Piracy..is it a crime? - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 66 av 133 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 2649
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å ta goder fra de mere heldige er vel litt søkt. Jeg tror mange musikere gjør mye for fattige når de kan/vil.
    Live Aid er et godt eksempel på dette. Samt gratiskonserter når det er innsamlingsaksjoner. Bono og Sting er stadig frempå i media med ting&tang til folk&politikere.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Etikk har ingen fasit, du kan ikke si at det er etisk rett og kjøpe musikken, rett og slett fordi verden er veldig tilfeldig, hvem som har mye penger, hvem somi har lite/ingen penger er helt tilfeldig.

Du kan si, det er ikke nødvendigvis de som fortjener det som har mest penger.
    En steingraver som jobber 12 timer daglig nede i en mørk gruve og så vidt har råd til mat vil jeg si jobber en del hardere en en latsabb som sitter på et kontor og drikker kaffe, men fremdeles kan slappingen velte seg i penger i forhold.

Det er rett og slett ikke han fattiges skyld at han har det slik han har det, man kan ikke bestemme hvor man vil bli oppvokst, hva slags personlighet man vil ha osv selv, slik er det som bare kommer automatisk.
    Jeg vil ikke si at den fattige mannen bryter noen etiske grenser om han laster ned en sang, i stedenfor og sulte en uke, og kjøpe den, pengene går selvsagt til en eller anna riking som egentlig ikke merker forskellen på 100kr fra eller til.

Jeg sier ikke alle er så fattige i norge, men jeg vil si at alt som skjer er tilfeldig, og da kan man ikke si at det er galt og ta fra de som er litt heldigere med tildigheten.
    For min del synes jeg det blir veldig enkelt å skylde på at man har for lite penger til og kjøpe seg musikk når man bor i et så rikt land som Norge. De aller, aller fleste her hjemme har mer enn nok penger til å kjøpe seg litt film (eller leie – det er fullt mulig) og/eller musikk hver måned. Jeg vet mange også her hjemme er fattige og har lite penger. Men – det er et stort men her. Det forsvarer ikke lovbrudd på noen som helst måte.

En stein graver i Norge som jobber 12 timers dager, tjener ikke dårlig her hjemme. Har ikke han råd, så er det hans egne prioriteringer og/eller feilgrep som gjør det.

Jeg ser du slår alle som jobber på kontor under en kam og kaller dem latsabber. Det finner jeg ganske provoserende. Å jobbe på kontor er ikke noe latsabb jobb. Man har i nesten 100 % av disse ”latsabb” jobbene mer enn nok å gjøre. Tror du virkelig at man kan plassere en haug med mennesker på kontorer for ikke og gjøre noen ting? Da tar du rett og slett veldig feil!

Når det gjelder lønn kontor kontra fysisk arbeide, så er det i de fleste tilfellene ikke noen større forskjell. Dette vet jeg, for jeg har sett hva mange har i lønningsposen sin. Mange som jobber på kontor har gått lenge på skole og under skoletiden tjener man ikke penger skjønner du, med mindre man har jobb ved siden av. Det vet jeg alt om etter å ha sluttet i en fast jobb på lager for og begynne på skolen.

Dessuten er det mange av de som har høyere stillinger og er bedriftseiere vært med på å skape arbeidsplasser. De skaper de jobbene du og jeg innehar. Det fortjener dem faktisk både penger og anselse for. De er viktige for å få landet til og gå rundt.

Nei, alt er ikke tilfeldig – mange legger mer i det enn andre og har vilje til å skape noe. Hva hadde for eksempel Røkke eller Stordalen når dem startet? Jo dem hadde to tomme hender. Se ikke ned på dem for at dem har vært flinke til å skape noe.

Men dette er i og for seg en avsporing av debatten. Loven skiller ikke på hvem som har mye penger og den som har lite. Det er korrekt, ellers ville vi fått et stort problem! Det er faktisk ikke forsvarbart å si at han stakkaren der tjener så lite at han kan jeg gjerne stjele et brød, parkere gratis eller kopiere musikk uten at det skal få konsekvenser.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man er naiv og lite oppdatert her i verden om fildelingsproblemet skal bekjempes med nettsensur osv.

Det er heller ikke riktig at interesseorganisasjoner /selskaper for musikk / film skal diktere nettselskaper eller nettbrukere for hvordan internett skal fungere pr i dag eller for fremtiden.

men
    de dikterer og presser for at alle andre skal tilpasse seg etter deres ønsker å behov for da slipper de nytenkning eller endringer for sine egene produkter.

Da presses et anonymt nett , fildeling , filkryptering osv frem og film og platebransjen har da virkelig ødelagt for seg selv.

Ærlig talt så burde film å platebransjen kunne beskytte sine produkter uten at internett skal endre seg etter deres ønsker.

En mulighet
    Pirate Bay vil gjøre nettbrukere mer anonyme - VG Nett om Data og nett

ipredator

Grenser og muligheter for lovelig digitalt media er så store pga formater , nettverkstilgang , lagringsmuligheter , avspillingsmuligheter

At internett eksisterer betyr at alt digital film / musikk og ulike typer kan missbrukes.

Skal da internett bli diktert eller bør film musikkbransjen selv ta et ansvar for mengde formater , mengde lovelig bruk å at dette blir alt for nærliggende til ulovelig så moral blir eneste hindring mellom lovbrudd / lovelig.

Nei lag nye kopiereingsumulige formater

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen=> Du mener altså svaret på pirat kopiering er å spille på piratbransjens lag? At piratene skal få diktere hvordan internett skal se ut? At man skal legge masse energi, satse penger for så å gi det bort gratis? Internett skal fungere som verdens eneste anarki uten en eneste regulering? Har jeg forstått deg rett da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt er tilfeldig, så ser ikke noe galt i og ta litt goder fra dem mer heldige.
    Huff da, den var stygg! Vi skal være glad ikke alle har den holdningen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Vi skal altså stramme inn regelverket fordi det gagner en eneste bransje?
    en bransje som ikke klarer å forme seg etter dagens teknologi og behov?
    Ja, det bør gjøres hvis folk ikke klarer å holde fingere av fatet og det spiller ingen rolle hvor mange det gagner. Og den eneste bransjen du referer er faktiske hele grunnlaget for musikken, hadde det ikke vær for dem så hadde ikke du hatt brukt for det fete stereoanlegget ditt. At bransjen ikke har følgt med i timen gjør ikke ulovlighetene mindre, og i hele tatt bruke det som et argument blir helt feil.

Ideels sett burde vi hatt en verden uten lover og regler, men det vil desverre ikke fungere. Og ja, det vil alltid være en bak del med lovene, men det er konsekvensen av å ikke holde fingrene av fatet. Det er alltid noen som ødelegger for andre....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hygen=> Du mener altså svaret på pirat kopiering er å spille på piratbransjens lag? At piratene skal få diktere hvordan internett skal se ut? At man skal legge masse energi, satse penger for så å gi det bort gratis? Internett skal fungere som verdens eneste anarki uten en eneste regulering? Har jeg forstått deg rett da?

Den delen som er lovelig med digitale formater er lik den delen man kan bruke ulovelig.
    Det burde ikke være noe som heter piratkopiert musikk eller film om de som produserer dette ville beskytte det bra.
    (se SACD har eksistert i mange år og aldri blitt kopiert , se Blu-Ray som kan utvides til å være tilknyttet nett og burde da kunne beskyttes via godkjeennelsesystemer)

Det er ikke riktig at film og platebransje skal diktere hvordan nettverk skal fungere nei.

Internett blir fungerende uten konrtoll
    (at film og platebransje ønsker å kontrolere et produkt som internett som de ikke har funnet opp , ikke er distribitør av blir en vits)

Film og platebransje har selv vært med på en utvikling av formater
    Ta feks musikk der man i 1975 hadde musikk kassetter og LP plater og frem til i dag med CD , DVD musikk , DVDA , SACD , IMV DVD , Blu Ray , mp3 , wma , ogg , mp4 , m4p , AAC osv osv

En utvikling i sammarbeid med produsenter av spillere , produsenter av lydformater , i sammarbeid med de som utvikler lagring.

De tilbyr kort og godt en mengde formater som kan brukes lovelig men selvfølgelig er porten for ulovelig bruk nærmest satt pip åpen .

At alle disse formatene kan brukes på en pc gjør det enda enklere å kunne missbrukes
    At alle disse formatene kan distribueres med internett gjør det enda enklere.
    At alle disse formatene kan lagres enten på disc eller harddisk uten krav til ektehet ved avspilling igjen gjør at de kan missbrukes

Personen som missbruker er et problem
    Internett som kan brukes er et problem
    selvsagt er CD , DVD brennere , software , pc osv et problem da dette ofte er første vei til lovbrudd.

Selv hvor mye man er imot ulovelig distribusjon så bør man kunne se at den allmenne tilgangen av formater osv har gjort musikk sårbart for missbruk.

At internett skal endres fordi tilbudet av digital musikk formater er ukontrolerbart for beskyttelse fra eiere pga mengde eller at internett skal endres fordi ikke alle bruker nettet på en lovelig måte ?

Man kan ikke endre internett til beskyttelse av film , musikk uten at man endrer alt og alle nettfunksjoner som gjør at enten må man legge ned nåverende internett eller det må bygges opp på helt andre måter

Er det ikke bedre at film platebransje endrer seg ?
    Det er jo i hovedsak deres problem at deres ubeskyttede produkter står helt åpene til missbruk av de som ønsker.

De kan selvsagt beskytte sine produkter men man får ferre brukermuligheter og ferre formater.
    Da beholder de monopolet og markedet (som de selvsagt fortjener men som de kort og godt tar lite vare på i dag)

Er eneste mulighet til at musikk , film industri beskytter seg mot ulovelig kopiereing / fildeling at internett skal overvåkes , kontroleres , begrenses i bruk ?
    Nei

Anarki
    Verden er stor og fildeling er 1000 vis av måter
    (utelukke dem er også og utelukke all lovelig overføringer av data og da har man ingen internett mere.)
    Da må man ha en sensur funksjon som er 100 ganger strengere en den feks Kina praktiserer , loverk er ingen beskyttelse så ren filtrering må til.

Kanskje internt nett uten linje kontakt til andre land + laveste ISDN ville være så prevantivt at 99,9 % av fildeling vil forsvinne , er det slik folk vil ha det ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Er eneste mulighet til at musikk , film industri beskytter seg mot ulovelig kopiereing / fildeling at internett skal overvåkes , kontroleres , begrenses i bruk ?
    Nei
    Generelt sett, ikke nødvendigvis bare musikk/film, når internett benyttes til ulovligheter så ser jeg ingen grunn til det ikke skal begrenses og overvåkes som alt annet her i livet. Og det blir vel mer og mer realitet med tiden tror jeg.

Og ja, bransjen må i tillegg for nye seg slik at dem ikke legger til rette for ulovligheter....

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Anarki
    Verden er stor og fildeling er 1000 vis av måter
    (utelukke dem er også og utelukke all lovelig overføringer av data og da har man ingen internett mere.)
    Du blander sammen så mange begreper at det blir litt vanskelig å holde tråden. Det er hverken ønskelig eller nødvendig å begrense alle måter å dele filer på, det er den offentlige ulovlige distribusjonen jeg ønsker å få bukt med. Det er ekstremt provoserende å se at sider som TPB får lov å eksistere, når grunnprinsipet med den siden er å bryte norsk lov.

Hva synes du evt. som sider som inneholder VISA kortnr. til tusenvis av personer? Burde disse sidene kunne sperres/fjernes? Regner med at du ville ha vært av en annen oppfatning ang. ulovlige sider dersom pirater fikk tak i VISA kort informasjonen din, og begynte å tappe kontoen din. Greit nok, VISA hadde helt sikkert dekt opp tapene til slutt, men du kunne i verste fall være flere uker uten penger..

Litt ironisk at TPB holder på å opprette anonyme sider som krever *abonement* (50,- i måneden) for å kunne være anonyme på internett.. Snakker om spøk, du må altså surfe via piratenes system for å være anonym, de kan se alt du holder på med, og evt. ta over kontakten midt i nettbanktransaksjonen. Stoler du virkelig så mye på piratene at du hadde satset på en slik løsning? Helt enig i at det er mange muligheter for fildeleing, men fjerner du de offentlige, så er det plutselig ikke så billig/enkelt lenger..

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja, det bør gjøres hvis folk ikke klarer å holde fingere av fatet og det spiller ingen rolle hvor mange det gagner. Og den eneste bransjen du referer er faktiske hele grunnlaget for musikken, hadde det ikke vær for dem så hadde ikke du hatt brukt for det fete stereoanlegget ditt. At bransjen ikke har følgt med i timen gjør ikke ulovlighetene mindre, og i hele tatt bruke det som et argument blir helt feil.

Ideels sett burde vi hatt en verden uten lover og regler, men det vil desverre ikke fungere. Og ja, det vil alltid være en bak del med lovene, men det er konsekvensen av å ikke holde fingrene av fatet. Det er alltid noen som ødelegger for andre....
    For min egen del så har det ingen betydning om Tpb hadde blitt sperret da jeg ikke laster ned musikk, her går det kun i vinyl og spotify.

Men det er tanken ved offentlig sensur som bekymrer meg.

Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hva synes du evt. som sider som inneholder VISA kortnr. til tusenvis av personer? Burde disse sidene kunne sperres/fjernes? Regner med at du ville ha vært av en annen oppfatning ang. ulovlige sider dersom pirater fikk tak i VISA kort informasjonen din, og begynte å tappe kontoen din. Greit nok, VISA hadde helt sikkert dekt opp tapene til slutt, men du kunne i verste fall være flere uker uten penger.
    Et veldig godt argument, men forskjellen er at om en skal legge ut Visakortnumrene til folk så bryter man loven idet man legger ut numrene.
    Når det gjelder torrent så brytes ingen lov før den enkelte velger å laste ned musikken.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er offentlig fildeling promille mot den skjulte.
    TPB er bare en av mange 1000 trackere og bare en tracker i BitTorrent som igjen er en form for fildeling blandt mange andre.
    Jeg har hatt internett i 16 år og fulgt utviklingen og også forsøk på begrensning av fildeling.
    2009 og TPB blir ingen effekt som begrenser noe selv om de dømmes.
    Nei jeg har ikke Visa (Stoler ikke på det selv om jeg sikkert hadde fått igjen tapte penger av banken)

Setter man seg inn i internett , muligheter , muligheter for begrensning av fildeling så ser man nå det samme som for feks 5 år siden at man kan begrense distribusjon av ulovelig fildeling på enkelte ommeråder (clienter , nettverk) men nye bygges opp og nye former for effektiv , skjult fildeling øker hvert år.

Jeg ser ønsket , håpet til en industri eller kjøpere av film musikk der snylting forsvant og de som fortjener penger får dem.
    men
    slik blir det aldri ut fra dagens digitale utgivelser eller hvordan vi bruker nettet eller om nettet begrenses.

Det er ikke praktisk mulig å stoppe fildeling enten den er offentlig eller privat.
    Film og platebransje må endre seg for å beskytte sine inntekter

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser folk fremdeles kommer med totalt usaklige sammenligninger her fremdeles. VISA-kort eksempelet er ikke på samme håndballbane en gang når det gjelder det lovmessige, eller når det gjelder i ren sammenligning forøvrig. Det er vel omtrent som å sammenligne epler med en fotball. De kan se noenlunde runde ut, men der stopper likheten.

Poenget her er at det ikke finnes noen andre tilsvarende enkle eksempler - det er jo nettopp derfor man sliter så med å dømme folk som driver med dette med dagens lovverk. Det fanges rett og slett ikke opp av andre lover som vi har i dag. Vi trenger lover som dekker nettopp dette området.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for påminnelsen
    Alt dette tjattet om hvor fælt fildeling er, minnet meg på at jeg nesten ikke har noe av Dio i mp3 samlingen min.

Off to piratebay :twisted:

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Hva i alle dager skal jeg med flere CD plater, 1 eks av hver er da mer enn nok.
    I og med at det snart er senge tid, så laster jeg heller ned fra Piratebay i brukbar kvalitet mens jeg sover enn å sitte til utpå morrakvisten for å rippe 10 plater til mp3 :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Hva i alle dager skal jeg med flere CD plater, 1 eks av hver er da mer enn nok.
    I og med at det snart er senge tid, så laster jeg heller ned fra Piratebay i brukbar kvalitet mens jeg sover enn å sitte til utpå morrakvisten for å rippe 10 plater til mp3 :razz:
    åååå lille provokatør !!! :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etikk har ingen fasit, du kan ikke si at det er etisk rett og kjøpe musikken, rett og slett fordi verden er veldig tilfeldig, hvem som har mye penger, hvem somi har lite/ingen penger er helt tilfeldig.

Du kan si, det er ikke nødvendigvis de som fortjener det som har mest penger.
    En steingraver som jobber 12 timer daglig nede i en mørk gruve og så vidt har råd til mat vil jeg si jobber en del hardere en en latsabb som sitter på et kontor og drikker kaffe, men fremdeles kan slappingen velte seg i penger i forhold.

Det er rett og slett ikke han fattiges skyld at han har det slik han har det, man kan ikke bestemme hvor man vil bli oppvokst, hva slags personlighet man vil ha osv selv, slik er det som bare kommer automatisk.
    Jeg vil ikke si at den fattige mannen bryter noen etiske grenser om han laster ned en sang, i stedenfor og sulte en uke, og kjøpe den, pengene går selvsagt til en eller anna riking som egentlig ikke merker forskellen på 100kr fra eller til.

Jeg sier ikke alle er så fattige i norge, men jeg vil si at alt som skjer er tilfeldig, og da kan man ikke si at det er galt og ta fra de som er litt heldigere med tildigheten.
    så det du sier er at man bør innføre kommunismen, så kan alle tjene det samme uansett jobb eller hjernekapasitet?
    alt som skjer er ikke tilfeldig,man kan i aller høyeste grad påvirke livets gang selv.i norge er vi såpass heldig stilt,at det blir opp til den enkelte om man vil eller evner å nå høyt opp eller bare bli en hvermannsen

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommunisme med Robin Hood som statsleder.

Det som var litt morsomt med å følge TPB rettsaken var hvordan aktor var forferdet at det ikke var noen "the man" som til slutt bestemte og hadde den endelige avgjørelsen, men at TPB er basert på en anarkistisk struktur.

Anarkisme - Wikipedia

@FE3T - 10 plater ripper du fint på en time i eac secure - og da har du full konstroll på kvalitet og format kontra TBP der du ikke har peil på hvilken skit du får i hus.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ser folk fremdeles kommer med totalt usaklige sammenligninger her fremdeles. VISA-kort eksempelet er ikke på samme håndballbane en gang når det gjelder det lovmessige, eller når det gjelder i ren sammenligning forøvrig. Det er vel omtrent som å sammenligne epler med en fotball. De kan se noenlunde runde ut, men der stopper likheten.
    I diskusjonens hete blir det dratt frem at alt på internett burde eller er lovlig, alt fra VISA eksemplet til porno til fildeling. Jeg synes sammeligningen er høyest relevant, og jeg tror i fremtiden så vil myndighetene blande seg inn i større grad enn idag hva vi gjøre og hvordan vi bruker internett. Idag er internett nesten et "fri" sted for kriminelle....

Side 66 av 133 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •