Piracy..is it a crime? - Side 81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 81 av 133 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 1,601 til 1,620 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det sto også noe i den rapporten om at det var den norske platebransjen som sto bak den ordningen med postens fortolling av varer kjøpt fra utlandet?

Skal si de finner på mye dritt for å tviholde på sin melkeku?
    Jepp, og det er også platebransjen som står bak årsavgiften på bil, miljøavgiften på bensin og alle andre avgifter mange ikke liker. Jeg tror også platebransjen sto bak 9/11, Kennedy-mordet og Tsunami-katastrofen. Leter man dypt nok, finner man nok at de var ansvarlige for 2. Verdenskrig også.

Hvis du i det hele tatt tror at Platebransjen står bak 200-kronersgrensen, så må du se tilbake på hvor lenge denne ordningen har vart. Den ble innført lenge før kjøp av CDer fra utlandet var vanlig.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegus
    Den ble innført lenge før kjøp av CDer fra utlandet var vanlig.
    Og lenge før CD platen eksisterte...

Tollgrensen fra 1975 blir stående
    Compact Disc - Wikipedia, the free encyclopedia (The CD, available on the market since October 1982)

Grensen kunne dog vært justert opp til 1000NOK

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Conspiracy of tull&toll limit made by record companies have now been buried alive.....

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zatz: angående at det selges mer; det er klart at det kommer ann på hvordan man vinkler det. Platebransjen kan sikkert si, nei vi selger ferre sanger nå som folk kjøper enkeltsanger i stede for hele plater. Men ser man på antall solgte enheter så er det tidligere i tråden vist til at dette faktisk har gått opp de siste årene. Det er fordi det er først nå man har fått etablert løsninger for digitalt salg. Problemet er at pris/enhet har gått ned, og siden digitalt salg fortsatt er i etableringsfasen, så er det dårlig intjening på denne økende delen av salget. Dermed har man synkende intekter, men økende antall enheter. Men nå er vel ikke platebransjen de eneste som har synkende intekter om dagen.

Når jeg sitter med en film jeg har betalt for og får smelt en "kampanje" i tryne som forteller meg at "piracy funds terrorism" så vil jeg kalle det grov og missvisende propaganda. Jeg er ikke i tvil om at mange lar seg hjernevaske av svadaet også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Conspiracy of tull&toll limit made by record companies have now been buried alive.....
    Da hadde det også vært fint om myten om den ekstremt griske platebransjen kunne gå samme veien.

Platebransjen driver med varehandel. Alle som driver med varehandel gjør dette for å tjene penger på sine produkter. Man forventer m.a.o "Return Of Investment".
    Ingen kan komme og påstå at Platebransjen har noe som helst høyere marginer og avkastning en NOEN som helst annen bransje innen varehandel.

Risikoen derimot, er høyere ved salg av en plate, en de aller fleste andre produkter. En plate har i de aller fleste tilfeller meget kort levetid (2-6 måneder) og krever mye (og dyr) markedsføring for å gå break even.

Er det noen andre bransjer som satser 1-1,5 millioner i et produkt de ikke aner hvordan kommer til å bli, etter å ha hørt/sett 10% av produktet?
    Mere pizza-sammenligning: Satser Stabburet masse penger på en ny pizza, etter bare å ha smakt på osten? Det er akkurat det platebransjen gjør.

Når i tillegg bare hvert 6 produkt går i pluss (noen sier nå hvert 10.), må man minske risikoen mest mulig. Dette gjøres ved at man satser på sikrere kort, i form av etablerte (og gamle) artister. Risikoen er rett og slett
    for stor til at man kan sende en artist uten særlig forhistorie i et studio for å skape ny musikk (låtene er sjelden laget før man går i studio).

Hos de selskap som i dag går i pluss (mange går i minus), er avkastningen på max. 10-12%. Er det mye i forhold til andre bransjer? Don´t think so...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Zatz: angående at det selges mer; det er klart at det kommer ann på hvordan man vinkler det. Platebransjen kan sikkert si, nei vi selger ferre sanger nå som folk kjøper enkeltsanger i stede for hele plater. Men ser man på antall solgte enheter så er det tidligere i tråden vist til at dette faktisk har gått opp de siste årene. Det er fordi det er først nå man har fått etablert løsninger for digitalt salg. Problemet er at pris/enhet har gått ned, og siden digitalt salg fortsatt er i etableringsfasen, så er det dårlig intjening på denne økende delen av salget. Dermed har man synkende intekter, men økende antall enheter. Men nå er vel ikke platebransjen de eneste som har synkende intekter om dagen.

Når jeg sitter med en film jeg har betalt for og får smelt en "kampanje" i tryne som forteller meg at "piracy funds terrorism" så vil jeg kalle det grov og missvisende propaganda. Jeg er ikke i tvil om at mange lar seg hjernevaske av svadaet også.
    Vil bare si en ting til økning i salg av enheter. Digitalt salg av Album er svært lavt. Salg av "singler" derimot er bra, ihvertfall hvis man klarer å komme seg inn på den salgsmessig selvforsterkende topp 10-lista.

Det er derfor ikke rart at antall units øker, men når prisen er VELDIG mye lavere (8 per singel nå, mot 39,- for CD-singel), skal antallet dramatisk opp for å kompensere i verdi. Det er vi ikke i nærheten av å se noe til enda.

De aller mest solgte albumene digitalt ligger på omtrent 2000 solgte. Dette er da album som selger 60-70.000 på CD (i Norge). Når prisen også her er lavere (80,- vs 150-180,-), må antallet opp temmelig mye for å kompensere.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en naturlig konsekvens av at folk nå får større frihet til å velge. Fra min tid som LP/CD-kjøper vil jeg si at opp mot 70% av det som står i hylla er fyllmasse. Man kjøpte en plate fordi man viste det var 2-3 bra sanger på den. Nå kjøper man ikke hele albumet, men kjøper de 3 sangene. Når det gjelder at album ikke selger så stort digitalt, ser jeg på det som veldig naturlig. Hvis man allikevel skal ha hele albumet så er det like greit å kjøpe den i "hard copy".

Når man er i etableringsfasen (ja man er det enda når det gjelder digitalt salg) så er det veldig vanlig at man ligger på tap. Det tar tid å bygge seg opp til entjening. Og når man ser at det er først de (det?) siste åra at digitalt salg har begynt å øke så er det ikke overraskende at man enda ikke har gode intjeningsmarginer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en naturlig konsekvens av at folk nå får større frihet til å velge. Fra min tid som LP/CD-kjøper vil jeg si at opp mot 70% av det som står i hylla er fyllmasse. Man kjøpte en plate fordi man viste det var 2-3 bra sanger på den. Nå kjøper man ikke hele albumet, men kjøper de 3 sangene. Når det gjelder at album ikke selger så stort digitalt, ser jeg på det som veldig naturlig. Hvis man allikevel skal ha hele albumet så er det like greit å kjøpe den i "hard copy".

Når man er i etableringsfasen (ja man er det enda når det gjelder digitalt salg) så er det veldig vanlig at man ligger på tap. Det tar tid å bygge seg opp til entjening. Og når man ser at det er først de (det?) siste åra at digitalt salg har begynt å øke så er det ikke overraskende at man enda ikke har gode intjeningsmarginer.
    I andre markeder f.eks Sverige, har det digitale salget flatet ut, og så langt i 2009 er det en nedgang. Det samme i Tyskland og Frankrike. Norge ligger 1-2 år bak alle andre, da det ikke fantes (brukbare) digitale butikker her før i 2005. Danmark og Sverige hadde slike fra 2001.

Det forventes derfor en utflating i veksten her også fra inneværende år, og en nullvekst i 2012.

I USA er det fremdeles en liten vekst, men langt lavere en den har vært de siste 2 årene.

Hadde det ikke vært for TDC-Play tjenesten i Danmark, hadde det vært nedgang der også.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at man forventer at nedlastbar musikk skal selges for tilsvarende en fysisk plate koster finner jeg urealistisk.

Kjøper man en cd plate/singel så får man også ett fysisk produkt man i etterkant kan selge.

Det å legge ut en annonse på finn med pent bruk digital musikksamling selges kr 20.000,- kommer fort til å bli stoppet.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I andre markeder f.eks Sverige, har det digitale salget flatet ut, og så langt i 2009 er det en nedgang. Det samme i Tyskland og Frankrike. Norge ligger 1-2 år bak alle andre, da det ikke fantes (brukbare) digitale butikker her før i 2005. Danmark og Sverige hadde slike fra 2001.

Det forventes derfor en utflating i veksten her også fra inneværende år, og en nullvekst i 2012.

I USA er det fremdeles en liten vekst, men langt lavere en den har vært de siste 2 årene.

Hadde det ikke vært for TDC-Play tjenesten i Danmark, hadde det vært nedgang der også.
    Ja i disse finanskrise-tider er vel ikke annet å vente. Jeg er faktisk overrasket over at man har vekst i USA. Det at man ser en utflating i markedet i dag er da ingen indikasjon på at markedet er mettet. Vent og se. Det vil nok ta seg opp igjenn bare vi får stablet verdensøknomien på beina igjenn. Man kan ikke forvente at folk skal ha økende forbruk på underholdning når de ikke har råd til å beholde hjemmene sine.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden som alle andre er preget av virkelig gammel filosofi rundt varehandel. Man er ute etter å male et svart hvitt bilde av rett og galt. Så enkel er ikke virkeligheten. Jeg og mange andre fildelere har ikke noe ønske om å stjele eller ødelegge for andre artister. Vi har dog ett helt annet syn på hvordan utveksling av informasjon, kultur og meninger bør og kan foregå.
    Dette er en mye større sak enn tapte penger til platebransjen, men det ser selvfølgelig ikke alle. Det handler faktisk om å la Internet og teknologi komme oss alle tilgode, også musikere om de bare vil. Dør avisen ut fordi den blir digitalisert og fritt tilgjengelig? Nope.

Det handler også om frihet og makt. Hvem besitter frihet og hvem sitter med makten. Er det selskapene med mange penger eller er det nettverkene med mange brukere?
    Styrer normene lovene, eller omvendt? Og her er jeg sikker på at mange tenker at lovene styrer, men tenk på lovene rundt en rekke andre frihetsspørsmål... Kvinner,Jøder, homofile, fargede, listen er uendelig... Hvis ikke vi endrer lovene slik at de passer til virkeligheten frarøver vi menneskets frihet og det er ett brudd på regler som jeg faktisk setter over de norske lover. Når de som dømmes ikke engang er de som bryter opphavsretten, men ses på som objektivt skyldige på vegne av millioner av andre brukere er det tydelig at man har tråkket mektige selskaper på tærne.

Jeg er klar over at dette er en ganske stor avsporing fra "piracy is it a crime?", men jeg prøver bare å fortelle at mange fildere ser på dette som noe mye større enn å laste ned kopibeskyttet materiale. Derfor det voldsomme engasjementet. Dette er utrolig vanskelig å forklare for de som ikke er oppvokst i denne kulturen. Akkurat som det har vært vanskelig opp gjennom hele historien å øke friheten på tvers av lover og maktapparater.

Jeg stopper her, jeg kommer ikke til å greie å forklare eller omvende alle de som ser verden i svart hvitt, men jeg hvet det er mange som er enige med meg og jeg kan bare håpe at de ikke bukker under for presset fra de med "makt". Derfor elsker fildelere over hele verden pirate bay, fordi de setter det de og mange mener er rett over sin egen frihet og hva industrien måtte mene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja i disse finanskrise-tider er vel ikke annet å vente. Jeg er faktisk overrasket over at man har vekst i USA. Det at man ser en utflating i markedet i dag er da ingen indikasjon på at markedet er mettet. Vent og se. Det vil nok ta seg opp igjenn bare vi får stablet verdensøknomien på beina igjenn. Man kan ikke forvente at folk skal ha økende forbruk på underholdning når de ikke har råd til å beholde hjemmene sine.
    Musikk har generellt vært et lavkonjunktur-produkt, altså noe som selger godt i nedgangsperioder.

Under forrige "finanskrise" steg platesalget. Dette ble forklart med at konsumenter så på musikk som "billig moro". Gleden produktet gir forbrukeren er altså stor i forhold til andre produkter med samme pris. Det var derfor noe folk kjøpte for å "trøste" seg med i all den andre elendigheten.

Hvorfor skulle ikke det samme skje nå, da prisen i tillegg er lavere? (omregnet etter normal prisstigning/lønnsvekst er en CD i dag vesentlig rimeligere en for 10 år siden).

Veksten i USA kan forklares med en generell økning i internett-tilgang og bredbånd. Jo flere med tilgang, jo mere vekst. i Norden er bredbånds-penetrasjonen nærmere 100%, så den faktoren spiller ikke inn i veksten.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og det er også platebransjen som står bak årsavgiften på bil, miljøavgiften på bensin og alle andre avgifter mange ikke liker. Jeg tror også platebransjen sto bak 9/11, Kennedy-mordet og Tsunami-katastrofen. Leter man dypt nok, finner man nok at de var ansvarlige for 2. Verdenskrig også.

Hvis du i det hele tatt tror at Platebransjen står bak 200-kronersgrensen, så må du se tilbake på hvor lenge denne ordningen har vart. Den ble innført lenge før kjøp av CDer fra utlandet var vanlig.
    Har du noe greie på dette?

Jeg viser til artikkelen som jeg linket til på forrige side:

http://www.espen.com/musikk.pdf

På side 6 står det:

Etter påtrykk fra detaljistleddet av platebransjen
    ble denne markedskanalen begrenset ved at Posten begynte å tollbehandle alle sendinger
    verdt mer enn 200 kroner, og tok et stivt gebyr for dette.
    Alle har vel fått med seg at 200 kroners regelen har vært lenge.

Det jeg gjorde et poeng av var postens automatiske og dyre tollbehandling? Som ihvertfall ikke jeg liker, har ikke noe i mot å betale toll/mva - men gebyret irriterer meg.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viser til mitt innlegg over.

Så nå setter jeg pris på litt dokumentasjon fra dere på at det ikke var platebransjen som presset på for å få fortollingsordningen som vi har idag?

Man kan jo også undre seg over hvorfor 200 kroners grensen ikke er hevet? Kanskje det er noen som presser på for å beholden grensen?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe grei på dette?

Jeg viser til artikkelen som jeg linket til på forrige side:

http://www.espen.com/musikk.pdf

På side 6 står det:

Alle har vel fått med seg at 200 kroners regelen har vært lenge.

Det jeg gjorde et poeng av var postens automatiske og dyre tollbehandling? Som ihvertfall ikke jeg liker, har ikke noe i mot å betale toll/mva - men gebyret irriterer meg.
    Posten tjener ikke lenger penger på porto, og må se seg om etter nye inntektskilder. Med 200-kronersregelen fikk de en meget god inntektskilde rett i fanget, og benyttet seg derfor av den. Jeg har jobbet i platebransjen såpass lenge, at jeg vet at det absolutt ikke har vært noe generellt påtrykk fra platebransjen på dette punktet. Herregud, jeg hater det selv da jeg kjøper 90% av min egen musikk på vinyl fra USA....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I er lengre historisk perspektiv tar du her feil, rett og slett.

propaganda - Store norske leksikon

En av de første som bevisst brukte propaganda for ildne opp sitt folk og sine soldater, var Julius Gaius Caesar. Man kan si mye om den fyren, men at han var med på å sivilisere mesteparten av Europa, er det ingen tvil om.
    Anbefaler bokserien til Colin Iggulden "Keiseren" - fantasiske bøker!

Men jeg avventer svar på mitt spørsmål: er NRK sin informasjon om lisensavgift også å betrakte som propaganda? Den er jo rimelig ensidig og avgiften er tvungen......

Er ikke uenig i at også NRK driver propaganda, de føler vel også sin stilling truet i disse tider med konkurende underholdningsmedia.

Men hvis man ser litt på de motiver som ligger bak - så er vel NRK ikke drevet kun av profitt slik som platebransjen er.

Newcomer Thrawn sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil stoppe MP3-filer i tollen
    ADVARSEL! En del av dere piratmotstandere kan få slørete syn og bli blanke i øynene, samt våte i boxeren ved lesing av artikkelen det linkes til.
    Tilsølte klesplagg erstattes ikke av posteren, da tilsølningen ene og alene skyldes leserens skadefryd og nærmest religiøse forhold til janteloven (menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned).

Nok et latterlig forslag fra mediemafiaen, som umulig lar seg gjennomføre.
    Hvor mange er det som har tatt vare på kvitteringer for 15 år gamle CD plater, eller kan bevise at de har kjøpt platen de har rippet til flac, mp3 ol?
    Dette kan ikke være annet enn et forsøk på å skremme folk fra å digitalisere sin egen musikk, slik at platebransjen slipper å ta investeringen for å kunne tilby kundene digitale alternativer. Å dermed kunne tviholde på "steinalder"formatet CD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke uenig i at også NRK driver propaganda, de føler vel også sin stilling truet i disse tider med konkurende underholdningsmedia.

Men hvis man ser litt på de motiver som ligger bak - så er vel NRK ikke drevet kun av profitt slik som platebransjen er.
    Slik som bilbransjen, matvarebransjen, leketøysbransjen, mobiltetelefonbransjen, PC-bransjen, sykkelbransjen, TV-bransjen, kjøleskapsbransjen, klesbransjen, klokkebransjen osv.

Samtlige av disse er drevet kun av profitt, på lik linje med platebransjen.
    Igjen spør, jeg: Hva er galt med å tjene (normalt med) penger på businessen man driver med???

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thrawn
    Vil stoppe MP3-filer i tollen
    ADVARSEL! En del av dere piratmotstandere kan få slørete syn og bli blanke i øynene, samt våte i boxeren ved lesing av artikkelen det linkes til.
    Tilsølte klesplagg erstattes ikke av posteren, da tilsølningen ene og alene skyldes leserens skadefryd og nærmest religiøse forhold til janteloven (menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned).

Nok et latterlig forslag fra mediemafiaen, som umulig lar seg gjennomføre.
    Hvor mange er det som har tatt vare på kvitteringer for 15 år gamle CD plater, eller kan bevise at de har kjøpt platen de har rippet til flac, mp3 ol?
    Dette kan ikke være annet enn et forsøk på å skremme folk fra å digitalisere sin egen musikk, slik at platebransjen slipper å ta investeringen for å kunne tilby kundene digitale alternativer. Å dermed kunne tviholde på "steinalder"formatet CD.
    Et komplett latterlig forslag, som jeg absolutt ikke kan tenke meg kommer fra andre en politikere med svært lite å gjøre. Som plateselskapsmann, vil jeg si høyt og lenge at dette er noe ihvertfall ikke jeg, og heller ikke min arbeidsgiver støtter. Skulle det mot all formodning vise seg at noen høyt opp i systemet hos oss har vært noe som helst delaktig i dette, slutter jeg på dagen.

Nå kan jeg faktisk ikke, etter å ha lest igjennom dokumentet det linkes til i saken, se noe som helst om situasjonen de beskriver. Er det muligens en sensasjonshungrig journalist som har dratt en ytterste konsekvens-konklusjon helt alene?

Det står jo også at "No draft proposal has been tabled yet", som jo betyr at det er svært langt fram til en en eventuell gjennomføring....

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flera fildelningssajter stängda | Inrikes | SvD - bare legger kjapt inn denne linken.

Side 81 av 133 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •