Piracy..is it a crime? - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 133 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 2649
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De kommer kanskje til å få muligheten til overvåking også?

Norske fildelere kan bli navngitt - DN.no

Vært intressant og fått greie på hvordan de finner frem til mistenkte? Kommer vi alle å få kartlagt internettbruken vår?

Eller er dette kanskje greit - for oss som allikevel ikke kopierer det vi kjøper og legger ut på nett?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Viser til mitt innlegg over.

Så nå setter jeg pris på litt dokumentasjon fra dere på at det ikke var platebransjen som presset på for å få fortollingsordningen som vi har idag?

Man kan jo også undre seg over hvorfor 200 kroners grensen ikke er hevet? Kanskje det er noen som presser på for å beholden grensen?
    Så vidt jeg husker så kom ordningen med forenklet fortolling via Posten som en følge av effektivisering i det offentlige. Det var vel Bondevik II regjeringen som fikk dette i stand eller ihvertfall startet prosessen ???
    Begge etater, Posten & Tollvesenet, så dette som en effektivisering. Du kan altså la Posten stå for fortollingen mot et gebyr, men det er frivillig. Du kan selv velge om du vil ordne med fortolling via lokalt tollsted (av de få som er igjen).

Autorisasjon til forenklet fortolling - Tollvesenet

Tollvesenet har forresten et svært gammeldags reglement. Dette er en digresjon, men jeg ønsker å nevne den som et eksempel på at offentlige etater mer enn ofte bør gå igjennom sine rutiner litt oftere:
    for en del år siden stilte en nær bekjent av meg spørsmålstegn til lokalt tollsted om hvorfor tollstedene hadde lengre åpningstid om sommeren enn om vinteren. Det var da underlig at når man hadde mindre å gjøre (sommeren) så skulle man ha lengre åpningstid.
    Tollsjefen på stedet begynte å grave i internt reglement og det ble avdekket en "grusom" gammel historie/årsak til dette:
    det var en urgammel intern regel om at tollsteder skulle ha kortere åpningstid i vinterhalvåret for å spare på parafin/stearin til belysning!!!
    På sommerhalvåret var det lysere og da mindre behov for parafin/stearin og derfor lengre åpningstider.
    Reglementet ble (selvfølgelig) endret - ingen hadde brydd seg med å gjøre noe med det før min nære bekjente stilte ?? ved det....

Tro det den som vil, det er faktisk 100% sant!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller er dette kanskje greit - for oss som allikevel ikke kopierer det vi kjøper og legger ut på nett?
    Jeg tror dem sporer IP'ene til dem som laster ned. Holder man seg unna nedlasting, slipper man antageligvis (jeg er bare 98 % sikker - har ikke god nok kunnskap om det) noe som helst overvåking. Vi har jo overvåking av telefon i dag også. Feks overvåkes vel telefon til prostituerte (mener jeg å ha lest...) for å kartlegge - ringer du dem ikke, blir det ikke kartlagt. Mulig det ikke fungere slik i virkligheten (uansett vet jeg de svenske kundene til prostituerte ble kartlagt ved telefonavlytting), men jeg tipper det er to ganske analoge måter sett i forhold hva slags data man ønsker å innhente - transasksjonene/bevegelsene/beskøene eller hva man skal kalle det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vært intressant og fått greie på hvordan de finner frem til mistenkte? Kommer vi alle å få kartlagt internettbruken vår?

Platebransjen skal ansette 7500 personer neste år, hvis eneste oppgave skal være å fotfølge potensielle fildelere. Har du tynn, pistrete skjeggvekst, allværsjakke og sekk med "I Love Linux"-button er du absolutt i faresonen.

Alle andre risikerer maks å få et høflig, fullstendig anonymisert brev fra sin ISP der det står at "det hadde vært veldig fint hvis du sluttet med ulovlig fildeling, da det går ut over noen" (muligens en litt annen ordlyd..). Ingen trusler om rettslig forfølgning.

Det er bare du og din ISP som vet hvem du er, og denne informasjonen blir IKKE delt med hverken platebransje eller advokater. Det er først hvis du fortsetter, og unnlater å rette deg etter kravene som kommer etter noen varsler, at det er snakk om rettslig forfølgning. Da, og kun da, kan det være snakk om utlevering av persondata til bruk i en privatrettslig sak.

En undersøkelse viser forøvrig at 8 av 10 hadde sluttet med eller begrenset sin ulovlige fildeling hadde de fått et slikt brev.

Det vil altså under ingen omstendigheter være noen som vet hvem du er, og som monitorerer DIN trafikk, før du har fått klar beskjed om det selv.

Dette er bare et forslag, og altså noe som ikke er trådd i kraft.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg tror dem sporer IP'ene til dem som laster ned. Holder man seg unna nedlasting, slipper man antageligvis (jeg er bare 98 % sikker - har ikke god nok kunnskap om det) noe som helst overvåking.
    Når man laster ned ved hjelp av torrent laster man ned direkte fra andre brukere som laster opp/ned samme data som deg. De som ønsker å få tak i IP-adressen til de som laster ned må derfor bare laste ned samme torrent selv og ta en screenshot av sin torrentklient som viser IP-adresser til de andre brukerne. I Sverige vil, om dommen blir rettskraftig, man da kunne hente ut personinformasjon fra ISP på bakgrunn av denne informasjonen. Om brukerne sitter bak en proxy, en tjeneste som TPB nå tilbyr mot betaling, vil informasjonen man får fra screenshoten være verdiløs da man får opp IP-adressen til proxy-server (mellommannen) og ikke brukeren som har brutt loven.

TPB-sympatisører har laget en screenshot-generator hvor man kan legge inn den infoen man ønsker (IP-adresser etc.) for så å generere en screenshot. Noe som viser at en screenshot ikke bør betraktes som bevis.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vegus: slik det er i Norge i dag. Men nyhetene har jo vært fulle, det siste året, om private organisasjoner som krever innsyn. Du har muligens lest om IPRED som tredde i kraft i Sverige fra 1. april. IFPI har jo også i full offentlighet truet Telenor med søksmål fordi de ikke frivillig legger seg langflat og aktivt nekter sine brukere tilgang til områder som Pirate Bay. Noe som er lovstridig i Norge for øyeblikket.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp, jeg gjør ikke noe ulovlig, så for min del kan politiet gjerne ta opp alle telefonsamtaler, hive opp kameraer på alle gatehjørner, lagre all eposten min og logge alt jeg surfer på nettet. Ta gjerne med all kredittkortinformasjon, hva jeg stemmer ved valg, mine seksuelle preferanser, og hva jeg ser på tv.

Like greit, jeg gjør jo ikke noe ulovlig allikevel.

Underholdningsindustrien er jo tross alt noe av det viktigste vi har her på kloden vår, og hensyn til alt annet bør være underordnet dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg forstår så vil de helst ikke gå gjenom politiet heller?

De vil selv overvåke?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg forstår så vil de helst ikke gå gjenom politiet heller?

De vil selv overvåke?
    Man vil absolutt helst gå gjennom Politiet, men det er ikke gjennomførbart ressursmessig, og ikke minst sammfunnsøkonomisk uforsvarlig.
    Økokrim har på direkte spørsmål sagt at dette krever 8-10 nye stillinger, noe de hverken har hjemmel eller økonomi til.

Forslaget er altså at ISP sender et anonymisert brev, uten å opplyse identitet til noen, til personen som er registrert bak IP-adressen det gjelder.
    Kun en meget mild advarsel, altså. Ingen trusler, ingen konsekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    vegus: slik det er i Norge i dag. Men nyhetene har jo vært fulle, det siste året, om private organisasjoner som krever innsyn. Du har muligens lest om IPRED som tredde i kraft i Sverige fra 1. april. IFPI har jo også i full offentlighet truet Telenor med søksmål fordi de ikke frivillig legger seg langflat og aktivt nekter sine brukere tilgang til områder som Pirate Bay. Noe som er lovstridig i Norge for øyeblikket.
    Hvorfor er det lovstridig å sperre tilgang til TPB? Det gjøres jo den dag i dag med andre siter på nettet?
    Dette handler jo også i bunn og grunn om hele forretningsgrunnlaget til Telenor. Uten fildeling ville kun et fåtall trengt noe særlig kjappere en en 2MB linje. Telenor har pushet på for å få folk til å betale for raskere linjer, uten å ha en eneste tjeneste som krever slik båndbredde.
    Lyse, og andre som leverer Triple Play-tjenester er untatt, da disse faktisk HAR båndbredde-krevende tjenester.

Man krever innsyn, i ytterste konsekvens. Her snakker vi om en potensiell situasjon der XXXX ikke har reagert på gjentatte (anonymiserte) henvendelser fra ISP. Først da, og jeg gjentar, først da vil det være snakk om å be om innsyn.

Selv etter det vil det kreves en tung bevisbyrde før man går til det skritt å rettsforfølge noen. Man går ikke til et dyrt, sivilt søksmål uten å ha underlaget i orden...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel for egen del så liker jeg ikke det som foregår nå.

Jeg har satt pris på å laste ned og oppdage ny musikk (som jeg så kjøper), laste ned en episode eller to av en serie for å se om det er bra for så å skaffe den på dvd. Dette vil jeg ikke gjøre noe mer.

Så jeg starter min egen lille protest med å i prinsipp gjenomføre kjøpsstopp på film og musikk. Handlet 66 cder og 151 dvd/BD (mange av de bokser) i fjor.

Egentlig ikke så dumt, i disse nedgangstider :-D Kan jo være greit å drive litt gjenbruk av cd og dvd samling uansett

Skulle det dukke opp noe fristende - så vil jeg i hvertfall kjøpe cd/dvd i en utenlandsk nettsjappe.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Jepp, jeg gjør ikke noe ulovlig, så for min del kan politiet gjerne ta opp alle telefonsamtaler, hive opp kameraer på alle gatehjørner, lagre all eposten min og logge alt jeg surfer på nettet. Ta gjerne med all kredittkortinformasjon, hva jeg stemmer ved valg, mine seksuelle preferanser, og hva jeg ser på tv.

Like greit, jeg gjør jo ikke noe ulovlig allikevel.

Underholdningsindustrien er jo tross alt noe av det viktigste vi har her på kloden vår, og hensyn til alt annet bør være underordnet dette.
    Underholdingsindustrien overvåker deg ikke med overvåkningskamera, lagrer ikke eposten din, bryr seg ikke om hva du stemmer ved valg eller din kredittkortinformasjon - dette vet du også, så å påstå noe slikt faller helt på sin egen urimlighet og er rett ut usaklig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg starter min egen lille protest med å i prinsipp gjenomføre kjøpsstopp på film og musikk. Handlet 66 cder og 151 dvd/BD (mange av de bokser) i fjor.
    Imponerende antall CDer og DVDer, men jeg tror nok din lille protest bare går utover deg selv.... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Når jeg sitter med en film jeg har betalt for og får smelt en "kampanje" i tryne som forteller meg at "piracy funds terrorism" så vil jeg kalle det grov og missvisende propaganda. Jeg er ikke i tvil om at mange lar seg hjernevaske av svadaet også.
    Vel, det er mulig at plateselskapene driver en form for propaganda, men jeg tror ikke den er totalt missvisende. Samtidig er jeg like overbevist på at du driver like mye propaganda i motsatt retning, det finnes jo ikke noe fakta fra noen sider som faktisk forteller oss 100% sannheten. Bortsett fra blant annet at loven som sier at ulovelig fildeling er en krenkelse av åndsverk og artistens rettigheter, og det er 100% sant.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Imponerende antall CDer og DVDer, men jeg tror nok din lille protest bare går utover deg selv.... ;-)
    Tviler på om jeg kommer til å sette cd/dvd budsjettet på konto, har jo andre interesser også. Rett og slett bare bruke kronene på noe annet - fiskeutstyr, kamerautstyr - eller hvorfor ikke et skikkelig saltvannsakvarium, har bestandig hatt lyst på et skikkelig stjerneteleskop også :-D

Satser på et år avholdenhet foreløpig - så får vi se hvordan det går :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel for egen del så liker jeg ikke det som foregår nå.

Jeg har satt pris på å laste ned og oppdage ny musikk (som jeg så kjøper), laste ned en episode eller to av en serie for å se om det er bra for så å skaffe den på dvd. Dette vil jeg ikke gjøre noe mer.

Egentlig ikke så dumt, i disse nedgangstider :-D Kan jo være greit å drive litt gjenbruk av cd og dvd samling uansett

Skulle det dukke opp noe fristende - så vil jeg i hvertfall kjøpe cd/dvd i en utenlandsk nettsjappe.
    Nå er vel ikke folk med ditt bruksmønster akkurat det man er ute etter å "ta" heller. Er du aktiv seeder og opplaster av torrents, med like mye trafikk ut som inn er du nok mer i faresonen.

Man er heller ikke ute etter å ta den kreftsyke hjemløse 7-barnsmoren som lasta ned låta hun hadde sitt siste lykkelige minne til, fordi hun ikke hadde råd til å kjøpe den.

Hadde folk gjort det de påstår de gjør, nemlig å kjøpe etter at de har lyttet, så hadde jo alt vert fryd og gammen. Problemet er jo at de aller fleste gjør ikke det. Undersøkelsen som ble presentert tidligere i dag, som sa at fildelerne er de beste kundene i de digitale butikkene, er så full av "men" og "hvis" at resultatet kan leses begge veier.

Når ble det forresten en menneskerett å kunne lytte til et album et ubegrenset antall ganger før man bestemmer seg for et kjøp?

"Jeg vil høre plata 100 ganger før jeg bestemmer meg, men etter 98 ble jeg lei og dropper derfor kjøp".

Dette er fullt ut sammenlignbart med prøvekjøring av bil. Hadde jeg prøvekjørt bilen i 10-12000 km før jeg bestemte meg, hadde nok bilselger Hansen blitt litt grinete. Hansen har nok andre biler på lager, så at bilen ikke er inne er ikke noe hinder for salg. Er grunnen for ditt bilkjøp en rundtur i Europa, har du rukket det i prøvekjøringsperioden. Du er "ferdig" med bilen og det blir intet kjøp.

Nå sier noen sikkert "man kan da høre plater så mye man vil i platebutikken?" Det kan man absolutt, og i Platebutikken er det til og med lov! En slik lytting begrenser derimot seg selv, da det både er åpningstider i butikken, samt at det for de fleste krever ltt reising.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegus
    Nå er vel ikke folk med ditt bruksmønster akkurat det man er ute etter å "ta" heller. Er du aktiv seeder og opplaster av torrents, med like mye trafikk ut som inn er du nok mer i faresonen.

Man er heller ikke ute etter å ta den kreftsyke hjemløse 7-barnsmoren som lasta ned låta hun hadde sitt siste lykkelige minne til, fordi hun ikke hadde råd til å kjøpe den.

Hadde folk gjort det de påstår de gjør, nemlig å kjøpe etter at de har lyttet, så hadde jo alt vert fryd og gammen. Problemet er jo at de aller fleste gjør ikke det. Undersøkelsen som ble presentert tidligere i dag, som sa at fildelerne er de beste kundene i de digitale butikkene, er så full av "men" og "hvis" at resultatet kan leses begge veier.

Når ble det forresten en menneskerett å kunne lytte til et album et ubegrenset antall ganger før man bestemmer seg for et kjøp?

"Jeg vil høre plata 100 ganger før jeg bestemmer meg, men etter 98 ble jeg lei og dropper derfor kjøp".

Dette er fullt ut sammenlignbart med prøvekjøring av bil. Hadde jeg prøvekjørt bilen i 10-12000 km før jeg bestemte meg, hadde nok bilselger Hansen blitt litt grinete. Hansen har nok andre biler på lager, så at bilen ikke er inne er ikke noe hinder for salg. Er grunnen for ditt bilkjøp en rundtur i Europa, har du rukket det i prøvekjøringsperioden. Du er "ferdig" med bilen og det blir intet kjøp.

Nå sier noen sikkert "man kan da høre plater så mye man vil i platebutikken?" Det kan man absolutt, og i Platebutikken er det til og med lov! En slik lytting begrenser derimot seg selv, da det både er åpningstider i butikken, samt at det for de fleste krever ltt reising.
    Er ikke så mye lasting at det gjør noe her - jeg har det minste bredbåndet til
    Tele 2, tror det er 1,5/0,5 Mb/s - sist jeg lastet ned noe var i fjor en gang når jeg gikk glipp av en episode med Heroes.

Men jeg synes at platebransjen heller skulle lage et skikkelig tilbud på nett i stedet for å bruke ressurser på advokater.

Jeg nekter å være med på å hjelpe til med på å betale advokatsalærene. I tillegg så virker ikke motivene til å stemme helt med virkeligheten.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg synes at platebransjen heller skulle lage et skikkelig tilbud på nett i stedet for å bruke ressurser på advokater.

Jeg nekter å være med på å hjelpe til med på å betale advokatsalærene. I tillegg så virker ikke motivene til å stemme helt med virkeligheten.
    Men hvordan skal man få en sikkelig god tjeneste opp å gå når den største konkurent er gratis?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så mye lasting at det gjør noe her - jeg har det minste bredbåndet til
    Tele 2, tror det er 1,5/0,5 Mb/s - sist jeg lastet ned noe var i fjor en gang når jeg gikk glipp av en episode med Heroes.

Hva er så dette skikkelige tilbudet du etterlyser?

Gi meg gjerne eksempel på din ultimate musikktjeneste!

Hvis det er kvalitet du etterlyser, så har jeg noe å fortelle om det også.

Selv om FLAC eksisterer, så må det vel være helt opp til f.eks iTunes å velge å selge det? Tenk om de har funnet ut at kostnadene ved FLAC-distribusjon overstiger de potensielle inntektene? (økt filstørrelse=økte datamengder=økte kostnader på båndbredde).

PRODUKTET eller formatet, som per i dag selges er enten 256 eller 320 MP3. Dette kan sammenlignes med f.eks kassetter. Selv om spolebånd, med langt høyere kvalitet, fantes på markedet for 30 år siden var det intet krav om at dette måtte ut i butikkene. Folk gikk heller ikke inn i studio og tok kopi av mastertapen, med den begrunnelse at "lyden på kassetten min er for dårlig".

Har man kvalitet som begrunnelse for ikke å kjøpe musikk lovlig digitalt, så får man heller la vær inntil noen tilbyr kvaliteten du er ute etter, eller kjøpe på vinyl/CD.

Plateselskapene (ihvertfall vi) har levert alt til butikkene i FLAC/Apple Lossless, så da får det være opp til utsalgsstedene om de finner det økonomisk forsvarlig å tilby dette nå.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Men hvordan skal man få en sikkelig god tjeneste opp å gå når den største konkurent er gratis?
    Jeg skulle da tro at platebransjen med sine ressurser uten problemer skulle kunne lage noe som er bedre enn det noen surrete svensker klarer å sette sammen?

Det viser seg som regel at publikum gjerne betaler ekstra for å få noe bedre. Vinmonopolet er vel et godt eksempel på dette? Flott utvalg, kunnskapsrik betjening, trygge varer og selvbetjening osv... hjemmebrent eller smuglervarer er jo blitt helt avlegs.

I og med at ting foregår over nett så trenger man jo ikke begrense seg til cd-formatets begrensninger? Verken i lydkvalitet eller begrenset innhold. skulle tro mulighetene nesten er ubegrensede?

Side 82 av 133 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •