Piracy..is it a crime? - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 40 av 133 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 2649
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    "Prinsippet her er at piratkopiering frarøver bransjen *muligheten* til å gjøre en handel, hvor stor den evt. handelen hadde blitt er det ingen som vet."
    Poenget mitt var at ulovlig kopiering per definisjon ikke kan omtales som et tyveri. Som argument tilbake kommer det en hypotese om at kanskje bransjen hadde tjent en ukjent sum penger om den ulovlige kopieringen ikke hadde funnet sted, ergo kan vi nå kalle det et tyveri.

Jeg syntes hele resoneringen virker noe merkelig. Om vi ikke vet hva som er stjålet, eller om noe i det hele tatt er stjålet (summen i kroner er den ukjente x-faktoren), hvordan kan vi da velge kalle det et tyveri? Og er det virkelig indirekte tyveri en definisjon som kan brukes i praksis?

Hvorfor ikke bare si ulovlig kopiering når vi snakker om ulovlig kopiering?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    @Pogwaq:
    Mange bra svar!

Men som i flere av innlegget dine tolker jeg:
    100% -løsning: Boikott mot en bransje man ikke liker.
    xx% -løsning (i denne bransjen): er at det er greit med piratnedlasting.

Hvis jeg er på viddene, let me know :-?
    Vet ærlig talt ikke hvor jeg står selv heller, spørsmålet er vanvittig vanskelig. Å la være å bruke et produkt kan vel neppe sies å være uetisk.

Å derimot kjøpe produktet, og dermed støtte en bedrift man mener ikke holder mål moralsk sett, er uetisk, da man velger praktiske forhold foran det man innerst inne mener er det rette. (Et annet eksempel her er regnskogmøbler og jeans laget i svettesjapper i sørøst-Asia: Bra, billige, og lovlige produkter, men like fullt uetiske.)

På samme måte, å laste ned en ulovlig kopi av produktet går på tvers av skaperens intensjoner og ønsker, og er dermed uetisk.

Godt mulig du har rett.
    Jeg vil si meg ganske sikker på at jeg har rett. Om det viser seg at jeg tar feil betyr det isåfall at verdens ledende mediekonserner er ledet av komplette idioter. :razz:

Hehe, og jeg kan love det at de ikke gjør det for å "straffe" en moralsk tvilsom bransje, kun for egen vinning. Men dette var altså i min omgangskrets. Folk mellom 15 til 40 år.
    Klart, de aller aller fleste som laster ned ofrer ikke en tanke på noe annet enn egen vinning, helt enig der. Som sagt, mener både bransjen og brukerne har endel svin på skogen.

Dette forumet er det stedet jeg treffer flest mennesker har lyst å betale for sine nedlastinger.
    Nå er vel vi litt mer enn gjennomsnittlig musikk- og filminteressert også, kanskje.
    Tja. Artister som har prøvd seg med alternative former for distribusjon og betaling har jo gjort det med ganske stort hell. Nine Inch Nails har jo allerede blitt nevnt her. De la ut sin siste plate på nett for nedlasting, og man kunne velge hvor mye man kunne betale (også 0,-). Jammen dro de ikke inn et par hundre tusen dollar likevel. Det er mulig å distribuere uten mellommannen, og det behøver overhodet ikke være ulønnsomt. Hintet jo også til platekontrakter tidligere, og bare for å gjøre det klart: De aller fleste artister tjener ikke et rødt øre på debutalbumet, plateselskapet eter dem opp. Inntektene for artisten kommer fra konserter og andre opptredener.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det er kanskje litt annet med dem som føler seg truffet...
    De slipper jo å se den uansett.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har verdien på det du stjeler egentlig noen invirkning på hvorvidt du velger å bli forbryter eller ikke? Er det slik at det er mindre ulovlig å stjele en sjokolade enn en bil? Prinsippet her er at piratkopiering frarøver bransjen *muligheten* til å gjøre en handel, hvor stor den evt. handelen hadde blitt er det ingen som vet. Som en digresjon, jeg har selv opplevd at en eldre herre har mistet jobben fordi han stjal *en* sjokolade til 10,-.. Prinsippet var rett og slett at en kan ikke stole på en fyr som stjeler, mengden han stjal hadde ingenting med saken å gjøre.
    Per definisjon er ulovlig ulovlig, straffeutmålingen er derimot forskjellig noe som gjør at det å stjele en sjokolade "mindre" ulvolig enn det å stjele en bil.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kan det ha litt med distribusjon å gjøre også da...

Kan feks nevne filmen Babylon AD den stod i høy fare for å bli nedlastet et par ganger..

Bestilte først filmen to ganger fra Playcom. Den kom aldri fram begge ganger..
    Frustrert og forbannet..
    Så får jeg omsider en reklame for Babylon AD på Elkjøp, dro dit..
    De hadde sef aldri fått noen film var bare påskryt i reklamen som så mye annet de reklamerer at de har som de aldri har.

Omsider fikk jeg tak i filmen etter mye slit og mas fram og tilbake hos Lefdals..
    Sånn er det nesten hver eneste gang det kommer en film jeg vil kjøpe, forferdelig irriterende og håpløst av både bransjen og distribusjonen.
    Ikke minst for kundene også.

Altså når de aldri har det jeg skal kjøpe, så kan de vel ikke påstå at de taper salget om jeg hadde kopiert det istedenfor??

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke det er greit i det hele tatt. Tyveri kalles dette. Har måttet laste ned et album fra Iggy Pop en gang, men det var på grunn av at Itunes ikke ville la meg bruke sangen til det jeg ville. (Sperre som nå er delvis opphevet) Det er alt jeg har lastet ned ulovelig. Ellers bruker jeg ITunes og Spotify. Spotify er en utrolig nyttig tjeneste for dem som ikke vil betale for musikk. Spotify streamer musikk 24/7 og det eneste du må gjøre for å høre på musikk der er å se litt reklame i ny og ne.

Jeg synes ikke piratkopiering er greit i det hele tatt, og vil ikke benytte meg av dette med mindre jeg er tvunget til det av hensiktsmessige grunner.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man gjør med P2P er en kopiering (nettkopiering)
    Å gi en fil , CD ,DVD kjøpt og betalt lovelig osv til andre er ikke forbudt men når man lager et eksemplar (kopi) ut fra den kjøpte CD platen ,DVD osv å fortsatt beholder orginal men samtidig gir bort kopier så har man fildelt ut fra en lovelig kopi.(et nettverk der alle deler en kopi )

Den begrensede lisens man får til å fremstille eksemplar ut fra kjøpt fil , CD , DVD osv gir ingen rett til å fremstille eksemplarer som man kan gi til andre .(fildelingen blir ulovelig)
    (utenom ---->)
    Man kan stort sett lovelig kopiere det meste (lisenser avgjør) å gi bort kopi (lisenser avgjør) (feks til familie) men da er det stopp.

Jeg forstår de som mener stjeling å de som ikke mener stjeling.
    Stjeling ville enkelt bli om
    Pink Floyd Dark side of the moon ble
    Hygen Dark side of the moon

Ikke stjeling blir for mange at om de bryter en lisensavtale så stjeler de ikke noe.
    Egentlig burde man skrevet under et dukument når man kjøpte CD , DVD så brøt man lisensavtalen på et produkt så ville man blitt anmeldt for lisensbrudd og alvorlighetsgraden (feks fildeling) ville blitt det man kunne tiltales mot.

Jeg syntes piracy blir missvisende da pirater tilegnet seg andre sine eiendeler.
    Nå er ikke CD andre sine eiendeler fullt ut da lisensen på et kjøpt produkt gjør en person som ganske stor eier men uten alle rettigheter til.

At enkelte kaller lisensoverdragelsen et tyveri kan jeg skjønne men selv syntes jeg tyveri passer til mange andre sammenheng å at et annet ord burde bli brukt når man bryter en avtale på denne måten

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sir.KnowsAlot
    Synes ikke det er greit i det hele tatt. Tyveri kalles dette. Har måttet laste ned et album fra Iggy Pop en gang, men det var på grunn av at Itunes ikke ville la meg bruke sangen til det jeg ville. (Sperre som nå er delvis opphevet) Det er alt jeg har lastet ned ulovelig. Ellers bruker jeg ITunes og Spotify. Spotify er en utrolig nyttig tjeneste for dem som ikke vil betale for musikk. Spotify streamer musikk 24/7 og det eneste du må gjøre for å høre på musikk der er å se litt reklame i ny og ne.

Jeg synes ikke piratkopiering er greit i det hele tatt, og vil ikke benytte meg av dette med mindre jeg er tvunget til det av hensiktsmessige grunner.
    Synes ikke piratkopiering er greit jeg heller, elendig lyd på MP3 og elendig filmlyd.

Men i forhold til at bransjen taper penger osv, de kan jo ikke tape noe når de ikke klarer å tilby varen?

Som regel så pleier det å dreie seg om mye, mye sjeldnere ting enn feks Babylon AD. Feks gamle filmer, eller kultfilmer som ikke er like enkelt å få tak i. Eller feks en ukjent utenlandsk artist som har medvirket i et eller annet Xbox spill.

Jeg føler ikke noe skyld når jeg laster ned ting som ikke er å få tak i.
    Jeg gjør heller artisten, regissøren en stor tjeneste ved at jeg faktisk får med meg hva de har gjort.

Når det gjelder ting som er å få tak i på butikkene eller nettet så laster jeg aldri ned dette. Det er bare som du sier som siste utvei om alle andre ting skjærer seg.

Ingen vil vel egentlig ha MP3 kvalitet om de istedet kan ha LP eller CD?
    Ingen vil vel heller ha nedlastet film uten 5.1 lyd, kontra bluray med HDlyd?

Så da må det vel være oppdelt i A: folk som ikke får tak i filmen eller musikken
    B: Folk som ikke ser seg råd til filmen eller musikken .

Så må vi jo tenke litt på om artistene og regissørene tar noen skade av at fremtidige kunder feks fjortiser klarer å bli kjent med varene deres via internett. De hadde vel ikke hatt råd til det uansett?

Dette er jo fryktelig generalisert, men om vi virkelig liker film så vil nok de fleste av oss ha den originale filmen eller cden i hylla.
    Sånn tenker iallefall jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har verdien på det du stjeler egentlig noen invirkning på hvorvidt du velger å bli forbryter eller ikke? Er det slik at det er mindre ulovlig å stjele en sjokolade enn en bil? Prinsippet her er at piratkopiering frarøver bransjen *muligheten* til å gjøre en handel, hvor stor den evt. handelen hadde blitt er det ingen som vet. Som en digresjon, jeg har selv opplevd at en eldre herre har mistet jobben fordi han stjal *en* sjokolade til 10,-.. Prinsippet var rett og slett at en kan ikke stole på en fyr som stjeler, mengden han stjal hadde ingenting med saken å gjøre.
    Det er ikke tyveri bare fordi du fratar bransjen muligheten til å gjøre et salg.

Du fratar VG muligheten til å gjøre et salg dersom du leser avisen over skulderen på noen på trikken. Er det tyveri? Hva om du blar gjennom avisen i butikken? Er det det tyveri da? Hva om en kafe kjøper inn fem aviser og gjør dem tilgjengelig for kundene sine? Er ikke dette det samme som å legge ut en CD på et fildelingsnettverk?

Amazon har akkurat fått pepper fra forfatterforeningene fordi den nye Kindle ebokleseren inneholder tekst til tale software, slik at maskinen kan lese boken høyt for deg. De mener at dette fratar dem muligheten til å selge lydbøker. Er du enig i at Amazon stjeler lydbøker fordi Kindle fratar opphavsmennene muligheten til å selge disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Synes ikke piratkopiering er greit jeg heller, elendig lyd på MP3 og elendig filmlyd.
    Det er som å si at du er imot barnearbeid, fordi de små jævlene ikke har peiling på kvalitet.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Poenget mitt var at ulovlig kopiering per definisjon ikke kan omtales som et tyveri. Som argument tilbake kommer det en hypotese om at kanskje bransjen hadde tjent en ukjent sum penger om den ulovlige kopieringen ikke hadde funnet sted, ergo kan vi nå kalle det et tyveri.

Jeg syntes hele resoneringen virker noe merkelig. Om vi ikke vet hva som er stjålet, eller om noe i det hele tatt er stjålet (summen i kroner er den ukjente x-faktoren), hvordan kan vi da velge kalle det et tyveri? Og er det virkelig indirekte tyveri en definisjon som kan brukes i praksis?

Hvorfor ikke bare si ulovlig kopiering når vi snakker om ulovlig kopiering?
    Vi vet veldig godt hva du har stjålet, du har benyttet deg av en tjeneste du ikke har betalt for. Hvorvidt du ville ha betalt for tjenesten dersom du ikke hadde hatt muligheten til å få den gratis er irrellevant.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    De slipper jo å se den uansett.
    Du har jo dem som betaler for det dem synes fortjener penger og laster ned det som ikke fortjener penger. Dem ser snutten.

Og hvis du er lovlydig - hva gjør det da og se den lille snutten?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo dem som betaler for det dem synes fortjener penger og laster ned det som ikke fortjener penger. Dem ser snutten.
    Aye, da er det jo knall at selskapene gjør en innsats for å få disse til å fullstendig slutte å betale for noe som helst.

Hvis jeg er lovlydig - hvorfor skal jeg tvinges til å se den lille snutten? Den er moraliserende og irriterende, og det er ikke noe jeg regner som positive sider av en filmopplevelse.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vet veldig godt hva du har stjålet, du har benyttet deg av en tjeneste du ikke har betalt for.
    Er det virkelig dette som er din definisjon av ordet tyveri?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vet veldig godt hva du har stjålet, du har benyttet deg av en tjeneste du ikke har betalt for. Hvorvidt du ville ha betalt for tjenesten dersom du ikke hadde hatt muligheten til å få den gratis er irrellevant.
    Eller for å si det på en annen måte. Dette er ikke noe å diskutere, og da vil du gjøre ditt ytterste for å gjøre det umulig for andre å diskutere det også.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er uansett på viddene ift. norsk lov. Ulovlig kopiering vil aldri bli definert som tyveri i en rettsal, nettopp fordi det ikke er det.

Om jeg kopierer en hundrelapp, hva har jeg da stjålet?

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, for ikke å si at hvis du er lovlydig; da tåler du vel å få en rootkit installert på PC'n din fordi du satte i en "CD" fra Sony/BMG? Sony BMG CD copy protection scandal - Wikipedia, the free encyclopedia

Eller, som jeg opplever: Et lavla slit med å dra ut ymse "copy protected" CD-er fra laptopen, fordi de tilfeldigvis klarer å få CD-drevet til å gå av hengslene. Det er jo helt klart en genial forretningsmodell: Tyn de kundene du har, gi de ulemper og begrens deres bruk av det de har kjøpt.

Og hvor mye tull har det ikke vært med HDCP rundt omkring? Og alt tullet de har prøvd med seg vedrørende "the analog loophole."

Det holder ikke med at du har kredittkortet klart; buksen skal helst ligge rundt anklene også.

Heldigvis virker det som om deler av bransjen nå har skjønt det (ref fjerning av DRM på musikkfilene som er til salgs på iTunes), men det er jammen meg et langt stykke igjen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aye, da er det jo knall at selskapene gjør en innsats for å få disse til å fullstendig slutte å betale for noe som helst.
    Hvorfor skal dem slutte å betale for noe? Fordi dem ikke liker og bli stemplet.

Hvis jeg er lovlydig - hvorfor skal jeg tvinges til å se den lille snutten? Den er moraliserende og irriterende, og det er ikke noe jeg regner som positive sider av en filmopplevelse.
    Hvis du klarer og irritere deg over den snutte - seriøst, da må du gå inn i deg selv. Hvis du synes slike detaljer plagsomt....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Ja, for ikke å si at hvis du er lovlydig; da tåler du vel å få en rootkit installert på PC'n din fordi du satte i en "CD" fra Sony/BMG? Sony BMG CD copy protection scandal - Wikipedia, the free encyclopedia

Eller, som jeg opplever: Et lavla slit med å dra ut ymse "copy protected" CD-er fra laptopen, fordi de tilfeldigvis klarer å få CD-drevet til å gå av hengslene. Det er jo helt klart en genial forretningsmodell: Tyn de kundene du har, gi de ulemper og begrens deres bruk av det de har kjøpt.

Og hvor mye tull har det ikke vært med HDCP rundt omkring? Og alt tullet de har prøvd med seg vedrørende "the analog loophole."

Det holder ikke med at du har kredittkortet klart; buksen skal helst ligge rundt anklene også.

Heldigvis virker det som om deler av bransjen nå har skjønt det (ref fjerning av DRM på musikkfilene som er til salgs på iTunes), men det er jammen meg et langt stykke igjen.
    Alt det hadde du sluppet hvis folk betaler for seg. Siden er så mange kjiipinger her i verden, så man man lage diverese sperrer for å forsøke at disse for tak i godene vi andre betaler for. Det er piratene sin skyld, ikke vi som betaler for oss.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du er uansett på viddene ift. norsk lov. Ulovlig kopiering vil aldri bli definert som tyveri i en rettsal, nettopp fordi det ikke er det.

Om jeg kopierer en hundrelapp, hva har jeg da stjålet?
    Kopierer du en hundrelapp, er du falskmyntner.

Ulovlig kopier er å skaffe seg rettigheter til noe man ikke har betalt for. Jeg synes det er simpelt tyveri, hva loven har for spesifikt ord på det vet jeg faktisk ikke.

Side 40 av 133 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •