Piracy..is it a crime? - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 85 av 133 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Så bare noen tjener nok penger og/eller selger mange nok eksemplarer/billetter, så skal det være fritt frem og lovbryterene kan få herje som dem vil? De skal ikke tas? Høres ut som en vidunderlig verden!
    Et helt tullete argument. Har du aldri brutt en lov?? Hvis du ikke ser forskjell på å laste ned en låt og f.eks slå ned en gammel dame på gata, kan jeg ikke hjelpe deg. Eller, det kjører 1000-vis av lovbrytere rundt på veiene akkurat nå. Vil du bruke like harde ord mot de som bryter fartsgrensene? Du bør komme deg ned fra pidestallen din, som du garantert ikke hører hjemme på, og bevege deg ut i den store grå sonen de fleste av oss er i. Svart og hvitt er for de ekstreme.
    Jeg er møkk lei idioter og noksagter som med tåpelige argument dømmer oss som laster ned og fremstiller det som noe forferdelig kriminelt.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Jeg er møkk lei idioter og noksagter som med tåpelige argument dømmer oss som laster ned og fremstiller det som noe forferdelig kriminelt.
    Ser det egentlig ikke nødvendig å svare på innlegget ditt - holder med å sottere siste settningen din.... Den sier mer enn nok.... :?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som bor i Kristiansandsområdet, det blir debatt rundt disse tingene på kulturnatta nå til lørdag, 25.april.

Panelet består av Peter Sunde (Pirate Bay), Asbjørn Slettemark, Svenn-Arne Dragly (Fribit), Aslak (Gatas Parlament) og Joakim Haugland (VME & Smalltown Supersound)

fvn.no > Pirate Bay-dømt kommer til Kristiansand

Litt lokalreklame om hele kulturnatta programmet;

Kulturnatta 2009 | Facebook

For dere facebookmotstandere;

Debatten vil bli på gamle Aladdin kino, kl 1700.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et helt tullete argument. Har du aldri brutt en lov?? Hvis du ikke ser forskjell på å laste ned en låt og f.eks slå ned en gammel dame på gata, kan jeg ikke hjelpe deg. Eller, det kjører 1000-vis av lovbrytere rundt på veiene akkurat nå. Vil du bruke like harde ord mot de som bryter fartsgrensene? Du bør komme deg ned fra pidestallen din, som du garantert ikke hører hjemme på, og bevege deg ut i den store grå sonen de fleste av oss er i. Svart og hvitt er for de ekstreme.
    Absolutt ikke noe tullete argrument. Bryter du loven og blir tatt så får det følger for deg, og ja, det gjelder dem som bryter fartsgrensen også. Lover og regeler er for deg som ikke klarer skille hvor gensen går fra lovlighet til ulovelighet er.

Hvor mener du grenser går for ulovlig nedlatet musikk går, 1 eller 5, 10 eller 1000 sanger?? I forbindelse med dette når har du krenket et åndsverk og artistensens rettigheter??

Jeg tror du hadde satt grensen ganske lav hvis jeg hadde stjålet av deg eller at jeg har brukt dine ting ut lov, loven kan ikke skille mellom mye eller lite. Det er ikke forferdelig kriminelt å stjele 30kr fra deg, eller "låne" sykklen din uten din viten og lov, eller kjøre 5 kilometer over fartsgrensen, men det er ulovlig... det er ikke opp til "oss" å vurdere hvor grensen går, det er opp til den som blir utsatt for dette og loven.

Ja, det er tusenvis av "lovbrytere" i norge, men forhåpenligvis har dem etikk og moral som gjøre at dem vet når dem har utført ulovligheter og at dem vet at det er galt. Jeg tror dem fleste vet at dem ikke kan forsvare sin ulovlighet, men det er alltid noen få som ikke gjøre det.

Rune Bakke
    Guest

Talking

He he, å argumentere med at andre bryter loven for at man selv skal kunne gjøre det virker mildt sagt noe spesielt!

Da har du ikke mange gode argumenter!

Det er kriminelt og ferdig med det! Lover er lover, men vi bor i et demokratisk samfunn så det er fritt frem til å prøve å få de endret.

Om du synes det er dumt, synd for deg. Du bør da flytte til et anarkistisk samfunn, der du gjør som du vil.

Eller....kanskje du er en av dem som får ikke betalt for jobben du gjør? Du jobber sikkert gratis? For det er jo det du vil at andre skal, jobbe gratis for at du skal få laste ned alt du vil, gratis? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    Da har du ikke mange gode argumenter!
    Ja, han har vel egentlig ikke noen argumenter, bare sine egen "lov"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, å argumentere med at andre bryter loven for at man selv skal kunne gjøre det virker mildt sagt noe spesielt!
    Ja, denne argumentering driver alle ulovlig fildere med, også TPB gutta.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant denne artikkelen på nettet som jeg syntes beskriver dagens problem godt:

BALLADE: - Musikknedlasting, et umistelig gode både for musikere og artister

Problemet er at denne artikkelen er fra 2003..... allerede da ble det påpekt at platebransjen har sovet i timen.

Hvis man ser hva som har skjedd etter dette så blir man kvalm, bransjen har gått direkte i strupen på sine kunder og nå driver aktivt for å begrense nettet og for å overvåke oss.

I stedet for å tilby oss kunder det vi vil ha.

Det er vel først nå i disse dager som Itunes selger musikk uten kopisperringer?

Man får vel bare håpe at kundene ikke har fått så mye imot platebransjen at de vil benytte de muligheten til å handle lovlig på nett som dukker opp.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kriminelt og ferdig med det!
    Man trenger ikke gruble på mulige scenarier særlig lenge før man ser at å blindt følge et lovverk, uavhengig av hvor urettferdig og lite hensiktsmessig man måtte føle at det er, kan få alvorlige konsekvenser.

Du trekker frem demokrati. Vel, lobbyvirksomhet fra kommersielle aktørers side er en trussel mot demokratiet. Å kneble ytringsfrihet og fri flyt av informasjon er et angrep på demokratiet, da et sunt, fungerende demokrati avhenger av at makthaverne (ie. folket) har full tilgang på relevant informasjon. Man kan si hva man vil om fildeling, men uansett hvor skadelig det måtte være for bransjen, er det overhodet ingen unnskylding for å trampe på borgernes rett til privatliv og informasjonsutveksling.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Det billigste er kanskje å la andre rydde opp i problem og betale for det.

Nesten all musikk og film som ligger ute for fildeling før offentlig release dato er lekkasje fra bransjen selv. (å det er det meste som kommer ut)

Nesten alle som lekker film , musikk er ansatte i film , musikkbransjen som tjener penger eller får status i ulike nettverk/grupperinger.

Nesten all fildeling (mengde) er nye ting å ting som ikke er i offentlig salg ennå.)
    Nesten all musikk og film som ligger ute for fildeling før offentlig release kommer fra ansatte i media, manufacturing og distribusjon. Ikke fra ansatte i plateselskap eller filmselskap.

I medieverden har man noe som kalles "Long Lead Press". Dette er magasiner med lang trykketid, og de får som regel høre alt og se alt lenge før de fleste andre (også før de fleste ansatte i plateselskap og filmselskap). Eksempler på slike magasiner er Uncut, Rolling Stone, GQ og Arena.

Lekkasjene fra manufacturing er fra fabrikkene som presser selve CDene. Fra distribusjon er det ansatte hos Posten, budfirmaer etc. (Det er egentlig utrolig hvor fristende en konvolutt med en CD er for enkelte av Postens ansatte. Vi har hatt svinn på over 20% på utsendelser til presse..).

Når man blir ansatt i et plateselskap/filmselskap skriver man under på en avtale hvor man risikerer 1. å miste jobben. 2. Å bli stilt personlig økonomisk ansvarlig for de tap selskapet blir påført av en slik lekkasje.

I USA har forresten minst 12 personer fått sparken som følge av slike lekkasjer. Av disse var 4 ansatt i radio, 6 i presse og 2 på et distribusjonslager.

Det har skjedd enkelte tilfeller hvor plateselskaps-ansatte ved en FEIL har sluppet noe for tidlig. Metallicas siste album var f.eks i salg digitalt hos en forhandler i Australia 2 uker før offisielt slipp. Det lå bare ute i ca 20 minutter, men det var nok til at noen kjøpte, og at det så spredde seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Man trenger ikke gruble på mulige scenarier særlig lenge før man ser at å blindt følge et lovverk, uavhengig av hvor urettferdig og lite hensiktsmessig man måtte føle at det er, kan få alvorlige konsekvenser.

Du trekker frem demokrati. Vel, lobbyvirksomhet fra kommersielle aktørers side er en trussel mot demokratiet. Å kneble ytringsfrihet og fri flyt av informasjon er et angrep på demokratiet, da et sunt, fungerende demokrati avhenger av at makthaverne (ie. folket) har full tilgang på relevant informasjon. Man kan si hva man vil om fildeling, men uansett hvor skadelig det måtte være for bransjen, er det overhodet ingen unnskylding for å trampe på borgernes rett til privatliv og informasjonsutveksling.
    Hold deg til sak mann, og kom med argumenter for eller i mott! Og hva er dette her med privat liv og informasjonutveksling?:shock:

Det er ingen alvorlig konsekvenser når det straffes mot ulovllig fildeling (altså musikk/film).....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hold deg til sak mann, og kom med argumenter for eller i mott! Og hva er dette her med privat liv og informasjonutveksling?:shock:
    Anbefaler at du leser innlegget mitt på nytt, og eventuelt setter deg inn i hva bransjens "løsninger" på "problemet" fildeling medfører, før du slenger med tastaturet.

Det er ingen alvorlig konsekvenser med ulovllig fildeling(altså musikk/film).....
    Bare å dele i vei, altså?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg kjøper en bil, også lager jeg en bil heeelt lik denne! samme materialer, samme utseende og lakk og interiør, kliss lik. du kan si jeg kopierer denne bilen jeg har kjøpt.
    så gir jeg den bort!

vill du si jeg stjeler? vill du kalle meg en tyv for og gjøre dette?

men vis jeg kjøper en cd, også kopierer jeg denne, og gir den bort?

vill du si jeg stjeler denne låten da? da er det brått tyveri!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler at du leser innlegget mitt på nytt, og eventuelt setter deg inn i hva bransjens "løsninger" på "problemet" fildeling medfører, før du slenger med tastaturet.
    Jeg har lest innlegget ditt, det er bare hypotetisk svada uten noen form for fakta. Bransjens løsning har ingenting med om det er ulovlig eller ikke.

Hva vet du om at jeg ikke har satt meg inn i bransjensløsninger?

Bare å dele i vei, altså?
    Ser at det du henviser til lett kan missfortåes, har rettet teksten litt. Min mening er altså motsatt, det er ingen alvorlig konsekvenser at det er ulovlig med fildeling som du hentyder til.

Edit: Men ulovlig fildling kan føre til alvorlig konsekvenser for den enkelte artist, eller?

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av duality
    Om jeg kjøper en bil, også lager jeg en bil heeelt lik denne! samme materialer, samme utseende og lakk og interiør, kliss lik. du kan si jeg kopierer denne bilen jeg har kjøpt.
    så gir jeg den bort!

vill du si jeg stjeler? vill du kalle meg en tyv for og gjøre dette?

men vis jeg kjøper en cd, også kopierer jeg denne, og gir den bort?

vill du si jeg stjeler denne låten da? da er det brått tyveri!
    JA! JA! JA!
    Det er en lov som heter Åndsverksloven. Den brytes idet du deler med MANGE andre. Du har lov til å kopiere til deg selv og dine nærmeste.
    Er dette såååååå vanskelig å forstå?

Om jeg lager enten en mekanisk dings eller designer et hus, så vil du kjøpe dette av meg. Men for å lage det må du ha tegningene. Det står copyright på alt av materiale. Disse selger eller gir du bort til en, som igjen gir det videre....ogsåvidere! Da taper jeg masse penger på noe jeg har brukt år på å konstruere og designe. Synes du det er riktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med replikaene på DIY sidene?
    der brukes det så og si samme elementer og design og tegninger. også legges dette ut som en guide på forumet. skal vi begynne og forby dette? der deles jo all info, som blueprint.

jeg vill bare få svar på noen spørsmål jeg ikke har funnet svar på...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg har lest innlegget ditt, det er bare hypotetisk svada uten noen form for fakta. Bransjens løsning har ingenting med om det er ulovlig eller ikke.
    For det første: Hvorvidt noe er ulovlig eller ikke avgjør ikke om det er galt eller ikke. Å uten forbeholdt alltid følge loven, kan få alvorlige konsekvenser. Dette er ikke direkte relatert til fildeling, men som et svar til "det er loven!"-argumentet til Rune Bakke. Ethvert oppegående menneske, etter litt ettertanke, vil komme på så mange situasjoner der argumentet er totalt verdiløst, at han eller hun vil avfeie det som allmenngyldig nesten umiddelbart.

Hva vet du om at jeg ikke har satt meg inn i bransjensløsninger?
    Det aner jeg ikke, men svaret du valgte å gi meg tyder på at du ikke har det. Replikken om "hypotetisk svada" gir et enda sterkere inntrykk av dette. Kan du virkelig ikke se udemokratiske konsekvenser av DMCA, IPRED og lignende, eller hvordan lobbyisme presser inn slike lovforslag?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA! JA! JA!
    Det er en lov som heter Åndsverksloven.
    ...og den loven har ingenting med tyveri å gjøre. Om du ønsker kan jeg henvise deg til en fin stabel ordbøker og lovtekster. Brudd på åndsverksloven er selvsagt ulovlig, men tyveri er det ikke.

Den brytes idet du deler med MANGE andre. Du har lov til å kopiere til deg selv og dine nærmeste.
    Er dette såååååå vanskelig å forstå?
    Er nok ikke forståelsen som er problemet, men hvorvidt man er enig i at loven burde være slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan også legge til at, ja jeg laster ned musikk. først og fremst for og høre på ny musikk, finner jeg noe jeg liker kjøper jeg cden.

mye av musikken jeg hører på finns også ikke i cd butikkene i Norge, så det blir vansklig og få hørt musikken der..

jeg tror nedlasting føre til att vi hører på generelt mer musikk, som gir flere konserter og artister blir mer "kjent" som gjør det lettere for mindre band fra utlandet og kunne komme til Norge og ha konsert.

hadde ikke jeg lasta ned The Black Dahlia murder f.eks hadde aldri jeg kjøpt cdene dems eller gått på konsert. så dem har tjent penger på att jeg har lasta ned musikken dems..

så skal det også sies att bandene jeg hører på ofte liker att musikken dems blir delt..

jeg hadde 100kr en gang og cden til Cancer Bats kosta 150kr på en konsert jeg var på... da sa dem rett og slett att vis jeg brente 10 eksemplarer av cden dems og ga den til alle vennene mine skulle jeg få den for 100kr!

så nei, jeg føler meg ikke skyldig selv om jeg laster ned musikk!

Side 85 av 133 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •