Piracy..is it a crime? - Side 61

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 61 av 133 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 1,201 til 1,220 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Money makes the world go around... tyveri, moral osv. kun snakk om penger.

Så om ingen tjener på det, da er det tyveri hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hvorfor er det så viktig at man må bli fysisk fratatt fila for at det kan kalles tyveri? Tenk deg at musikkfila ligger på harddisk i et platestudio. En luring sniker seg inn med minnepenn, kopierer fila, tar den med seg hjem, og legger den inn på sin egen pc og begynner å dele med resten av verden. Hvordan kan denne handlingen defineres som noe annet enn tyveri?
    Intressant tankegang,som jeg er enig.... hvis det ikke er tyveri er det noen andre lover som beskytter eier av PC/fila?

Nå vet jeg ikke definisjon på innbrudd, er det å bryte opp noe fysisk? La oss si at personen blir tatt for innbrudd, blir han da ikke tilltalt for stjeling?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det hadde vært litt interessant å sett litt nermere på de tallene og undersøkelsene du sikter til her vegus.

Har du noen linker til noe vi som er kunder i denne sammenhengen kan følge med på når det gjelder dette?
    Ingenting som er offentliggjort, og hva er vitsen når det eneste man får tilbake er "bestillingsverk fra platebransjen"?.
    Alt vi sier blir uansett "motbevist" av en eller annen artikkel skrevet av en eller annen blogger et sted. Som tidligere journalist så må jeg si at det er utrolig hvor lite kildekritisk folk er når de vil ha backup for en sak som fildeling.
    Hva gjør en flere år gammel undersøkelse, utført på en svært liten gruppe mennesker, 100% troverdig nå? Da snakker jeg om den som utløste "fildeling øker salget av musikk". Den blir brukt for hva det er verdt, selv om resultatet av den ikke på noen måte kan sies å være vitenskapelig/analytisk korrekt.
    Som man spør får man svar, og når man spør fildelere (som på den tiden garantert var ganske paranoide) om de kjøpte mer musikk, så vil nok mange svare ja for å lette litt på samvittigheten...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxtipxx
    Teknisk sett så er vel det mere inbrudd? Og dekkes vel godt av eksisterende lover? De som deler har vel på et tidspunkt kjøpt matrialet, også deler de.
    Det kan hende du har helt rett, men det kan også hende noen vil definere innbrudd som noe fysisk siden han bare bruker PCen. Greit nok, men hvis verdien i filen på PCen var verdt 1million kroner, vil personen bli kun tiltalt for innbrudd og en få bot på 500kr. Eller må han stå til ansvar for det han har tatt ut av PCen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxtipxx
    Money makes the world go around... tyveri, moral osv. kun snakk om penger.

Så om ingen tjener på det, da er det tyveri hehe
    Og det sier du som ikke betaler for deg, hehe måtte bare
    kommentere den, ikke bokstavlig ment.....

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen som har funnet fram hammer og spiker til egen kiste:

ITavisen | - Vi har allerede tapt

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegus
    Hvor har du det fra at platebransjen stjeler penger fra artistene?

Jeg syns folk skal slutte å uttale seg om ting de helt klart ikke har greie på.
    Artister lyver sikkert da de mener de får lite igjen
    THE FEATURED ARTISTS COALITION

(gjelder ikke CD men betaler feks dere i Sony artistene for feks mp3 filer som selges på nett.

Er dette helt feil?
    Artistene ønsker naturligvis større kontroll over sitt åndsverk, og også en større del av inntektene.
    For å sette konflikten litt i perspektiv, er det plateselskapene som eier og gjør musikken tilgjengelig for nedlastning, samtidig som de bestemmer priser og provisjoner, evt. samarbeidspartnere og plattform, eller DRM. Mange artister går på standardkontrakter som dreier seg primært om CD-salg, mens "alt annet" er opp til plateselskapene.

når jeg også nevnte min venn som jeg også jobber sammen med som ga ut CD , fikk aldri penger (+ 1 sang ble brukt på en samle cd med flere artister)
    Plateselskapet selger mp3 av abumet uten at han har mulighet for å stoppe det (han ønsket ikke nettmusikk fordi han var redd p2p)
    En av plateselskapets eiere er tilogmed høyt oppe i Fono
    Musikker uten rettigheter eller inntekt
    Jeg hører disse forbandelsene hver dag å hvordan neste album skal gis ut ,

At de selv vil ha mere kontroll og vil ha større del av inntektene tyder på missnøye og også da helt opp til storheter som David Gilmour , Iron Maiden å helt ned til de små.

Det er faktisk et selskap jeg adri har lest et vondt ord om å som hjelper artister About Us » Real World Records

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det er noen som har funnet fram hammer og spiker til egen kiste:

ITavisen | - Vi har allerede tapt
    Jeg må si jeg lo høyt og godt av denne kommentaren på siden du linket til - svært godt sagt:
    "Dette var omtrent like vanskelig å forutse som at bobla på boligmarkedet kom til å sprekke."

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan nok også tenke seg at den økonomiske krisen vi har nå kan sette betalingsmoralen til folk på prøve....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Artister lyver sikkert da de mener de får lite igjen
    THE FEATURED ARTISTS COALITION
    Kravene til FAC går i hovedsak på inntekter fra annet en platesalg. De mener det er mye "skjulte" inntekter, f.eks fra lisensiering til reklame, filmer etc. som de ikke får sin rettmessige del av. De ønsker derfor å ha større kontroll på slik bruk av sin musikk. Vi er ihvertfall åpne om dette, og du finner heller ingen artister som på nåværende tidspunkt har kontrakt med Sony på lista.

(gjelder ikke CD men betaler feks dere i Sony artistene for feks mp3 filer som selges på nett.
    Selvfølgelig gjør vi det! Det er jo salg på akkurat lik måte som en CD, og royalty er også den samme.

Artistene ønsker naturligvis større kontroll over sitt åndsverk, og også en større del av inntektene.
    For å sette konflikten litt i perspektiv, er det plateselskapene som eier og gjør musikken tilgjengelig for nedlastning, samtidig som de bestemmer priser og provisjoner, evt. samarbeidspartnere og plattform, eller DRM. Mange artister går på standardkontrakter som dreier seg primært om CD-salg, mens "alt annet" er opp til plateselskapene.
    Alle våre kontrakter inkluderer både digitalt salg, lisensiering og inntekter fra "annet". De har også gjort det siden 2000-2001. Med "annet" menes inntekter som ikke kommer fra direkte salg av musikken, eller såkalt "sync" (lisensiering til reklamefilmer etc.). Selv om disse inntektene stort sett er resultat av plateselskapets jobb, deles inntektene likt mellom artist/management og selskap. Ganske fair, spør du meg.

Har du tenkt på hvordan en avtale mellom artist og plateselskap fungerer?
    I de fleste tilfeller har artisten intet ferdig produkt når avtalen inngås. Man inngår altså en avtale, der man ikke vet noe som helst om hvordan produktet skal bli. Ganske risikabelt, spør du meg. Hvem tar denne risikoen? Plateselskapet. De investerer en million eller mer i et produkt de rett og slett ikke aner hvordan blir.
    Når man investerer i et høyrisiko-produkt (husk at bare hver 6. utgivelse går i pluss), bør også avkastningen være høy. Det er den dessverre ikke.

I andre tilfeller kommer artisten med et ferdig innspilt produkt. Da får man tilbud om enten å selge masteren til plateselskapet (selvfølgelig av egen fri vilje), eller lisensiere den til plateselskapet for en periode.

Et tredje alternativ er ren distribusjon, noe som er ganske vanlig i dag.

I alle tilfeller skriver man under på en kontrakt av egen fri vilje. Det er ingen som står med en hagle i nakken din og tvinger deg. i dag foregår slike forhandlinger over lang tid, gjerne med flere advokater innvolvert. Hvis man
    da i etterkant føler seg lurt, er det rett og slett ens egen feil.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg må si jeg lo høyt og godt av denne kommentaren på siden du linket til - svært godt sagt:
    "Dette var omtrent like vanskelig å forutse som at bobla på boligmarkedet kom til å sprekke."
    Jeg likte denne:

You wouldn't shoot a policeman - and then steal his helmet!

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble sittende å se dokumentaren digitale pirater på nrk nett-tv i går, meget interesant og nyansert om piratkoppiering og musikkbransjens fremtid. kan anbefale den til dere som er interesert i emnet.
    Dokumentaren finner du her
    NRK Nett-TV - hastighetsmåling

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vegus: jeg må da kunne kommentere ting uten at alt er et motargument til deg. Du kommenterte at uavhengige analytikere er enig i at salgstallene synker. Jeg påpeker at synkende salgstall umulig kan si noe dirrekte om hva som er årsak og i hvilken grad. Jeg sa ingenting om at du sa det var en hovedårsak, men bransjeorganisasjonene oppfører seg sannelig som om det er det. Det var dette jeg basserte min kommentar på, ikke hva du hadde sagt. Du kommenterte at flere butikker har gått konkurs, jeg påpekte at dette finnes det flere innlysende årsaker til (konkuranse/økonomi). Flott at du har full oversikt over deres salg i forskjellige arenaer, men har du vurdert andre konkurerende ellementer? I økonomisk nedgang kan synkende tall i flere bransjer være et tegn på at folk bruker mindere penger og fyller tiden sin med gratisaktiviteter.

Jeg skjønner at du er knyttet til platebransjen og det har jeg absolutt ikke noe forhold til. Jeg har ikke kjøpt ei eneste plate siden 2003 og ikke lastet ned en MBmed musikk, hverken lovlig eller ulovlig. Platebransjen er flink nok til å kontrollere hvilke sanger jeg skal høre på radio til at jeg er drit lei det meste før jeg i det hele tatt rekker å vudere å gidde å bruke penger på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvorfor er det så viktig at noen dør for at det kan kalles drap?
    Hehe, ja si det du. Men det blir ikke helt det samme syns jeg.

Er identitetstyveri tyveri? Du tilintetgjør jo ikke den andre personen. Er det tyveri å ta kopi av f.eks en tegning på en ny båt som skal bygges av en konkurrerende båtbygger, som en annen var inne på her tidligere? Er det tyveri å ta en kopi av den hemmelige sexvideoen som søster og typen hennes har laget, og så legge den ut på nettet? osv.

Jeg mener ja. Hva ellers kan man kalle det, lån? Selv om orginalen fortsatt ligger igjen hos offeret, så er det mennesker her som har tatt noe som ikke tilhører dem. De har har alle sammen skaffet seg dokumenter og filmer som de aldri ville fått uten å måtte ta det uten eierens samtykke. Det er stjeling i mine øyne.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips fra meg til din bransje vegus
    (å ikke skriv CD single som svar for å kjøpe en slik tullete greie der 1 sang er gitt ut i 6 ulike versjoner (club , mix osv) er ikke alternativ)

Min erfaring siste år når jeg er innom CD butikker for å handle og ser kundekretsen rundt meg blir det omtrent som sammenlignet med kundene med det man finner i en dressbutikk eller felleskjøpet.
    Den yngste som er i butikken er vanligvis ekspeditøren.
    Vel hvor er den yngere kjøpergruppe ?
    Årsaken er at musikkbransjen og butikker ikke selger det mest brukte format for unge , heller ikke enkeltsanger som er det mest populære.
    (faktisk kjøpte mange unge fysisk kassett , LP ,CD i mange år før man i de senere år enkelt kan dele og bruke dette i små filer og avspillere for komprimerte format)

Hadde det da ikke vært en ide å ha en mp3 / ogg / FLAC ladestasjon for USB penn , tlf , mp3 spiller osv på utsalgssteder så kunne en stor kjøpemasse handle sine enkelsanger på en enkel måte.
    Da slipper de dyre CD plater hvor de kanskje bare ønsker noen få sanger av.
    De slipper en CD de må endre til andre spillbare formater.

At artister kan tjene mindre på at mange kjøper enkeltsanger for så være da ellers elendig arbeide vanligvis ikke er høyt verdsatt i andre arbeids sammenheng heller så med bra sanger så bra salg.
    (en god artist har ofte mange bra sanger)

Når fildeling har tilbudt det mange har ønsket av sanger , valg for hva man vil ha på et album og formater så er det langt fra noe oppsiktsvekkende at fildeling har vært populært å platebransjen mere å mere rævkjørt av sin utrolig gammeldagse holdning.

At nettsalg bedrer seg er positivt men få de digitale filene inn i butikker (ja distribuer også via narvesen osv)

For mange som venter på en lagringsutvikling og minnebrikker osv er fremtiden å gå på elkjøp , musikkbutikker osv å lade brikken opp for en kostnad , Blu Ray , DVD musikk (selvsagt har man internett hjemme men ser ikke dette som eneste valg for digitale filer og kjøp)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ellers kan man kalle det?
    Muligens et smått søkt forslag, men hva med "brudd på åndsverksloven"? Du kan sikkert finne på et nytt ord om du vil, "bårk" eller noe slikt, om du mener det blir for langt. "Tyveri" i denne sammenhengen blir en metafor eller en sammenligning, en svært ladet sådann, ikke helt ulik Bekkemelloms hijabomskjæring. Dette er ikke heldig om man vil bli tatt seriøst i en debatt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    ble sittende å se dokumentaren digitale pirater på nrk nett-tv i går, meget interesant og nyansert om piratkoppiering og musikkbransjens fremtid. kan anbefale den til dere som er interesert i emnet.
    Dokumentaren finner du her
    NRK Nett-TV - hastighetsmåling
    Definitivt et severdig program. Jeg kjenner meg igjen i ståstedet fra Creative Commons-fyren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens et smått søkt forslag, men hva med "brudd på åndsverksloven"?
    Hva med identitetstyveri, er det brudd på åndsverksloven? Det er vel ikke det. Ikke tar man fra offeret noe fysisk her heller, men man stjeler informasjon.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med identitetstyveri, er det brudd på åndsverksloven? Det er vel ikke det. Ikke tar man fra offeret noe fysisk her heller, men man stjeler informasjon.
    Dette går vel under dokumentforfalskning.

Uansett mener jeg det er uheldig, i en seriøs debatt, å låne begreper som dekker én kriminell handling, for å beskrive en annen. Det er å (bevisst eller ubevisst) spille på konnotasjoner og dermed følelser, og tilfører debatten en irrasjonell faktor som overhodet ikke er konstruktiv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens et smått søkt forslag, men hva med "brudd på åndsverksloven"?
    Med fare for å gjenta meg selv Brudd er brudd, det forteller ikke hva eller hvorfor det er ulovlig. Reint isolert så er ikke ordet brudd ulovlig så det beskriver ingenting. Vi kan ha brudd på loven, på kablen, på forandlinger, men hvorfor har vi det?

Med fare for å gjenta både meg selv og deg så må jeg si du har helt rett, brudd på åndesverkloven er ulovlig. Og det er noe vi alle vet og det er i bunn og grunn ikke det vi diskuterer.

Side 61 av 133 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •