Piracy..is it a crime? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 133 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 2649
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Stjeler jeg en lommebok taper en person fysisk penger. Laster jeg ned et album som jeg overhodet ikke kommer til å hverken høre på eller kjøpe så gjør ikke det noe fra eller til for artisten sin del.
    Problemet er om platesalget går ned. Folk slutter jo ikke å høre på musikk. Hvem som hadde kjøpt eller ikke kjøpt hva, er vel ikke så interesant.

La oss si at det det var umulig å kopiere musikk. Jeg tror ikke det er så mange som kan si med hånden på hjertet at det ikke hadde vært helt utenkelig at de kunne funnet på å betalt 9kr for en eneste sang av alle de har lastet ned ulovlig. Jeg kan i allefall ikke det....

Og som andre sier, så spiller det egentlig ikke så stor rolle. Om man lever av å programmere software, syntes du/dere det da er greit at 50 personer i året betaler 990kr, mens 10 000 piratkopierer ditt livsverk fordi de hevder at de ikke ville ha kjøpt det uansett? Om man lever av å være fotograf og bruker masse penger på utstyr og reiser jorden rundt, syntes man det da er greit at noen kopierer dine digitale bildefiler som du har copyright på, legger de gratis ut på nettet slik at folk kan bruke de akkurat som de vil? Er det greit om jeg kopierer alle blader på narvesen, og legger de ut på nettet for gratis nedlasting?

At ting kan kopieres, betyr ikke at det er greit..... Trodde det var ganske innlysende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phear
    Jeg ser det er en del som snakker forbi hverandre her. Kanskje det hadde vært en idé å fastslå hva det er som diskuteres her? Er det hvorvidt loven er riktig eller er det etikken i det å bryte loven?

For ordens skyld; Jeg er en av dem som laster ned. Mye. Men allikevel er samvittigheten min ren. Jeg kjøper det jeg liker på CD så lenge prisen er under 100kr, men skulle gjerne unngått det fysiske formatet.

Piratene leverer en tjeneste som er suverent bedre enn platebransjens. Og selv med alle pengene sine står de fortsatt på samme sted som for ti år siden. Da kan de ikke annet enn å skylde seg selv.

"Ja, men det skal jo ikke gå utover artistene", hører jeg mange som sier. Artistene har da selv valgt å bli representert av sine plateselskaper. Om ikke artistene protesterer mot måten de blir representert, så vil de gå med skipet ned. Man kan ikke forvente at forbrukerene skal ta støyten for at artistene er redd for å si ifra.

Den sørgelige sannheten er at de store plateselskapene har et de facto monopol, beskyttet av en opphavsrettslovgivning som er latterlig utdatert. Hvor etisk er det?

Det har ingenting med hvordan artistene blir representert, det har med enkel lovgivning. Du kan ikke stjele uansett hvor dårlig et produkt blir representert.

Oioi litt komisk misforståelse. Opphavsretten er faktisk mer gjeldende nå enn noen gang før.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Problemet er om platesalget går ned. Folk slutter jo ikke å høre på musikk. Hvem som hadde kjøpt eller ikke kjøpt hva, er vel ikke så interesant.

La oss si at det det var umulig å kopiere musikk. Jeg tror ikke det er så mange som kan si med hånden på hjertet at det ikke hadde vært helt utenkelig at de kunne funnet på å betalt 9kr for en eneste sang av alle de har lastet ned ulovlig. Jeg kan i allefall ikke det....

Og som andre sier, så spiller det egentlig ikke så stor rolle. Om man lever av å programmere software, syntes du/dere det da er greit at 50 personer i året betaler 990kr, mens 10 000 piratkopierer ditt livsverk fordi de hevder at de ikke ville ha kjøpt det uansett? Om man lever av å være fotograf og bruker masse penger på utstyr og reiser jorden rundt, syntes man det da er greit at noen kopierer dine digitale bildefiler som du har copyright på, legger de gratis ut på nettet slik at folk kan bruke de akkurat som de vil? Er det greit om jeg kopierer alle blader på narvesen, og legger de ut på nettet for gratis nedlasting?

At ting kan kopieres, betyr ikke at det er greit..... Trodde det var ganske innlysende.
    For mitt vedkommende så har platesalget økt pga jeg har lastet ned musikk jeg likte godt og kjøpte på grunn av det.

Siden vi utvider litt og nevner software, jeg lastet ned Kaspersky Antivirus, fant ut at dette var veldig bra og kjøpte derfor lisens Hadde jeg ikke hatt muligheten til å laste ned dette i første omgang så hadde jeg aldri kommet til å kjøpt lisens, men benyttet et gratis alternativ istedet.

Bestilte forresten et spill på play.com i går fordi jeg lastet det ned først og syntes det var kult (Rainbow Six Lockdown)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjeler jeg en lommebok taper en person fysisk penger. Laster jeg ned et album som jeg overhodet ikke kommer til å hverken høre på eller kjøpe så gjør ikke det noe fra eller til for artisten sin del.
    For meg et dette det samme som om du går fysisk inn i en butikk og stjeler en CD. Jeg ser ikke poenget med å stjele noe du ikke engang vil bruke. Er poenget bare å stjele for å stjele?

Hvis jeg kjører 10 km/t over fartsgrensen på en motorvei, der jeg er helt alene på veien: skal jeg da si at jeg ikke bryter loven fordi jeg føler at jeg ikke skader noen etc ? Hvorfor får jeg da bot hvis politiets overvåkningskamera fanger meg opp?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bisken
    Det har ingenting med hvordan artistene blir representert, det har med enkel lovgivning. Du kan ikke stjele uansett hvor dårlig et produkt blir representert.
    Sier du. Jeg sier noe annet. Loven er ikke engang med i min etiske vurdering av handlingen.

Oioi litt komisk misforståelse. Opphavsretten er faktisk mer gjeldende nå enn noen gang før.
    How so?

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg laster ned alt eg vil ha. Men på grunn av det så har eg brukt maange titusener kr på filmer, serier og musikk. Om eg syns at det eg gjer er rett? Nei, men hadde det ikkje vært for at eg laster ned så mykje som eg gjer, så hadde eg ikkje brukt så mykje penger på film og musikk.

Eg støtter film og musikk bransjen 100%, men nedlasting av ulovlig materiale kjem eg til å fortsette med uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mitt vedkommende så har platesalget økt pga jeg har lastet ned musikk jeg likte godt og kjøpte på grunn av det.

Siden vi utvider litt og nevner software, jeg lastet ned Kaspersky Antivirus, fant ut at dette var veldig bra og kjøpte derfor lisens Hadde jeg ikke hatt muligheten til å laste ned dette i første omgang så hadde jeg aldri kommet til å kjøpt lisens, men benyttet et gratis alternativ istedet.

Bestilte forresten et spill på play.com i går fordi jeg lastet det ned først og syntes det var kult (Rainbow Six Lockdown)

Hva så egentlig? Hvordan du velger å gjøre det har ingenting med saken å gjøre. Du har ikke rett til å stjele noe for å teste det. Hvis det finnes gratis trial-versjoner så har du lov til å teste.. Hvis en produsent vil bruke størstedelen av sine penger på å reklamere på et dritdårlig produkt, og ikke gi folk muligheten til å teste det før de kjøper..så er det KUN DERES VALG. Du har ikke noen rettighet til å stjele det uansett.

"Hvis det er bra nok så kjøper jeg det"...Det er salg og kjøp vi snakker om, ikke veledighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hvis jeg kjører 10 km/t over fartsgrensen på en motorvei, der jeg er helt alene på veien: skal jeg da si at jeg ikke bryter loven fordi jeg føler at jeg ikke skader noen etc ? Hvorfor får jeg da bot hvis politiets overvåkningskamera fanger meg opp?
    I samme scenario, har du gjort noe etisk galt? Hva om du tar deg en øl i parken en varm sommerdag?

Loven er ikke enbytende med hva som er etisk riktig. Isåfall skulle det da vært helt greit å steine folk i Iran.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vil hevde at du ikke representerer majoriteten av de som laster ned, sannsynligvis langt derifra. Jeg har også kjøpt ting etter at jeg har lastet ned fullversjon, både av CD`er, DVD`er og spill. Men jeg skjønner fortsatt at det er ulovlig, og at verden hadde vært best uten slik kopiering.

Forøvrig så er det en grunn til at de har demoversjoner av software. Jeg har ikke vært borte i et eneste spill jeg ikke har hatt muligheten til å prøve via en demoversjon. Slik det er i år 2008, så er det også flere nettbutikker som tilbyr muligheten for å høre på musikken før en kjøper den. Så IMO er ikke noe godt argument for at fullversjoner av software/musikk bør ligge åpent på nettet.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest noe som helst propaganda fra piratbransjen. Har du/dere lest mye fra anti-piratsiden?
    Jeg har ikke lest noe, men argumentene kommer som blåkopier av hva priatbransjen hevder er rett. Vet jeg også sikkert kan høres ut som en blåkopi av anti-piratsiden, men det kommer heller av en utviklet rettferdighets tankegang. Jeg har vokst opp med familie som er opptatt av rettferdighet og å bevege seg på rett side av loven.

Har da lest alle innleggene her jeg, ingen kommer med noe nytt. Jeg er ikke mindre forståelsesfull enn dere, men jeg flyr ikke i flint som enkelte andre gjør
    .

Svært få andre enn deg som har flydd i flint her inne enn deg.

Noe sier meg at noen her lager dårlig musikk og er bitre fordi ingen kjøper den.
    Jeg produserer ikke musikk - er ikke av den kreative sjelen. Har et yrke av "ikke-krativ" art - eller lettere sagt, et yrke hvor kreativitet ikke har spillerom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du. Jeg sier noe annet. Loven er ikke engang med i min etiske vurdering av handlingen.

How so?
    Tyveri av beskyttet materiale er et mye større problem nå enn for 50(?)år siden når loven kom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det er i år 2008, så er det også flere nettbutikker som tilbyr muligheten for å høre på musikken før en kjøper den.
    En del av musikken jeg kjøper består av spor på 6-10 min. Hva hjelper det meg at jeg får høre 30 sek. av hver sang i 96-128kbps?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vaden
    Eg laster ned alt eg vil ha. Men på grunn av det så har eg brukt maange titusener kr på filmer, serier og musikk. Om eg syns at det eg gjer er rett? Nei, men hadde det ikkje vært for at eg laster ned så mykje som eg gjer, så hadde eg ikkje brukt så mykje penger på film og musikk.

Eg støtter film og musikk bransjen 100%, men nedlasting av ulovlig materiale kjem eg til å fortsette med uansett.
    Du sitter ihvertfall ikke med hodet i sanden og nekter for at du gjør noe galt.

Man kan stille seg spørsmålet; er det forskjell på å laste ned musikk får så å kjøpe CD-en etterpå hvis man liker den, kontra laste ned musikk for så å gjøre den tilgjengelig for fildeling?

Jeg skal innrømme at jeg ikke ser helt likt på de to alternativene.
    Jeg synes allikevel ikke det er rett å ta seg en vare for så å kun komme tilbake å betale for den hvis den skulle falle i smak.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyveri av beskyttet materiale er et mye større problem nå enn for 50(?)år siden når loven kom.
    Det gjør den da ikke mer gjeldende. Tvert imot er den mer kontroversiell.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i klesbransjen har man noe man kaller deponering - noe for musikkbransjen?

Noe som ikke er nevnt her, men som vel også er å betrakte som illegalt, er å låne en CD på biblioteket for så å rippe den hjemme og levere den tilbake.

Man kan vel ikke akkurat kalle biblioteket for "en god venn" ...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det er en del som snakker forbi hverandre her. Kanskje det hadde vært en idé å fastslå hva det er som diskuteres her? Er det hvorvidt loven er riktig eller er det etikken i det å bryte loven?
    Etikk er et stort felt. Du har mange forskjellig etikk-typer: Oversikt over de tre forskjellige etikk-typene. Har faktisk studert etikk i et av de fagene jeg har fra høyskolen jeg gikk på - der hadde vi litt andre navn på forskjellige typene og litt andre definisjoner da det var under økonomiske fag: her er faglituraturen.. Jeg tror, uten at jeg skal legge ord i munn på deg, at du mener moral: Moral - Wikipedia.

Jeg mener at moralen til det enkelte individ og for oppvoksende grupper som er mye av problemet. Dette i form av at man faktisk ikke lærer at det å laste ned er galt. Er også mange foreldre som ikke vet hva poden gjør på gutterommet over pc linja.

For ordens skyld; Jeg er en av dem som laster ned. Mye. Men allikevel er samvittigheten min ren. Jeg kjøper det jeg liker på CD så lenge prisen er under 100kr, men skulle gjerne unngått det fysiske formatet.

Piratene leverer en tjeneste som er suverent bedre enn platebransjens. Og selv med alle pengene sine står de fortsatt på samme sted som for ti år siden. Da kan de ikke annet enn å skylde seg selv.
    Selvsagt leverer de en bedre tjeneste, den er jo gratis! At du ikke liker cd formatet og ikke finner gode nok tjenester er selvfølgelig beklagelig - her har bransjen sovet i timen. De sover så lenge at de for vanskelig for å snu det - folk er vant til gratis musikk. Men skylde seg selv, kan man ikke gjøre - det er piratene og de som utfører ulovlige handlinger som har skapt markedet for piratene. Det har faktisk gått så langt at det er rett ut blitt organisert kriminalitet som blir sponset av forskellige selskaper - det er beklagelig.

"Ja, men det skal jo ikke gå utover artistene", hører jeg mange som sier. Artistene har da selv valgt å bli representert av sine plateselskaper. Om ikke artistene protesterer mot måten de blir representert, så vil de gå med skipet ned. Man kan ikke forvente at forbrukerene skal ta støyten for at artistene er redd for å si ifra.

Den sørgelige sannheten er at de store plateselskapene har et de facto monopol, beskyttet av en opphavsrettslovgivning som er latterlig utdatert. Hvor etisk er det
    For å komme ut i de store markedene, trenger man store markedførings maskinene til plateselskapene. At noen har monopol på sine egne eiendeler er faktisk en rett. At du mener opphavretts lovgivingen er utdatert, synes jeg er rart - det må i såfall være at de ikke er tydlige nok i forhold til elektronisk nedlasting. For du mener vel ikke at man skal lage musikk/film og når den er ferdig produsert er det fritt vilt?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del av musikken jeg kjøper består av spor på 6-10 min. Hva hjelper det meg at jeg får høre 30 sek. av hver sang i 96-128kbps?
    Kvaliteten spiller vel ikke noe rolle?

Det er butikken/plateselskapets valg hvor lenge du skal få høre den sangen. Om de mener 30-60sec er nok, så er jo poenget at du skal klare deg med det. Og problemet er selvsagt ikke de som laster ned en sang ulovlig, for å høre på den kun EN gang før de løper til nettbutikken for å legge igjen kredittkortnr (hvor mange promille tror du forresten oppfører seg slik?). Det er heller de som hører på sangen til de blir lei, for så å hevde at de aldri hadde kjøpt den uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør den da ikke mer gjeldende. Tvert imot er den mer kontroversiell.
    Eh..hvordan gjør ikke det den mer gjeldende? Det at det er lettere å bryte den understreker bare dens viktighet.

Skal vi slakke litt på loven om voldtekt også da eller? Siden antall voldtekter har økt. Mordantallet har faktsik også gått opp, og flere blir dømt, det vil i følge deg si at loven er utdatert.?

Hva med patenter? Er patentloven også utdatert? Opphavsrettet matriale og patentbeskyttet produkt er mye det samme. Hvis jeg brukte 2mill på å utvikle mitt patent, eller om jeg brukte 2mill på å utvikle min musikk, så skal det være like mye mitt uansett. Uavhengig av hvor lett det er for deg å stjele det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Den dagen du forstår at dette bare er argumenter for å "lovliggjøre" dine argumenter, kan du skrive et nytt innlegg.

For det er nemlig det du gjør. Det finnes ingen, jeg gjentar ingen, unnskyldninger for å utføre et tyveri av opphavsbeskyttet matriale. Stjeler du ei lommebok - er det tyveri. Stjeler du en sjokolade på Narvesen - er det tyveri. Laster du ned en sang - tilrøver du deg en ulovlig kopi av opphavsbeskyttet matriale, tyveri!

Jeg kjører bil hver dag, og da bryter jeg loven hver dag regner jeg med. Alle bryter loven hver dag, til og med din lokale prest. Men det er ikke det samme som å stjele, noe man gjør når man laster ned en sang som er beskyttet av åndverksloven fra feks Pirat Bay.
    Jeg trenger ingen unnskyldning, aller minst unnskylder jeg meg overfor trangsynte folk som deg. Prøver bare å komme med argumenter Du klarer ikke se at fildeling har positive effekter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så er det en grunn til at de har demoversjoner av software. Jeg har ikke vært borte i et eneste spill jeg ikke har hatt muligheten til å prøve via en demoversjon. Slik det er i år 2008, så er det også flere nettbutikker som tilbyr muligheten for å høre på musikken før en kjøper den. Så IMO er ikke noe godt argument for at fullversjoner av software/musikk bør ligge åpent på nettet.
    Helt enig. Det finnes gode løsninger for å prøve ut produktene før man kjøper dem uten å gjøre seg til kjeltring. Feks kan man prøve Adobe Photoshop Elements i x antal dager. Samme med Power DVD. Du kan lytte til mindre snutter av musikkfiler. Trailer for filmer finner man hvis man ønsker.

Det finnes ingen gode argumenter for å bryte loven!

Side 6 av 133 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •