Piracy..is it a crime? - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 133 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 130 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 2649
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Paradoksalt nok så ville et motsatt utfall av rettssaken kanskje vært til det beste for alle - for en stund.
    Hadde utfallet blitt frifinnelse, så hadde det dukket opp ørten tusen andre gratis-peke-tjenestetilbydere og salg av musikk&film over disk/nettdisk hadde forsvunnet helt.
    Tilbake sitter da artister og filmprodusenter som rett og slett måtte finne seg annet betalt arbeid og nedlasterne ville sittet om 4-5 år med musikk&film frem til 2009 - alt etter dette hadde det ikke vært økonomi i å drive på med og kun selvproduserte youtube filmer&musikk hadde vært vårt kulturelle mangfold.

Kanskje nye Bollywood eller Lagoswood (Nigerias filmproduksjon er gedigen) filmer fortsatt hadde vært å finne, men hele Hollywood hadde blitt et museum.

Våre AV interesserte venner herinne som synes nedlasting er vegen til himmelrike, ville da om noen år fortsatt kunne kose seg med StarWars I-VI, Ringenes Herre I-III, gamle Pink Floyd FLAC filer osv - men de ville kanskje før eller siden gått litt lei .....

Man kunne sågar opplevd i fremtiden at nedlasterne sendte en og annen vær-så-snill-å-kom-med-noe-nytt henvendelse til Spielberg/Lucas/Metallica og de folkene der...... kanskje gjennom TBP folkene

Bare en tanke, altså....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et flott eventyr - med en skummel slutt og greier :-D

Hvis du vil forholde deg til virkeligheten - så er dette en fin artikkel:

I verdenstoppen på DVD-salg - bt.no
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her en artikkel/oppgave som prøver å se på litt av det som skjer i musikkbransjen:

http://www.espen.com/musikk.pdf

Ikke helt fersk, men allikevel aktuell.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det var et flott eventyr - med en skummel slutt og greier :-D

Hvis du vil forholde deg til virkeligheten - så er dette en fin artikkel:

I verdenstoppen på DVD-salg - bt.no
    Ja, det er et eventyr.
    Og hvis du tror at DVD/CD salget hadde fortsatt å ha livets rett med et motsatt utfall i TBP saken, så er det du som driver med eventyr..... da er det din virkelighetsoppfatning som det er noe galt med.....
    Men heldigvis blir det ikke slik og verden får oppleve en ny spennende Hollywood film å kjøpe/betale kinobillett til den 5.august....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ja, det er et eventyr.
    Og hvis du tror at DVD/CD salget hadde fortsatt å ha livets rett med et motsatt utfall i TBP saken, så er det du som driver med eventyr..... da er det din virkelighetsoppfatning som det er noe galt med.....
    Men heldigvis blir det ikke slik og verden får oppleve en ny spennende Hollywood film å kjøpe/betale kinobillett til den 5.august....

Foreslår at du leser det jeg linket til i det andre innlegget. Kanskje ta en liten sjekk av egen virkelighetsoppfatning? Eller "wake up and smell the coffy" som noen sier :-D

Ellers hadde det vært veldig intressant og lest noen rapporter/undersøkelser som hadde litt vitenskaplig forankring. Gjerne da ikke skaffet i regi av plateselskapene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sto også noe i den rapporten om at det var den norske platebransjen som sto bak den ordningen med postens fortolling av varer kjøpt fra utlandet?

Skal si de finner på mye dritt for å tviholde på sin melkeku?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..... Lagoswood (Nigerias filmproduksjon er gedigen)....
    Lite info på nett om denne Lagoswood.. usle 212 treff på google.

tenker du på Nollywood?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde utfallet blitt frifinnelse, så hadde det dukket opp ørten tusen andre gratis-peke-tjenestetilbydere og salg av musikk&film over disk/nettdisk hadde forsvunnet helt.
    Ja, og hvis det ble lovelig så kunne jeg "tenkt" meg å bruke musikk som lokkemiddel i min butikk. "Få lovelig gratis musikk hvis du handler hos meg". Eller, "handler du hos meg så kan du få tilgang til å laste ned så mye musikk du bare vil for 20kr i måneden"...... Jeg "ville" prøvd å nå den gruppen som ikke er den typiske nedlaster idag....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Lite info på nett om denne Lagoswood.. usle 212 treff på google.

tenker du på Nollywood?
    ja, det var kallenavnet - whatever, enorm produksjon ihvertfall

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her en artikkel/oppgave som prøver å se på litt av det som skjer i musikkbransjen:

http://www.espen.com/musikk.pdf

Ikke helt fersk, men allikevel aktuell.
    Har lest gjennom hele artikkelen. Noe er ok, men langt i fra alt. Sitter igjen med en følelse av at forfatteren i utgangspunktet er veldig pro piratkopieringsindustrien og con plateindustrien. Nå skal det bemerkes at denne artikkelen i grunn ikke handler om nedlasting fra internett, men åndsverkloven § 53a og dens skjerping av begrensningene til å bryte kopibeskyttelse. Det står i første avsnittet i dokumentet og den lovendringen er det som det argumunteres mot artikkelen.

Det jeg derimot ikke kan forstå, er argumentene for at det er som mye mer som skjer i dag og man kan bruke pengene på. Her er jeg ganske uenig. For 15-20 år siden fantes det da også spillkonsoller? Andelen var nok ikke like stor som i dag, men vi var da mange i klassen som hadde C64, Amiga 500, ordinære pc'er osv. Man fikk leid VHS filmer (den gangen var det flere rene video utleie butikker her ute på landet hvor jeg bor). I dag er det nok en noe større bredde og dagens ungdom er mer "stillesittende".

En annen ting som ikke tas spesielt mye opp, er økningen i folks kjøpekraft. Greit at tallene er justert for inflasjon, men det sier ikke noe om vår utvikling i kjøpekraft som jevnt over har vært veldig god. Det forundrer meg.

Synes også grafene synker ganske godt fra 1997 og frem til slutten av grafen, med unntak av et år med økning. Ca 15 500' enheter (tall i 1000) ned til ca 13 000 i 2003. Det er et fall på 10 %. Relativt mye spør du meg. Og det var i dette tidsrommet så vidt meg bekjent at nedlastingen begyte å skyte fart. Ser man dette i sammenheng med den økonomiske utviklingen vi hadde i disse årene, da synes jeg dette er en relativt stor nedgang.

Ellers synes jeg det mangler en diskusjon for kopibeskyttelse og viktigheten av å beskytte åndsverket for urettmessig eksmplafremstilling. Denne argumentasjonen er jo totalt fraværende! I en slik artikkel skal det være både pro og cons for å kunne trekke en konklusjon. Det er rett og slett alt for tynt å bare liste opp argumneter for at man ikke skal ha § 53a.

Kan si meg nesten enig med Asvaberg - dette er et forsøk på å fortelle eventyr :roll: Artikkelforfatteren var før han satte i gang sine undersøkelser hadde helt tydelig og klart for seg hva han skulle konkludere med. Det er veldig skuffende....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at hele artikkelen/oppgaven er farget av forfattererens eget ståsted i problemstillingen.

Man får lese den med dette i tankene.

Men han drar uansett frem en del "fakta" - noe jeg har savnet.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men han drar uansett frem en del "fakta" - noe jeg har savnet.
    Hva anser du som ny "fakta" ved den artikkelen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er så nytt - men en god del informasjon som er grei å ha når platebransjen forteller oss "sannheten" om årsakene til at det selges mindre cder over disk i Norge i dag.

:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det er rett og slett alt for tynt å bare liste opp argumneter for at man ikke skal ha § 53a.

Kan si meg nesten enig med Asvaberg - dette er et forsøk på å fortelle eventyr :roll: Artikkelforfatteren var før han satte i gang sine undersøkelser hadde helt tydelig og klart for seg hva han skulle konkludere med. Det er veldig skuffende....
    +1

Jeg synes også han ikke hadde noe å fare med, det blir heller en vurdering på hvorfor ting er som dem er sett fra en partisk side.

Nå bare skumleste jeg igjennom, men han tok med et argument som kunne ha vært avgjørende sett fra mitt synspunkt, men dessverre så dokumenterte ikke noe fakta rundt dette. Ref:

Mye av argumentene mot den nye loven har vært prinsipielt vinklet. Loven vil
    representere en begrensning av individuelle rettigheter (som for eksempel til å ta lovlige
    kopier til personlig bruk), den vil bli meget vanskelig å håndheve, det er stor
    sannsynlighet for at personer som er uvitende eller uskyldige kan bli anklaget for tyveri
    av opphavsrettslig materiale, og den vil kunne misbrukes av firma som ønsker å holde
    legitime konkurrenter ute ved å strekke begrepet ”åndsverk” utenfor det folk flest vil
    oppfatte som åndsverk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig plateselskapene driver et "spill for galleriet" for å sette press myndigheter/politi og politiske instanser, men jeg ser "dessverre" ikke det som et argument for gjøre ulovlig fildeling til lovelig, eller argument for at det da er det greit å utføre ulovelig fildeling.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er mulig plateselskapene driver et "spill for galleriet" for å sette press myndigheter/politi og politiske instanser, men jeg ser "dessverre" ikke det som et argument for gjøre ulovlig fildeling til lovelig, eller argument for at det da er det greit å utføre ulovelig fildeling.
    +1

Man kan forsåvidt bruke samme argumentasjon med hensyn til kringkastningsavgiften - NRK lisensen. Å ikke betale betyr ikke at man stjeler fra noen, man bare "låner" mulighetene til å se NRK uten å betale for det. Ville de samme som kaller plateselskapenes informasjon/pådriv for propaganda, også da kalle NRK sin informasjon om lisensavgiften for propaganda? Neppe.

Men det forundrer meg ikke om det viser seg at det er de samme menneskene som aksepterer nedlasting av opphavsbeskyttet materiale som de som ikke vil betale NRK lisensen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Propaganda betegner vel gitt informasjon som ensidig - og som på ingen måte gjenspeiler virkeligheten?

Kan ikke tenke meg noen bedre beskrivelse av det som platebransjen holder på med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plateselskapene driver propagande på lik linje som dem som støtter ulovelig fildeling. Propaganda er ikke nødvendigvis negativt og eventuelt den propagandaen platselskapene kommer med så er den helt harmløs og skader ingen. Jeg personlig forbinder propaganda med noe negativet som sværter/skader andre for sin egen fordel så jeg synes det blir litt skive bom å si at plateselskapene driver propoganda, isåfall så er det den andre parten som driver propaganda.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Propaganda er ikke nødvendigvis negativt
    Jo.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jo.
    I er lengre historisk perspektiv tar du her feil, rett og slett.

propaganda - Store norske leksikon

En av de første som bevisst brukte propaganda for ildne opp sitt folk og sine soldater, var Julius Gaius Caesar. Man kan si mye om den fyren, men at han var med på å sivilisere mesteparten av Europa, er det ingen tvil om.
    Anbefaler bokserien til Colin Iggulden "Keiseren" - fantasiske bøker!

Men jeg avventer svar på mitt spørsmål: er NRK sin informasjon om lisensavgift også å betrakte som propaganda? Den er jo rimelig ensidig og avgiften er tvungen......

Side 80 av 133 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 130 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •