Piracy..is it a crime? - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 59 av 133 FrsteFrste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 2649
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mange forslag de siste dager.
    En av dem
    Nedladdare villiga att betala för nätmusik - DN.se

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lst hele trden igennem, og gr det heller ikke.

Vil bare sprge de der ikke mene at det er det samme som at stjele om de mener det er tyveri hvis man kopiere en persons opfindelse og fr patent p den fr ham/hende og begynder at slge den? Har man s stjlet da personen ikke lngere kan slge sin opfindelse, uanset at han /hun stadig har sin opfindelse. I mit hoved er det prcis det samme.

Mvh. lBlundt

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patenter (i likhet med eiendomsrett og trademarks) er ikke det samme som copyright, og br igrunnen holdes separat for unng at diskusjonen skal skli ut i metaforer, sammenligninger og semantikk.

Ellers vil jeg si at det du beskriver her er uheldig, ikke uvanlig, og et klart tegn p et lovverk som er langt fra ideelt. Tyveri er det imidlertid ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    I min verden er det s tyveri, prcis som det er nr man downloader noget man ikke har betalt for, som producenten vil have man betaler for.
    Grunden til jeg kom p dette eksempel er at det er det helt samme, manden har stadig sin ide, du har bare forhindret ham i at slge den p trods af den ikke var din. S her har han kun mistet den indtjening han kunne have haft, ligesom producenten ogs har mistet sin indtjening nr der downloades ulovligt. Du kan s argumentere at du aldrig havde opdaget musikken uden at downloade den, men havde du kbt ideen af manden hvis der ikke var mulighed for at kopiere.
    Og ja jeg giver ret i at det er et ret tnkt eksempel, men det er det meste i denne trd jo.
    Egentlig gik den jo p om det er kriminelt eller ej, og det kan jo egentlig ikke diskuteres.
    Ellers fin trd:-D

Mvh. lBlundt

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man stjeler en id og tar patent p den har man hindret opphavsmann, ikke bare i selge sin id, men ogs srget for at han m betale for benytte seg av den. S dette er en drlig analogi til nedlasting. Det er helt klart at nedlasting kan fre til redusert salg, men det er ikke like sort/hvit da det ogs gir promotering og i tilfeller tilfeller kt salg av andre effekter.

Den siste raporten som ble brukt mot MPAA viste at antall enheter faktisk har kt, men at folk kjper til lavere pris. Alts, logisk nok, nr folk begynner f drlig rd kjper de ikke en ting med en gang den slippes i butikken, men venter til prisen synker. Filmbransjen tjener mindere og skylder p ulovlig nedlasting. Det er vel undvendig kommentere at bransjen selv benytter seg av statestikk som viser redusert salg. Det flotte med statestikk er at avhengig av hva du viser statestikk over s vil den vise deg vidt forskjellige ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Om man stjeler en id og tar patent p den har man hindret opphavsmann, ikke bare i selge sin id, men ogs srget for at han m betale for benytte seg av den. S dette er en drlig analogi til nedlasting. Det er helt klart at nedlasting kan fre til redusert salg, men det er ikke like sort/hvit da det ogs gir promotering og i tilfeller tilfeller kt salg av andre effekter.
    argumentere for fildeling pga av det gir promotering og i noen tilfeller kt salg blir helt feil og er ikke et argument for at det ikke er stjele. Det er opp til opphavnsmann vurdere hva som er mest rett for han og ikke du, du kan med andre ord ikke bestemme for han.

For sette det p spissen s kan jeg g inn i en butikk og stjele en CD, s blir jeg tatt. Til eieren sier jeg, "jeg hadde jo tenkt vise den til alle mine venner og legge den ut p nett slik at alle kan f sett og hrt denne dermed s vil du tjene p at jeg stjeler den".

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit at det er opp til opphavsman definere det som stjeling, men det er ikke det de gjr, de definerer det som inntektstap, og det er i mange tilfeller dirrekte galt.

S nr du stjeler en plate i butikken s er det inndektstap fpr eieren av butikken(han har allerede betalt en sum for enheten og skal forske selge den med fortjeneste), men i mange tilfeller kan det absolutt vre til fortjeneste for artisten. Bransjen kunne tjent mye p forske tilpasse seg teknologien de siste 10 rene i stede for bruke uendelige resurser p motarbeide den. I stede klamerer de seg til en utdatert distribusjonsmodell og en pstand om at det er nedlasting, og nedlasting allene, som er grunnen til at redusert salg. Det er denne sytingen jeg ikke klarer svelge.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dere argumenterer fordi hverandre, da dere ser ut til ha helt forskjellige rsaker til vre positive eller negative til fildeling. Xell, zatz er ikke motstander av fildeling fordi fildeling frer til redusert inntekt eller drligere kulturtilbud, men fordi fildeling reduserer skapers kontroll over sitt verk. Akkurat det er det vanskelig argumentere mot, da det er, vel, et faktum.

Det var litt derfor jeg ville sprre om dette med prinsippiell versus pragmatisk. Mange baserer sitt ststed p forventet konsekvens av fildeling, men absolutt ikke alle.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ville du se kopiert Queen mp3 128 kbps spotify stream til harddisk delt ut til alle enhver gratis som noen forskjell fra kjpe samme Queen mp3 128 kbps fra et engelsk nettsted , lagret p harddisk senere delt ut til alle enhver ? eller streame fra radio og legge ut gratis til alle.
    Lne mobiltelefonen til en venn kopiere sangene til din harddisk senere dele ut sangene.
    Rippe Queen cd'n til samme mp3 128 kbps dele ut.
    Kvaliteten burde bli den samme
    Blir ogs mye forholde seg for de fleste
    For meg er Queen i mp3-128kbps fullstendig uaktuelt
    Men jeg ser poenget ditt.
    Svaret, hvis jeg fr noe, fra Axiom om bilder av deres hyttaler, vil jeg legge ut i denne trden.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Svaret, hvis jeg fr noe, fra Axiom om bilder av deres hyttaler, vil jeg legge ut i denne trden.
    Spotify leverer 160 kbps .ogg.
    Som visstnok er bedre enn tilsvarende bitrate i mp3.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Spotify leverer 160 kbps .ogg.
    Som visstnok er bedre enn tilsvarende bitrate i mp3.
    Spotify er et veldig riktig skritt i riktig retning.

For meg ville det ideelle vre en tjeneste som Spotify med fullstendig lossless musikk. I tillegg mtte denne tjenesten finnes med plugins til diverse nettverkstreamere som f.eks Squeezecenter og andre.

Det vil dermed si at jeg fr tilgang p alt som er av musikk hvor som helst med hva som helst. Dette br da vre en abbonnementstjeneste, f.eks en hundrings i mneden eller noe. Dette er fremtiden slik jeg ser det. Da slipper jeg kjpe CD'er, slipper ha et lokalt musikkbibliotek og kan hre p hva jeg vil.
    DET er mten platebransjen burde jobbe p fremover.
    Spotify er veldig nrme n, men mangler lossless tilbud og utbredelse i form av velfungerende plugins for andre enheter en datamaskiner.
    Gi meg lossless og en ordentlig plugin til Squeezecenter og mine penger gis gladelig bort.

Det eneste problemet som da ikke er lst er brbare enheter som Ipods o.l som trenger fysiske filer per i dag, samtidig som det sikkert er noen gamlinger uten internett men med en gldende musikkinteresse som fremdeles *gulp* m ha fysiske media for f spilt musikk (skrekk og gru!)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    He he Tror jeg har ftt med meg at Queen er litt hellig.

Axiom kan gi deg lov til bde "nettyveri" (de ser vel helst at du laster ned bilde selv)
    De kan ogs tillate en offentlig distribusjon av sine bilder men vil tro de plegger deg en kilde anvisning.
    Deres policy for bruk av nettsiden kan ikke missforsts men ved hendvendelser gr det meste.

Ingen nettsider vil uten videre godta en offentlig distribusjon av opphavsbeskyttede ting.

Jeg viste til NRK tidligere Opphavsrett på NRK.no - Informasjon - NRK

________
    Forundrer meg litt over at ikke bransjen ser at CD salg ogs kan ha sammenheng med at det snart ikke er en butikk for fysisk salg her i landet
    2 store kjeder + noen f butikker
    Musikkverket*:: BUTIKKENE
    Platekompaniet

sammhold om utvikling er ikke lett
    Plateselskap sa nei til Facebook Music - kultur - Dagbladet.no

De som har klaget over salg av fysisk plate har vel rett men nr nettsalg har kt kraftig s er totalsalg musikk ikke s ille og vil bedres (utvikling , endring av kjpevaner , salgsformerovs skjer ikke over en natt)
    Flere betaler for musikk - Kultur - NRK Nyheter
    (det gammeldagse varer skjelden evig)

Snu opprasjoner og endringer som burde vrt pbegynt fult opperative burde skjedd i 1999-2004 (ikke som n da det enn bare er en tidlig fase av endringer)

Ung.no - Piratkopiering
    Lover endres jo ogs hele tiden det er ikke lenge siden et klart forbud mot fildeling eksisterte i Norge (man hadde lov laste ned) eller mange andre land (Canada hadde feks i 2004 en hyestetett som erklerte fildeling for lovelig)
    Tror mange ikke sjekker loverket for hvart r mnd eller dag

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Spotify er et veldig riktig skritt i riktig retning.

For meg ville det ideelle vre en tjeneste som Spotify med fullstendig lossless musikk. I tillegg mtte denne tjenesten finnes med plugins til diverse nettverkstreamere som f.eks Squeezecenter og andre.
    Mye fornuft i det du skriver her!

Som du sier s hadde det ideelle vert lossles, men for hvor stor del av brukerne er dette et krav? Jeg kan ikke skryte p meg at jeg hrer forskjell p 160kbit .ogg og ukomprimert .flac.

I framtiden tror jeg at mobil og mp3 spillere kommer til smelte enda mer sammen, og nr vi etter hvert fr fornuftige priser p mobilt bredbnd s tror jeg at dette er veien g for det mobile markedet.

Plugins er vel noe spotify teamet jobber med. du kan vel f spotify bde p Apple TV og Squeezebox via tredjeparts programmer:

Can I stream Spotify music to speakers with Airport, Logitech Squeeze box, Sonos, etc?

Currently there is no built-in support for this but some of our users have found ways to make is possible. For more info read here about Apple Airport and Logitech Squeezebox.
    Kilde: FAQ - Spotify

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ________
    Forundrer meg litt over at ikke bransjen ser at CD salg ogs kan ha sammenheng med at det snart ikke er en butikk for fysisk salg her i landet
    2 store kjeder + noen f butikker
    Musikkverket*:: BUTIKKENE
    Platekompaniet
    Og hvorfor tror du det er snn? Jo fordi de andre butikkene har gtt konkurs pga lavt platesalg. Dette gjelder f.eks Free Record Shop-kjeden.
    De som har klaget over salg av fysisk plate har vel rett men nr nettsalg har kt kraftig s er totalsalg musikk ikke s ille og vil bedres (utvikling , endring av kjpevaner , salgsformerovs skjer ikke over en natt)
    Flere betaler for musikk - Kultur - NRK Nyheter
    (det gammeldagse varer skjelden evig)]
    Det digitale salget er ikke i nrheten av kompensere for det lavere salget av fysiske produkter. Grunnen til at fysisk vs digital omsetning snart er like stor, er fordi salget av CDer faller mer en 3 ganger s mye som digitalt vokser.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Plugins er vel noe spotify teamet jobber med. du kan vel f spotify bde p Apple TV og Squeezebox via tredjeparts programmer:

Kilde: FAQ - Spotify
    Spotify funker glimrende med Airfoil og Airport Express.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som garantert ikke kan sammenlignes er inntjening digitalt nettsalg og fysisk plate.
    Det er mye pga at folk slutter kjpe en CD der de liker 4 av 14 sanger til en hy pris kjper heller de 4 enkelsangene til en lav pris.
    Det er jo kjempeflott kunne batale for det man liker vrake bort det som er drlig.
    Enkelte grupper har jo bare 1 sang som er bra men forventer full cd pris inntjening p de resterende 12 splesangene. Nei takk.
    -------------------
    Vil ogs nevne den enorme forvirring i nedlastninger
    Vi kunne fritt laste ned men ikke opp i revis
    Vi ble anbefalt velsignet ved kjpe musikk fra Aloffmp3
    (russisk nettside som solgte mp3 album 320 kbps for 1-3 kr albumet og ca 5 kr for albumet i FLAC , man kunne ogs velge ut enkelsanger om man ikke nsket hele.
    (dette er skrevet lenge etter start s derfor hyere pris)
    Musikk til 10 kroner albumet - helt lovlig - VG Nett om Lyd og bilde

Helt rlig s har siste 10 r med musikk , lover vrt et evindelig rot er det faktisk ogs i dag. (det viser bla ung.no som for mange blir frste rettledning.)

De fleste som gjr en for drlig jobb tar til seg kritikk og lytter til rd men platebransjen er noe av det mest vrangstillte som har eksistert at respekten er borte hos mange er helt sikkert.
    (veldig mange sier de vil betale en artist men ikke et plateselskap eller deres interesseorganisasjoner.
    Snart er vel fysisk format borte (om noen r) da kan etter mitt nske ogs platebransjen og deres interesseorganisasjon ogs finne seg en ny jobb.
    Artistene vil tjene mere nr de som virkelig stjeler av lasset blir borte kanskje en enorm kning av utvalg og kvalitet vil blomstre opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som garantert ikke kan sammenlignes er inntjening digitalt nettsalg og fysisk plate.
    Det er mye pga at folk slutter kjpe en CD der de liker 4 av 14 sanger til en hy pris kjper heller de 4 enkelsangene til en lav pris.
    Det er jo kjempeflott kunne batale for det man liker vrake bort det som er drlig.
    Enkelte grupper har jo bare 1 sang som er bra men forventer full cd pris inntjening p de resterende 12 splesangene. Nei takk.
    Det er absolutt ingen som forventer dette, og det er derfor man har noe som heter Singler, og noe som heter Album. Liker du singelen (eventuellt singlene) kjper du den/de, og har du tro p at det finnes mere godt p albumet kjper du det. Det har da aldri vrt noe som helst tvang i dette?

-------------------
    Vil ogs nevne den enorme forvirring i nedlastninger
    Vi kunne fritt laste ned men ikke opp i revis
    Vi ble anbefalt velsignet ved kjpe musikk fra Aloffmp3
    (russisk nettside som solgte mp3 album 320 kbps for 1-3 kr albumet og ca 5 kr for albumet i FLAC , man kunne ogs velge ut enkelsanger om man ikke nsket hele.
    (dette er skrevet lenge etter start s derfor hyere pris)
    Musikk til 10 kroner albumet - helt lovlig - VG Nett om Lyd og bilde
    AllOfMp3 var ALDRI lovlig, og pengene derfra gikk rett i lomma p russisk mafia. Selskapet bak AllOfMP3 har aldri betalt en eneste krone i royalty til noen, og den psttte "lisensen" de psto inneha var ikke verdt papiret den var skrevet p.
    Selskapet som ga AllOfMP3 denne lisensen, hadde nemlig INGEN rett til selge en slik lisens.

De fleste som gjr en for drlig jobb tar til seg kritikk og lytter til rd men platebransjen er noe av det mest vrangstillte som har eksistert at respekten er borte hos mange er helt sikkert.
    (veldig mange sier de vil betale en artist men ikke et plateselskap eller deres interesseorganisasjoner.
    Snart er vel fysisk format borte (om noen r) da kan etter mitt nske ogs platebransjen og deres interesseorganisasjon ogs finne seg en ny jobb.
    Artistene vil tjene mere nr de som virkelig stjeler av lasset blir borte kanskje en enorm kning av utvalg og kvalitet vil blomstre opp.
    Fysiske format kommer til eksistere i all overskuelig framtid. Salget vil selvflgelig bli lavere, men det vil vre tilgjengelig.

Hvor har du det fra at platebransjen stjeler penger fra artistene? Artistene sitter igjen med langt mer en det plateselskapet gjr, og de som "stjeler" klart mest er platebutikken.
    Artisten har ingen risiko, da plateselskapet har betalt for inspillingen, markedsfring og gjerne ogs et forskudd p royalty til artisten. Dette uten noe som helst garanti for f igjen investeringen.

At platebransjen er noe av det mest vrangstilte som har eksistert krever jeg f en bedre forklaring p. Vet du noe som helst om hvordan mekanikken i platebransjen/artist/Management/copyright-organisasjoner osv. fungerer? Det er ekstremt mye mer komplisert en du tror.

Jeg syns folk skal slutte uttale seg om ting de helt klart ikke har greie p.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegus
    Dette gjelder f.eks Free Record Shop-kjeden.
    Free Record Shop, Hysj Hysj og de andre pakket sammen fordi Platekonpaniet p mystisk vis klarte fullstendig overkjre dem p bde utvalg, pris og service.

Jeg stilte deg forvrig et sprsml tidligere, vegus, som forble ubesvart. Du gjentar til stadighet at platesalget har gtt ned, og pstr implisitt at dette er fildelingens skyld. Man kan alts ikke skylde p kt konkurranse med film, spill og lovlige underholdningstjenester p nett?

Sier du at nordmenn bruker mindre penger p underholdning n enn fr, eller bare mindre penger p musikk?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegus
    Det er absolutt ingen som forventer dette, og det er derfor man har noe som heter Singler, og noe som heter Album. Liker du singelen (eventuellt singlene) kjper du den/de, og har du tro p at det finnes mere godt p albumet kjper du det. Det har da aldri vrt noe som helst tvang i dette?
    Kan jo vre man vil ha en annen sang enn den som er p singelen. Singler for meg representerer stort sett artistens kjipeste og mest kommersielle side, og jeg er sikkert ikke den eneste med den holdningen.

AllOfMp3 var ALDRI lovlig, og pengene derfra gikk rett i lomma p russisk mafia. Selskapet bak AllOfMP3 har aldri betalt en eneste krone i royalty til noen, og den psttte "lisensen" de psto inneha var ikke verdt papiret den var skrevet p.
    Selskapet som ga AllOfMP3 denne lisensen, hadde nemlig INGEN rett til selge en slik lisens.
    Trodde da det var lovlig i Russland.

At platebransjen er noe av det mest vrangstilte som har eksistert krever jeg f en bedre forklaring p.
    Man trenger jo ikke se lenger enn sksml mot egne kunder, DRM over alle stvleskaft og heftig lobbyvirksomhet som undergraver kultur, personvern og demokrati.

Siden du nevner All of MP3, hvordan stiller du deg til erstatningskravet RIAA presenterte?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Free Record Shop, Hysj Hysj og de andre pakket sammen fordi Platekonpaniet p mystisk vis klarte fullstendig overkjre dem p bde utvalg, pris og service.

Jeg stilte deg forvrig et sprsml tidligere, vegus, som forble ubesvart. Du gjentar til stadighet at platesalget har gtt ned, og pstr implisitt at dette er fildelingens skyld. Man kan alts ikke skylde p kt konkurranse med film, spill og lovlige underholdningstjenester p nett?

Sier du at nordmenn bruker mindre penger p underholdning n enn fr, eller bare mindre penger p musikk?
    PK er gode, men ikke S gode. Jeg har tross alt jobbet med dette i en del r, og vet hva som er grunnen.

Nedgangen i salget kan forklares p akkurat den mten du vil ha den forklart. Passer det for deg at nedgangen skyldes kt konkurranse med film, spill og lovlige underholdningstjenester (hvilke da, forresten?), s er det grunnen.

Hvis det da skulle vre slik, hvordan forklarer man da den generelle nedgang i omsetningen i alle disse bransjene?

Nr vi har ftt uavhengige konsulentfirmaer til gjennomg alt som finnes av tallmateriale, og samtlige av disse konkluderer med at fildeling bidrar til senket salg, s velger vi tro p det.

Side 59 av 133 FrsteFrste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste

Stikkord for denne trden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •