Piracy..is it a crime? - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 133 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 2649
    Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Indirekte tjener de penger på det ja, men det er nå en gang slik at de ikke har som hovedformål å være en søkemotor kun for torrents, men en generell søkemotor. Forskjellen er helt klart i hva siden har som grunnpilar. Tror ikke det er noe spesielt tvil rundt det? Spesielt ikke etter nevnte talen hvor TPB skulle skyte Hollywood i senk med sine kanoner.....
    For IFPI var det tydeligvis ikke noe forskjell ... Og i med at Google linker til, og lagrer mye mer enn det TPB gjør, så burde man vel kunne si at det gjelder like mye for dem.
    Ikke det at det forandrer saken den ene eller den andre veien, men det viser i alle fall at Google og Tpb er forbløffende like på en del områder selv om enkelte vil hevde det motsatte.
    Selv mener jeg fortsatt at både Tpb og Google tjener pengene på reklame og ikke på piratkopiering.

Edit:
    Så lang lunte har du ikke at du skjønner den.... Dem må jo selvsagt prøve å skjule sine feilspor som blottlegger dem helt.
    Man kan selvsagt trekke sine egne konklusjoner og det er aspekter som peker i begge retninger her, men jeg velger å ikke spekulere i hverken det ene eller det andre.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj her går det unna!

Vil bare skyte inn (har ikke gjennomsøkt denne tråden, men godt mulig her også) at mange bruker "anti piracy"- reklamene i starten å filmer som en unnskyldning for å laste ned.

Selvsagt er disse svært irriterende og jeg får ofte lyst til å kaste fjernkontrollen i veggen når "skip" knappen ikke fungerer, men å bruke dette som et påskudd for å laste ned eller for å rettferdiggjøre sine handlinger, noe som er feil. og jeg gjentar FEIL.

Skal ikke sitte her og være hvit som snø. Laster noen filmer og tv serier og musikk. Men jeg kjøper absolutt mer enn det jeg laster ned. I hvertfall på filmog musikk siden.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    Oj her går det unna!

Vil bare skyte inn (har ikke gjennomsøkt denne tråden, men godt mulig her også) at mange bruker "anti piracy"- reklamene i starten å filmer som en unnskyldning for å laste ned.

Selvsagt er disse svært irriterende og jeg får ofte lyst til å kaste fjernkontrollen i veggen når "skip" knappen ikke fungerer, men å bruke dette som et påskudd for å laste ned eller for å rettferdiggjøre sine handlinger, noe som er feil. og jeg gjentar FEIL.

Skal ikke sitte her og være hvit som snø. Laster noen filmer og tv serier og musikk. Men jeg kjøper absolutt mer enn det jeg laster ned. I hvertfall på filmog musikk siden.
    Anitpiracy-snutten er blitt trukket frem, men mest som argument for at den ikke treffer piratene, men de lovlydige, men også noe som en forklaring på at man ofte får et bedre produkt som pirat enn som lovlydig, og dette kan kanskje fortelle noe om nedlastningstallene, selv om det selvsagt ikke rettferdiggjør handlingen.
    Uff, det ble en lang setning, men den orker jeg ikke å skrive om nå

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså - produktet er det samme med eller uten denne snutten. Produktet er filmen med dens tilhørende lydspor. Denne snutten er ikke et produkt,

Denne kampanjen har en effekt for de som klarer å ta inn over seg hva piratkopiering er. I grunn er det faktisk organisert kriminalitet (som blandt annet TPB er) med bakmenn med forskjellige hensikter, om det så er økonomisk og/eller politisk. Det er faktisk noen som har såpass åpne sinn at de klare å få med seg budskapet uten at man blir irritert over denne snutten.
    Vel, men denne kampanjen virker jo MOT sin hensikt???
    Den provoserer jo folk til å bli forbannet på bransjen og dessuten mister de jo all respekt når de sammenligner det å laste ned en sang/film med det å slå ned gamle damer.

Hver gang jeg hører det jævlige falske monotone gitarriffet så får jeg rett og slett lyst til å pælme fjernkontrollen i flatskjermen.
    Hadde jeg bodd i USA kunne jeg tilogmed saksøkt bransjen for å plage meg fra vettet med slike lyder på høyt desibel.....
    Det med en vare jeg har betalt for....
    Merk, merk...

Newcomer sjøsprøyt sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener bransjen om å låne film og musikk fra venner (eller uvenner for den del)?

Eller salg av en film eller CD etter at du har sett/hørt den en gang?
    En og samme film kan jo bli solgt videre mange ganger på f.eks. AVtorget. De som har gitt ut filmen får jo kun penger fra den personen som kjøper filmen ny.
    Dette kan selvfølgelig ikke likestilles med ulovlig nedlasting, men inntekten til utgiver blir like liten.

Og hva med brukt butikker for film og musikk?

Risikerer vi en gang i framtiden at vi må godta at vi ikke har lov til å låne bort eller selge filmer vi har kjøpt hvis bransjen fortsetter i samme duren…?

Har ikke fulgt med i tråden helt fra begynnelsen, så dette har kanskje blitt tatt opp tidligere..

Og når det gjelder den Anitpiracy-snutten, jeg kjøper filmene jeg ser og må se den snutten, en kompis av meg laster ned alle filmene han ser, og han slipper å se den.

Men pga. at han vet hvilken type filmer jeg liker, så kjøper jeg minst 20 filmer i året (i tillegg til de jeg uansett ville kjøpt) som jeg neppe hadde kjøpt hvis han ikke hadde anbefalt de.

Og når det gjelder musikk så har jeg kjøpt en del CDer pga. ulovlig nedlasting. Stort sett pga. at jeg har hørt musikk andre har lastet ned. Skal ikke påstå at jeg aldri har lastet ned, men er på ingen måte noen ivrig pirat..

Jeg kjøpte CDer for en del tusen kroner i fjor, og kun en av dem var utgitt i 2008. Så jeg (med min musikksmak) skjønner at salget kan ha gått ned. Men heldigvis (for de som lager musikk) har de fleste hver sin smak…

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså - produktet er det samme med eller uten denne snutten. Produktet er filmen med dens tilhørende lydspor. Denne snutten er ikke et produkt,
    Det klippet er en del av produktet, på samme måte som cover, menyer og ekstramateriale.

Denne kampanjen har en effekt for de som klarer å ta inn over seg hva piratkopiering er. I grunn er det faktisk organisert kriminalitet (som blandt annet TPB er) med bakmenn med forskjellige hensikter, om det så er økonomisk og/eller politisk. Det er faktisk noen som har såpass åpne sinn at de klare å få med seg budskapet uten at man blir irritert over denne snutten.
    Hva er piratkopiering? Litt usikker på om jeg har klart å ta det inn over meg.

Når det gjelder den pågående TPB saken - utvilsomt ja. Man behøver ikke å være store menneskekjenneren eller psykolog for den saks skyld, for å forstå motivasjonen bak opprettelsen og driften av siden..... Til det er bevisene for sterke i form av taler osv.
    Når det gjelder generelt lovverk da? Antar du mener det ikke skal tilpasses enkeltsaker.

I hvertfall denne typen søkemotor som TPB er - som målrette går inn på å dele filer mellom folk. Google har jo en helt annen hensikt som generell søkemotor for hele internett, ikke bare torrent filer som TPB er.
    Hvorvidt det er forsettlig eller ikke er altså avgjørende for hvorvidt det burde være ulovlig eller ikke? Å få tak i torrents via Google er minst like lett, om ikke lettere enn på The Pirate Bay.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke ha noen formening om noe jeg ikke vet noe om.
    Vet du om noen andre grove overtramp begått av sterke kapitalkrefter?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjøsprøyt
    Hva mener bransjen om å låne film og musikk fra venner (eller uvenner for den del)?
    Det mener de er en uting og burde vært straffbart. Ta en kikk på advarselen på starten av DVD-platene dine (eller for den saks skyld VHS, dette er ikke noe nytt); der truer de med fengselsstraff og bøter dersom du låner bort filmen. Null grunnlag for det i lovverket, selvsagt, men det er vel verdt et forsøk.

Å juridisk forby å låne bort ting til venner og familie tror jeg blir vanskelig, selv med den økonomiske og dermed politiske makt underholdningsbransjen har tilegnet seg. Derfor gjør de alt de kan for å få over brukerne på formater de kan kontrollere rent teknisk.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjøsprøyt
    Hva mener bransjen om å låne film og musikk fra venner
    I Norge og Norske regler
    Låne , låne bort selge eller kjøpe brukt orginal film musikk har man lov til.
    Selvsagt ikke til utgiver , artist sin fortjeneste men ren personlig kappital .
    Kort sagt da kan man bare tenke på seg selv å ikke på at andre taper på det.

Noe av det man ikke har lov til er å lage en kopi og gi det bort til andre en familie.

Ikke kopiere cd , dvd osv å gi eksemplar til venner / bekjente eller få slik kopi fra venner /bekjente.
    ikke kopiere cd , dvd osv å fildele det i nettverk eller overføre det på andre måter
    ikke kopiere film musikk til egenproduksjon av video / musikk for deling på Youtube eller streame det på andre måter.
    Ikke laste ned eller kopiere bilder eller tekst fra nettsider å legge det opp på andre nettsider , vedlegg eller text/bilde i email eller kopiert til pappir og formiddlet videre
    (fra sider som har kopi beskyttelsesregler å det har nesten alle sider)
    Ikke laste ned å dele/vidersende manualer , drivere , firmware osv (veldig få tillater det)
    Ikke kjøpe piratkopiert .........

Newcomer sjøsprøyt sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Ta en kikk på advarselen på starten av DVD-platene dine (eller for den saks skyld VHS, dette er ikke noe nytt); der truer de med fengselsstraff og bøter dersom du låner bort filmen. Null grunnlag for det i lovverket, selvsagt, men det er vel verdt et forsøk.
    Tror ikke jeg har lest denne advarselen de siste 15 årene. Måtte sjekke om det sto noe om utlån.

Det står jo faktisk at: All uautorisert ... organisert bytte, utlån, osv...

Sto det virkelig det før i tiden også?

Og hva er organisert bytte? Hva er forskjellen på organisert og uorganisert bytte?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    em-ballasje?

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den organsierte piratvirksomheten er vell gjerne den du ser i thailand
    og i russland og som vi faktisk så på kreta også. Folk som selger brente
    kopier av spill, film og musikk. Jeg ble tilbudt filmer som gikk på kino i
    norge på brent dvd av en fyr med ryggsekken full av dvd'er når jeg var
    på Kreta i sommer. Og det er vell strengt tatt noe av dette som menes med
    organisert piratvirksomhet.

Men slik jeg har tolket det har du aldri lov til å selge en film som er ment
    til å være til utlån. Men har sett flere steder at de selger ut masse leiefilmer.
    Hvor lov er dette egentli?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Men slik jeg har tolket det har du aldri lov til å selge en film som er ment
    til å være til utlån. Men har sett flere steder at de selger ut masse leiefilmer.
    Hvor lov er dette egentli?
    Ja det har jeg også lurt litt på. Bodde tidligere i nærheten av en brukt butikk i kristiansand, og der fikk de ofte inn og solgte utleie DVDer fra forskjellige filmutleiere i distriktet.

Slike filmer som er ment på og har blitt brukt til utleie og er slitt og eller "gått ut på dato" burde vel fra filmselskapenes side blitt makulert og ikke kommet ut i handelen slik at de går glipp av salg fra de tilsvarende kjøpefilmene.

Hvordan dette forholder seg til norsk lov vet jeg ikke, men det skjer vel litt av hvert der ute som kan skape "fiktive" tap for brangsjen, hvis man først begynner å tenke i de banene.

Hvis filmbrangsjen fikk det som de ville, ville det vel vært forbudt med hjemmekinoer med mer enn en sitteplass også, bare tenk på alle filmene som ikke blir solgt fordi flere kan se et og samme eksemplar samtidig....

Har ellers også lurt litt på hvordan biblioteker kan låne ut filmer også...

For å si det sånn, så skjønner jeg godt at audio og filmbrangsjen vil få inn mest mulig inntekter i forhold til sitt arbeid og utgifter osv. Er derfor ikke for fildeling og og prirat virksomhet, og synes alle bør betale til de riktige aktørene for det de bruker av slikt materiale.
    Når det er sagt, ser jeg samtidig at brangsjen nok bør nærme seg kundene sine med litt mer respekt enn det de gjør i dag, og kanskje også finne nye og bedre måter å løse de utfordringene som den nye teknologien som har blitt allemannseie, har ført med seg.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble maleriene til van gogh mindre verdt etter at maleriene hans ble lagt ut på internett? Nei.
    Det handler om ha kjøpt noe fysisk, noe som du vet du har om kansje femti år, ikke noe som forsvinner når dataen kræsjer. jeg har lastet ned uhorvelig mye musikk, leitet meg frem og funnet artister jeg aldri hadde funnet visst jeg skulle kjøpt cd på cd. Deretter har jeg brukt mye penger for handle inn de cd`ene jeg liker. tror de fleste musikk intreserte kjøper cdene sine uansett, bare det at nå kan de oppdage de små gjerne ukjente artistene for og deretter kjøpe cd`en.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforstår meg. Her er det liten tvil om at det er snakk om en forsettlig handling (det er ingen som lager torrent-trackere i søvne),
    Aha! Da skjønner jeg

og spørsmålet mitt, korrigert mot forvirring, blir da:

Er motivasjonen bak et forsettlig lovbrudd relevant for dom og straffeutmåling?
    Ja, jeg mener det.

(For å bruke pistoleksempelet: Skal straffeutmålingen for en drapsmann avhenge av hva som var motivasjonen bak en planlagt og utført henrettelse?)
    Motivasjonen kan være veldig mye rart. La oss ta noen eksempler:

- Hevn (offeret voldtok og drepte ungen til drapsmannen)
    - Hat (offeret var muslim, drapsmannen hater muslimer)
    - Aktiv dødshjelp/assistert selvmord (kanskje ikke så vanlig å bruke pistol her )
    - Sjalusi (offeret er eksen, eksens nye kjæreste eller begge)

Jeg er rimelig sikker på at disse fire drapsmennene vil få ganske forskjellige straffer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Kindle Swindle?

Her er forresten lederen for forfatterforeningen i USAs forklaring på hvorfor han mener Kindle 2 ikke har lov til å lese ebøkene høyt. Det er kanskje ikke piratkopiering direkte, men han er klar på at han mener det er en ulovlig fremførelse av et verk, og brudd på opphavsretten.

So... Er noen her enig i at dette er - eller burde være - ulovlig?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror egentlig ikke jeg klarer å sympatisere med forfatterforeningen her. Å slå ned på "tekst til tale"-programvare er ikke griselangt unna forbud mot høytlesing (med mindre du har betalt høytlesingsavgift), og et regelverk som setter krav til hvordan man bruker et produkt man selv har betalt for kan jeg overhodet ikke støtte. Dette er også før man trekker inn blinde og svaksynte mennesker i debatten.

Jeg er motstander av tjenester som Kindle av en annen årsak: Det er et lukket system, som låser produktet til en spesiell bruksmetode. Lukkede, proprietære systemer, spesielt unødvendige sådanne, er jeg prinsippiell motstander av, da det er et overtramp mot forbrukeren og kulturen generelt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, tanker om Sveriges ferske antifildelingslov?

Ipred-lagen - Wikipedia

Sitat Opprinnelig postet av Gisle Hannemyr
    Loven stiller de forsikringene som ble gitt i Sverige i samband med implementeringen av EUs datalagringsdirektiv i et noe merkelig lys. Det ble da sagt at de personopplysninger som ble lagret med hjemmel i direktivet bare skulle utleveres i samband med alvorlige forbrytelser som terrorisme. Nå ser man altså at man vedtar en ny lov der de samme data skal utleveres dersom det foreligger mistanke om fildeling. Jeg antar at det innebærer at i Sverige er fildeling nå definert forbrytelse av samme farlighetsgrad som terrorisme?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksemplet er helt søkt. Det ville grenset til trakasering i arbeidslivet. Dessuten ville ingen oppgående sjef kunne gjort noe slikt....
    Selvfølgelig er det trakassering. Det jeg ikke forstår er at det skal være så veldig mye verre å trakassere sine ansatte enn sine kunder.

Men, la oss i stedet bruke en daglivarebutikk som eksempel. La oss si at idet du betaler, så gir kassadama deg en leksjon i hvor ille det er med butikktyveri, og at alle butikktyver blir politianmeldt, så det er jaggu best for deg at du betaler for varene dine.

Ville du handlet i denne butikken neste gang du skal ha noe? Ville du blitt irritert dersom alle butikker etter hvert hadde begynt med dette?

Når det kommert til filmen - det har alltid vært en advarsel der vedrørende rettigheter
    Ja. De er også litt irriterende, spesielt på europeiske utgivelser der du får samme advarsel på 50 forskjellige språk. Men, det er forskjell på en teksplakat med informasjon og det voldsomme audiovisuelle overfallet som denne antipiratvideoen er.

o.l. Denne snutten på 30 sekunder (du kan jo gå hente deg en cola i kjøleskapet under tiden?)
    Hadde det vært i en reklamepause på TV, ville jeg nok ha reist meg og hentet noe fra kjøleskapet, eller gått på do e.l. Men, når jeg setter meg ned for å se på film, så gjør jeg unna sånt før jeg setter plata i spilleren. Dessuten så er som sagt lyden såpass kraftig at det ikke hjelper å være i et annet rom hvis jeg ikke har slått av forsterkeren.

eller noe rundt det, er opplysning vedrørende opphavsrettighet og anti-kopi. Det er ikke noen formaning, men en generell opplysing.
    Bullshit!

"Du ville vel ikke stjålet en bil, ville du vel? Nei, så ikke stjel DVDer da, din skroting" er ikke generell opplysning.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Selvfølgelig er det trakassering. Det jeg ikke forstår er at det skal være så veldig mye verre å trakassere sine ansatte enn sine kunder.

Men, la oss i stedet bruke en daglivarebutikk som eksempel. La oss si at idet du betaler, så gir kassadama deg en leksjon i hvor ille det er med butikktyveri, og at alle butikktyver blir politianmeldt, så det er jaggu best for deg at du betaler for varene dine.
    Hehe, ikke helt god sammenligning det der. Ditt svar på denne trakkaseringen (om butikktyveri) vil altså være å stjele fra nettopp nevnte butikk? Det er selvsagt din rett å velge å ikke handle i den butikken lenger, men det rettferdiggjør langtfra å stjele fra nevnte butikk! Enig?

Side 45 av 133 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •