Piracy..is it a crime? - Side 60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 60 av 133 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 90 100 110 120 130 ... SisteSiste
Viser resultater 1,181 til 1,200 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Kan jo være man vil ha en annen sang enn den som er på singelen. Singler for meg representerer stort sett artistens kjipeste og mest kommersielle side, og jeg er sikkert ikke den eneste med den holdningen.
    Mener du virkelig at du skulle hatt krav på å kjøpe en enkeltlåt som ikke var singel, fra et vilket som helst album?

Trodde da det var lovlig i Russland.
    Nei, det var det aldri. Du stiller deg altså positiv til en tjeneste drevet av russisk mafia? Folk som bl.a driver med utstrakt menneskehandel?

Man trenger jo ikke se lenger enn søksmål mot egne kunder, DRM over alle støvleskaft og heftig lobbyvirksomhet som undergraver kultur, personvern og demokrati.
    Enhver bedrift har full rett til å forsvare seg, sikre sine verdier og gjøre det man kan for å opprettholde driften, så lenge man følger loven. Det har vi gjort. Vi har aldri saksøkt en eneste av våre kunder, da vi ikke selger til konsumenter. Vi selger til platebutikker og grossister.

At skaping av ny kultur undergraver den er ny for meg.

Siden du nevner All of MP3, hvordan stiller du deg til erstatningskravet RIAA presenterte?
    Er selvfølgelig helt med på det. Sue the bastards.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegus
    Når vi har fått uavhengige konsulentfirmaer til å gjennomgå alt som finnes av tallmateriale, og samtlige av disse konkluderer med at fildeling bidrar til senket salg, så velger vi å tro på det.

Det hadde vært litt interessant å sett litt nermere på de tallene og undersøkelsene du sikter til her vegus.

Har du noen linker til noe vi som er kunder i denne sammenhengen kan følge med på når det gjelder dette?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vegus:

Hvordan representerer du platebransjen?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PK er gode, men ikke SÅ gode. Jeg har tross alt jobbet med dette i en del år, og vet hva som er grunnen.
    Platekompaniet overlevde, de andre døde ut. JEG valgte konsekvent alltid Platekompaniet dersom jeg skulle ha noe, da jeg visste jeg ville finne det jeg ville ha, og jeg visste de ville være rimeligere enn konkurrentene. Tviler på at jeg var den eneste.

Nedgangen i salget kan forklares på akkurat den måten du vil ha den forklart. Passer det for deg at nedgangen skyldes økt konkurranse med film, spill og lovlige underholdningstjenester, så er det grunnen.

Hvis det da skulle være slik, hvordan forklarer man da den generelle nedgang i omsetningen i alle disse bransjene?
    Jeg må nesten gjenta spørsmålet: Mener du nordmenn per idag bruker markant mindre på underholdning enn de gjorde for fem-ti år siden?

(hvilke da, forresten?)
    Tja, vi kan jo begynne med AVForum og tilsvarende? Det finnes også ørten abonnementstjenester på nett av forskjellig slag; alt fra blader, bøker, film, musikk, diverse kurs. Kort og greit bruker folk tid på internett.

Når vi har fått uavhengige konsulentfirmaer til å gjennomgå alt som finnes av tallmateriale, og samtlige av disse konkluderer med at fildeling bidrar til senket salg, så velger vi å tro på det.
    Samtidig som det er ørten undersøkelser gjort av andre som konkluderer med noe helt annet.

Har du selv lest disse undersøkelsene du snakker om? Vil du være villig til å utdype årsaker funnet i dette materialet, og akseptere eventuell kritikk?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du virkelig at du skulle hatt krav på å kjøpe en enkeltlåt som ikke var singel, fra et vilket som helst album?
    Nei. Imidlertid mener jeg at salg av enkeltlåter kan føre til redusert salg av album, og jeg mener fravær av salg av enkeltlåter kan føre til at folk velger piratbukta istedenfor platebutikken.

Nei, det var det aldri. Du stiller deg altså positiv til en tjeneste drevet av russisk mafia? Folk som bl.a driver med utstrakt menneskehandel?
    Jeg kjenner ikke russisk lov. Forøvrig kan jeg fint stille meg positiv til en tjeneste, selv om den er drevet av et firma eller en person jeg ellers ikke liker. Hater underholdningsbransjens DRM og lobbyvirksomhet, men gir dere pengene mine likevel. Burde jeg kanskje la være?

Enhver bedrift har full rett til å forsvare seg, sikre sine verdier og gjøre det man kan for å opprettholde driften, så lenge man følger loven. Det har vi gjort. Vi har aldri saksøkt en eneste av våre kunder, da vi ikke selger til konsumenter. Vi selger til platebutikker og grossister.
    Ingen bedrift har rett til å bruke økonomisk makt til å påvirke en suverens stats demokrati. Å påpeke at man følger loven er et lite verdifullt utsagn når man selv har skrevet den.

At skaping av ny kultur undergraver den er ny for meg.
    Kunstnerne skaper kultur. De færreste i den bransjen er kunstnere. Utsagnet mitt var relatert til den stadige utvidelsen av åndsverksloven.

Er selvfølgelig helt med på det. Sue the bastards.
    Jeg snakker ikke om søksmålet, men selve erstatningskravet. Passende beløp, synes du?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vi kan jo begynne med AVForum og tilsvarende? Det finnes også ørten abonnementstjenester på nett av forskjellig slag; alt fra blader, bøker, film, musikk, diverse kurs. Kort og greit bruker folk tid på internett.
    Ja det synes jeg er et meget godt og treffende argument for hvordan jeg opplever dette.

Internett er så mye mer enn ulovelig fildeling og brudd på åndsverks lover og rettighet , og det handler vel også om at døgnet fremdeles bare har 24 timer.

Videre har man vel også Parabol og kabelnett distribusjon av helt lovlig tilgengelig underholdning, og det må vel også ha en del å si for hvor mettet et underhildnings marked etter hvert vil bli.

For egen del går det mere i kjøp av film på BD i dag enn kjøp av Audio CD.
    Har f.eks en del hundre CDer av yndlings artistene rippet på mediaserver, og føler ikke at jeg hele tiden trenger å kjøpe musikk pga det.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Greit at det er opp til opphavsman å definere det som stjeling, men det er ikke det de gjør, de definerer det som inntektstap, og det er i mange tilfeller dirrekte galt.

Så når du stjeler en plate i butikken så er det inndektstap fpr eieren av butikken(han har allerede betalt en sum for enheten og skal forsøke å selge den med fortjeneste), men i mange tilfeller kan det absolutt være til fortjeneste for artisten. Bransjen kunne tjent mye på å forsåke å tilpasse seg teknologien de siste 10 årene i stede for å bruke uendelige resurser på å motarbeide den. I stede klamerer de seg til en utdatert distribusjonsmodell og en påstand om at det er nedlasting, og nedlasting allene, som er grunnen til at redusert salg. Det er denne sytingen jeg ikke klarer å svelge.
    Vel, inntektstap er for dem stjeling. Det for hos å si at det er direkte galt at dem har inntaktstap blir helt hypotetisk, for det første så har vi ikke innblikk artistens økonomi og platesalg, og for det andre så må en artist prøve begge deler for å vurdere hva som er mest lønnsomt, for det tredje så kan vi ikke sammeligne artister fordi dette vil slå ut inviduelt, og for det fjerde så kan ikke vi bestemme hva som er lønnsomt for artisten.

Syting er vel ikke hos artisten, syting er hos dem som ikke vil betale for seg. Butikken har kjøpt platen for 100kr, en plateartist har brukt 3 millioner og kansje et eller to år av sitt liv på å lage den platen, tallene er fiktive, men begge har innvistert i platen og begge har rett til prøve å selge den med fortjeneste.

At plate bransjen ikke har fulgt med i timen er jeg helt enig, men det gjør det ikke lovlig med fildeling. Det er iallefall et dårlig argument i retten hvis du skulle bli tatt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    At plate bransjen ikke har fulgt med i timen er jeg helt enig, men det gjør det ikke lovlig med fildeling. Det er iallefall et dårlig argument i retten hvis du skulle bli tatt.
    Vær så snill, mann! Hvor mange ganger skal det være nødvendig å gjenta det? Alle her, inkludert Xell, vet at brudd på opphavsretten er ulovlig, ingen sier noe annet. Det det derimot ikke er, er tyveri.

Hva er dette for slags Erasmus Montanus-logikk? Fildeling er ulovlig, tyveri er ulovlig, ergo er fildeling tyveri? Kom ikke her og si at fildeling er tyveri fordi det potensielt fører til tapt salg; isåfall er også konkurranse tyveri.

Og igjen, dere argumenterer forbi hverandre. Xell snakker årsak og konsekvens, du messer om moral.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær så snill, mann! Hvor mange ganger skal det være nødvendig å gjenta det? Alle her, inkludert Xell, vet at brudd på opphavsretten er ulovlig, ingen sier noe annet. Det det derimot ikke er, er tyveri.

Hva er dette for slags Erasmus Montanus-logikk? Fildeling er ulovlig, tyveri er ulovlig, ergo er fildeling tyveri? Kom ikke her og si at fildeling er tyveri fordi det potensielt fører til tapt salg; isåfall er også konkurranse tyveri.

Og igjen, dere argumenterer forbi hverandre. Xell snakker årsak og konsekvens, du messer om moral.
    Ehh....svarte du på mitt innlegg? Eller blander du med meg med noen andre nå, det er du som gjentar deg ord som ulovelig og tyveri og tar hele regglen på nytt... og slutt å svar for andre, MANN!

Vi diskuter ikke om det er ulovlig eller ikke, men hvilket syn vi har på artister, fildelere og eventuelt ikke fildelere og hvordan vi danner hos en mening rundt dem. Stjeling og tyveri er noe du tar opp igjen....

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at Porwaq har sett poenget mitt. Jeg har ingen steder sagt at jeg synes piratkoniering burde vært lovlig. Men jeg prøver å få fram at jeg ikke på noen måte klarer å ha symati med en bransje (både film og musikk) som pisser på leggen på sine beste kunder. Hvorfor rettsforfølger de teknologiutviklingen framfor lovbryterene. Det er personene som sitter med en orginal, kopierer den og gjør den allment tilgjengelig som bryter loven, ikke ISPen som selger båndbredden. Ja for de går jo etter ISPene også. Truer med private søksmål hvis ikke tilgang blir sperret. Og når man snakker om en tilgang som brukes både til lovlige og ulovlige ting da har vi plutselig private selskaper som tvinger andre private selskaper til sensur. Var det noen som nevnte moral her? For meg så blir det litt som å saksøke firmaet som eier bulldozerene som har sørget for at den nye veien er blitt så bra at det går ann å kjøre alt for fort på den. Men det er klart at når man først har klart å få tilslag ett sted så vil man alltid prøve seg igjenn.

Fildeling generelt er ikke ulovlig, men alle typer teknologi som muliggjør utveksling av digitale medier vil kunne brukes til spredning av ulovlig ervervet inhold. For 20 år siden var BBSene sentrale i å knytte folk sammen i diskusjoner på nettet. Så fant noen ut at de kunne utveksle filer og man begynte med spredning av ulovlig kopiert materiale. Så ble det mer og mer vanlig å bruke FTPer. Usenet som også startet som et sted for å utveksle ideer og holde diskusjoner ble benyttet til å spre spill og film. Så begynte de rene fildelingsprotokollene å utvikle seg som et steg videre fra FTP. Vi fipp Napster-varianter og DirectConnect, men disse var i stor grad bassert på en-til-en og noen lure hjerner begynte å fundere på hvordan man kunne bygge opp en protokoll som gjorde det mulig å utnytte båndbredden til alle som ønsker å dele en bestemt fil eller samling filer. Vips der har vi torrent som var en revolusjon i hvordan båndbreddebelastningen sprees. Men med denne utviklingen hvorfor er det teknologien som har blitt den store stygge ulven? Det har tatt over 10 år å forstå at teknologien faktisk kan brukes til noe positivt, og i mellomtiden har den blitt bekjempet med nebb og klør. Nå begynner det heldig vis å trille så vidt. Akkurat nå er det torrent som er mest effektiv i spredningen, men om de nå klarer å gjøre det ulovlig å hoste en torrent -tracker så tviler jeg på at det går veldig lenge før de store piratgruppene finner nye og bede arenaer og da er de like langt. Fortsatt på jakt og fortsatt ikke lært en dritt.

At samtlige er enige var drøyt og at tallmaterialet viser at det er fildeling som er hovedårsak til nedgang kan jeg ikke set at noen kan udelt konkludere. Nå ble det pressentert tallmateriale i TPB-saken som viser oppgang i solgte enheter (tror det gjaldt film), men at priser pr enhet er synkende og at man derfor går ut med synkende bunnlinje. Selvom bobla sprakk først nå i 2008 så har verden vært i en økonomisk nedgang de siste årene (spesielt det amerikanske markedet som utgjør en stor del for film og musikkbransjen) så det at folk velger å vente noen måneder for å kjøpe en enhet til omtrent halve prisen av hva den koster når den slippes er vel kanskje ikke så rart. Hvor dumme tror de egentlig at vi er?

Det at butikker går konkurs skyldes også at fler og fler handler over nettet. Det går ikke ann å si " Å se, både Hysj Hysj og FreeRecordShop gikk konkurs, det skyldes sikkert ulovlig fildeling. PirateBay må straffes for dette" er ikke mye gjennomtenkt. Hvordan tror du salgstallene til CDON og PKnettbutikk har gått i samme periode? Personlig bruker jeg ca 8000 i året på film og tvserier, men jeg tror jeg kan telle på en hånd hva som er kjøpt i vanlig butikk de siste 4 årene. Og enda mindere kjøpt til full pris. Hvis jeg ser bort i fra tvserie-bokser så er det ikke mange DVDer som jeg har betalt over 80kr for. Så jeg skjønner godt at fortjenesten synker. Det skyldes noen som kalles fri konkuranse, noe vi er veldig glad i her i den vestlige økonomien. Jeg sa ca 8000,- men jeg kan i alle fall garantere at jeg bruker bare mer og mer penger på dette siden jeg selv har gravd meg ned i denne hobbyen vi kaller "lyd og bilde". Og dette er jo en sterkt voksende hobby der jeg på ingen måte føler meg alene, så hvordan dette regnestykket egentlig går opp skjønner jeg ikke helt.

Er det umoralsk å stjele? Helt sikkert. Er det umoralsk å laste ned en opphavsrettbeskyttet fil fra internett? Ja det kan det nok være. Akkurat som at det er umoralsk å bryte loven ved å kjøre 10km/t over farstgrensa og sette alle rundt seg i trafikken i livsfare. Det kan sikkert også diskuteres om det er umoralsk å sette seg i bilen å kjøre når det bare tar 10-20min å gå. Man stjeler jo planetens framtid fra kommende generasjoner. Noe som er helt sikkert er at vi er en umoralsk bølagjeng alle sammen, som garantert kommer til å havne i *******, hvis det eksisterer, da. Og utvilsomt får vi godt selskap av bransjeorganisasjonenes advokater som antakelig vis er de som tjener mest på hele denne moralske diskusjonen.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og utvilsomt får vi godt selskap av bransjeorganisasjonenes advokater som antakelig vis er de som tjener mest på hele denne moralske diskusjonen.
    Følg pengene, er et kjent og kjært uttrykk. Hele dette rabalderet har jo sysselsatt en megadrøss med advokater, lobbyister, politikere og DRM-produsenter, og det er klart at de også vil kjempe for å beholde sin nisje. Dersom ulovlig fildeling skulle opphøre (enten via legalisering eller "seier" for underholdningsbransjen) ville jo disse miste jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på artiser som har kommet frem lenge etter nedlasting ble allment, og hvor vanvittig rike disse blir, så last ned med god samvittighet. Musikere får mest penger av konserter uansett. Det meste man laster ned er vel ofte musikk man ikke hadde kjøpt, men kanskje har pga. noen kan ville høre det på en fest eller noe. Eller kanskje man digger U2, men tar seg ikke råd til å kjøpe alle platene deres? For artistens del så kan det bety at du oppdager en grupper du aldri har hørt før, som du slang ned på nedlasting og som du stikker på konserten til.

Innen film, så ser man jo at de uansett omsetter for milliarder og skuespillere ligger på over 100 mill for en film. Filmbransjen tjener nok mest på kino og utleie. Kanskje hjemmekino burde forbys? hehe:-P Folk kjøper vel uansett noen filmer de gjerne vil ha i en samling. De man ofte laster ned, er vel filmer man ikke gidder å kjøpe, men fungerer en kjedelig søndag. Om den bransjen syter, så tenker jeg moderasjon

Innen spill så var jeg mere usikker lenge (mange små firma i denne bransjen), men her har de jo kommet til en god løsning. Vil du spille online så må du kjøpe, ellers så kan du laste det ned og spille alene. Litt som en demo. Er spillet bra, så kjøper du det pga. flerspiller delen og presser bransjen til å være optimale på utgivelser. På ps3 så har man jo uansett ikke valg.

Synes Southpark dekket det bra, da stakkars Lars Ulrich måtte vente noen uker på å kjøpe nytt enormt svømmebasseng pga. hyppig nedlastning.

Hysj hysj og free record shop gikk vel konkurs pga. plate kompaniet? I norge er det ikke plass til for mange like butikkjeder, altså med samme salgsfilosofi. De har alle ca. 5 år i lyset, så er det andre som tar over, mens mindre nisjebutikker klarer seg i åresvis.

Føler hele greia blir litt som om at det stjeles en sjokolade i en Rimi butikk, og vi skal da synes synd på Rimi Hagen.

Om du stjeler en CD av den lille sjappa på hjørnet, så får jeg mere omsorg for butikkeier, enn Warner.

Tror selv filmbransjen er litt forvirret, med tanke på at Recivere kommer nå med nettverkskabel. Mulig jeg er ekstremt kreativ og at de ikke har tenkt på dette, men da er det jo bare å koble den opp mot pc. Om jeg kjøper en DVD, vel jeg stresser ikke med å putte den inn på pc for så å koble pc til forsterker osv.

Jeg trodde uansett kunstnere ønsket å dele kunsten med flest mulig, men kan det være at det kun er penger i fokus?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hygen & co, her er svaret fra Axiom om bruk av bildene deres på forumsider som denne:

Hello!

We do use photographs from other people from time to time, and it is always
    our policy to ask permission of the owner of the photograph to use it on our
    website -- we also expect the same courtesy from others. Our photographs
    are often taken in our photo studio and are produced at significant expense.
    That being said, we almost always grant permission to use photographs when
    requested.

As for copyright law, it is a bit of a grey area and the laws vary from
    place to place. I think photos that are published on a website can be
    downloaded without penalty, because there's no technical way for a website
    to work otherwise
    . Re-publishing the downloaded photos is another matter, I believe -- especially when it's for commercial use. This is a very
    complicated subject. To be honest, I'm unsure what to think as well. It'll
    be interesting what the courts decide in Sweden.

I hope that helps!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I think photos that are published on a website can be
    downloaded without penalty, because there's no technical way for a website
    to work otherwise
    Interessant poeng, hadde vært moro å få prøvd det ut i retten. Det ville ikke vært første gang lovboka forutsetter at noe skjer på en måte som ikke er teknisk mulig. At lovskriverne mangler teknisk innsikt er et tradisjonsrikt fenomen; Bibelen befaler harer å tygge drøv, og ifølge katolsk lov er flodsvinet en slags fisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det argumenteres med at hvis det bare blir tatt en en kopi av en fil, så er det ikke tyveri. Offeret sitter jo fortsatt igjen med orginalen, og kan fortsatt tjene til livets opphold, kanskje...

Hvorfor er det så viktig at man må bli fysisk fratatt fila for at det kan kalles tyveri? Tenk deg at musikkfila ligger på harddisk i et platestudio. En luring sniker seg inn med minnepenn, kopierer fila, tar den med seg hjem, og legger den inn på sin egen pc og begynner å dele med resten av verden. Hvordan kan denne handlingen defineres som noe annet enn tyveri?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Tenk deg at musikkfila ligger på harddisk i et platestudio. En luring sniker seg inn med minnepenn, kopierer fila, tar den med seg hjem, og legger den inn på sin egen pc og begynner å dele med resten av verden.
    Det er en annen problemstilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk sett så er vel det mere inbrudd? Og dekkes vel godt av eksisterende lover? De som deler har vel på et tidspunkt kjøpt matrialet, også deler de. Litt sånn som når man var yngre og kopierte en kassett til en kompis. Bare at i dag er det internet og du kjenner ikke personen.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hvorfor er det så viktig at man må bli fysisk fratatt fila for at det kan kalles tyveri?
    Hvorfor er det så viktig at noen dør for at det kan kalles drap?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At samtlige er enige var drøyt og at tallmaterialet viser at det er fildeling som er hovedårsak til nedgang kan jeg ikke set at noen kan udelt konkludere. Nå ble det pressentert tallmateriale i TPB-saken som viser oppgang i solgte enheter (tror det gjaldt film), men at priser pr enhet er synkende og at man derfor går ut med synkende bunnlinje.
    Hvor skrev jeg at de mente det var hovedårsak? Konklusjonen var: fildeling fører til lavere salg av lovlig ervervet musikk. Altså, ingenting om at det er hovedårsak, bare at det er en konsekvens.
    Har absolutt ingenting med filmbransjen å gjøre, så det er fullstendig irrelevant for min del.

Selvom bobla sprakk først nå i 2008 så har verden vært i en økonomisk nedgang de siste årene (spesielt det amerikanske markedet som utgjør en stor del for film og musikkbransjen) så det at folk velger å vente noen måneder for å kjøpe en enhet til omtrent halve prisen av hva den koster når den slippes er vel kanskje ikke så rart. Hvor dumme tror de egentlig at vi er?

Det at butikker går konkurs skyldes også at fler og fler handler over nettet. Det går ikke ann å si " Å se, både Hysj Hysj og FreeRecordShop gikk konkurs, det skyldes sikkert ulovlig fildeling. PirateBay må straffes for dette"
    er ikke mye gjennomtenkt. Hvordan tror du salgstallene til CDON og PKnettbutikk har gått i samme periode?
    Jeg har absolutt ikke sagt noe om at Free's og de andres konkurser skyldes ulovlig fildeling, og ihvertfall ikke knyttet det til TPB. Jeg sa at de gikk konk fordi de solgte mindre plater, og jeg svarte på et spørsmål om hvorfor det ikke var flere platebutikker. Hvorfor ilegge meg sitater jeg aldri har skrevet?

Nå selger jo vi til nettbutikkene også, og er et verdensomspennende konsern. Det betyr at jeg lett kan se hva som er solgt på CDON, PKnettbutikk, Amazon etc. Det har definitivt ikke vært noen dramatisk økning i salget derfra. Hos CDON har det tvertimot gått nedover.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    asvaberg
    Har vært uten nett noen timer pga Bane Tele Nett kabel ble gravd over i Drammen.

Ble litt uklart dette svaret syntes jeg da personen som svarer ikke svarer ut fra en som styrer så Terms and Conditions følges på siden.
    Hotlinking ble ikke nevnt.
    Axiom er Canadisk og Canadisk lov har hatt liberale regler til eierettigheter og deling.
    (hvordan det er nå i 2009 vet jeg ikke)
    Selve nedlastningen til egen pc er jo ikke problem (veldig få nettsider nekter deg det eller deler av sin side)
    Re-publishing the downloaded photos is another matter som stort sett er det som det bråkes om rundt om i verden.
    Bruke det på din nettside nevner ham men tyder du det som at du kan bruke det på en offentlig firmanettside så mye du vil eller tror du ham mener din hjemmeside som ikke er et registrert foretak osv ?
    Uansett så fikk du en tillatelse å det er det viktigste)
    (jeg syntes personen svarer vagt i forhold til at han sitter på reglene for hvordan du skal kunne bruke/få lov til å bruke
    This is a very
    complicated subject. To be honest, I'm unsure what to think as well

Alle sider har stort sett en © som ikke direkte betyr coyright men at innhold på siden er opphavsbeskyttet.
    (så vil de ut fra egen info på siden fortelle deg unntak om det har noen ellers så må man forholde seg til opphavsrett)

Jeg har bare tatt opp dette fordi fildeling av musikk er generelt fy blandt de fleste men nesten ingen respekterer og skjønner at de fleste også fildeler (distribuerer en kopi , eller for å si kopi av en kopi) av opphavsbeskyttete bilder.
    (kan jo også være tekst osv)
    Munch-museet : Informasjon -> Om museet

Side 60 av 133 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 90 100 110 120 130 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •