Piracy..is it a crime? - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 77 av 133 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 107 117 127 ... SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 2649
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Det koster dem sikkert ikke mer enn 50 kroner å brenne en plate, sende den til en platesjappe og lønne en selger!?
    Hvor mye mener du vi må betale for en plate da?
    Under 2 gangen i postkassa må jo sies å være rimelig..

Ellers er jo denne debatten preget av det som gir næring til alle krangler og kriger: Stigmatisering.
    Hvorfor skal man stjele Communic eller IQ's siste plate bare fordi U2 er rike?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dommen i dag er en skam. Er 100% sikker på at dommen blir endret i høyesterett om ikke før. Dommernes konklusjon er helt på trynet, de innrømmer det forsvaret har sagt hele tiden: dette er et Internett problem! De har ikke selv brutt åndsverksloven, men lagt til rette for dette på en så god måte at de "objektivt sett" er skyldige. Det vil si at mennene som ga oss Google, tonnevis med webhotell og et mylder av andre bransjer og teknologier "objektivt" sett er skyldige i en hel rekke kriminelle handlinger andre har begått.
    At svenske domstoler lar seg presse av en STOOOOR bransje som absolutt ikke lider av pengemangel, bare mangel på gode hoder og gode produkter er en skam for rettsvesenet og demokratiet.

Hodene bak Internett burde vell egentlig saksøkes de og, Internett er jo møteplassen til pedofile, terrorister, svindlere og annet avskum. Å saksøke de som driver ett nettverk for folk som deler filer med hverandre sier hva som er drivkraften: økonomisk grådighet, ikke rettferdighet. At teknologien like godt kan brukes til å dele lovlige filer og er en enormt effektiv og fornuftig måte å flytte data på har ingen ting å si.

Lenge leve PirateBay.
    De må ta bilprodusentene også. De kan jo alle kjøre alt for fort.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    økonomisk grådighet. av hvem? den som ønsker å selge ett produkt, eller den som urettmessig tilegner seg produktet?

Delte meninger : Kommentar til TPB-dommen

Sitat Opprinnelig postet av Gisle Hannemyr
    For vanlige nettbrukere mener jeg dommen er gode nyheter. Hadde TPB funnet fram i retten så er det var opplest og vedtatt at det ikke er mulige å få ram på bakmennene bak ulovlig fildeling med rettslige midler. Da hadde det sannsynligvis vært langt enklere for plate- og filmbransjen og få politikerne med på tiltak innrettet på å ta hver enkelt bruker – som for eksempel utlevering av abonnementsdata knyttet til IP-adresser til advokater som jobber for mediebransjen. Slike tiltak hadde både underminert personvernet på nett, og truet rettssikkerheten til vanlige nettbrukere. I og med at bakmennene bak TPB er dømt har ikke bransjen samme behov for å kunne forfølge vanlige brukere rettslig, som de ville hatt dersom TPB hadde vunnet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    ... eller bryr seg om god lyd. Min bror synes spotify og laptoplyd er helt topp.

At spotify/mp3 brukes på et anlegg til 50k++ er merkelig bruk av penger.
    mp3 er en brukervennlig vinner her, og det låter kjempebra. Ingen betenkeligheter med å bruke det på anlegg til 50-100K.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    mp3 er en brukervennlig vinner her, og det låter kjempebra. Ingen betenkeligheter med å bruke det på anlegg til 50-100K.
    OT: Men, her kan det noe å si hvilken musikk som spilles. Storband, mindre jazzbesetninger, akustisk musikk "lider" av lossy lyd. Oppløsning i diskant, luft, stereoperspektiv - smell i blåsere osv. er noe av det første du merker det på.

Jeg fikk sjokk etter at jeg sammenlignet Jaco Pastorius - The Birthday Concert mp3 vs. cd - og etter det - aldri mer mp3. Det var et slør over mp3 lyden vs. cd - ikke samme dynamikken og trøkket.

Da synes jeg det er bedre å kjøpe anlegg for 40k og mykvare for 10k

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må som selverklært musikelsker, anarkist og til tider pirat si jeg syns dagens dom er trist. Ikke fordi tpb er uretmesigt dømt, det overlater jeg til juristene å avgjøre (selv om jeg med mine ringe jusskunskaper syns grunnlaget for dommen virker noe tynt) men fordi dagens dom er enda et skud for baugen til det sosiale eksperimentet internet bør være.

I stede for å la internet være en arena der menesker kan utfolde seg (relativt) fritt, hvor brukerne kan utøve sin egen justis og tradisjonele bransjer kan finne nye ben å stå på så velger de en den døn konservativ utvei og forsøker å tre et foreldet regelverk over hodene på folk som ellers er gode lovlydige borgere.
    Jeg tror resultatet av denne holdningen vil bli mer nedlasting, dårligere kvalitet på det som blir lastet ned og en større polarisering mellom musikkere, musikkbransjen og forbrukere flest.

jeg kjenner flere som levar av musikk og ingen av de anser fildeling som en trussel mot sitt levebrød, de ser tvert imot på det som en mulighet til å bli sett, eller rettere sagt hørt. Jeg tror vi (som elsker musikk) og de som lager musikk er tjent med en viss grad av fildeling men ikke i den formen tpb og andre fildelingssider representerer i dag, og jeg tror musikkbransjen føler seg truet av den nye teknologien som er i stand til å gjøre dem overflødig.
    selv kjøper jeg all min musikk, på samme måten som jeg holder fartsgrensene på veien, jeg ser de samfusmesige hensynene en må ta men jeg ønsker å kjøre i 150 mange steder.

Til slutt får jeg be om unskyldning for et langt og rotete innleg (sansynligtvis fult av skrivefeil), men det er sent på kvelden og jeg måtte bare prøve å få ut noen av de tankene jeg har omkring dette emnet8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ifra alle i bransjen!
    Nå vet jeg ikke om det var ditt poeng, men da faller jo det usmakelig argumentet bort at "vi stjeler" fra plateselskapene fordi dem tar for høy pris og er for rike.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dommen i dag er en skam. Er 100% sikker på at dommen blir endret i høyesterett om ikke før. Dommernes konklusjon er helt på trynet, de innrømmer det forsvaret har sagt hele tiden: dette er et Internett problem! De har ikke selv brutt åndsverksloven, men lagt til rette for dette på en så god måte at de "objektivt sett" er skyldige.
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Jeg må som selverklært musikelsker, anarkist og til tider pirat si jeg syns dagens dom er trist. Ikke fordi tpb er uretmesigt dømt, det overlater jeg til juristene å avgjøre (selv om jeg med mine ringe jusskunskaper syns grunnlaget for dommen virker noe tynt) men fordi dagens dom er enda et skud for baugen til det sosiale eksperimentet internet bør være.
    Jeg er av generell motsatt oppfatning i forhold til hele deres innlegg. Jeg synes verken dommen var trist eller på tryne. Dem ble medskyldig og jeg tror ikke dem blir frikjent. For å sette det litt på spissen så kan man bli medskyldig for mord og halik virksomhet uten å faktisk være den som utfører handlingene, dem har lagt til rette for ulovligheter hvor dem faktisk også har tjent penger på dette.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for det meste bare sett på meg selv som en slags demonstrant som er imot den kapitalistiske pengemaskinholdningen som platebransjen representerer med å pushe på oss lyd i form av et gammeldags og overkomprimert medium som cd platen er... Det koster dem sikkert ikke mer enn 50 kroner å brenne en plate, sende den til en platesjappe og lønne en selger!?
    En kommentar til akkurat dette med kostnader etc:
    Hvor mye tid og penger tror du musikerne har lagt ned i å skrive, öve inn og spille inn musikken?
    En låt kan ofte ta mange hundre timer å finslipe för den er slik den skal väre.
    Et studiobesök kan koste vanvittige summer. Jeg spiller i et relatvit ukjent band, men allikvel betalte vi godt over 200.000 sist vi var i studio. Da snakker vi om 3 uker i et studio i Texas. Mange band er i studio i flere mnd med produsenter som tar vanvittige summer for sine tjenester.
    Leie av et proffstudio kan koste helt vanvittige summer, vi snakker kanskje flere 1000 i timen.
    En produsent koster godt med penger. Studioteknikere koster godt med penger. Medhjelpere i studioet koster penger. Man skal spise, drikke og sove når man er i studio, dette koster penger. Utstyret koster godt med penger. Reise til og fra studio koster penger, spesielt hvis dette gjöres i utlandet. Et cover koster penger, samt opptrykk og distribusjon.
    De som legger ut disse pengene vil gjerne ha dette tilbake. I de fleste tilfeller er det til syvende og sist bandet selv som må betale dette og de tjener ikke penger för dette er tilbakebetalt, siden det ofte er et lån fra plateselskapet.

Poenget mitt er at det er ofte veldig mange innvolvert i en utgivelse og de skal alle lönnes. Mange artister selger mye og tjener fort inn pengene, men enda flere band selger veldig lite og tjener ikke inn pengene. Dette må balanseres. Derfor koster også CD-ene penger.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Skal si du har et reflektert syn på dine medmennesker :-D
    Ja - faktisk så har jeg det. Heldigvis er størsteparten av alle mennesker her hjemme ærlige, men det finnes dem som synes dem ikke fortjener å betale skatt eller synes å jobbe svart + heve trygd er ok. Jeg vil gå så langt at det jevne menneske ikke synes dette er ok. At du synes noe annet, for stå for din regning. Men ikke kom her å døm andre......

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg er av generell motsatt oppfatning i forhold til hele deres innlegg. Jeg synes verken dommen var trist eller på tryne. Dem ble medskyldig og jeg tror ikke dem blir frikjent. For å sette det litt på spissen så kan man bli medskyldig for mord og halik virksomhet uten å faktisk være den som utfører handlingene, dem har lagt til rette for ulovligheter hvor dem faktisk også har tjent penger på dette.
    Feks dem som har leid ut lokaler til prostituerte, har blitt dømt etter "hallik pragrafen". Dem tjente penger på en aktivitet som var ulovlig og la til rette for det. Jeg er faktisk ikke overrakset over dommen i det hele tatt, da jeg hele tiden har vært overbevist at dem er dømt.

Det å oppdage nye artister ved nedlasting, for så å kjøpe dem er dødt. Nå har vi Spotify som man kan finne nye artister for så å kjøpe plata. Sitter med Spotify på radioen på jobbe nå - helt super løsning.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Ja - faktisk så har jeg det. Heldigvis er størsteparten av alle mennesker her hjemme ærlige, men det finnes dem som synes dem ikke fortjener å betale skatt eller synes å jobbe svart + heve trygd er ok. Jeg vil gå så langt at det jevne menneske ikke synes dette er ok. At du synes noe annet, for stå for din regning. Men ikke kom her å døm andre......
    Nå er jeg litt usikker på hvordan du har funnet ut at jeg synes all svindel/ulovligheter er ok? Ikke synes jeg det - og har vel heller ikke skrevet det?

Men samtidig skriver du at jeg dømmer andre?

Er det ikke en ganske stor motsigelse i det du skriver?

Hadde ellers vært fint hvis du sluttet å finne på synspunkter for meg - jeg klarer å formidle mine egne bra selv takk
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si du har et reflektert syn på dine medmennesker :-D
    Men samtidig skriver du at jeg dømmer andre?
    Var det ikke du som var så opptatt av å ikke dømme andre?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    En kommentar til akkurat dette med kostnader etc:
    Hvor mye tid og penger tror du musikerne har lagt ned i å skrive, öve inn og spille inn musikken?
    En låt kan ofte ta mange hundre timer å finslipe för den er slik den skal väre.
    Et studiobesök kan koste vanvittige summer. Jeg spiller i et relatvit ukjent band, men allikvel betalte vi godt over 200.000 sist vi var i studio. Da snakker vi om 3 uker i et studio i Texas. Mange band er i studio i flere mnd med produsenter som tar vanvittige summer for sine tjenester.
    Leie av et proffstudio kan koste helt vanvittige summer, vi snakker kanskje flere 1000 i timen.
    En produsent koster godt med penger. Studioteknikere koster godt med penger. Medhjelpere i studioet koster penger. Man skal spise, drikke og sove når man er i studio, dette koster penger. Utstyret koster godt med penger. Reise til og fra studio koster penger, spesielt hvis dette gjöres i utlandet. Et cover koster penger, samt opptrykk og distibusjon.
    De som legger ut disse pengene vil gjerne ha dette tilbake. I de fleste tilfeller er det til syvende og sist bandet selv som må betale dette og de tjener ikke penger för dette er tilbakebetalt, siden det ofte er et lån fra plateselskapet.
    Disse pengene må tjenes inn igjen, og veldig få artister tjener på dette. Skal man tjene til livets opphold må man selge millioner av plater for at alle innvolverte skal få en grei årslönn.

Poenget mitt er at det er veldig mange innvolvert i en utgivelse og de skal alle lönnes. Derfor koster også CD-ene penger.
    Når du selv innvisterer mye i et produkt.
    Har du ingen formening om at dette produktet burde produseres så det beskytter dine innvisteringer på en bedre måte en opphavrett.
    Opphavsrett betyr at du frigir mange brukermuligheter med verket men ikke alt.

eller

Skal et fritt internett overøses med millioner av lover og regler fordi ditt produkt ikke er beskyttet så godt

Musikk , film og opphavsrett er gammeldags og fungerte ganske bra før man fikk internett.
    Ikke pga at opphavsrett var prevantivt og skremte folk men fordi mulighetene med å kopiere VHS , LP osv var mere begrenset og kostbart en det er i dag.

Med internett og billig lagring blir produkter med opphavrett mere utsatt for missbruk.

Skille mellom mange motstandere for eller imot er film og platebransjens innblandinger i hvordan internett skal fungere.
    (at mange lover og regler på nettet skal beskytte deres produkter isteden for at de selv lager en prevantiv beskyttelse mot missbruk)

Skille blir da at mange mener at film , musikk , software , spill bransjen selv må beskytte det de ikke ønsker spredning av
    eller
    De som mener at masse lover og regler , regjeringer , nettselskaper , politi osv skal beskytte film og platebransjens produkter mot missbruk.
    (det har faktisk vært så mange ulike regler som endres over år og ulik praktisering mellom land at selve opphavretten kan oppfattes og praktiseres ulikt ut fra personlig informasjon eller offentlig informasjon som gjør at opphavrett som eneste beskyttelse blir meget rotete for mange å forholde seg til)

Det er så mange ulike regler og lover i mange land som ikke er rettningsbestemt mot den faktiske fildeler men utenforstående og uskyldige kan bli dømt.
    Dette har med at IP adressen og eier av den er den skyldige samme hvem som sitter å bruker den adressem.
    (mange småbarnsforeldre i feks USA har fått enorme bøter fordi deres mindreårige har fildelt)
    Slikt kaller mange barneoppdragelses feil osv men burde være unødvendig når hovedårsak er at film musikkbransje skyver ansvar over på andre en å lage et produkt som ikkekan missbrukes.

Nye IPRED loven som tredde i kraft i bla EU gir film og musikkbransjen tillatelse til å innhente navn og adresse ut fra IP til de som fildeler.
    Har man et dårlig beskyttet trådløst nettverk hjemme å en fildeler nabo som kopler seg på kan veien for den uskyldige eier av trådløst nett til fengsel og bøter bli kort.

Film platebransje har enorm makt over politikk og hvordan regler og lover skal tilrettelegges for deres interesse uavhengig om en hel verden må omstille seg eller om feil personer blir tatt eller dømt eller barn blir stemplet som kriminelle.

Helt unødvendig at slikt skjer bare fordi en bransje er gammeldags å ikke fornyer seg i takt med utvikling ellers.
    De sterkeste som filmbransjen har enorm makt som gjør at de påvirker andre innstanser mere en de strengt tatt behøver da de kunne endret seg litt selv.

De fleste opplyste , våkne folk som vet at fildeling på den måten de utfører det er ulovelig er ingen jeg vil forsvare med dette fordi de faller ikke mellom regler eller er uskyldige som påvirkes av lover eller får begrensninger på et fritt internett.
    (de vet knapt hva internett og lover er men tenker bare gratis filer uten konsekvenser)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    ?
    Det hadde jo vært litt ok hvis du hadde hevet deg litt over sandkassenivå og diskutert sak.

Da gjerne det man kan lese ut av inleggene og ikke legge til ting i diskusjonen som trygdesvindel og annet, som blir litt OT?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jo vært litt ok hvis du hadde hevet deg litt over sandkassenivå og diskutert sak.

Da gjerne det man kan lese ut av inleggene og ikke legge til ting i diskusjonen som trygdesvindel og annet, som blir litt OT?
    Sandkassenivå - der bidrar du fint til selv!

Det må være lov å satuere eksempler man kan dra analogi til i en diskusjon, selv om eksemplene ikke passer inn for deg. At du synes eksempler fra det daglige liv blir OT, for stå for din regning.

Edit: sorry, men jeg ser at jeg la til litt tekst i min forige post etter at du svarte meg - ikke gjort med forsett.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Når du selv innvisterer mye i et produkt, etc.
    Det er mange gode poeng i ditt innlegg og systemet slik det er i dag har absolutt et vanvittig forbedringspotensiale.
    Min kommentar var dog kun rettet mot kapitalistsvin-kommentaren i innlegget jeg quotet for å sette lys på hvorfor en CD faktisk koster som den gjör. Mitt innlegg var ikke en kommentar til fildelingsproblematikken.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har blitt navngitt før også
    Det er meget ivrige advokater i Norge som Simonsen eller Tøndel .
    De har garantert en økonomisk fremtids plan da film , musikkbransjen ikke er så pågående men disse advokatene nærmest går over lik for å skaffe seg et marked.

Tøndel fikk også lov av myndighetnene til å logge ip til alle fildelere i Norge
    (om han fortsatt har lov vet jeg ikke men spiller liten rolle da de leier og kjøper andre sine tjenester til dette selv om dette er ulovelig sporing i utgangspunktet)

Svenske antipiratbyrået la i lang tid ut selv filmer og musikk på internett (TPB) for å senere logge ip på alle som koplet seg til torrenten
    Så sendte de advarsler og trusler til ip eierene etterpå.(horribelt)

Jeg er personlig 100% imot formen for overvåkning og regel presset rundt film , musikk på internett da produsenter av film , musikk burde lage sine produkter på en måte så de ikke missbrukes.
    (man produserer ikke biler uten lås for at regler og lover er beskyttelse godt nok)
    (Er jo helt underlig at etter Jon brøt DVD beskyttelsen for mange år siden så har ikke filmbransjen løftet en finger for å bedre beskyttelse)

Dette er det jeg vil unngå og det som værre er bare pga en gammeldags bransje
    Gamle , unge , barn og selv døde blir saksøkt
    File Sharing Lawsuits at a Crossroads, After 5 Years of RIAA Litigation | Threat Level from Wired.com

Judge Rejects 'Making Available' Defense, Orders Teen File Sharer to Pay RIAA $7,400 | Threat Level from Wired.com

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt usikker på hvordan du har funnet ut at jeg synes all svindel/ulovligheter er ok? Ikke synes jeg det - og har vel heller ikke skrevet det?
    ...men innrømmer du ikke her at TPB drev/driver med svindel?

Side 77 av 133 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 107 117 127 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •