Piracy..is it a crime? - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 133 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 2649
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvorfor skal dem slutte å betale for noe? Fordi dem ikke liker og bli stemplet.
    De slutter å betale fordi å ikke betale gir dem et kvalitativt bedre produkt.

Hvis du klarer og irritere deg over den snutte - seriøst, da må du gå inn i deg selv. Hvis du synes slike detaljer plagsomt....
    Jeg synes slike detaljer er plagsomt, og jeg synes ikke å lage kvalm for lovlydige kunder er noen særlig sympatisk kvalitet. Er vel egentlig ikke så begeistret for "er du ikke enig med meg må du gå i deg selv"-argumentet heller.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt det hadde du sluppet hvis folk betaler for seg. Siden er så mange kjiipinger her i verden, så man man lage diverese sperrer for å forsøke at disse for tak i godene vi andre betaler for. Det er piratene sin skyld, ikke vi som betaler for oss.
    Om det nå var sant at sperrene var der for å hindre ulovlig distribusjon - mener du altså at det faktum at enkelte bryter loven rettferdiggjør kollektiv avstraffelse av de som ikke bryter den?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopierer du en hundrelapp, er du falskmyntner.
    Men du har fortsatt kopiert den - ikke stjålet den.

Om noen gir deg et par falske Versace solbriller, har du da stjålet noe? Du har anskaffet deg ulovlige kopier av et merke som er beskyttet med visse rettigheter, men definisjonen av et tyveri er om du tar de samme brillene uten eierens tillatelse.

Jeg synes det er simpelt tyveri, hva loven har for spesifikt ord på det vet jeg faktisk ikke.
    Jeg skjønner at det er flere her som synes det er tyveri. Selv synes jeg det er greit å kalle en spade for en spade.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopisperrer og propeganda er ingen unnskyldning for piratkopiering IMO. Ja, selvfølgelig irriterer det at jeg ikke kan spole over alle advarslene, det provoserer at platebransjen ødelegger musikken (dynamikken) før den forlater fabrikken, det er plagsomt at vi betaler full pris for en nedkomprimert MP3 og ikke minst er det forbrukerfientlig med alle kopisperrene.

Desverre går verden stadig mer i retningen av "kvantitet fremfor kvalitet". Som forbruker legger jeg gjerne mye (!) penger i godt håndtverk, men masseprodusert søppel kun laget med formål for å tjene mye penger på kort tid har jeg lite respekt for - spesielt ikke når det selges til full pris (det være seg musikk, film eller software). Når det på toppen av det hele skal presses på med reklame (sist BD-film jeg leide hadde masse reklame som var umulig å spole over), propaganda og kopisperrer mister jeg siste dråpen av respekt. Det er ingen unnskyldning for piratkopiering, men en forklaring på hva slags utfordringer bransjen står ovenfor.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Men du har fortsatt kopiert den - ikke stjålet den.

Om noen gir deg et par falske Versace solbriller, har du da stjålet noe? Du har anskaffet deg ulovlige kopier av et merke som er beskyttet med visse rettigheter, men definisjonen av et tyveri er om du tar de samme brillene uten eierens tillatelse.

Jeg skjønner at det er flere her som synes det er tyveri. Selv synes jeg det er greit å kalle en spade for en spade.
    Tydeligvis veldig viktig for en del her å forsvare sine egne handlinger.. Greit nok, dere kan bruke alle de bortforklaringene dere vil, men det er fortsatt ulovlig, og det er vel ingen som tviler på at plateselskapene og filmselskapene har tapt store penger på piratkopiering ?

PS: I mange EU land kan du faktisk bli bøtelagt for å ha falske Versace solbriller..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Tydeligvis veldig viktig for en del her å forsvare sine egne handlinger..
    Tydeligvis veldig viktig for en del her å være nedlatende og dømmende.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis veldig viktig for en del her å forsvare sine egne handlinger.. Greit nok, dere kan bruke alle de bortforklaringene dere vil, men det er fortsatt ulovlig, og det er vel ingen som tviler på at plateselskapene og filmselskapene har tapt store penger på piratkopiering ?
    Forsvare sine handlinger? Det er viktig for endel her å unngå bevisst villedende retorikk, og godt er det! Å kreve at en diskusjon benytter seg av nøytrale termer (ulovlig nedlasting) fremfor fordømmende og ukorrekte (tyveri) eller for den saks skyld tilsvarende ukorrekte forherligende termer (frihetskamp?) er da noe man både kan og bør gjøre.

Eventuelt kan vi forsåvidt følge videre på deres "jeg sier hva jeg vil og spade, jeg"-retorikk, og anklage DERE for tyveri. Argumentasjonen jeg ser her fører nemlig til panneklask, og dere stjeler dermed min rett til å ikke ha vondt i hodet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis veldig viktig for en del her å forsvare sine egne handlinger..
    Den type argumentasjon vinner du ikke mange poeng på....

Greit nok, dere kan bruke alle de bortforklaringene dere vil, men det er fortsatt ulovlig, og det er vel ingen som tviler på at plateselskapene og filmselskapene har tapt store penger på piratkopiering ?
    Det er ikke snakk om bortforklaringer? Det har hele tiden vært snakk om ulovlig kopiering - jeg trodde det lå i ordet at det faktisk var ulovlig? :neutral:

PS: I mange EU land kan du faktisk bli bøtelagt for å ha falske Versace solbriller..
    Og i noen land får en bot for å kjøre for fort. Vi kaller det uansett ikke for tyveri selv om det er ulovlig.

Jeg har en ekte Rolex Yachtmaster og en falsk utgave av samme klokke. Er jeg en tyv?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Tydeligvis veldig viktig for en del her å være nedlatende og dømmende.
    Føler du deg truffet? Har ikke noe behov for å håndheve lovene her i Norge heldigvis, og har full forståelse for at mange velger å bryte loven i.o.m. at sansynligheten for å bli tatt er såpass liten. Det gjør det allikevel ikke til en *lovlig* handling, og det er det jeg synes det er tragisk at en del her prøver å argumentere seg vekk ifra.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør det allikevel ikke til en *lovlig* handling, og det er det jeg synes det er tragisk at en del her prøver å argumentere seg vekk ifra.
    Jeg har iallefall konsekvent beskrevet det som ulovlig, og såvidt jeg kan se har de aller fleste andre også gjort nettopp det. Hvem er "en del her"?

Det vi vil til livs er propagandaretorikken.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler du deg truffet? Har ikke noe behov for å håndheve lovene her i Norge heldigvis, og har full forståelse for at mange velger å bryte loven i.o.m. at sansynligheten for å bli tatt er såpass liten. Det gjør det allikevel ikke til en *lovlig* handling, og det er det jeg synes det er tragisk at en del her prøver å argumentere seg vekk ifra.
    Det er fært få som prøver å argumentere bort fra at det er ulovlig å laste ned.
    Det man argumenter for er at det er en fordel å benytte riktige uttrykk slik at man faktisk skal diskutere topic. I tillegg kommer mange med momenter som gjør at de laster ned ulovlig, uten at de sier at det er mer lovlig for det.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Dersom vi skal diskutere topic så kan vi like gjerne lukke tråden med en eneste gang.. Hvorfor har den ikke blitt lukket forresten? Alle er jo tydeligvis enig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:
    Okey, for å gjøre diskusjonen litt enklere så skal jeg inkludere sitat fra det som har med det vi diskuterer:

Argumentene
    Det viktigste argumentet til de som forsvarer piratkopiering, ser ut til å være at "piratkopiering ikke er tyveri, fordi det er ikke noe fysisk som blir borte". Det finnes mange innvendinger mot dette, den viktigste er at piratkopiering ikke burde være illegalt fordi det er tyveri. På samme måte som at tyveri ikke burde være illegalt fordi det er tyveri, dette blir som man ser et sirkelargument. Altså er det være irrelevant å hevde at piratkopiering burde være lovlig fordi det ikke er tyveri, det kommer jo blant annet på hvordan man er villig til å definere tyveri. (Dessuten er det jo pussig at mennesker som fremmer piratkopiering, kommer med dette argumentet. Pirater er jo nettop folk som stjeler.)

Stopp piratkopiering!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoho, så man må et stykke til høyre for FrP for å finne definisjonen du ønsker? Lekkert nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler du deg truffet?
    Ikke i det hele tatt, men jeg er irritert over at du oppfører deg som en kristenfundamentalist som diskuterer evolusjon.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare kan si at det er brudd på åndsverksloven, fordi det er det piratkopiering er, ikke et tyveri.

Og før noen kommer med ulovlighet, ja, begge deler er ulovlig, men det er alikevel to forskjellige ting.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hoho, så man må et stykke til høyre for FrP for å finne definisjonen du ønsker? Lekkert nok.
    Ønsker ikke å gjøre dette til en politisk diskusjon, jeg har ingen formening om hva slags meninger det partiet har ellers, men argumentasjonen i artikkelen hadde jeg sansen for.. Har du lest den forresten?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare kan si at det er brudd på åndsverksloven, fordi det er det piratkopiering er, ikke et tyveri.

Og før noen kommer med ulovlighet, ja, begge deler er ulovlig, men det er alikevel to forskjellige ting.
    Man kopierer et verk, og dermed fratar man opphavsmannen noe av den økonomiske verdi verket representerer. Å fokusere bare på kopieringen er omtrent som om man bare skulle se på litt endring av data i et banksystem og ikke på de verdier man på denne måten eventuelt klarte å tappe banken for. Man har jo ikke “stjålet” noe, bare endret på noen tegn.
    I dagligtale brukes ordet “tyveri” i langt videre betydning enn den strengt juridiske. Å forsyne seg med penger fra en bankkonto er i juridisk forstand ikke tyveri. Det som gjerne omtales som “identitetstyveri” er heller ikke tyveri om man holder seg til strafferetten. “Å stjele” er ikke noe definert juridisk uttrykk.

Den som uberettiget kopierer opphavsrettslig vernet materiale tilegner seg verdier som tilhører andre, og reduserer verdien for rettighetshaver. Det forutsetter en viss evne til å tenke abstrakt for å skjønne dette, men verdiene er ikke noe mer abstrakte enn “pengene” på en bankkonto.
    I en debatt som denne synes jeg det er helt greit å bruke “tyveri” i videre forstand enn den strengt strafferettslig, altså om tilfeller hvor man forsyner seg av verdier som tilhører andre. På samme måte synes jeg det er uprobleatisk å bruke “kjøp” av filer, selv om dette i en tilsvarende streng kjøpsrettslig forstand ikke er kjøp. Å bare bruke betegnelsen “kopiere” blir også misvisende om man ikke kvalifiserer det til “ulovlig kopiering”, for det er bare den ulovlige kopieringen som er temat.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar

Amen, hør hør, +1 osv.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker ikke å gjøre dette til en politisk diskusjon, jeg har ingen formening om hva slags meninger det partiet har ellers, men argumentasjonen i artikkelen hadde jeg sansen for.. Har du lest den forresten?
    Javisst har jeg lest den. Argumentasjonen du siterer er i denne sammenheng totalt verdiløs, da ingen her påstår piratkopiering er lovlig.

(Hvorvidt deling av åndsverk på grasrotnivå er heldig eller ikke er selvsagt en helt annen diskusjon, og en som vi ikke har gått i detalj på her.)

At man, i mangel av støtte hos konvensjonelle kanaler (deriblant lovverk og ordboker), må ta i bruk en obskur blogg fra et tilsvarende perifert ekstremistparti for å finne forsvar for sitt valg av ordene "tyveri" og "pirat" burde si litt om nettopp dette valget.

Side 41 av 133 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •