om "hypotetisk svada" gir et enda sterkere inntrykk av dette. Kan du virkelig ikke se udemokratiske konsekvenser av DMCA, IPRED og lignende, eller hvordan lobbyisme presser inn slike lovforslag?
    Hvis du driver å argumeneter om ting du ikke har noe anelse om så synes jeg du bør la være å bruke dette som argumenter. Vel, jeg synes også du bør komme med noe fakta og motbevise "hypotetisk svada" om at ulovelig fildeling ikke er galt.

At bransje ikke kommer opp med riktig løsning eller ikke kom med en løsning i tide er ikke noe argument for at det skal bli lovlig eller at det er greit at folk kan ta loven i egen hender å drive med ulovlig fildeling. Det er godt mulig bransjen graver sin egen graver og ikke er liv laga, men det gjør det fremdeles galt. Jeg er helt sikkert på at musikk og film vil alltid være beskyttet av åndsverksloven, og det vil være galt og ulovlig å bryte den.

Rune Bakke
    Guest
    Var det ikke Arne Næss som sa noe om at den hyppigste form for usaklighet var beskyldninger om usaklighet?

Hvorvidt man er enig i lovens utforming er en del av sakens kjerne. Dersom alle hadde ment det var galt og destruktivt å kopiere ulovlig, hadde en langt større andel av befolkingen latt være.
    Så altså, for å oppsummere:
    Er man uenig i en lov, så er det opptil enhver å bestemme OM han vil bryte eller holde loven?
    Fordi dette er den eneste måten å vise at man er uenig? Eller?
    Og ingen må for all del bli dømt for det?
    Dette fordi det finnes en teknologi og derfor kan den brukes akkurat som alle vil?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TPB-gutta hevder å være idealister og at de gjør dette for folket.
    De er åpenbart utrolig smarte og flinke. Det skuffende er at de tydeligvis ønsker "krig" med bransjen (bare se på nye iPredator) i stedenfor å heller tilby bransjen sin kompetanse og hjelpe dem til å komme med bærekraftige løsninger .

Det er i mine øyne MYE vanskeligere å komme opp med kommersielt gode løsninger og grensesnitt enn det er å lage snarveier, omgå lovgivning osv. Og sånn sett er de ikke lenger idealister, men bare feige.
    Hehe, som dere skjønner, dette er bare mine 50-cent, ikke verdt en dritt 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at det skal være ulovlig, eller "tyveri", som leksikalsk tilbakestående mennesker kaller det, må vi over på patentlovgivning, som er en annen problemstilling.
    Du er ikke tjent med slike uttalelser....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dreier seg jo om å tilby en tjeneste/teknologi for deretter lukke øynene, samtidig som man gir den et navn som henleder brukerne til å tro at her det greit å drive ulovlig virksomhet.

+1

Rune Bakke
    Guest

Det jeg ikke skjønner er...

...at TPB displene ikke skjønner at for for oss hifi amøber, så vil dette utvilsomt være av det onde.

Med færre midler mellom hendene vil det gå utover produksjonene og lyd kvalitet. Det vil gå utover antall artister som gidder å drive med dette. Disiplene vil tvinge artister ut på konsert, uten å tenke på at en del artister trives best i studio og at det vil si at små artister aldri vil bli hørt her på berget. De vil ikke har råd til å reise hit og de færreste vil ha hørt om de!

Vi vil få masseprodusert musikk for massene!
    Personlig er jeg ikke så interessert i det...
    Jeg vil ikke at Paris Hilton skal få komme med en plate, bare fordi hun har penger! Gud forby!

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, demokratiet vårt fungerer dårlig av og til. For oss som ikke gidder bestille så mye film fra utlandet på grunn av 200kr-grensen, var det for noen år siden et parti som ville ha denne grensen øket. Klart de fikk stemmer fra mange unge, film- og musikkinteresserte som syntes dette var en bra sak. (Var det venstre tro?) Men som vi alle vet skjedde det ikke noe med denne grensen denne gangen heller, så våre stemmer til dette partiet var mer eller mindre bortkastet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Vel, demokratiet vårt fungerer dårlig av og til. For oss som ikke gidder bestille så mye film fra utlandet på grunn av 200kr-grensen, var det for noen år siden et parti som ville ha denne grensen øket. Klart de fikk stemmer fra mange unge, film- og musikkinteresserte som syntes dette var en bra sak. (Var det venstre tro?) Men som vi alle vet skjedde det ikke noe med denne grensen denne gangen heller, så våre stemmer til dette partiet var mer eller mindre bortkastet.
    Tja, hva skal jeg si. Trodde de fleste filmer kostet under 200NOK. Uansett, jeg går til valg på mye mer enn én enkeltsak.

Når det er sagt er det mange måter å utøve demokratiet på. Lik som bransjen har egen bransjeorganisasjon, så kan folket utøve makt gjennom sine organisasjoner.
    For eksempel er vi alle medlemmer av AVforum som i prinsippet også kunne vært en interesseorganisasjon (og fått statstøtte).

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kom til å tenke på facebook-gruppen som fikk til Grandiosa uten paprika.
    Vel, med mange nok folk får dere f.eks. bransjen til å selge all musikk i flac
    Hvis dere ikke klarer å mobilisere nok folk er det vel bare å rippe CDer som andre har plukket paprika.

Nok OT. Sorry.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, demokratiet vårt fungerer dårlig av og til. For oss som ikke gidder bestille så mye film fra utlandet på grunn av 200kr-grensen, var det for noen år siden et parti som ville ha denne grensen øket......
    Tja, jeg vet ikke helt, jeg tror faktisk ikke et demokratisk samfunn kan utføres noe nevne verdig bedre enn vi gjør i Norge. Men det vil alltid være noe som ikke er fornøyd.

Siden du bringer demokratiet og 200kr-grensen i denne diskusjonen, så vil jeg gjerne høre mer om detaljene som fordeler, bakdeler, konsekvens og hvorfor vi har denne grensen. Og kansje litt om demokratiet ;-)

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Tja, jeg vet ikke helt, jeg tror faktisk ikke et demokratisk samfunn kan utføres noe nevne verdig bedre enn vi gjør i Norge. Men det vil alltid være noe som ikke er fornøyd.
    Ja, det er alltid noen som er på jakt etter å innskrenke enkeltindividets friheter og rettigheter.

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Siden du bringer demokratiet og 200kr-grensen i denne diskusjonen, så vil jeg gjerne høre mer om detaljene som fordeler, bakdeler, konsekvens og hvorfor vi har denne grensen. Og kansje litt om demokratiet ;-)
    Grensen på 200kr ble bestemt på 70-tallet. Sikkert en svimlende sum da en bugg kostet 25 øre i kiosken, men ganske marginalt nå.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    ...at TPB displene ikke skjønner at for for oss hifi amøber, så vil dette utvilsomt være av det onde.

Med færre midler mellom hendene vil det gå utover produksjonene og lyd kvalitet. Det vil gå utover antall artister som gidder å drive med dette. Disiplene vil tvinge artister ut på konsert, uten å tenke på at en del artister trives best i studio og at det vil si at små artister aldri vil bli hørt her på berget. De vil ikke har råd til å reise hit og de færreste vil ha hørt om de!

Vi vil få masseprodusert musikk for massene!
    Personlig er jeg ikke så interessert i det...
    Jeg vil ikke at Paris Hilton skal få komme med en plate, bare fordi hun har penger! Gud forby!

Dette er litt av den samme propagandaen som platebransjen prøver seg på. Jeg kan ikke skjønne at det går an å ta dette seriøst. Platebransjens motiver er kun profitt og i og med at de nå er truet med utryddelse så er de desperate. Ha det litt i tankene før man tror på historiene deres!

Av de undersøkelsene jeg har lest så er det et flertall av de som viser at fildeling gir pluss i kassa hos artistene. Det trenger ikke å være slik - men muligheten for det er minst like stor som det motsatte.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skulle nok tro at denne grensen hadde blitt økt.

Man trenger ikke å være rakettforsker for å innse at underholdningsbransjen nok hadde en avgjørende rolle her.

Som Pogwaq tidligere påpekte så er disse lobbyistene og andre påtrykkere en trussel mot demokratiet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 86 av 133 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 126 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •