Piracy..is it a crime? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 133 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 2649
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    1. Fengselsstraff for de som legger opp musikk på nettet, og saftige bøter for de som laster ned. Og dette må selvfølgelig håndheves i mye større grad enn det gjør i dag.
    Fengelsstraff må være for de værste tilfellene - de som laster opp veldig mye. Ellers mener jeg heftige bøter er veien å gå.

Sitat Opprinnelig postet av MF24
    Så med andre ord vi skal fengsle størstedelen av befolkningen ? En bekjent av meg jobber som etterforsker i politiet. Til og med han har lastet ned ulovlig sporadisk, skal vi hive han i fengsel også ?
    Ja - ved grove nok lovbrudd. I hans lovbrudd holder det sikkert lenge med ei saftig bot.

Selv om man er politi, kan man bli tatt for lovbrudd. Vet da om politi folk som har mistet jobben på grunn av "snusk". Hadde en gang slåskamp hjemme på trappa og en utbrøt: "han har ikke gjort noe galt, for han er sønnen til presten." Selvsagt kan sønnen til presten gjøre noe galt, selvsagt kan politimenn gjøre noe galt. Men som politi mann og prest skal man huske på at det yrket har man ikke bare 08.00 til 16.00 - det er 24 timers yrke i forhold til lov og moral.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord vi skal fengsle størstedelen av befolkningen ? En bekjent av meg jobber som etterforsker i politiet. Til og med han har lastet ned ulovlig sporadisk, skal vi hive han i fengsel også ?
    Hvorfor velger du å laste ned hvis du vet du kan havne i fengsel? Hvis en slik lov håndheves vil misbruket sannsynligvis gå drastisk ned veldig fort.

Det er det samme med alle nye lover, folk klager på at den kriminaliserer et stort antall. Akkurat som når den nye promillegrensen kom; "skal man fengsle alle som har tatt en øl da?!". Men det skapte holdningsendringer, så folk droppet å ta en øl før de skulle kjøre, eller å kjøre om morgen etter en fest.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker en eneste politimann som et eksempel på at det er greit å bryte loven om han gjør det? Det blir vel litt feil, syntes du ikke?

Man får da fengselstraff om man kjører for fort. Folk må bare innrette seg etter det. Det er slik samfunnet fungerer.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Man får da fengselstraff om man kjører for fort. Folk må bare innrette seg etter det. Det er slik samfunnet fungerer.
    Skal vi ta en kjapp diskusjon om hvordan bøtesatsene for trafikkforseelser i norge er i forhold til resten av europa, og hvor lite effekt økningen av disse egentlig har hatt bortsett fra å gi mer penger til statskassa og blakke(re) bilførere?

Å gjøre alt mulig rart straffbart er ikke løsningen når problemet er at bransjen nekter å innrette seg etter markedet. Den gamle åndsverksloven var i så måte mye mer fornuftig, den lot privatpersoner som ikke tjente penger på kopiering være i fred.

Dette med å utvide Copyright-tiden er jeg også sterkt imot. Kun lobbyisme fra diverse selskaper som har ført til at dette har blitt gjennomført.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Nå er du langt ute på vidda. Å påstå at Åndverkslovens har skapt et kunstig marked er jo helt feil, den beskytter de som har opphavsretten mot urettmessig bruk. Fastsetting av pris, er faktisk rettighetshavers rett. Setter man for høy pris kjøper ingen, og man selger seg heller ikke for billig. Jeg ser bare ikke hvor åndverksloven kommer inne med prissetting.... Det er ikke en menneskerett å ha tilgang til musikk og film - har man ikke betalingsvilje til formålet så skal man heller ikke ha tilgang.
    Opphavsrett er et juridisk konsept som ikke går lenger tilbake enn utbredelsen av boktrykkeriet. Den moderne versjonen ble begrunnet med at det ville være et incentiv for skapelsen av nye verk. Det betyr ikke at det er den beste måten.

Det er ingen menneskerett å få betalt for å lage musikk heller. Jeg ser ikke helt hvor du vil her.

Generelt er jeg ganske sikker på at pris har veldig mye å si for hva den enkelte bruker finner en tjeneste god eller ikke.
    Nei, om en tjeneste er god eller ikke, altså hvor mye den er verdt, har ingenting med pris å gjøre. Dette er elementær økonomi, men har ingenting med saken å gjøre. Selv om man ser bort i fra pris, så leverer piratene en langt bedre tjeneste.

Markedsføring er et helt legitimt markedsfortrinn. At enkelte velger å bruke det, er prioritering. Vil du ikke betale for det, klar deg uten musikken fra de tilbyderene - det legitimerer ikke fri nedlasting.
    Er forsåvidt enig. Men ser ikke helt hva markedsføring har med noe som helst å gjøre. Ser du dro det opp for å forsvare at artister holder seg til de store plateselskapene, men det forandrer jo ingenting. Det hjelper ikke mye med markedsføring når alle man hjernevasker heller laster det ned.

Er det kunstig å begrense opphavsretten for de man ikke kan ta på eiendelen?
    Nei. Det er kunstig å begrense omsetningen av en vare som ikke er i knapphet. Uten den begrensningen vil verdien av varen være uendelig liten. Dette er igjen elementær økonomi.

Forklar meg gjerne det nærmere. Jeg skjønner nemlig ikke hva du mener.
    Fysisk eiendom har en verdi basert på tilbud og etterspørsel. Det er slik frie markeder fungerer. Åndsverksloven har forsøkt å bygge opp et tilsvarende fritt marked ved å innføre en kunstig knapphet på åndsverk. Med visse unntak fungerte dette lenge fordi åndsverkene var bundet til fysiske formater.

Etter at man gikk over til den digitale verden har plateselskapene forsøkt å bevare denne knappheten ved blant annet å benytte DRM. Og som vi vel alle vet, så er ikke det noen god løsning. Åndsverksloven er altså basert på en knapphet som ikke eksisterer, og har en masse kunstige begrensninger som ikke stemmer med virkeligheten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Skal vi ta en kjapp diskusjon om hvordan bøtesatsene for trafikkforseelser i norge er i forhold til resten av europa, og hvor lite effekt økningen av disse egentlig har hatt bortsett fra å gi mer penger til statskassa og blakke(re) bilførere?
    I Tyskland får en 100€ i bot om en kjører i 100km/t i 50-sonen (for eks. tettbebygde strøk). I Norge mister du førekortet, får en klekkelig bot og må sone i fengsel. Om du ikke tror det påvirker folk på noen som helst måte så er du naiv....

Å gjøre alt mulig rart straffbart er ikke løsningen når problemet er at bransjen nekter å innrette seg etter markedet
    Tyveri vil alltid være straffbart. Hvordan det kan og vil håndheves kan selvølgelig diskuteres.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at det er opplæringen det er noe galt med. Foreldre som faktisk ikke vet hva poden/dattra driver med inne på pc'en. Setter ikke gode nok skiller på hva som er rett eller galt.
    Jeg tror det er motsatt.

Vi kan faktisk ikke bygge loven etter hva enkelte grupper mener er rett, så lenge det krenker eier av åndsverket sine rettigheter? Det blir helt feil for min del å offre rettighetshaver fordi enkelte ikke ønsker å betale for godene.
    Nei, man bygger loven etter hva som er best for allmennheten.

Jeg synes det er trist at myndigheten ikke tar mer tak i dette og starter å straffe de som deler, laster opp og laster ned opphavsbeskyttet matriale.
    De ser kanskje at platebransjen ikke er så uskyldige i saken selv? Kanskje gir de dem også muligheten til å fikse problemene selv, før de går inn å tvinger dem til å bli frobrukervennlige?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helst ikke.

Å gjøre alt mulig rart straffbart er ikke løsningen når problemet er at bransjen nekter å innrette seg etter markedet. Den gamle åndsverksloven var i så måte mye mer fornuftig, den lot privatpersoner som ikke tjente penger på kopiering være i fred.
    Markedet har ikke alltid rett.Å innføre lover er som oftest en veldig bra start. Du mener at en åndsverkslov som tillater at folk stjeler er bedre? Hvorfor? Har vi ikke avklart at nedlasting er sidestilt med stjeling, og fører til redusert fortjeneste?

Dette med å utvide Copyright-tiden er jeg også sterkt imot. Kun lobbyisme fra diverse selskaper som har ført til at dette har blitt gjennomført.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser jeg er litt sent ute her, denne tråden vokser fort gitt...

Men jeg må bare (prøve å) svare på noe gammelt :-)

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har ikke argumentert for å rettferdiggjøre egne handlinger.
    Jeg har ikke sagt at DU argumenterer for å rettferdigjøre dine egne handlinger. Men du sa at dette er en type argumentasjon som brukes for å rettferdiggjøre egne handlinger. Det jeg mener er at hvis ingen presenterer et gyldig argument for å rettferdiggjøre handlingen vil det være det samme som å godta/innrømme at det ikke er god moral?

Du leser ikke innleggene mine veldig presist.
    Gikk litt fort ja, beklager det ops:

Forklar meg kort på hvilken måte RIAA har rett når de implisitt eller direkte hevder at en 14-åring som har musikk for 20 millioner representerer en tapt inntekt på 20 millioner. I hvilket parallellt univers ville den 14-åringen kunne kjøpe musikk for 20 millioner?
    Her svarte Ding Chavez veldig mye det jeg tenkte. Én 14-åringer er ikke ansvarlig alene. 14-åringer trenger likevel oppdragelse.
    Jeg har aldri sett de regnestykkene som du referer til, men det er ikke såå veldig interessant heller da dette først og fremst er en prinsippdiskusjon.

Jeg argumenterer for at artister som henvender seg til andre markedssegmenter enn de mest drevne nett-brukerne har, og kommer til å få det relativt lettere enn de som henvender seg til drevne 18-åringer.
    Enig!

Siden du ikke presenterer noe motargument så går jeg ut ifra at du sier "dårlig argument" bare i mangel av noe bedre å si.
    det jeg prøvde å si var at selv om det er de yngste som kanskje er flittigst til å laste ned musikk I DAG, vil det i fremtiden bare bre om seg. De yngste skal bli de eldste osv.
    Det at artister vinner på henvende seg til et voksent publikum idag er ikke sikkert at er riktig (i like stor grad) om 10 år.

Personlig opplever jeg at det er lenger mellom "perlene" i dag, og at det er vanskeligere å finne dem. Hit-musikk og "billige" pop-låter for massene, designet for iPod, synes det å bli fler og fler av.
    Min opplevelse er at det sjeldent er "singelen" på platen som er det beste sporet. De beste platene har vokst på meg. Derfor synes jeg det er trist hvis vi går over til en hverdag der det fokuseres på låten og ikke artisten.

Et lite spørsmål til dere som synes det er OK å laste ned ulovlig: ser dere forskjellen på å laste ned en e-book, bok i .pdf-format som også kan kjøpes vanlig i butikken.?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phear; bra å se at enkelte har en nyansert syn på saken. :-D Synes du kommer med noen veldig gode poeng i denne debatten.
    Takk

Forøvrig så mener jeg at det å stille seg negativ til platebransjen ikke automatisk gjør deg til en pirat og samfunns fiende slik enelte her fremstiller det som. Platebransjen har bare seg selv å skylde på. De fulgte ikke med i timen og må ta konsekvensene av det nå.
    En liten ting til som jeg synes burde nevnes i denne debatten, Piratebay som mange her refererer til gjør faktisk ingenting ulovlig. De bryter ikke noen lover og opererer i henhold til det svenske og EU regelverket.
    Ta også AllOfMP3. De drev (driver?) fullt lovlig, og var lovlig å bruke for oss i Norge. Allikevel ville jeg hatt større problemer med samvittigheten hvis jeg hadde betalt for å laste ned musikk derfra, enn ved å laste ned gratis fra Pirate Bay som faktisk er ulovlig.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    Opphavsrett er et juridisk konsept som ikke går lenger tilbake enn utbredelsen av boktrykkeriet. Den moderne versjonen ble begrunnet med at det ville være et incentiv for skapelsen av nye verk. Det betyr ikke at det er den beste måten.
    Det er et verktøy for å beskytte eiendelene/rettighetene til de som gir ut åndsverk - om det så er skriftlig, musikals, eller befinner seg på filer. Uten en slik lov vil man få anarki innefor denne delen av samfunnet. Noe ingen vil være tjent med. Tjener man ikke penger på en tjenste forsvinner den sakte men sikkert.

Det er ingen menneskerett å få betalt for å lage musikk heller. Jeg ser ikke helt hvor du vil her.
    Det er så, men man har rett til å får vernet om sine innteresser og verk mot tyveri. Og ingen har behov som tilsier at man skal ha musikk - ergo gratis musikk fordi man ikke har penger kan ikke forsvares

Nei, om en tjeneste er god eller ikke, altså hvor mye den er verdt, har ingenting med pris å gjøre. Dette er elementær økonomi, men har ingenting med saken å gjøre. Selv om man ser bort i fra pris, så leverer piratene en langt bedre tjeneste.
    Tror du faktisk har problemer med å se at hvis man har et tilbud som koster kr 5 og et som koster kr 0. Begge er like tilgjengelig, begge leverer samme vare. Eneste forskjelle er at den til kr 0 ikke er lovlig, men har eksistert lenge og mange forbrukere således har som vane å bruke denne - vil den til kr 0 vinne markedet. Ergo, piratene vinner. Folk vil ha det billigste. Er elementær økonomi det.

Er forsåvidt enig. Men ser ikke helt hva markedsføring har med noe som helst å gjøre. Ser du dro det opp for å forsvare at artister holder seg til de store plateselskapene, men det forandrer jo ingenting. Det hjelper ikke mye med markedsføring når alle man hjernevasker heller laster det ned.
    Det var du som trakk inn markedsføring. Det var faktisk du som ikke ønsket å betale for det.....

Nei. Det er kunstig å begrense omsetningen av en vare som ikke er i knapphet. Uten den begrensningen vil verdien av varen være uendelig liten. Dette er igjen elementær økonomi.
    Så lenge det er bundet opp rettigheter til en vare, er det ikke kunstig å begrense tilgang til den. Til varen henger det en heftelse - i form av at noen har rettigheten til den. De som har rettigheten til den og har skapt denne varen, skal selvsagt ha betalt for den. Ingen liker tanken på å jobbe gratis, og det skal man ikke gjøre heller så lenge noen bruker de varene man har produsert.

Fysisk eiendom har en verdi basert på tilbud og etterspørsel. Det er slik frie markeder fungerer. Åndsverksloven har forsøkt å bygge opp et tilsvarende fritt marked ved å innføre en kunstig knapphet på åndsverk. Med visse unntak fungerte dette lenge fordi åndsverkene var bundet til fysiske formater.
    Men kjære deg, en sang er da en eiendom like god som noe annet av fysisk matriale. At den er enkel å kopiere uten foringelse, betyr ikke at man skal slippe alt løs gratis. Hvem mener du skal kunne leve av å lage musikk uten å få betalt? Ja jeg vet at det ikke er en menneskrett å tjene penger på musikk, men det er heller ikke en menneskerett å tilrøve seg gratis musikk hvor man frarøver rettighetshaver sin rett til penger for verket.

Etter at man gikk over til den digitale verden har plateselskapene forsøkt å bevare denne knappheten ved blant annet å benytte DRM. Og som vi vel alle vet, så er ikke det noen god løsning. Åndsverksloven er altså basert på en knapphet som ikke eksisterer, og har en masse kunstige begrensninger som ikke stemmer med virkeligheten
    DRM bidrar til knapphet på musikk? Knapphet betyr at man ikke kan klare å få frem nok produkter etter hva som etterspøres. Du vet det?

Nå må du gi deg... Knapphet på musikk hos hvert enkelt individ kommer av kun en ting: man ønsker ikke å betale for seg.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er motsatt.
    Tror du det er motsatt? Kjære deg, tror du normalt oppegående foreldre tilater at poden sitter på gutterommet og laster ned ulovlig - oppfordres til det? Da tror jeg du må tro om igjen. Ingen jeg kjenner (ganske mange faktisk) oppfodrer sine barn til det, med unntak av et par stk som ikke er helt på nett i forhold til hva som er rett eller galt. Det er heller tvert i mot - dem forbyr barna sine å laste ned.

Nei, man bygger loven etter hva som er best for allmennheten.
    Og det er at man stjeler rettighetsbeskyttet matriale fra musikere og filmstudior? Er det hva som er best for allmennheten. Nå er du langt ute på vidda. Det skaper annarkistiske samfunn. Vi er nødt til å ha grenser i samfunnet - også for ting man ikke kan ta å se på.

Det er jeg sikker på veldig mange med meg er enige i.

De ser kanskje at platebransjen ikke er så uskyldige i saken selv? Kanskje gir de dem også muligheten til å fikse problemene selv, før de går inn å tvinger dem til å bli frobrukervennlige?
    Har platebransjen skyld i at enkelte tar seg til rette og tilrettelegger for piratkopiering? Og hvordan skal de fikse problemen selv når man ikke for med seg dømmende og straffende myndighet? Det er jammen ikke lett du! Myndighetene tar alt for lett på denne organiserte kriminaliteten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta også AllOfMP3. De drev (driver?) fullt lovlig, og var lovlig å bruke for oss i Norge.
    Allikevel ble de altså stengt av russiske myndigheter etter press fra WTO og amerikanske myndigheter. Her var det helt klart et godt eksempel på noen som gjør seg penger på et hull i lovverket. De fleste kundene der (jeg hadde konto der, jeg) var vel ganske klar over at musikere umulig kunne få penger fra salget der, allikevel tok nettsiden helt av. Her inne argumenteres det for at det nærmest er en menneskerett å sitte på musikken så lenge man vil, for man vil jo kjøpe musikken om man liker den.

Iflg. bransjestatistikken IFPI kompanserer ikke økningen i salget av nedlastbar musikk for fallet i salget av regulær musikk. Piratkopiering blomstrer derimot som aldri før. Man får tolke det som man vil.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    128kbit er vel neppe så superkomprimert og forvrengt så du ikke kan høre om du liker musikken eller ikke? Jeg kjenner enkelte som påstår å ikke kunne høre forskjell på 128kbit og CD...
    Det er endel forvrengninger i 128kbit ja, og hvis folk ikke hører forskjell på det og CD burde de seriøst vurdere å sjekke hørselen. 128kbit holder for en del musikk, men når det begynner å bli mye detaljer blir det bare livløst støy. Det er også da kvaliteten i produksjonen virkelig er viktig.

Føler du det samme når det gjelder film? Syntes du det er din rett å laste ned en film ulovlig før du kjøper den, fordi traileren kun viser et meget begrenset utdrag av filmen?
    Tildels. Enkelte trailere er jo helt på bærtur. Heldigvis er det lettere å evaluere film basert på omtaler, og siden vi har imdb går det greit.

Hvis en bilforhandler sier at du for lov til å prøvekjøre en bil i maks 5 minutter, er det da din rett å stjele bilen slik at du kan bruke den så lenge du vil før du leverer den tilbake og bestemmer deg om du vil kjøpe den?
    Nei, men hvis jeg hadde hatt mulighet til å kopiere den for å ta meg en liten prøvetur, så hadde jeg gjort det.

Og det er da vel ingen som setter en begrensning på 3 sekunder, ei vil det vel heller aldri vurdere noe slikt!? Mener da at flere har mye lengre enn 1 min, og enkelte lar deg vel også høre på hele sanger (CD Baby?). Evn. kan man gå til en platebutikk som nevnt av andre her.
    Nei, jeg håper ikke det. Men jeg kan ikke skjønne at de vurderer 30 sek. heller.

CD Baby har maks. 2 min. Det synes jeg som regel holder, selv om jeg har brent meg på det også Men CD Baby selger bare usignerte artister. Følgelig er det ikke plateselskapene som dikterer dem.

Selvfølgelig kan sikkert platebransjen/nettbutikker sikkert forbedre seg kraftig på mange slike ting, men det betyr ikke at du er hevet over loven for det.
    Alle monner drar...

Det er jo hele poenget. One thing leads too another..... Hvor går grensen? Jeg har 2 terabyte med lossless musikk. Når syntes du det er på tide for meg å slette de? Når jeg har lyttet på alle sangene 2 ganger? 5 ganger?
    Jeg mener nå at hele loven burde omskrives.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport må være dagens mest tålmodige mann..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bisken
    Har vi ikke avklart at nedlasting er sidestilt med stjeling, og fører til redusert fortjeneste?
    Hehe Du har nok bare gjentatt deg selv så mange ganger at du tar det for sannhet. Neste: Overbevis deg selv om at du kan gå på vannet :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bisken
    Msport må være dagens mest tålmodige mann..
    Edit: leste ikke feil. Leste tåplig i stede for tålmodig... he he.... Sorry!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Du har nok bare gjentatt deg selv så mange ganger at du tar det for sannhet.
    Det er vel den måten man ble overbevist om at det å stjele musikk over internett ble greit....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det tyveri. Hva annet er det? Man lager seg en ulovlig kopi av en fil som kan fremstilles i et uendelig antall. Til denne filen henger det en rettighet. Denne rettigheten må man betale for, hvis ikke bruker du fila urettmessig - du tilrøver deg tilgangen. Du skaffer deg tilgang urettmessig, noe som sidestilles med tyveri - en kriminell handling. Selv om du ikke kan se filen med egne øyne, tilhører den noen som har brukt penger på å fremstille den. Denne filen skal faktisk skaffe dette individet mat på bordet.

Å dra inn voldtekt og drap som analogier er ikke en god sammenlikning. Det er like heldig som når man setter økonomisk kriminalitet opp mot drap i straffeutmåling. Dette er sammenlikninger som ikke kan brukes, da det er helt forskjellige saker.
    Spiller ingen rolle hva sakene opprinnelig handler om, analogien gikk ut på hvor fåfengt det er å ta utgangspunkt i én kriminell handling, og så sette navnet fra en annen, verre kriminell handling på det, for å utheve hvor grusomt det er. Det er dette man gjør med fildeling. Ulovlig kopiering er ikke tyveri, det er ulovlig kopiering. Uansett hvordan man snur og vender på det er IKKE kopiering det samme som tyveri, da man ved tyveri faktisk fratar eier tilgang til sin eiendel. Dersom jeg laster ned St. Anger betyr ikke det at Lars Ulrich ikke får høre på den. Dersom jeg stikker av med bilen hans betyr det at han ikke får kjøre med den.

Sier ikke at å laste ned ikke er "galt", ikke kriminelt eller ikke har økonomiske følger og eier av åndsverk, jeg sier bare at det ikke er det samme som tyveri, på samme måte som voldtekt ikke er det samme som drap.

Det er en del av pakka, og det må man faktisk regne med... Du kan velge å ha egne kyr hjemme eller kjøpe Indrefilet på Rema 1000. Kjøper du på Rema 1000 må du regne med at slakter, sjåfør og butikken skal ha betalt. Sikkert en dårlig sammenlikning, men slik er samfunnet og distribusjonskjeden bygd opp.
    Dette er en dårlig analogi. Det er såvidt meg bekjent ikke mulig å laste ned biffer. Hadde det vært det, og kjøttbransjen hadde gjort alt for å stoppe det, kan jeg se poenget ditt. Distribusjonskjeden er ikke nødvendig for musikkproduksjon eller salg.

Utvalget vil nok bli vesentlig dårligere. Det med bakgrunn i at man vil ha mindre penger til utviklings kjeden av musikken: produksjons utstyr, tid til å skrive musikk, øve inn også videre.
    Kanskje, kanskje ikke. Dette blir spekulasjon. Uansett er det mengder av artister som spiller inn plata selv, hjemme i egen stue/garasje, på utstyr de eier selv. Musikkproduksjon behøver ikke koste en formue.

Du er klar over at pirat virksomheten er blitt "stor-industri"? De som sitter bak tjener gode penger på å videreformidle andre sine opphavsbeskyttede åndsverk? Jeg synes at det faktisk er store hull i piratenes "rettferdiggjøring" av den organiserte kriminaliteten det faktisk er!
    Ja, er klar over det, og jeg snakket ikke om folk som selger bootlegs på ebay, eller det allofmp3 drev med. Jeg snakker om non-profit P2P. Jeg argumenterer heller ikke for å rettferdiggjøre noe som helst, det skrev jeg klart og tydelig flere ganger.

Skal være enig i en ting, det er at det mangler gode kanaler for tapsfri musikk via internett. At man tyr til rettsaparatet hadde du kanskje forstått, hvis det var ditt matriale som ble stjålet....
    Kopiert.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er endel forvrengninger i 128kbit ja, og hvis folk ikke hører forskjell på det og CD burde de seriøst vurdere å sjekke hørselen. 128kbit holder for en del musikk, men når det begynner å bli mye detaljer blir det bare livløst støy. Det er også da kvaliteten i produksjonen virkelig er viktig.
    Mulig det er noe alvorlig galt med hørselen på de som hevder det, men jeg mener nå fortsatt at musikken behøver å være spilt inn hos Stockfish Records og gitt bort som mastertape sammen for at folk skal kunne klare å bestemme seg om det er noe de vil kjøpe eller ikke.

Tildels. Enkelte trailere er jo helt på bærtur. Heldigvis er det lettere å evaluere film basert på omtaler, og siden vi har imdb går det greit.
    Det finnes sider som omtaler musikk også. Nettbutikker som Amazon har rating av album.

Nei, men hvis jeg hadde hatt mulighet til å kopiere den for å ta meg en liten prøvetur, så hadde jeg gjort det.
    Problemet er når 98% av de som kopierer den for en "liten prøvetur" beholder den, men ikke gidder å betale for den. Til slutt er det ingenting å kopiere lenger.....

Alle monner drar...
    Men det går ut over de som prøver å leve av musikk.... Det er ikke alle artister som tar morgenbadet i Cristal og får hjelp av damene til Hefner til å tørke seg bak med 100$-sedler hver gang de har tømt ryggen.

Jeg mener nå at hele loven burde omskrives.
    Har du noen forslag på hvordan loven burde være utformet?

Side 8 av 133 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •