Piracy..is it a crime? - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 133 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 2649
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zoom
    Du vet at til og med den dag i dag så er det ingen lover i russland om åndsverk? Det er derfor en russisk forfatter har oversatt harrypotter og satt sitt navn på den.

En annen ting er at å holde tilbake informasjon for at bare en liten gruppe skal vite informasjonen å tjene penger på den i stede for at alle skal vite informasjonen og forbedre den er veldig lite samfunnsøkonomisk. Jeg synes alle programmer skulle vært Open Source.

Mindre åndsverks lover betyr høyere konkurangse, bedre produkter fordi alle har tilgang og kan bruke informasjonen og samfunnet utvikler seg raskere.

Å dele filmer og musikk hjelper kanskje ikke samfunnet så mye med å utvikle seg men betyr DET at vi har lyst å stenge alle bibliotekene rundt om kring ?

Og hvis artistene klager på at de tjener mindre penger pga piratkopiering så burde de kanskje først se på platekontrakten og se hvor mye penger plateselskapet tar av dem.
    Hva Russland har av lover, vet jeg fint lite om.

At du mener alle programmer skal være Open Source, for stå for din regning. Jeg synes man skal ha rett til å tjene penger på sin kunnskap. Uten å ha den retten, er det veldig mange som ikke skulle ha noen interesse for å utvikle og videreutvikle produkter. Man vil selvsagt ha enkelte som synes det er ok å utvikle ting, men disse vil nok holde en lavere standard da man må vie sin tid til å tjene penger ved siden av.

Jeg forstår ikke hvofor du blander inn biblotek? Gjennom bibloteket for jo tross alt opphavsmannen betalt for verket sitt. Ikke pr gang, men den for betalt for at det skal benyttes i biblotekets virksomhet.

Platekontrakten synes jeg har lite med diskusjonen å gjøre. En kontrakt mellom selskapet og artist har ikke noe med om man fritt distubuere eller ikke av opphavsbeskyttet materiale.

Jeg har lenge undret meg over at mange ikke klarer å se forskjell på hva som er mitt og hva som er ditt. Noen har elementære mangler her.

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegus
    Det er da en god stund siden iTunes både fjernet DRM, økte kvaliteten og gjorde det slik at filene funker med alt som støtter Mp3?
    Se mitt tidligere svar. Å si at iTunes er DRM-fritt er en forenkling. De har imidlertid annonsert ett mål om å være DRM-fritt innen april i år så vi får se. At dette ikke har vært på plass før nå er uansett håpløst.

Edit: forandret ordlyden i orginalinnlegget slik at argumetet fortsatt er gyldig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hva Russland har av lover, vet jeg fint lite om.

At du mener alle programmer skal være Open Source, for stå for din regning. Jeg synes man skal ha rett til å tjene penger på sin kunnskap. Uten å ha den retten, er det veldig mange som ikke skulle ha noen interesse for å utvikle og videreutvikle produkter. Man vil selvsagt ha enkelte som synes det er ok å utvikle ting, men disse vil nok holde en lavere standard da man må vie sin tid til å tjene penger ved siden av.

Jeg forstår ikke hvofor du blander inn biblotek? Gjennom bibloteket for jo tross alt opphavsmannen betalt for verket sitt. Ikke pr gang, men den for betalt for at det skal benyttes i biblotekets virksomhet.

Platekontrakten synes jeg har lite med diskusjonen å gjøre. En kontrakt mellom selskapet og artist har ikke noe med om man fritt distubuere eller ikke av opphavsbeskyttet materiale.

Jeg har lenge undret meg over at mange ikke klarer å se forskjell på hva som er mitt og hva som er ditt. Noen har elementære mangler her.
    Opphavspersonen for også penger for det eksemplare som blir kopiert og lagt ut på nette. Bibloteker betaler vel sikkert litt mere for en film\bok\cd enn en privatperson, men at folk deler filer på torrent blir jo som et stort biblotek... Og som oftest så er open source like bra eller bedre enn de programmene man må betale for. Hvis alle programmene var åpne så kunne jo alle fikse programmene slik at de funket til deres behov.

Når jeg har kjøpt et spill\film\musikk plate så er INNHOLDE på den MITT og jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil med det. Hvis JEG velger å kopiere den og gi den til MINE venner så har jeg lov til det. Så å begynne å blande inn hva som er mitt og ditt blir teit.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Å sammenligne fildeling med stjeling er det dummeste jeg ser - Når noe stjeles så måtte det i såfall vært slik at den du tar fila fra mister råderetten til den opprinnelige fila. Altså én til én.
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ja slik ser jeg det også. Å ta fra artisten råderetten og muligheten for å tjene penger på sitt verk ville jeg kalt stjeling/tyveri.
    Si at jeg som amatørmusiker plutselig klarte å snekre sammen et skikkelig bra album. Jeg fremfører en av låtene på Senkveld med Harald og Thomas så halve norge får høre den. Responsen etterpå er enormt god. Alle sier det er en hit, og folk lurer på når plata kommer for salg i butikkene.

Nå tar jeg opp et lån for å gi ut plata. Det tar litt tid før den kommer til butikkene, og i mellomtiden så har en utro tjener i plateselskapet tatt en kopi av hele albumet og lagt det ut på nett. Det er en slager, og blir fort en av de mest nedlastede albumene. Skaden er skjedd.

Bare for å ta noen tall ut av luften så sier vi at jeg tok opp lån på 100 tusen for å produsere plata. Jeg har en forventet omsetning på 200 tusen i butikksalg. Men jeg klarer bare å håve inn 50 tusen pga de fleste har lastet ned piratkopien på nettet, og jeg står istedenfor igjen med 50 tusen i minus.

Jeg er ganske sikker på at jeg vil kalle dette tyveri, og at det tar fra artisten råderetten og muligheten for å tjene penger på sitt verk, selv om han fortsatt sitter igjen med den opprinnelige fila.

Si at jeg eier en feiende flott TV. Jeg vil påstå at min reaksjon ville vært rimelig forskjellig om noen hadde stjelt og stukket av med TVen min eller om noen hadde bare kopiert TVen min uten at jeg merket noen som helst om dette hadde vært mulig.
    Men dette får ingen konsekvens for deg i det hele tatt, så det kan ikke sammenliknes med at en artist tjener dårligere pga piratkopiering. Men hvis TVen din mistet noen av kanalene, eller bildekvaliteten blei litt dårligere som en konsekvens av at noen kopierte TVen din hadde det stillt seg annerledes tenker jeg. Hadde du vært like fornøyd da?

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piracy er selvfølgelig ikke lovlig, men jeg liker hvordan det presser frem nye produkter som Spotify, som igjen får meg til å kjøpe flere cder.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    ............

Det er vel det denne TPB rettsaken gjelder om de blir dømt for å tilby startfiler som brukere kan starte i sin client å da starte ulovelig nedlastning.
    (startfiler private personer lager på sin pc der de selv er ansvarlige for å lage en startfil til lovelig materiale å ikke lage en startfil til ting som er beskyttet av opphavsrett.

....................
    Her mente jeg at de må være lov å linke til TPB. Men jeg sier jo klart at det ikke bør være lov å distribuere lovstridige torrenter slik TPB gjør. Google distribuerer ikke torrenter, de bare linker til torrenter på feks. TPB.
    Torrent=startfil.

-

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Si at jeg som amatørmusiker plutselig klarte å snekre sammen et skikkelig bra album. Jeg fremfører en av låtene på Senkveld med Harald og Thomas så halve norge får høre den. Responsen etterpå er enormt god. Alle sier det er en hit, og folk lurer på når plata kommer for salg i butikkene.

Nå tar jeg opp et lån for å gi ut plata. Det tar litt tid før den kommer til butikkene, og i mellomtiden så har en utro tjener i plateselskapet tatt en kopi av hele albumet og lagt det ut på nett. Det er en slager, og blir fort en av de mest nedlastede albumene. Skaden er skjedd.

Bare for å ta noen tall ut av luften så sier vi at jeg tok opp lån på 100 tusen for å produsere plata. Jeg har en forventet omsetning på 200 tusen i butikksalg. Men jeg klarer bare å håve inn 50 tusen pga de fleste har lastet ned piratkopien på nettet, og jeg står istedenfor igjen med 50 tusen i minus.

Jeg er ganske sikker på at jeg vil kalle dette tyveri, og at det tar fra artisten råderetten og muligheten for å tjene penger på sitt verk, selv om han fortsatt sitter igjen med den opprinnelige fila.

Men dette får ingen konsekvens for deg i det hele tatt, så det kan ikke sammenliknes med at en artist tjener dårligere pga piratkopiering. Men hvis TVen din mistet noen av kanalene, eller bildekvaliteten blei litt dårligere som en konsekvens av at noen kopierte TVen din hadde det stillt seg annerledes tenker jeg. Hadde du vært like fornøyd da?
    Synes dette er en helt urelevant sammenligning - en musikkfil blir ikke dårligere av kopiering.
    For min del vil aldri filkopiering være det samme som stjeling i noen som helst sammenheng. Jeg har ingen problemer med å se at folk taper penger på dette, men det er fremdeles ikke stjeling - men snarere en potensiell innskrenking av noens potensiale for inntjening som man i utgangspunktet ikke vil kunne si at ville forekommet uansett. DET er ikke stjeling i mitt vokabular. Å stjele er å ta noe fra noen så den personen mister den tingen.
    Hva som kunne ha skjedd hvis-at-dersom om det ikke hadde skjedd går ikke som å stjele etter mitt syn. Hvis alle skulle tenkt slik innen alt så vil jo alle kunne beskylde de fleste for å stjele i alle deler av samfunnet.

Hvis NSBs tog står en dag og en selger kommer for sent til et viktig møte så et salg går i vasken - vil du da si at NSB har stjelt pengene fra deg?? Jeg vil definitivt ikke det dersom det å stjele skal brukes slik de fleste forstår begrepet. De har bare gjort at du muligens har gått glipp av økonomisk inntjening. Men om salget ville forekommet om han hadde kommet frem tidsnok er det ingen som vet.

That's life rett og slett, surt og jævlig men fremdeles ikke stjeling.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg har kjøpt et spill\film\musikk plate så er INNHOLDE på den MITT og jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil med det. Hvis JEG velger å kopiere den og gi den til MINE venner så har jeg lov til det. Så å begynne å blande inn hva som er mitt og ditt blir teit.
    Som du selv skriver, så lenge du kjøper en *plate* med et innhold, så eier du innholdet. Dersom du laster ned tilsvarende musikk, så har du faktisk ikke kjøpt noe. Du har kun betalt for en tjenste som gjør at du får lov til å laste ned spillet/musikken/filmen. Du har ikke lov til å overdra denne filen til noen andre, ei heller ta en backup av den. Iallefall ikke i henhold til norsk lov.

En del intr. innspill om dette emnet her:
    Nedlastingstjenester... - regjeringen.no

Jeg var ikke klar over den finurlige forskjellen iallefall..

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette er en helt urelevant sammenligning - en musikkfil blir ikke dårligere av kopiering.
    For min del vil aldri filkopiering være det samme som stjeling i noen som helst sammenheng. Jeg har ingen problemer med å se at folk taper penger på dette, men det er fremdeles ikke stjeling - men snarere en potensiell innskrenking av noens potensiale for inntjening som man i utgangspunktet ikke vil kunne si at ville forekommet uansett. DET er ikke stjeling i mitt vokabular. Å stjele er å ta noe fra noen så den personen mister den tingen.
    Når du laster ned en kopi ulovlig, så betyr at det du tar deg til rette og forsyner deg av materiale du ikke har lov til å tilgang til. Jeg kaller dette stjeling.

La oss si at du hacker deg inn hos en bedrift, og laster ned en kopi av tegningene til en ny båt de skal bygge. Dette gjør at du kan bygge samme båt uten å behøve å gå igjennom tegningsprosessen, jeg vil kalle dette å stjele. Du har allikevel kun tatt en kopi, ingen har tapt noe, men du har gjort det mulig å bygge samme båt mye billigere enn konkurrenten..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Som du selv skriver, så lenge du kjøper en *plate* med et innhold, så eier du innholdet. Dersom du laster ned tilsvarende musikk, så har du faktisk ikke kjøpt noe. Du har kun betalt for en tjenste som gjør at du får lov til å laste ned spillet/musikken/filmen. Du har ikke lov til å overdra denne filen til noen andre, ei heller ta en backup av den. Iallefall ikke i henhold til norsk lov.

En del intr. innspill om dette emnet her:
    Nedlastingstjenester... - regjeringen.no

Jeg var ikke klar over den finurlige forskjellen iallefall..

Altså de som har kopiert filen har mest sansynlig kjøpt filen på en eller annen måte først og da har de råderetten over filen og om de velger å la meg få en kopi blir jo dems sak da..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du laster ned en kopi ulovlig, så betyr at det du tar deg til rette og forsyner deg av materiale du ikke har lov til å tilgang til. Jeg kaller dette stjeling.

La oss si at du hacker deg inn hos en bedrift, og laster ned en kopi av tegningene til en ny båt de skal bygge. Dette gjør at du kan bygge samme båt uten å behøve å gå igjennom tegningsprosessen, jeg vil kalle dette å stjele. Du har allikevel kun tatt en kopi, ingen har tapt noe, men du har gjort det mulig å bygge samme båt mye billigere enn konkurrenten..

Kaller du det stjeling å KJØPE "Kina" kopier ? De kopierer jo alt fra tsjorter til rolexklokker..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå ingen tvil om at den loven bør revideres etterhvert. Det er rimelig akterutseilt tankegang i dagens samfunn at for å eie musikken du kjøper så må du ha kjøpt den tilknyttet et fysisk medium (slik jeg tolker loven) mens det er umulig å kjøpe og laste ned en musikkfil fra nettet og eie filen på samme måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet at til og med den dag i dag så er det ingen lover i russland om åndsverk? Det er derfor en russisk forfatter har oversatt harrypotter og satt sitt navn på den.

En annen ting er at å holde tilbake informasjon for at bare en liten gruppe skal vite informasjonen å tjene penger på den i stede for at alle skal vite informasjonen og forbedre den er veldig lite samfunnsøkonomisk. Jeg synes alle programmer skulle vært Open Source.

Mindre åndsverks lover betyr høyere konkurangse, bedre produkter fordi alle har tilgang og kan bruke informasjonen og samfunnet utvikler seg raskere.

Å dele filmer og musikk hjelper kanskje ikke samfunnet så mye med å utvikle seg men betyr DET at vi har lyst å stenge alle bibliotekene rundt om kring ?

Og hvis artistene klager på at de tjener mindre penger pga piratkopiering så burde de kanskje først se på platekontrakten og se hvor mye penger plateselskapet tar av dem.
    Artisten "tar" ca 25-30% av utsalgspris fra plateselskap. Plateselskapets andel etter utgifter er lavere. Den klart største andelen blir liggende igjen i platebutikken.
    Historiene om artister som har blitt lurt av plateselskapet stammer fra 80 og tidlig 90-tall. I dag har artister både advokater, management og organisasjoner som representerer dem i møter med plateselskapene. Disse anbefaler deg selvfølgelig ikke å skrive under på en kontrakt du ikke tjener penger på.

Artister får ofte forskudd på denne royalty-betalingen, og i mange tilfeller selges det ikke nok plater til å dekke opp forskuddet, og plateselskapet taper da penger.

Russland har en åndsverkslov. En veldig utydelig en, men den er der. Problemet er at inntil nå har de ikke hatt organisasjoner som har krevd inn copyright på vegne av artister. Det har vært organisasjoner som har solgt lisenser, f.eks de som ga AllOfMP3 salgsrettigheter. Problemet var at disse organisasjonene ikke har hatt rett til å selge lisenser, + at alle pengene har gått rett i lomma. Ikke en eneste krone har tilfalt aristene. De lovlydige organisasjonene er nå på vei inn, og innen et år eller to vil Russland være sidestillt oss her i Norge.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dere har misforstått konseptet fildeling helt.

Jeg hverken bryter meg inn eller tar meg til rette. Fildeling går ut på at man laster ned noe noen andre med vilje og glede legger ut for nedlasting. Med andre ord ser jeg overhodet ikke at det å stjele som dere legger det frem kan sammenlignes med nedlasting av filer.

Selve stjelingen vil jeg si at skjer i det den aller første kopien av CD-plata tas og det legges ut på nett i en eller annen fildelingsportal, mens det å laste ned filen som jo ligger delt med nettopp den intensjon at andre skal laste den ned ikke er stjeling i det hele tatt. Hadde jeg imidlertid hacket meg inn på PCen til noen og kopiert filen ville jeg også kalt det stjeling siden filen ikke lå der med den intensjon at jeg skulle kopiere den. Så vi er egentlig enige men jeg er også uenig.

Jeg vil altså skille kraftig på personen som legger ut originalfilene og de som laster ned. Han som legger ut den opprinnelige filen og har utført selve kopieringshandlingen er "tyven" eller den som stjeler, mens de som laster ned de delte filene er "moralske slasker" og gratispassasjerer.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opphavspersonen for også penger for det eksemplare som blir kopiert og lagt ut på nette. Bibloteker betaler vel sikkert litt mere for en film\bok\cd enn en privatperson, men at folk deler filer på torrent blir jo som et stort biblotek... Og som oftest så er open source like bra eller bedre enn de programmene man må betale for. Hvis alle programmene var åpne så kunne jo alle fikse programmene slik at de funket til deres behov.

Du har rettigheten til å bruke det og dele det med dine venner - ikke med alle på www. Du kan ikke legge det ut på internett og dele det med alle. Du kan heller ikke lovlig laste ned opphavsbeskyttet materiale som andre har lagt ut på TPB - det er ikke lovlig. Hvis du tror at det er greit å laste ned opphavsbekyttet materiale fra TPB, har du ikke forstått hva som er ditt og hva som er andre sitt......

Å sammenliknen TPB med et bibelotek, er helt feil - du kopier nemlig ikke noe av noen andre. Du låner.

Altså de som har kopiert filen har mest sansynlig kjøpt filen på en eller annen måte først og da har de råderetten over filen og om de velger å la meg få en kopi blir jo dems sak da..
    Du har ikke rettigheter til å dele det med "gud og hvermannsen"!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bare for å le av alle som synes at kopibeskyttelse er veldig viktig så se YouTube - Don't Copy That Floppy (HIGH QUALITY version!) hahaha en holdningskampanje fra usa eller no for lenge siden :P haha

Don't Copy That Floppy :P HAHA lol

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det vanskelig å vite hva fildeling er ?
    Så er det neimen ikke rart mange benytter seg av det.

Er vel mange som glipper ang fildeling nå siden datainnbrudd i bedrifter eller utroe ansatte stjeler av demo filer/disc og benytter seg av det og sammenlignes med kopi av orginal vare distribuert ulovelig.
    (nesten alt av det mest populære kommer ut fra bransjens egene utroe ansatte og distribuert til release grupper)
    Dette er da et ansatte problem å ikke et fildelingsproblem.
    Bedre rutiner og trofaste ansatte så ville nesten all release før varen er i salg bli borte.

Bedrifter har policy for ansatte og sikkerhetsrutiner.
    Når man blander båter , klær osv så beveger man seg til patent beskyttelse , varemerke registrering , foretningshemmelighet , datakriminalitet osv.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    For n'te´gang så svarer du ikke på mine spørsmål, spørsmålene gidder jeg ikke å gjenta. Jeg hører du bruker ord som ulovlig, brudd på loven, beskytte osv, men dem forteller ikke meg hvorfor det er ulovlig. Siden du ikke greier å fortelle hva som gjør det ulovlig og hva den egentlig beskytter, mener du da faktisk da at det ikke burde være ulovlig og at vi ikke har behov for åndsverkloven?
    Nei, det mener jeg ikke, har det noe å si? Forøvrig svarte vel LogB.no ganske bra.

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Feks hvis deg og dama di laget skikkelig show i senga med HD-kamera og greier, ordenlig hanky panky film. Denne er selvfølgelig ment for å være helt privat mellom deg og henne, men en dag kom den på avveie av en eller annen grunn. Det viste seg at bror din hadde fått snusk om denne filmet, han "lånte" PCen din eller så hadde han koblet seg på deres nettverk og fått lastet ned/kopiert film, for å deretter hadde han "spred" filmen over internett. Jeg vil faktisk påstå at han har stjålet filmen fra deg, selv om du fremdeles har den på hardisken din.
    Nå filmer ikke jeg og dama det, så jeg ser ikke problemstillingen

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en stund siden men viser det digitale kaos da å stort bedre er det ikke i dag for en person som ikke er oppdatert på lover og regler.
    Dette gjalt da kjøpt vare men kaos ble lov eller ikke lov.
    Bare kaoset mellom politi . bransje osv vitner om at mange privatpersoner kan ha et problem med å følge med eksakt lov.

Lover er jo også endret over år da ting har plutselig blitt lovelig igjen å så ulovelig.
    Juridisk uenighet om dine digitale rettigheter - forbrukerportalen.no
    Med hovedvekt på unge fildelere helt ned til 10 års alderen ?
    Når ikke fagfolk enes engang.
    Selvsagt er noe endret pr i dag men samme uenighet er ved fildeling mellom grupperinger og lover fra land til land.

Meningen er ikke å unskylde noe eller noen men peke på at digitale rettigheter burde være låst eller fritt , ikke et regel virrvar og enorme mengder informasjon som må inntas før man slårpå en pc.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    I all rettferdighet så skal iTunes ha for at de nå har samme pris på vanlige og plus låter. Kvaliteten er fortsatt ikke helt på topp, men det hadde man kunnet leve med. Problemet er fortsatt utvalget. I skrivende stund er låter fra disse plateselskapene tilgjengelig i plus format: EMI, Sub Pop, Nettwerk, Beggars Group, IODA og The Orchard.

Jeg syns fortsatt det mangler mange plateselskap i denne listen før du kan gå ut å avskrive mine argumenter med DRM, lav kvalitet og lav brukervennlighet.
    Jeg sliter med å se hva slags DRM-argument du skulle ha mot å bruke iTunes nå?* Når det gjelder lydkvaliteten er min oppfatning at produsentene som kriger i "the loudness war" gjør uendelig mye mer skade på musikkopplevelsen enn den tapsbaserte kodingen.

Lav brukervennlighet-argumentet kjenner jeg meg ikke igjen i siden jeg bruker iPod/iPhone. At brukere av Creative/Sansa o.l. må trøble mer er i så fall synd, for med jeg sliter med å komme på hva jeg ville forbedret i iTunes-systemet. Bedre låtutvalg (og lavere priser) er selvfølgelig alltid velkomment.

*edit: Jeg prater kun om musikk-delen, filmtjenestene har jeg ikke forsøkt

Side 56 av 133 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •