Piracy..is it a crime? - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 84 av 133 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Når det gjelder å selge musikk i dag så lurer jeg på om ikke Idol opplegget har ødelagt mye for nyskapende saker.

Har sett 11 åringen her med stjerner i øynene se en eller annen fyr fullstendig radbrekke en gammel klassiker :-D

Ikke bare bryr de seg lite om copyright og lydkvalitet - men det virker ikke som talent heller betyr så mye :?
    Idol-artistene er snart de eneste "sikre kortene" som er igjen. De favner såpass bredt at man selger veldig bra. En annen historie er at det å gi ut en Idol-artist koster så vannvittig mye at det er svært lite penger å tjene på det. Mesteparten går desverre rett i lomma på Simon Cowell...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegus
    Med utbredelsen CD hadde på det tidspunktet ville det vært umulig å introdusere et format,
    Men nå er CD 27 år eller noe å truet
    Avspillere kan takle nytt + de gamle format men ser ingen ting i veien for at CD kan fases ut.

Bransjen må se at opphavrett som egentlig aldri har vært prevantiv mot pirat kopiering (men ikke så utbredd da man hadde LP , Kassett , VHS)
    har blitt mere utbredd i takt med utvikling og folks minkende respekt og økt lovlløsehet.
    (om ikke lovløshet eller respekt var bedre i 70 - 80 årene så var det værtfall meget begrenset hva man fikk til og kostnad for å piratkopiere før)

Opphavrett og den delen av å beskytte gjeldene digitale formater ut fra dagens utvikling blir bare enorme regler og lover .
    Når de ikke etterfulges eller forstås av mange pr i dag så bør da bra beskyttelse og helst nytt format komme.
    (kombinert som HD cd eller HD music flash feks)

Utfasing tar mange år så starter ikke platebransjen snart er de kanskje konk før de beholder kontroll over egene produkter

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Men nå er CD 27 år eller noe å truet
    Avspillere kan takle nytt + de gamle format men ser ingen ting i veien for at CD kan fases ut.

Bransjen må se at opphavrett som egentlig aldri har vært prevantiv mot pirat kopiering (men ikke så utbredd da man hadde LP , Kassett , VHS)
    har blitt mere utbredd i takt med utvikling og folks minkende respekt og økt lovlløsehet.
    (om ikke lovløshet eller respekt var bedre i 70 - 80 årene så var det værtfall meget begrenset hva man fikk til og kostnad for å piratkopiere før)

Opphavrett og den delen av å beskytte gjeldene digitale formater ut fra dagens utvikling blir bare enorme regler og lover .
    Når de ikke etterfulges eller forstås av mange pr i dag så bør da bra beskyttelse og helst nytt format komme.
    (kombinert som HD cd eller HD music flash feks)

Utfasing tar mange år så starter ikke platebransjen snart er de kanskje konk før de beholder kontroll over egene produkter
    Tro meg, jeg vet alt om hvor problematisk klarering av rettigheter er. Det er flere gode tjenester som har strandet fordi de ikke har hatt et standard avtaleverk å forholde seg til. Dette har gjort at de må forhandle individuellt med rettighets-organisasjonene (ikke plateselskapene), og ender opp med avtaler som er økonomisk uforsvarlige. Resultat: Tjenesten blir ikke lansert, og alle (inkludert rettighets-organisasjonene) går glipp av store inntekter.

Jeg burde vel egentlig skrevet rettighets-organisasjonEN, da det bare finnes en i Norge. I UK f.eks har de 3, og der er alt veldig mye lettere...

Uansett, jeg tror definitivt ikke noen finner det forsvarlig å introdusere et nytt, fysisk format for musikk nå.
    Man må nødvendigvis ha en ny avspiller også, da dette formatet må være helt nytt. Bruker man et eksisterende, kan det hackes/crackes på en eller annen måte.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke lett nei.

Sent er det å finne syndebukk men noe var sikkert tenkt som positivt og inntjenende men har gått forferdelig galt.

At pc og software kunne lage uendelige formater ut av en orginal disc har vært ødeleggende å nærmest katastrofe etter nettet kom

At avspillere har kommet med avspillingsmuligheter til alle disse formatene gjør dem populære .
    Divx , xvid , mp3 , VCD , SVCD , mkv , osv

Det er mange som skal tjene på en digital utgivelse før lyden kommer i våre høytalere .

Man ser i dag at alle forbrukere krever at en spiller skal takle flest mulig formater osv.
    Stream bokser med innebygd bittorrent client og avspilling av alle formater.
    Spillerprodusenter som legger inn det ene etter det andre avspillings tilbudet.

Alle formater som har vært først meget populære som fildelingsformater og pc bruk har senere blitt lagt til spillere av ulike slag.
    Dette gir folk bedre mulighet og større grunn til å laste ned piratkopiert.

Siste er mkv som konsekvent brukes til piratdeling av HD film

De som produserer har ødelagt kontrollen.
    Om de kjemper mot hverandre ?
    Ille er det om de sitter på eiersiden både som musikk produsent og avspiller produsent.

Kort sagt er den digitale friheten over mange år som bransjene byggde opp med avspillere og formater å har tjent enorme summer på blitt et problem men jeg er ikke enig i at denne ukontrolerte utviklingen nå skal rettes ved at alle andre en bransjen selv tar et ansvar.
    Ingen trusler mot regjeringer
    ingen trusler mot nettselskaper
    ingen rettsaker på bekostning av skattebetalere
    ingen heksejakt på mindreårige
    ingen enorme regler
    bare fordi platebransjen ikke vil gjøre noe med et problem de har vært meget delaktig til å være med å fremskape selv å som er blitt et problem da salgstall går ned

Som jeg har nevnt før er Bittorrent utviklet så man ikke trenger å laste ned lengere men bare starte torrentfil i avspiller om man har rask linje.
    Rask linje utvilkler seg fort så snart trenger man bare en media box under tv med innebygd bittorrent + ok linje så kan man kaste alle avspillere og plater å få 100% ukomprimert film , musikk nesten kostnadsfritt
    (internett blir billigere og billigere)
    1000 Mbits bredbånd i Drammen - teknofil.no
    Å dette skal gammeldagse plast plater eller 7,50 kr pr mp3 sang kjempe mot ?

Beskyttes ikke film , musikk bedre så er også fremtiden tapt fordi media boxer og avspillere tilpasser seg den ulovelige fildelings teknikk og brukere da de er de eneste som har kvalitet å tilby på en enkel måte.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det lovstridig å sperre tilgang til TPB? Det gjøres jo den dag i dag med andre siter på nettet?
    Dette handler jo også i bunn og grunn om hele forretningsgrunnlaget til Telenor. Uten fildeling ville kun et fåtall trengt noe særlig kjappere en en 2MB linje. Telenor har pushet på for å få folk til å betale for raskere linjer, uten å ha en eneste tjeneste som krever slik båndbredde.
    Lyse, og andre som leverer Triple Play-tjenester er untatt, da disse faktisk HAR båndbredde-krevende tjenester.

Man krever innsyn, i ytterste konsekvens. Her snakker vi om en potensiell situasjon der XXXX ikke har reagert på gjentatte (anonymiserte) henvendelser fra ISP. Først da, og jeg gjentar, først da vil det være snakk om å be om innsyn.

Selv etter det vil det kreves en tung bevisbyrde før man går til det skritt å rettsforfølge noen. Man går ikke til et dyrt, sivilt søksmål uten å ha underlaget i orden...
    Når en privat organisasjon går ut i media og sier sperr eller så kommer søksmålet, så synes jeg det er grovt, ja. Det er snakk om at man krever at det sperres for en tjeneste fordi man ikke liker den, ikke fordi siten bryter loven. TPB formidler mye lovlig materiale og siten i seg selv er ikke lovstridig. (domen nå handler mer om hvorvidt bakmennene må ikreves å aktivt styre hva som legges ut, og kravet om sperring kom lenge før retsaken var over).

Etter dagens lov er ikke siten i seg selv lovstridig, men den blir desverre utnyttet av mennesker som ønsker å bryte opphavsretts-lovverket. Sprøsmålet er hvorvidt man, etter en enventuell rettskraftig dom, kan kreve en sterkere kontroll over hva som gjøres tilgjengelig via siten.

Så kan vi f.eks. kreve "plata" stengt av fra det offentlig rom da området gjør narkohandel tilgjengelig for allmenheten. La oss ikke stoppe der. La oss nekte folk å dra på ferie til Thailan, fordi mange ferierende benyter seg av kjøp og salg av mindereårige mens de er der på "ferie".

Når det gjelder insyn; hvordan kan man skille ulovlig bruk fra lovlig uten å først kontrollere? Alle som bruker båndbredden sin er ikke lovbrytere, Det er mennesker som bruker det produktet de har betalt for. Mulig jeg er komplett idiot nå, men jeg tror du må forklare meg hvordan man kommer til det punktet der man sender advarsel.

At Lyse har mer fornuftig bånbredde enn Telenor er tull. Trippel-play argumentet holder ikke mål da internett er skilt fra kapasiteten til telefon og tv og lyse tilbyr sine sammarbeidspartnere 50/50Mbps rene internett-linjer. Man man kan jo faktisk argumentere med at en rask internett linje er hensiktsmessig fordi man slipper å vente hver gang man skal sjekke noe på nettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT siden diskusjonen stort sett handler om det juridiske med TPB.....men likevel

Jeg støtter de som hevder at nedlasterne er villige til å betale for de de laster ned og tar i bruk, men jeg leter fortsatt etter den virkelig gode musikk butikken der jeg finner "all" musikk, med god kvalitet og til best pris.

For min del har de uautoriserte nedlastingene mine ført til at jeg har "gjenoppdaget" musikk og er nå, etter maaaange år i dvale, igjen musikk kjøper.

Og skal jeg først kjøpe musikken bør jeg såklart kunne føle meg trygg på at artist, låtskriver etc. får betalt og at ikke pengene havner hos "russer mafian"

Tips mottas med takk!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har vi denne Max Manus saken da.....

«Max Manus» lastes ned ulovlig - kultur - Dagbladet.no

Nå skal han/henne som filmet denne storfilmen i en tom sal og la den ut på nett - tas!

Jeg har forståelse for at slikt ikke bør forekomme.

MEN - så kan man lese dette:

Max Manus forbi Bør Børson jr. - Oslopuls.no

Har allerede lagt seg som den andre mest sette norske filmen på kino noensinne. Over en million solgte kinobilleter, i lille Norge er vel dette fantastisk. De forventer også et stort dvd-salg.

Jeg tror faktisk ikke at denne filmen har tapt en eneste krone på fildelingen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har vi denne Max Manus saken da.....

«Max Manus» lastes ned ulovlig - kultur - Dagbladet.no

Nå skal han/henne som filmet denne storfilmen i en tom sal og la den ut på nett - tas!

Jeg har forståelse for at slikt ikke bør forekomme.

MEN - så kan man lese dette:

Max Manus forbi Bør Børson jr. - Oslopuls.no

Har allerede lagt seg som den andre mest sette norske filmen på kino noensinne. Over en million solgte kinobilleter, i lille Norge er vel dette fantastisk. De forventer også et stort dvd-salg.

Jeg tror faktisk ikke at denne filmen har tapt en eneste krone på fildelingen.
    Så bare noen tjener nok penger og/eller selger mange nok eksemplarer/billetter, så skal det være fritt frem og lovbryterene kan få herje som dem vil? De skal ikke tas? Høres ut som en vidunderlig verden!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Så bare noen tjener nok penger og/eller selger mange nok eksemplarer/billetter, så skal det være fritt frem og lovbryterene kan få herje som dem vil? De skal ikke tas? Høres ut som en vidunderlig verden!
    Men er ikke bransjens jakt på "forbrytere" økonomisk motivert?

Hvis dette faller bort, hva er da motivet?

Jeg kan ikke tenke meg at det finnes noen artist som ikke vil at flest mulig skal ta del av av "sitt verk"?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fildeling og konsekvenser

Sveriges (og kanskje Nordens) klart beste Indie-distributør Dotshop.se kaster inn håndklet:

Dotshop to close down
    20/04/2009, 15:25

// For immediate release //

It is with sadness that we today must inform you that we are closing down our operation. The sales have dropped radically due to all the illegal file sharing going on, and we can no longer survive.

We have learned many things and we are proud and happy to have been able to represent so many great labels and artists, and we would like to thank each and everyone of you for a good collaboration and for the good music you have released. We wish you the very best of luck and fortune in the future.

We sincerely hope that all artists and musicians around the world start to speak up and fight for their professions and careers, or else we are afraid it's all gloom and doom from here. Unless you find a way how to monetize chaos.

This whole scene we are witnessing is a circus where pirates have hi-jacked concepts that are too important to be misused the way they are: democracy, freedom, bright future. These entities, it seems, are beyond their grasp and comprehension, as they truly have absolutely nothing to do with piracy.

File sharing without the permission of the owner of the copyright is a real killer. It is killing us. And it is killing the labels we work with. It is a fight for our livelihoods, and for free culture. Because without a strong copyright law we risk to be caught in a patronage and sponsoring web (and that is a kick-back by 200 yrs). We need copyright laws. And we need people who respect the law and pays the author.

We wish that everyone had the same respect for the creator as the many customers of Dotshop. And to all of you, our loyal music loving customers from all over the world - we thank thee graciously for your support, love and intelligence. Thank you!

You will all have a final op to purchase great music. Starting in May we shall have a BIG SALES CAMPAIGN to empty our shelves. This campaign will go on until we have cleared the shelves or till the end of August, whichever occurs first.

Anders Bersten, on behalf of team Dot.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I MaxManus saken er jeg mer enig med deg Spock enn deg Msport. Kan virke noe vinglete av meg, men jeg synes det er feil ressursbruk å jakte på en som har filmet i salen og lagt det ut på nettet.
    Det er systemet, enkelheten i nedlasting av opphavsbeskyttet materiale, jeg ville brukt ressursene på å gjøre noe med.

Dessuten er en egenfilmet kopi av en kinofilm en heller dårlig kopi av selve filmen og er da begrenset i kvalitet på lyd&bilde. Det blir litt "smalt" å bruke tid&krefter på å fange denne fyren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er ikke bransjens jakt på "forbrytere" økonomisk motivert?

Hvis dette faller bort, hva er da motivet?

Jeg kan ikke tenke meg at det finnes noen artist som ikke vil at flest mulig skal ta del av av "sitt verk"?
    Økonomi er en liten del av motivet.
    Hoveddelen ligger på prinsippet at et åndsverk har en verdi, og at skaperen har selvbestemmelsesrett. Ingen andre en skaperen skal kunne gi bort åndsverket uten tillatelse/kompensasjon. Denne retten kan overføres fra skaperen til et forlag/rettighetsforvalter, og de overtar da selvbestemmelsesretten.
    Det finnes lassevis av eksempler på artister som gir ut sine verk i begrensede opplag, og de vil da således IKKE at flest mulig skal ta del av deres verk. Da hadde de jo ikke begrenset opplaget?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I MaxManus saken er jeg mer enig med deg Spock enn deg Msport. Kan virke noe vinglete av meg, men jeg synes det er feil ressursbruk å jakte på en som har filmet i salen og lagt det ut på nettet.
    Det er systemet, enkelheten i nedlasting av opphavsbeskyttet materiale, jeg ville brukt ressursene på å gjøre noe med.

Dessuten er en egenfilmet kopi av en kinofilm en heller dårlig kopi av selve filmen og er da begrenset i kvalitet på lyd&bilde. Det blir litt "smalt" å bruke tid&krefter på å fange denne fyren.
    Bruker man ikke ressurser på å ta denne fyren, betyr det at det er fritt fram for hvem som helst å gjøre det samme. Blir ingen tatt, er det jo ingen konsekvenser?
    Om det var en dårlig kopi, eller om det faktisk var økonomisk "skadelig" for filmselskapet har ingenting å si. Prinsippet om at denne personen har gjort noe ulovlig og potensiellt skadelig er nok for at saken bør forfølges.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt er det vel kinoen som skal bruke tid&krefter på å få tak i fyren. Lovbruddet skjedde i deres lokaler

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt er det vel kinoen som skal bruke tid&krefter på å få tak i fyren. Lovbruddet skjedde i deres lokaler
    Kinoen, fordi han har gjort noe som er grunnlag for oppsigelse. Filmbransjen (ved advokatkontoret Simonsen), fordi han har tilgjengeliggjort kopien på internett. Dette skjedde nødvendigvis ikke inne på kinoen..

Sistnevnte hjelper så førstnevnte med å finne fram til hvilken kino man skal begynne å lete i.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økonomi er en liten del av motivet.
    Hoveddelen ligger på prinsippet at et åndsverk har en verdi, og at skaperen har selvbestemmelsesrett. Ingen andre en skaperen skal kunne gi bort åndsverket uten tillatelse/kompensasjon. Denne retten kan overføres fra skaperen til et forlag/rettighetsforvalter, og de overtar da selvbestemmelsesretten.
    Det finnes lassevis av eksempler på artister som gir ut sine verk i begrensede opplag, og de vil da således IKKE at flest mulig skal ta del av deres verk. Da hadde de jo ikke begrenset opplaget?
    Geit at trykk og slikt gis ut i begrensede opplag for verdien og ekslusivitetens skyld.

Har vel også hørt om noen artister som blir sure når de blir sett på som "mainstream". Men de er det få av :-D

Men eksisterer det filmskapere eller musikkartister som er i mot fildeling hvis dette ikke medfører at færre kjøper produktene deres? At det kanskje i tillegg betyr større oppmøte på konserter og kino?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel-TV diskusjonen er skremmende, men jeg håper den er helt ute av proposjoner. Jeg kan forstå TV, siden en rekke kanaler tar betalt for distribusjonen, men internett bør være fritt og man bør navigere dit en vil. Faktisk så tror jeg en slik fremtid som skissert vil skade mer enn det vil gjøre godt for økonomien.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For økonomien som helhet vil det nok være svært skadelig. For et par mektige aktører vil det imidlertid være en gullgruve uten like, da det gir uovertruffen kontroll over markedet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det billigste er kanskje å la andre rydde opp i problem og betale for det.

Nesten all musikk og film som ligger ute for fildeling før offentlig release dato er lekkasje fra bransjen selv. (å det er det meste som kommer ut)

Nesten alle som lekker film , musikk er ansatte i film , musikkbransjen som tjener penger eller får status i ulike nettverk/grupperinger.

Nesten all fildeling (mengde) er nye ting å ting som ikke er i offentlig salg ennå.

Når fildeling (release grupper) får tak i nye ting fra de utroe vil det oftest havne i private fildelingsnettverk først for så i public fildeling senere.

Det fildelingsnettverket som kommer raskest med nye ting å flest nye ting blir det mest populære for brukere men også den trackeren/siden som også skaffer seg best reklame inntekter og donasjoner.

Så selve fildeleren som står for de etterhvert mest nedlastede filmer , mulikk er nesten altid en ansatt i film , platebransje som lager eller distribuerer en kopi av en ferdig orginal eller en nesten ferdig orginal/demo

Det mest underlige er at desto mere de satser på å ta fildelere jo flere før release kommer fra bransjen selv

Kino har gått enormt bra de siste år selv med fildeling.
    (men så har vel film hevet seg betraktelig kvalitetsmessig eller i det minste holdt seg høyt hevet i motsettning til musikk der flere og flere klager over økt mengde lavkvalitet og musikkere som lager musikk som ikke holder mål )

Side 84 av 133 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •