Piracy..is it a crime? - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 133 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 2649
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forøvrig, den artikkelen er så stappet av uvitenhet, fjollete påstander og hullete logikk at den fortjener en disseksjon her. Jeg tar kvelden nå, ser på det imorra, og håper noen andre prøver seg innen jeg er tilbake.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    De slutter å betale fordi å ikke betale gir dem et kvalitativt bedre produkt.
    Du kan jo alltids mene det, men jeg tror svært få henger seg opp i en slik detalj som det du gjør. Slutter ikke og kjøpe gode filmer av den grunn. Har du feks noe materiale som underbygger din påstand om at dem slutter og kjøpe film?

Jeg synes slike detaljer er plagsomt, og jeg synes ikke å lage kvalm for lovlydige kunder er noen særlig sympatisk kvalitet. Er vel egentlig ikke så begeistret for "er du ikke enig med meg må du gå i deg selv"-argumentet heller.
    Lage kvalme for lovlydige kunder med å spille av en liten snutt som setter ord på en hel industri, går neppe under kategorien lage kvalme..... Kvalme er det vel strengt tatt piratene som står for - som nærmest bedriver sivil ulydighet når TPB blir trukket inn for rettsalen. Hacker sider ol - det er å skape kvalme.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det nå var sant at sperrene var der for å hindre ulovlig distribusjon - mener du altså at det faktum at enkelte bryter loven rettferdiggjør kollektiv avstraffelse av de som ikke bryter den?
    Hvis vi hadde hatt null ulovlig distribusjon, hvorfor skulle man ha hatt kopisperrer da? Kollektiv avstraffelse er nok å dra det alt for langt, ingen blir straffet fordi man kjøper musikk.

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verste med hele opplegget er at når man kjøper en film, ærlig og redelig, så må man se den J***A reklamen - would you steal a car? Det er nesten så man vurderer å heller laste ned filmen for å slippe driten.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindherman
    Det verste med hele opplegget er at når man kjøper en film, ærlig og redelig, så må man se den J***A reklamen - would you steal a car? Det er nesten så man vurderer å heller laste ned filmen for å slippe driten.
    Med mindre man føler seg truffet, ser jeg ikke at det skal være til ittitasjon.....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er enig i at det å tvinge lovlydige kunder til å se disse pirat inslagene mens de som fildeler ikke får disse, vel egentlig virker mot sin hensikt.

Har selv kjørt dvdshrink på enkelte av mine egene DVD plater fordi de var utstyrt med "tvungen" teksting, og valgte da selfølgelig også for å fjærne andre irriterende reklamer og advarsler.

Ellers i denne fildelings diskusjonen og beregning av tap osv, så ser jeg lite om en mulig rekrutering og reklame effekten dette også kan ha.

Hvor mye kan brangsjen f.eks tjene på at den yngre garde tidlig blir interessert i musikk og film. Hva skjer så senere når disse fildelerene får mer penger mellom hendene, blir mer kvalitets bevisste og velger å kjøpe varene lovlig i stedet?

Er vel vanskelig å dokumentere en slik effekt, men er sikker på at den også vil være en del av fildelings problemstillingen på sikt.

Ellers til det HåkonN skrev om å kopiere en hundrelapp osv, så er det i utgangspunktet ikke å stjele. Det er vel i det øyeblikket man prøver å bruke den falske hundrelappen i stedet for den ekte at det blir nettop det.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Med mindre man føler seg truffet, ser jeg ikke at det skal være til ittitasjon.....
    Vel, hvorfor skal man føle seg truffen når man nettop må kaste bort tid og se i gjennom dette når man lovlig har kjøpt det man skal se på?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal dem slutte å betale for noe? Fordi dem ikke liker og bli stemplet.

Hvis du klarer og irritere deg over den snutte - seriøst, da må du gå inn i deg selv. Hvis du synes slike detaljer plagsomt....
    99% av jordas befolkning hater disse snuttene..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vel, hvorfor skal man føle seg truffen når man nettop må kaste bort tid og se i gjennom dette når man lovlig har kjøpt det man skal se på?
    Jeg ser bare ikke problemet med en liten snutt om piratkopiering... De som blir provsert og irritert over den - må ha en eller annen grunn til det.

Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    99% av jordas befolkning hater disse snuttene..
    Der tar du nok ganske feil. Er nok langt mer enn 1 % som har andre ting dem bryr seg om - feks om hvordan dem skal få mat til seg og familien i kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del bruker jeg spotify, helt lovlig, helt gratis. Er det noe jeg ikke finner der, kjøper jeg det, finner jeg det ikke i butikken heller så laster jeg det ned. Hvor ellers skulle jeg fått tak i det liksom?

De piracy reklamene er sinnsykt irriterende, ikke nok med at de er voldsomme og bråkete, de tar også "lang tid". Jeg kjøpte filmen for å se på filmen, ikke for å se på anti-piracy. Hvorfor retter de anti-piracy mot de som kjøper filmene? Er ikke det som å sette opp alarm som utløses når kundene går ut av butikken med kjøpte varer?

Den er minst like ille som de reklamene som lå først på mange vhs-filmer, de tar tid, men de kunne man i hvert fall spole forbi.

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner at du også irriterer meg :-)

Seriøst: Jeg har jo betalt for filmen!!! Hvorfor skal jeg føle meg truffet da? Hvorfor skal jeg tvinges til å se på en reklame om piratkopiering når jeg nettopp har puttet 199,- sårt ervervede kroner i kasse? Hadde det nå bare vært en liten tekst, men dette er en lang reklamefilm, bråkete og aggressiv. Meget irriterende spør du meg. Denne typer holdningskampanjer bør vel være myntet på de som piratkopierer og ikke oss som kjøper filmer?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner at du også irriterer meg :-)

Seriøst: Jeg har jo betalt for filmen!!! Hvorfor skal jeg føle meg truffet da? Hvorfor skal jeg tvinges til å se på en reklame om piratkopiering når jeg nettopp har puttet 199,- sårt ervervede kroner i kasse? Hadde det nå bare vært en liten tekst, men dette er en lang reklamefilm, bråkete og aggressiv. Meget irriterende spør du meg. Denne typer holdningskampanjer bør vel være myntet på de som piratkopierer og ikke oss som kjøper filmer?
    Man må i blandt være litt irriterende for å få frem gode svar vet du

Nå er det vel slik at også de som piratkopierer også kjøper film i blandt (langt i fra alle, men en god del vil jeg tro). Det skrytes jo av enkelte undersøkelser som sier at de som laster ned, kjøper også mest film.

Slike holdningskampanjer vil nok ha mer for seg den dagen de begynner å straffe de som laster ned. Og straff kommer, det er jeg ganske sikker på.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltids mene det, men jeg tror svært få henger seg opp i en slik detalj som det du gjør. Slutter ikke og kjøpe gode filmer av den grunn. Har du feks noe materiale som underbygger din påstand om at dem slutter og kjøpe film?
    Nei, jeg har ikke det. Tror nok jeg uttalte meg litt krøkkete her. Det jeg mener er at man burde få et bedre produkt når man velger å betale for det, fremfor et dårligere. Jeg vet at andre deler denne oppfatningen med meg, og vet også at kvalitetsforskjell når det gjelder innhold, tilgjengelighet og fleksibilitet veier tungt for mange, når man skal hvordan man skal gå til anskaffelse av et produkt.

Lage kvalme [...] går neppe under kategorien lage kvalme...
    Bra jeg ikke er den eneste som kommer med uheldige formuleringer iblant da.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi hadde hatt null ulovlig distribusjon, hvorfor skulle man ha hatt kopisperrer da? Kollektiv avstraffelse er nok å dra det alt for langt, ingen blir straffet fordi man kjøper musikk.
    La meg gjenta, for ørtende gang, med store bokstaver, kursiv og fet skrift:

KOPISPERRER STOPPER IKKE ULOVLIG DISTRIBUSJON

"Piratene" rammes ikke. De som derimot rammes, er lovlydige forbrukere, som får begrenset sin rett som forbrukere til å bruke produktet de har kjøpt som de ønsker. Dersom målet med kopisperrene er å stoppe ulovlig distribusjon, er de som implementerer dem veldig, veldig dumme. Det tror jeg ikke de er.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    dvdshrink
    Enda bra du ikke bor i USA, der kunne du blitt bøtelagt for å ha dette programmet liggende på maskinen din.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som blir provsert og irritert over den - må ha en eller annen grunn til det.
    Javisst, og den grunnen er at vi misliker reklame og propaganda på kjøpte filmer. Jeg blir provosert og irritert over Scanbox' Stena Line-reklamer også, men i mindre grad, da de i det minste ikke er nedlatende og dømmende.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Would you steal a car"? Her er det liten tvil om at det er deg, synderen de henvender seg til.

Og at de i tillegg skal deaktivere spoleknappen slik at jeg ikke kan hoppe over svineriet gjør meg irritert. Jeg har jo kjøpt en film, hvorfor skal de da stemple meg som en idiot?

Lyden på snutten er og et godt eksempel på dynamikkompresjon

Men dette burde jeg kanskje heller sende på mail til de store filmselskapene enn å syte om på et forum

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda bra du ikke bor i USA, der kunne du blitt bøtelagt for å ha dette programmet liggende på maskinen din.

Tuller du? Har aldri hørt om at noen har fått bot for de har hatt dvd shrink.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg komme med et par ord.....avsluttende for min del i denne debatten.

Først til reklamesnuttene og pirat-advarselen foran filmene.
    Ærlig talt; her diskuteres på andre tråder om at den og den BD spilleren bruker x antall sekunder (eller minutter?) på å starte opp en film og den generelle oppfatningen er at "det må du leve med" og "har du problemer med det så har du egentlig kanskje andre problemer" osv.

Så skal vi bruke side opp og side ned på å "krangle" om det er irriterende eller ikke å måtte se disse reklamefilmene før en film? Hva med "trailere" da? Er det også grusomt irriterende? Joda, på mange filmer kan man skippe over dette, men jeg har endel Disney filmer hvor man IKKE kan skippe, bare spole. Skal jeg bruke energi på å irritere meg over det? Nei, vet du hva - det gidder jeg ikke, rett og slett.

Så til ordet stjeling og kopiering og litt uoversensstemmelser rundt dette.
    Å kopiere en hundrelapp er juridisk sett ikke lov, men ikke straffbart med mindre man prøver å bruke den som betalingsmiddel. Norges Bank har alle rettigheter til norske pengesedler/mynter. Du vil ikke bli påtalt om du bruker et scannet bilde av en hundrelapp i en powerpoint presentasjon, for å si det slik. Det er jo ingen penge, det er en fotokopi/scannet kopi av en original og har verken med vannmerke, eget serienummer eller med innsydd sølvtråd (hvis de har det ennå) - altså er den ubrukelig som sådan.

Å kopiere en musikkfil/filmfil kan på ingen måte sammenlignes med å ta en fotokopi av en hundelapp. Filen er fullt ut brukbar for å lytte til musikken eller se filmen. Sågar kan du spre den videre etter eget forgodtbefinnende. Prøv det med en fotokopi av en hundrelapp og se hvor langt du kommer før enten politiet er på døra eller selgeren er på døra med en klage....

Man stjeler ikke ved å kopiere en musikkfil, men man stjeler retten til å spille av åndsverket etter den loven og etter det som står å lese på CD platene om copyright. Når man kjøper en CD, så kjøper man retten til å spille av musikken, man kjøper faktisk ikke selve verket slik man f.eks kjøper et maleri.
    Kjøper du et notehefte så kjøper du retten til å kunne spille selv det som kunstneren har komponert i en eller annen form for arrangement (piano/gitar/bass osv) - du kjøper ikke selve verket her heller. Det er bare kunstneren selv som kan utføre verket og eie det, som sådan.

Om noen føler at andre er nedlatende, eller andre føler at noen prøver å vri seg unna pga dårlig samvittighet, er ikke opp til meg å dømme. Hver og en må stå for det hun/han gjør.

JEG synes det er trist at en musiker som har brukt måneder og år på å få frem et musikalsk budskap via en CD plate, skal lide for at enkelte har noe lavere etiske regler enn andre slik at vedkommendes levebrød blir skadelidende. Om vedkommende egentlig taper eller vinner på at musikkbudskapet spres ulovlig, er en helt annen diskusjon egentlig og dette må musikeren selv ta med seg selv og sitt platestudio/forlag.
    Om selve musikkverket er noe makkverk, eller filmen er dårlig, er totalt irrelevant i denne debatten.

JEG synes det er ekstra trist at brukere på et forum som skal fremme gleden og interessen for film&lyd i 2 eller mange kanaler, har holdninger som ikke samsvarer med samfunnets etikk og moral eller det direkte lovverket. Her kjøpes det AV ustyr i alt fra 1000 til 100.000 kroners klassen, men å kjøpe en CD plate til 70-90 kroner fra rimeligste tilbyder, nei det skal man ikke bruke penger på.
    Akk så fattig det verdifulle utstyret hadde vært uten musikken og filmene.

Jeg er egentlig så skuffet og trist (og ja, provosert og forbanna også) at jeg vurderer mitt medlemsskap i dette forumet. Jeg synes også at moderator har vært for lite på banen i denne debatten som faktisk omhandler noe som ikke er lov - uansett om man kaller det for stjeling eller kopiering. Vil vi egentlig ha en slik tråd herinne?

Takk for meg i denne tråden.
    Hilsen surpompen og gammelmannssynseren, asvaberg (litt selvironi skader aldri)

edit: skrivefeil

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Tuller du? Har aldri hørt om at noen har fått bot for de har hatt dvd shrink.
    Produktet er iallefall ulovlig å eie eller distribuere i USA. Produsentens egen nettside sier:

However, due to a number of limitations and facts, we are not allowed to host it here.
    Som kort og greit betyr at ettersom det er et lovbrudd å distrubuere programmet innenfor landets grenser, benytter de seg av andre kanaler.

Side 42 av 133 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •