Piracy..is it a crime? - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 57 av 133 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 97 107 117 127 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 2649
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det startet et interessant program på NRK3 nå om hvordan underholdningsbransjen skal forholde seg til digital distribusjon og deling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zoom
    Kaller du det stjeling å KJØPE "Kina" kopier ? De kopierer jo alt fra tsjorter til rolexklokker..
    Og hva var poenget? Kina kopier som klokker og sko kan ikke helt uten videre sammnelignes med film og musikk. Vi snakker om det du "tar" gratis på nett, så da kan vi jo si at hvis du "tar" uten å betale for disse kina Rolexene så er det stjeling. Forøverig så er det også ulovlig å kjøpe eller eie disse kopiene mener jeg å ha hørt.

At noen ikke kan respektere andre sine åndesverk er meg helt uforstålig. Det å "ta" noe uten tillatelse, og tro at det er gratis er meg også helt uforstålig. Det er ingenting her i verden som er gratis med mindre du har fått tillatelse til å ta det. At noen ikke er villig til å betale for seg er meg helt uforstålig.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    At noen ikke kan respektere andre sine åndesverk er meg helt uforstålig. Det å "ta" noe uten tillatelse, og tro at det er gratis er meg også helt uforstålig. Det er ingenting her i verden som er gratis med mindre du har fått tillatelse til å ta det. At noen ikke er villig til å betale for seg er meg helt uforstålig.
    Det er vel litt av det samme for meg, jeg har lastet ned for å sjekke ut om et album er bra nok til å kjøpe - og har uten unntak kjøpt det som er bra nok på cd i ettertid. Det som er for dårlig slettes.

Er på den måten veldig glad for muligheten som fildeling innebærer.

Naiv som jeg er så går jeg ut i fra at andre gjør det på samme måte?

Respekt for artistens verk er en selvfølge.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Nei, det mener jeg ikke, har det noe å si? Forøvrig svarte vel LogB.no ganske bra.

Nå filmer ikke jeg og dama det, så jeg ser ikke problemstillingen
    Ja, klart det har noe å si, da er det jo ikke noe poeng å diskutere med deg, spesielt når du ikke ser problemstillingen

Du kan gjømme deg bak LogB.no, men du kan ikke gjømme deg bak sannheten....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er vel litt av det samme for meg, jeg har lastet ned for å sjekke ut om et album er bra nok til å kjøpe - og har uten unntak kjøpt det som er bra nok på cd i ettertid. Det som er for dårlig slettes.
    .
    Ja, dette står det respekt av her kan vi allefall forsvare fildelingen på en positiv måte! Tydligvis så er dette desverre ikke tilfelle for mange....

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det startet et interessant program på NRK3 nå om hvordan underholdningsbransjen skal forholde seg til digital distribusjon og deling.
    NRK Nett-TV - hastighetsmåling

Morsomt å se at Nigerianere har større respekt for åndsverk enn Norsk ungdom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det har vært en avstemming tidligere her på avforum, men hadde det i disse dager vært artig med en eventuelt en ny avstemming angående pirat og fildeling?

Kansje vi kunne bruke en ord tekst som: Mener du pirat/fildeling av musikk og film er:
    1 - ulovlig, men det burde vært lovlig.
    2 - ulovlig.
    3 - ulovlig, og det er det samme som å stjele.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jeg tror norsk ungdommen har blitt bortskjemte av foreldre og samfunnet, nå tror dem ting er gratis og kommer av seg selv....

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg tror norsk ungdommen har blitt bortskjemte av foreldre og samfunnet, nå tror dem ting er gratis og kommer av seg selv....
    Det tror jeg stemmer meget godt med realiteten - dessverre...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    Se mitt tidligere svar. Å si at iTunes er DRM-fritt er en forenkling. De har imidlertid annonsert ett mål om å være DRM-fritt innen april i år så vi får se. At dette ikke har vært på plass før nå er uansett håpløst.

Edit: forandret ordlyden i orginalinnlegget slik at argumetet fortsatt er gyldig.
    Ja, men det er jo DRM-fritt nå, så det er vel ingen forenkling? Enten så er det DRM-fritt eller så er det ikke. Finner du noe musikk fra et stort plateselskap som ikke er DRM-fritt på iTunes nå? Det gjør du jo ikke...
    At det muligens finnes en eller annen obskur liten label som enda ikke har fått oppdatert katalogen sin betyr jo svært lite.
    Ditt argument var at det var DRM, og at filene er låst til iPod/iTunes. Noe som altså ikke stemmer.
    At det ikke har vært på plass før nå, er jo en helt annen sak. Det ligger så ufattelig mye mer bak dette en dere tror. Hadde dere visst hvor mye et management til en artist bestemmer og kontrollerer så hadde dere vært langt på vei. Plateselskapene har IKKE vært bremsen på dette, men det betyr jo lite, for plateselskapene er jo satan for dere uansett....

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste her skjønner hva fildeling er, jeg har selv benyttet meg av fildeling, gjennom at NRK la ut torrent tracker til Monsen serie på NRK Beta. Men der er det med rettighethavers tillatelse!

Når fildeling skjer uten rettighethavers tillatelse, så er det brudd på opphavsretten, og i mine øyne så er det stjeling på samme måte som å ta en fysisk disk i butikken. Det er ikke selve disken som koster penger, det er rettigheten til å bruke innholdet. En ny kopi av disken kan fremstilles for noen få øre.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK Nett-TV - hastighetsmåling

Nå var det vel slik at man ikke har åndsverklov i Nigeria.
    Det produseres ca 1200 filmer i Nigeria pr år (India ca 800 og Hollywood ca 600 ???). Prisen på DVD-filmene på gatesalg er så lav at det ikke er interesse/lønnsomhet med piratkopiering&salg. Dessuten fortalte programmet videre at produsentene av filmene ofte er å se på gatemarkedene og at dette er med på å holde piratkopiering borte.

Veldig interessant program.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    De fleste her skjønner hva fildeling er, jeg har selv benyttet meg av fildeling, gjennom at NRK la ut torrent tracker til Monsen serie på NRK Beta. Men der er det med rettighethavers tillatelse!

Når fildeling skjer uten rettighethavers tillatelse, så er det brudd på opphavsretten, og i mine øyne så er det stjeling på samme måte som å ta en fysisk disk i butikken. Det er ikke selve disken som koster penger, det er rettigheten til å bruke innholdet. En ny kopi av disken kan fremstilles for noen få øre.
    Ingen tvil om at du har rett når det gjelder reglementet, men det er fremdeles ikke stjeling og det kan overhodet ikke sammenlignes med den handlingen å stjele en CD i butikk, selv om jeg er enig i det at det ikke er plata som er verdt noe særlig men innholdet. Fildeling er snakk om brudd på opphavsrettighetene og kun det, ikke stjeling.

Den eneste måten Cd-plate sammenligningen ville blitt gyldig er om jeg hacket meg inn på PCen til noen, kopierte en musikkfil og slettet den originale uten å ha eiers tillatelse. DET er det samme som å stjele en CD i butikk.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nå var det vel slik at man ikke har åndsverklov i Nigeria.
    Ja det på toppen av det hele. Jeg hadde ikke lovverk i tanken, men moral. Ser man også på den økonomiske situasjonen så sitter vi litt bedre i det enn den gjennomsnittlige Nigerianer.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det på toppen av det hele. Jeg hadde ikke lovverk i tanken, men moral. Ser man også på den økonomiske situasjonen så sitter vi litt bedre i det enn den gjennomsnittlige Nigerianer.
    Når jeg leser en del av innleggene i denne tråden, så begynner jeg faktisk å tvile på akkurat det...................

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rart da at nesten alle som svarer i denne tråden er så opptatt av opphavrett til musikk da de blåser langt i opphavsrett til tekst og bilder osv som blir scannet fra blader eller kopiert fra nettsider å lagt opp på avforum.

Om det er bilder , tekst , film eller musikk spiller ett fett når en overdragelse av opphavretten overdras.

Er det tyveri å nettkopiere via fildeling er det selvsagt tyveri å ulovelig å nettkopiere bilder og tekst med opphavsrett å laste det opp /lime det inn på andre nettsider.

1 eller 1000 stk spiller ingen rolle

Er det musikk som er viktig å opphavrett til andre verk uviktig?
    Er 1 bilde mindre viktig en en sang.
    Formaner man grensesetting å regler overfor andre får man jaggu følge dem selv.

Etter min mening er ingen av delene tyveri men brudd på opphavsrett (vel så alvorlig i en straffesak)

noen lenker
    Opphavsrett / Kopinor - Kopinor
    Informasjon til den som ønsker å bruke kunstverk - BONO
    Forsiden - Norwaco
    Klareringstjenesten AS

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Er det tyveri å nettkopiere via fildeling er det selvsagt tyveri å ulovelig å nettkopiere bilder og tekst med opphavsrett å laste det opp /lime det inn på andre nettsider.
    Ja, du har helt rett i det. Men husk vi har noe som heter sitatrett, dette betyr at du har lov å ta med utdrag av andre sine åndsverk så lenge ikke hele åndsverket er inkludert, og at det er tydelig spesifisert at det er et sitat. Det er tyveri (*) å bruke et bilde som andre har opphavsrett og utgi det for å være sitt eget. Så da er vi jo enige da jo!

*= (etter min forståelse av ordet tyveri)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Fildeling er snakk om brudd på opphavsrettighetene og kun det, ikke stjeling.
    Hva er brudd??

Hvis du brutt opphavsrettighetene så må du ha "tatt" noe som du ikke har lov til å ta. Eller lettere sakt du har stjålet noe, noe jeg håper er mener er ulovlig. For du har tatt noe uten tillatelse, helt "gratis" uten lov?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enormt mange ting man må være obs på ved nettbruk og opphavsrett.
    les feks pekere på internett eller andre ting
    Clara - Ord og begreper

Jeg ser på opphavsretten som et problem da det blir enormt mange regler å lover å forholde seg til.
    Nå eksisterer det en form for kopierings kompansasjon men kanskje denne skulle utvides og også legge inntekter som reklame osv inn for en inntjening til rettighets innehaverene.

Skal opphavrett diskuteres så er jo nulltoleranse for brudd eneste fornuftige svar
    der det glipper for de aller fleste er at de har personlige regler for hva som kan som kan brytes å hva som ikke kan brytes å samtidig da utøver en moralsk pekepinn selv om de står nedgravd i lovbrudd selv?

.
    TPB sin væremåte er litt på den måten å demonstrere mot feks platebransjens makt (eller ønske om makt) til å dirigere å regelsette det digitale , dens utvikling og hvordan nettverk skal brukes.

Det er ikke bare at platebransjens rettigheter skal følges for deres selvopptatthet undergraver en digital og nettbasert utvikling.
    De kunne vært med på utviklingen så ville de hatt større respekt en å sittet der i årevis uten å løfte rompa å da det begynner å brenne bak så sender de et varsel og trusler til sin kundekrets om rettsaler osv.

(sterke ord har de ikke brukt i Norge ennå men de sender faktisk trusler , systematisk rettsinnkallinger til barn(foreldre) i andre land samt trusselbrev.)
    I Norge ip logger de Norske brukere rundt på nettsteder , har infiltrert alle trackere osv å har en "arbeidsgruppe" som foretar det ulovelige arbeidet (man må faktisk fildele ulovelig for å få informasjon om andre).
    (sporings programmer er utviklet og brukes i mange land , trolig ikke Norge ennå.
    Vi er et mere overvåket samfunn de aller fleste men ISP og Norsk rett har gudsjelov hindret den største jakten siden heksejakten.

Acta-avtalen
    Dine hjemmevideoer fjernes - teknofil.no

Anti-Counterfeiting Trade Agreement - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig å bli stoppet på vei til feks USA eller England, uvitende med Mp3 spiller full av ulovlige nedlastinger som du kanskje i tillegg har fått av noen du kjenner......

Så bli arrestert og bøtelagt kanskje behandlet som en terrorist bare pga noen sanger, verden blir syk....

Side 57 av 133 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 97 107 117 127 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •