Piracy..is it a crime? - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 133 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 2649
    Newcomer sjøsprøyt sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @ Msport:
    Hva mener du om bransjens framgangsmåte mot alt og alle; saksøking, diverse sperringer (kopisperre, DRM osv.) og soneinndelinger? Alt for å gjøre det vanskeligere for betalende kunder.

Og deres totalt fraværende vilje til å fornye seg og å tilpasse seg den tidsalderen vi tross alt lever i?

Er du enig i deres påstander om hvor mye de taper i året på ulovlig nedlasting (at hver enkelt nedlasting = et tapt salg)?

Jeg aksepterer at vi alle er forskjellige og har forskjellige meninger, og dømmer ingen uansett hvilket standpunkt de har i debatten.
    Husker veldig godt hvordan det var når jeg var ung (og lovende). Jeg satt klar med fingeren på opptaksknappen på kassettdecket når jeg hørte på Ungdommens Radioavis. Og jeg tok opp fra LP til kassetter som jeg tok med når jeg skulle på fest. Og jeg hadde dobbelt kassettspiller for opptak fra kassett til kassett. Så jeg var nok en større pirat på 80-tallet enn jeg er nå…

Når jeg leser her på forumet om en eller flere CDer som noen anbefaler (f.eks. i hva hører du på nå tråden), eller hører noe musikk som virker interessant i f.eks. et av de programmene om musikk som ofte går på NRK, så går jeg instinktivt på nett og bestiller en CD eller to. Eller flere, når jeg først bestiller. Andre igjen går rett på en torrentside og laster ned.

Min hverdag hadde ikke forandret seg så mye om det over natten hadde blitt umulig å laste ned ulovlig.
    Jeg hadde sett (les kjøpt) litt mindre filmer. Dette pga. at andre som laster ned da ikke hadde anbefalt meg disse filmene.
    Den siste filmen jeg så som var ulovlig nedlastet var Borat. Og den kjøpte jeg senere pga. bonusmateriale når den ble solgt for 99 kr.

Og jeg hadde kjøpt en del mindre musikk av for meg ukjente artister pga. mindre spredning (av ulovlig kopiert musikk).
    Jeg lot være å kjøpe enkelte CDer når kopisperra var så veldig populær hos enkelte plateselskaper. Jeg lastet heller ikke ned noen av de som jeg lot være å kjøpe. Min egen lille protest mot bransjen, selv om det antagelig kun gikk ut over meg selv.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjøsprøyt
    @ Msport:
    Hva mener du om bransjens framgangsmåte mot alt og alle; saksøking, diverse sperringer (kopisperre, DRM osv.) og soneinndelinger? Alt for å gjøre det vanskeligere for betalende kunder.
    Saksøking: helt topp! Synes det er bra at dem tar tak i de tjenestene der nettsidedriftere gjør seg til herre over materiale dem ikke har rettigheter til. Jeg er relativt sikker på at du selv også ville blitt relativt snurt hvis ditt arbeide ble tilgjengliggjort til ulovlig eksemplarfremstilling. Personlig håper jeg dem for røsket sikkelig opp i denne "bransjen" som så til grader tar seg friheter til å tilgjengliggjøre opphavsbeskyttet materiale uten og løfte en finger.

Jeg håper og er ganske sikker på TPB for seg en sikkelig smekk. Dem har noen punkter som virkelig peker i mot seg. Bla at dem ikke har løftet en finger for å fjerne torrenter til opphavsbeskyttet material. Deres arroganse ved slike henvendelser skal selvsagt ikke bety noe, men peker vel ikke i dems rettning. Talen etter beslaget er jo en ren innrømelse over hva dem driver med. Frekkhet er nok en gave de gutta fikk ved fødselen.

Div. sperringer alla DRM og soneindeling: DRM er en ren refleks fra bransjen nettopp pga ulovlig eksemplarfremstilling som det så flott kalles. Selvsagt må man prøve og beskytte sine rettigheter. Jeg synes ikke det er en unormal refleksjon fra bransjen. Soneindelig har jeg ikke noe spesiel formening om - sjelden det er til problem for min del.

Disse hindrene, er ikke myntet på lovlige brukere - de er der for og stoppe illegal spreding. At det har gjort det vanskeligere for lovlige brukere, må vi nok skylde på de som bedriver med piratkopiering.

Og deres totalt fraværende vilje til å fornye seg og å tilpasse seg den tidsalderen vi tross alt lever i?
    Det har vært for dårlig, men hvordan skal man kunne konkurere med gratis musikk og film? Veldig mange kan nemlig ikke tenke seg og betale for seg igjen. Spotify eller hva den tjeneste heter (har ikke satt meg inn i det - da jobb er eneste sted jeg kunne tenke meg en slik tjeneste, men der kan vi ikke benytte det da vi er 25 personer som jobber mot en ASP server og må ha all båndbredde tilgjengelig) er etter hva jeg skjønner er en nyvinning - og bra sådan. Itunes er jo en fin tjeneste, denne har jeg selv beynttet noen ganger.

Er du enig i deres påstander om hvor mye de taper i året på ulovlig nedlasting (at hver enkelt nedlasting = et tapt salg)?
    Mange ville aldri ha kjøpt musikken de laster ned, så tallene er nok ikke riktig. Derimot må jeg si at hvis man ikke hadde betalt for plata, nei da har man heller ikke behov for musikken. Således er det nok riktig at det mennesket skulle fått regninga for nedlastingen - de har konsumert musikken uten og gjøre opp regninga si.

Jeg aksepterer at vi alle er forskjellige og har forskjellige meninger, og dømmer ingen uansett hvilket standpunkt de har i debatten.
    Husker veldig godt hvordan det var når jeg var ung (og lovende). Jeg satt klar med fingeren på opptaksknappen på kassettdecket når jeg hørte på Ungdommens Radioavis. Og jeg tok opp fra LP til kassetter som jeg tok med når jeg skulle på fest. Og jeg hadde dobbelt kassettspiller for opptak fra kassett til kassett. Så jeg var nok en større pirat på 80-tallet enn jeg er nå…
    Forskjellen på det gyldene 80 og første del av 90 tallet var at man ikke kunne spre materialet i en like rask grad. Det er en vesentlig forskjell på og la en nabo/kompis kopiere ei skive og å legge den ut på www til fri spredsel over hele kloden.

Når jeg leser her på forumet om en eller flere CDer som noen anbefaler (f.eks. i hva hører du på nå tråden), eller hører noe musikk som virker interessant i f.eks. et av de programmene om musikk som ofte går på NRK, så går jeg instinktivt på nett og bestiller en CD eller to. Eller flere, når jeg først bestiller. Andre igjen går rett på en torrentside og laster ned.

Min hverdag hadde ikke forandret seg så mye om det over natten hadde blitt umulig å laste ned ulovlig.
    Jeg hadde sett (les kjøpt) litt mindre filmer. Dette pga. at andre som laster ned da ikke hadde anbefalt meg disse filmene.
    Den siste filmen jeg så som var ulovlig nedlastet var Borat. Og den kjøpte jeg senere pga. bonusmateriale når den ble solgt for 99 kr.

Og jeg hadde kjøpt en del mindre musikk av for meg ukjente artister pga. mindre spredning (av ulovlig kopiert musikk).
    Jeg lot være å kjøpe enkelte CDer når kopisperra var så veldig populær hos enkelte plateselskaper. Jeg lastet heller ikke ned noen av de som jeg lot være å kjøpe. Min egen lille protest mot bransjen, selv om det antagelig kun gikk ut over meg selv.
    Dette er ditt brukermønster. Hvor mange prosent av forbrukerene tror du har likt som deg?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dessuten blir det for dumt å si at fil deling er det samme som vanlig tyveri uten at jeg orker å utarbeide en tre siders forklaring på det, det finnes drøssevis av artikler som omhandler dette på nettet. Det er ingen her som frarøver noens eiendom, eller rettigheter. Det er snakk om brudd på åndsverksloven og det er ikke det samme som tyveri.
    At copyright skal gå foran folks frihet (enkelte leverandører stenger piratebay ute fra nettet) og genial teknologi for de som har vett for å bruke den nekter jeg å akseptere. Vi kan ikke gjøre det ulovlig å kjøre bil bare fordi noen kjører for fort eller i stjålne biler.
    Det som kopiering er, er å fremstille et eksemplar av et opphavsbeskyttet materiale uten at du betaler for rettigheten til det.

Når du klemmer inn frihet og copyright i samme settning, for jeg litt problemer. Er du definisjon av frihet og kunne kopiere andre sine verk for å benytte det? Da har du et ganske snevert syn på hva frihet er. Frihet er nemlig ikke å ta seg til rette og benytte andre sine verk..... Teknologien er sikkert genial, men burde da benyttes til å dele materiale som ikke er opphavsbeskyttet.

Å sammenlikne bruk av bil og TPB er nytteløst. Brukerene av TPB benytter denne tjenesten til stort sett og laste ned opphavsbeskyttet material. Bil benyttes i en mye mer grad til lovlige aktiviteter.

Må også le litt av "musikerne" her inne og andre steder som påstår at Pirate Bay stjeler fra dem: det er i all hovedsag de store artistene og filmene i bransjen som "taper" penger på piratkopiering i særlig grad. Og når du ser på hva artister som Madonna, Bruce Springsteen og andre tjente i fjor ser du at det ikke er synd på dem overhode, det er disse som saksøker piratebay.
    Har ikke noe med hva folk tjener - det har noe med at man benytter det andre har rettighetene til. Du kan få benytte dette bare du betaler for det. Kan du ikke betale regninga/vil ikke betale, nei da for du stå på sidelinja og ikke være med på leken.

Regner med å bli latterliggjort nå, dette forumet er ganske konservativt på dette området og slike synspunkter blir kalt fjortis osv. Dette har de konservative sagt om ny teknologi som frigjør medier på en ny måte gang på gang (tv, radio, video, bok trykking).
    Ingen som latterligjør noen her, vi diskuterer. At enkelte ønsker at individets rettigheter skal beskyttes, har ikke noe med at man er konservativ - det handler om at dette er begrenset etter lov og rettigheter.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Div. sperringer alla DRM og soneindeling: DRM er en ren refleks fra bransjen nettopp pga ulovlig eksemplarfremstilling som det så flott kalles. Selvsagt må man prøve og beskytte sine rettigheter. Jeg synes ikke det er en unormal refleksjon fra bransjen. Soneindelig har jeg ikke noe spesiel formening om - sjelden det er til problem for min del.

Disse hindrene, er ikke myntet på lovlige brukere - de er der for og stoppe illegal spreding. At det har gjort det vanskeligere for lovlige brukere, må vi nok skylde på de som bedriver med piratkopiering.

Egentlig er ikke soneinndelingen noe problem for meg heller. Men for noen betalende brukere er det et problem.
    Men ikke for de som laster ned filmer, og da er det i mine øyne helt feil.
    Og jeg kan ikke se at filmbransjen kan tape noe på å ta bort sperrene. Hvis bare 1000 personer i Europa kjøper en film istedenfor å laste den ned når den kommer på DVD i USA så har de allerede tjent på det.

Noen vil uansett hva som skjer klare og knekke sperrene som dukker opp. Og fildeling vil heller ikke forsvinne helt. De ivrigste (og som har litt peiling) vil fortsette på en eller annen måte, på lukkede nettverk eller andre måter som vil dukke opp.

Jeg tror at det er mange som er villige til å betale både for film og musikk hvis det er enkelt å få tak i, og det er enkelt å bruke. Og i samme kvalitet som det man kjøper på fysisk media.

Selv om jeg vil kjøpe CD/DVD/BD så skjønner jeg at andre vil laste det ned, og ikke har noe behov for å ha den stående i hylla.
    Tror inntjeningen vil bli større ved å legge forholdene til rette for de som er villige til å betale, enn ved å bare være motvillige mot alt nytt sånn som de gjør nå.

Så lenge bransjens eneste løsninger er å saksøke og å finne på nye sperrer så tror jeg de er på feil spor.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror igrunnen jeg gir opp. At en forbruker så til de grader forsvarer tiltak som går utover betalende kunder som ham selv, og mener internasjonale megakorporasjoners inngripen i et lands politikk er heit greit, så lenge man får straffet fjortiser som sender musikk til hverandre, er for meg tilnærmet uforståelig.

Selv konfrontert med det faktum at artister stort sett aldri klager over fildeling (unnskyld, Lars Ulrich), snarere tvert imot, at artister som tilbyr valgfri betaling ofte tjener meget godt på det, og at det finnes ingen uavhengige forskningsrapporter som konkluderer med at nedlasting skader artistenes inntjeningsevne, står man altså bom fast på at overvåking, propaganda, bøter og fordømmelse er veien å gå.

Skulle nesten tro at noen satt bak en sjefspult i bransjen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    At en forbruker så til de grader forsvarer tiltak som går utover betalende kunder som ham selv
    Hva har gått utover meg? Jeg har nemlig ikke merket at jeg har hatt noe trøbel i forhold til den musikken jeg kjøper inn. Pr dags dato kan jeg med hånda på hjertet si at disse tiltakene ikke har plaget meg - har faktisk ikke merket noe som helst til dem. :roll:

Hvis det er meg du sikter til, så kan jeg betrygge deg om at jeg sitter bak en pult. Jobber med økonomi og har kunder i en rekke bransjer. Har en innenfor musikk også, men dem selger instrumenter.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror igrunnen jeg gir opp. At en forbruker så til de grader forsvarer tiltak som går utover betalende kunder som ham selv, og mener internasjonale megakorporasjoners inngripen i et lands politikk er heit greit, så lenge man får straffet fjortiser som sender musikk til hverandre, er for meg tilnærmet uforståelig.

Selv konfrontert med det faktum at artister stort sett aldri klager over fildeling (unnskyld, Lars Ulrich), snarere tvert imot, at artister som tilbyr valgfri betaling ofte tjener meget godt på det, og at det finnes ingen uavhengige forskningsrapporter som konkluderer med at nedlasting skader artistenes inntjeningsevne, står man altså bom fast på at overvåking, propaganda, bøter og fordømmelse er veien å gå.

Problemet er at det er tvert imot, det er i vår egen interesse å forsvare bransjen i dette tilfellet. Selvsagt er jeg imot soneinndeling, og jeg innrømmer også at jeg kan synes det er litt irriterende med en trailer før filmen som betyr at det tar litt lengre tid å starte opp selve godsaken, men det påvirker ikke mitt syn på piratbransjen! Det koster tross alt penger å distrubere musikken vi liker, eller filmene vi elsker. Uten kopibeskyttelse så vil det ikke lenger være noe poeng i å lage musikk eller produsere en film.

For å sitere fra min inspirasjonskilde i det siste:
    Olav Torvunds blogg » Blog Archive » Trenger vi dagens plateselskaper?

Sitat fra bloggen hans:
    Sitat Opprinnelig postet av Olav Torvunds blogg

I skyggen av Pirate Bay saken er det grunn til å spørre om vi egentlig trenger dagens plateselskaper. Eller kanskje noe mer nyansert: Hva slags musikkproduksjons- og distribusjonsselskaper trenger vi?

Men før jeg går inn i dette, vil jeg slå fast følgende: Det koster penger å produsere musikk (og film, litteratur osv). De som utvikler slikt innhold skal selvfølgelig få betalt for dette med mindre de selv velger å stille det de har laget gratis til disposisjon. De som skaper innhold forsøker som best de kan å tjene penger ved å tilby sine produkter og tjenester i et marked. De som vil ha det de tilbyr skal selvfølgelig betale for dette. Jeg har null sympati for snylterne som som hevder å ha “rett” til å stjele andres verker via ulovlige fjernkopieringstjenester. Jeg har like lite sympati for de som driver “heleritjenester” av typen Pirate Bay."
    Forøvrig mye interessent lesing på bloggen hans, og det er virkelig en fyr som har sett seg inn i hele problematikken, og ikke kun plukker ut enkelt-elementer som passer for å forsvare sitt eget syn. (Derfor jeg også siterte hele av en av hans blogger.) Beklager dersom dette ble litt mye lesing for noen, men tror det er nødvendig å gå grundigere inn i problematikken enn det vi har en tendens til å gjøre i et slikt forum. Det har en tendens til å bli one-liner-diskusjoner som drukner helheten i diskusjonene.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Stjeling" av Saving Private Ryan

For info, så har jeg nettopp lasta ned ”Saving Private Ryan” HDTV H.264 22,1 Gb. For og berolige industrien, så kan jeg bare si, at med en gang dokker får ræva i gir og gir den ut på BD, så kjøper jeg den, so no loss of income.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/generell-vid...ml#post1149190

Bør da ikke denne tråden også stenges, Håkon?

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piss og tull å stenge den andre tråden. Den handlet om teknisk ripp og ikke om piratkopiering.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dere som ikke betaler for dere, liker dere musikken, filmene, bøkene som dere kopierer?

Kopiering vil føre til dårligere tilbud, hvis man ikke får bukt med problemet.

Når det gjelder argumentet om at piratene gir et bedre tilbud uten DRM, soneinndeling, gratis distribusjon osv... Dough... De har jo ingen hensyn å ta, de har ikke hatt et øre i kostnader ved fremstilling, produksjon, distribusjon osv. Alt er mye enklere når man har 0 kostnader og kan ta det man vil ha. At kopiering fører til lavere salg, det må alle skjønne. De som sier at de fleste bare skal høre musikken, se filmen for å se om de liker verket for deretter å kjøpe det er a) et utrolig lite antall, mikroskopisk (sannsynligvis at de ikke får tak i hele verket e.l.) b) juger for å rettferdiggjøre at de stjeler et åndsverk.

Med en digital 1:1 kopi, så finnes det ingen grunner til å kjøpe verket, hvorfor skal man gjøre det? Det finnes jo en like god versjon på PC'en som kan skrives ut i løpet av få min på en CD/DVD/BD.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Bør da ikke denne tråden også stenges, Håkon?
    Her diskuteres folks holdninger til piratkopiering. I den andre tråden var helt åpenbart en teknisk diskusjon rundt selve software`en man laster ned. Uansett hadde trådstarter fått svaret på det han spurte om, og jeg ser ingen hensikt i å la en slik diskusjon utvikle seg jf. forumets retningslinjer.

Sitat Opprinnelig postet av oyvindherman
    Piss og tull å stenge den andre tråden. Den handlet om teknisk ripp og ikke om piratkopiering.
    Teknisk ripp av hva da? Hvis du kan vise meg til noen sider/tjeneste som tilbyr nedlasting av blu-ray rip lovlig, så skal jeg revurdere det.

Om noen er uenige i den avgjørelsen oppfordrer jeg de til å ta det opp med meg på PM, evn. Lygren direkte.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    For info, så har jeg nettopp lasta ned ”Saving Private Ryan” HDTV H.264 22,1 Gb. For og berolige industrien, så kan jeg bare si, at med en gang dokker får ræva i gir og gir den ut på BD, så kjøper jeg den, so no loss of income.
    Hmm, for det første så er ikke dette noe å skryte av. Jeg har full forståelse for at noen velger å gjøre det på denne måten, men jeg synes det er i "bad taste" å skryte av at du har gjort det på offentlige forum. Jeg har gjort mitt valg, og det er at jeg kun ser det jeg lovlig kan kjøpe/se. Det er meer enn nok filmer jeg kan se som er lovlig, så da får jeg heller vente litt og smøre meg med tålmodighet til de faktisk blir gitt ut på den riktige måten. Gleden blir uansett mye større når jeg *endelig* får filmen jeg har gledet meg til, men hadde jeg først lasted den ned ulovlig først, så er jeg slett ikke sikker på at jeg hadde orket å kjøpe den/se den en gang til.

Minner meg litt om bortskjemte unger det her, de forventer å få alt de peker på, og skulle det være noe de ikke får med en gang, så mener du altså at det skal være greit å bare ta seg til rette? Uansett, det er fult mulig at det for *ditt* vedkommende faktisk medfører et salg så snart den blir lagt ut på Blu-Ray, men jeg tror nok du hører til et lite mindretall.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på at selv representanter fra platebransjen har en så unyansert holdning til problemstillingen......
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Problemet er at det er tvert imot, det er i vår egen interesse å forsvare bransjen i dette tilfellet. Selvsagt er jeg imot soneinndeling, og jeg innrømmer også at jeg kan synes det er litt irriterende med en trailer før filmen som betyr at det tar litt lengre tid å starte opp selve godsaken, men det påvirker ikke mitt syn på piratbransjen!
    Det er jeg helt enig i. At den ene siden oppfører seg uaktseptabelt betyr ikke at det er greit at den andre også gjør det. Dette er forøvrig det poenget jeg har prøvd å få frem hele tiden. Siden du ser ut til å ta dette standpunktet kan jeg vel trygt anta at du tar avstand fra Msports "jammen det er piratenes feil, de begynte"-svar på bransjens propaganda, søksmål og lobbyvirksomhet.

Det koster tross alt penger å distrubere musikken vi liker, eller filmene vi elsker.
    Tja, koster vel ikke nødvendigvis noe mer enn båndbredden du allerede betaler for. Men klart, kan jo være logistikk-, plast-, trykkeri- og utsalgsbransjene har sine lobbyister i platebransjeledelsen.

Uten kopibeskyttelse så vil det ikke lenger være noe poeng i å lage musikk eller produsere en film.
    Totalt uenig, og det tror jeg de fleste kunstnere er enig med meg i (blant annet artistene som har vitnet i TPB-saken). Kjenner selv ganske mange som skriver, tar bilder, lager spill og musikk uten å i det hele tatt være motivert av økonomi.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Kopiering vil føre til dårligere tilbud, hvis man ikke får bukt med problemet.
    Ren synsing. Jeg tror ikke ulovlig nedlasting fører til noe dårligere tilbud. Store deler av befolkningen har drevet med slikt i et tiår nå, og jeg synes ikke kulturtilbudet har blitt noe dårligere enn det var på nittitallet, igrunn.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ren synsing. Jeg tror ikke ulovlig nedlasting fører til noe dårligere tilbud. Store deler av befolkningen har drevet med slikt i et tiår nå, og jeg synes ikke kulturtilbudet har blitt noe dårligere enn det var på nittitallet, igrunn.
    Ren synsing. Vi vet ikke noe om hva som ligger rundt neste sving. For alt vi vet kan tilbudet bli mye dårligere. Jeg heller mot at det blir dårligere (ikke mye - vet ikke graden) - det er min synsing.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er synsing, det var derfor jeg var nyansert nok til å velge ordet tror.

Det er vel uansett på sin plass å spørre: Mener du kulturtilbudet nå er markant dårligere enn det var i 1999? Isåfall, på hvilke (ikke-moterelaterte) områder?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er et par her som ikke har fulgt med på rettsaken og uttaler seg om den..
    TPB er ikke saksøkt for brudd på opphavsrettigheten, de har aldri blitt tatt med noe ulovlig på sine maskiner.
    Nettsidene deres fungerer som en søkemotor der brukerene kan laste opp ting og spre om seg, TPB tilbyr bare teknologien. Så lenge det som lastes opp ikke er ulovlig (barneporno, drap osv.) så lar man det ligge.
    Det er tross alt ikke ulovlig (for meg) å laste ned f.eks Oppdrag Nemo fra TPB siden jeg allerede har den i hylla mi (ref. Åndsverkloven).

De er saksøkt for medvirkning, til brudd på lover.

Da synes jeg det er litt morsomt, å tenke på hva som kan skje hvis de blir dømt.

Vil google.com bli stengt?

kari bremnes:torrent - Google-søk

Personlig synes jeg folka bak TPB har mange interessange ideer og viktige tanker som bør bli belyst.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten kopibeskyttelse så vil det ikke lenger være noe poeng i å lage musikk eller produsere en film.
    La oss ta utgangspunkt i musikk CDen, som det vel ifølge Norsk lov er lov å lage kopi av. I hvert fall til eget bruk.

Hvor mange av de som laster ned ulovlig musikk har noen gang vært borti en kopisperre? 0?

Kan hende jeg tar feil, men jeg regner med at de som gjør musikken tilgjengelig for ulovlig nedlasting tar bort eventuelle kopisperrer. Og noen av disse kan eventuelt ha litt problemer med sperren. Men dette er nok personer som har godt over snittet peiling på data, og som klarer og unngå den uansett.

Og dermed er vel kopisperren kun et problem for lovlydige brukere.
    Som bl.a. har hatt problemer med å få spilt av CDene i spillerne sine (mest problem i bilspillere ettersom jeg har forstått). Og lage seg en kopi til eget bruk. I tillegg til den rootkit saken.

Hvordan er det mulig å forsvare denne kopisperren?

Side 49 av 133 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •