Piracy..is it a crime? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 133 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 2649
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Hvis jeg ikke hadde lastet ned musikken så hadde jeg heller ikke kommet til å kjøpt den.

Vil ikke dette si at artisten faktisk tjener penger på at jeg nettopp lastet ned musikken???

Og en ting til som irriterer meg noe grensesløst, gjelder ikke musikk men dvd. De snuttene med "you wouldnt steal a car" osv er syyykt plagsomme, her kjøper jeg en dvd på ærlig vis så blir jeg tvunget til å se de snuttene der hele tiden. Laster jeg ned filmen istedet så har de fjernet den plagsomme snutten. Vil ikke dette virke litt mot sin hensikt?
    Hvis jeg IKKE sniker meg inn på kino, så ser jeg heller IKKE filmen. Taper produsenten på at jeg sniker meg inn på filmen? (Det er mulig jeg kjøper den på dvd hvis den er skikkelig kul)

svaret er nei.

Men bør det føre til at det skal være gratis å gå på kino?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kopiert album er ikke automatisk et tapt salg. Dette er tydeligvis vanskelig å forstå for RIAA.

Opplegget med TV-serier er imho helt bak mål. Jeg vil helst betale for meg, men når jeg ikke får tak i tvserier lovlig på nett, og norske kanaler henger 1-3 år etter, da er veien kort til nedlastning. Oftest i betraktelig høyere kvalitet enn DVD (Mange av de nye TV-seriene blir i dag sendt i 1080p / 720p digitalt i USA, og disse rippene er lette å få tak i på nett)

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Sammenlikningen er kanskje dårlig, men hvis du bruker fantasien litt her, så er for eksempel alle biler av en type fysiske fremstillinger av et konsept laget av ingeniører og designere, på samme måte som plater eller cder eller mp3 filer er det fysiske manifestet av musikerens verk. Du påberoper deg din rett til å si, at siden de som produserer varen er duster, så er det helt ok å stjele fra de. For meg virker det som om de fleste pirater har hjernevasket seg selv med akkurat denne argumentasjonen for å stjele.
    Du er ikke alene om den følelsen om de har hjernevasket seg selv. Jeg tror også at de på lik linje med andre avhengighets danende "saker", blir de aktive avhengig av å laste ned. Ser på enkelte rundt meg som laster ned bare for å laste ned.

Jeg håper at vi nær fremtid tar tak i denne problematikken for hva den egentlig beveger seg mot å bli: et samfunnsproblem der man oppfatter det som finnes på internett er gratis. Det finnes ikke grensedragninger om hva som er ditt og mitt hvis man ikke kan ta på det. Synes det er synd at feks justidsdepartementet ser på dette som seriøs kriminalitet - noe det faktisk er, organisert sådann.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Du er ikke alene om den følelsen om de har hjernevasket seg selv. Jeg tror også at de på lik linje med andre avhengighets danende "saker", blir de aktive avhengig av å laste ned. Ser på enkelte rundt meg som laster ned bare for å laste ned.

Jeg håper at vi nær fremtid tar tak i denne problematikken for hva den egentlig beveger seg mot å bli: et samfunnsproblem der man oppfatter det som finnes på internett er gratis. Det finnes ikke grensedragninger om hva som er ditt og mitt hvis man ikke kan ta på det. Synes det er synd at feks justidsdepartementet ser på dette som seriøs kriminalitet - noe det faktisk er, organisert sådann.
    Jeg tror det har noe med internett som medium å gjøre også. Man er anonym på en måte. Ingen kan identifisere deg. Da vil også grensene flyttes. Man gjemmer seg bak IP adresser og skaper et rebelsk gruppe-think om at platebransjen er ond. Piratvirksomhet er jo nesten på grensen til romantisert. Jeg lurer på om pirater generelt er klar over at de som står bak f.eks. pirate bay har masse penger på utenlandsk konto, og skor seg mer en fett på lettlurte folk som bryter loven for at de skal tjene masse penger. Det er jo MYE bedre enn at sjefen på EMI skal tjene penger, ikke sant? Det begynner nesten å ligne litt på en sekt.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg IKKE sniker meg inn på kino, så ser jeg heller IKKE filmen. Taper produsenten på at jeg sniker meg inn på filmen? (Det er mulig jeg kjøper den på dvd hvis den er skikkelig kul)

svaret er nei.

Men bør det føre til at det skal være gratis å gå på kino?
    ----

På kino så betaler folk for for en opplevelse, slik som Stort bilde og herlig lyd.
    Jeg jeg hadde startet en kino med lite penger når kino`n var ferdig så ville ikke jeg latt folk få se film gratis selv om jeg ikke tapte på det.
    Kino`er må som alle andre betale for strømmen (og evnt leie) Veldig dyrt å leie en slik film for å vise til folk. Det koster jo mye å ha DTS logo i kino`n også.

Altså en kino er ikke det samme som en privat hjemmekino.
    Bør du betale avgift til film selskapene i verdens viss du og beste kompissen din ser film?

Jeg tror ikke du har lyst til det.

Jeg mener at hvis folk skal kjøpe musikk på internett så skal det jaggu være CD kvalitet og et format som vi kan bruke og UTEN kopisperre.

Jeg ser ikke poenget med å betale 200kr for 20 sanger fra CDON eller evnt itunes med dritt kvalitet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piratvirksomhet er jo nesten på grensen til romantisert. Jeg lurer på om pirater generelt er klar over at de som står bak f.eks. pirate bay har masse penger på utenlandsk konto, og skor seg mer en fett på lettlurte folk som bryter loven for at de skal tjene masse penger. Det er jo MYE bedre enn at sjefen på EMI skal tjene penger, ikke sant? Det begynner nesten å ligne litt på en sekt.
    Helt klart noe i den rettningen som du peker ut der ja. De bak pirat siden er blitt vår tids "guder".

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg må innrømme at jeg laster ned mye musikk. men jeg har som prinsipp liker jeg plata kjøper jeg den. liker jeg den ikke kjøper jeg den ikke å sletter den nedlasta kopien

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det slått deg at grunnen til at du ikke liker reklame/advarsel snutten er fordi den treffer deg ganske godt? Jeg plages aldri med den reklamen/advarslen. Den er i hvertfall ikke noe grunn i seg selv for å laste ned filmer i stede, men kanskje et lite argument for å rettferdigjøre sine handlinger ovenfor seg selv og andre?
    Nei det er ikke fordi jeg føler meg truffet. Når jeg har kjøpt og betalt for en dvd så er det ingen grunn til at jeg skal føle meg truffet - tvært imot. Det som gjør at jeg ikke liker den er fordi jeg feks kjøpte sesong 5 av 24, der jeg blir tvunget til å se hele den jævla snutten på hver disk. Jeg blir påtvunget å se noe jeg overhodet ikke har kjøpt. Husker en annen her på forumet skrev at han sendte slike filmer i retur bare for å være litt jævel tilbake, kjempetiltak

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke fordi jeg føler meg truffet. Når jeg har kjøpt og betalt for en dvd så er det ingen grunn til at jeg skal føle meg truffet - tvært imot. Det som gjør at jeg ikke liker den er fordi jeg feks kjøpte sesong 5 av 24, der jeg blir tvunget til å se hele den jævla snutten på hver disk. Jeg blir påtvunget å se noe jeg overhodet ikke har kjøpt. Husker en annen her på forumet skrev at han sendte slike filmer i retur bare for å være litt jævel tilbake, kjempetiltak
    Tror du missforstår meg nå - jeg tror du føler deg truffet fordi du laster ned andre filmer og musikk filer og dette helt ubevisst. Du føler deg truffet fordi det settes ord og handlinger opp i mot en kriminell handling du utfører.

At noen sender en film i retur fordi den inneholder snutten om Piracy kills, for stå for hans egen dumhet. Tror heller de i andre enden ler av han enn at de blir irritert. At noen synes det er kjempetiltak, sier vel sitt :???:

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du missforstår meg nå - jeg tror du føler deg truffet fordi du laster ned andre filmer og musikk filer og dette helt ubevisst. Du føler deg truffet fordi det settes ord og handlinger opp i mot en kriminell handling du utfører.

At noen sender en film i retur fordi den inneholder snutten om Piracy kills, for stå for hans egen dumhet. Tror heller de i andre enden ler av han enn at de blir irritert. At noen synes det er kjempetiltak, sier vel sitt :???:
    Har du alvorlige lesevansker? Jeg føler meg ikke truffet på noen måte skrev jeg.
    Jeg har kjøpt flere filmer enn jeg har plass til å oppbevare nå, så industrien har fått mangfoldige tusen av meg. Samvittigheten min er ren.

Noe mer du vil lære meg om meg selv med det samme?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg fungerer det så her:

All musikk kjøpes.
    Jeg lastet litt ned for noen år siden, mest enkelt låter. Men ikke nå lenger.
    Er platen bra og skal høres i fremtiden må den altså kjøpes.

Musikk fra nettet har generelt sett elendig kvalitet og er ikke ønsket på lang sikt.

Plater i dag er grisebillig:
    Et nytt album (nyhet) koster i dag ca 150 spenn
    Et nytt albun (nyhet) kostet i 1998 ca 189 spenn.

4 måneder gamler album koster under 100 spenn, med mindre det er import el.

Argument som: "Jeg hadde ikke kjøpt den dersom jeg måtte betale for den" er så utrolig utgått. Det finnes ingen måte å rettferdiggjøre det faktum at du tar/bruker et produkt du ikke har betalt for. Agumentet må jo i såfall gjelde enhver tjeneste som produseres i forkant/samtidig med konsumet der det er ledig kapasitet på konsumtidspunktet.

Det er ikke de store artistene, eller idol vinnerne jeg er bekymret for , men det er mangfoldet vi mister.
    Alle de små/smale bandene som ikke har en radiohit/MTV-hit til å spille inn samtlige kostnader ved produksjonen av helt album.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Musikk fra nettet har generelt sett elendig kvalitet og er ikke ønsket på lang sikt.
    Piratmusikk har variabel kvalitet og noe av det er smertefullt.

Det er skjelden at jeg opplever kjøpt musikk som elendig, og noe av det er rent format-messig av høyere kvalitet enn CD (intet leveringsformat kan dog gjøre en dårlig innspilling god).
    Plater i dag er grisebillig:
    Et nytt album (nyhet) koster i dag ca 150 spenn
    Et nytt albun (nyhet) kostet i 1998 ca 189 spenn.

4 måneder gamler album koster under 100 spenn, med mindre det er import el.
    Jeg kjøper 99% av min musikk som CD i utenlandske nettbutikker som play.com. Den siste prosenten kjøper jeg som flac eller mp3 når det er sære utgivelser som er vanskelig å få fatt i.

Jeg kjøper ikke musikk med DRM utenom DVD-A, og der fjerner jeg DRM umiddelbart.
    Argument som: "Jeg hadde ikke kjøpt den dersom jeg måtte betale for den" er så utrolig utgått. Det finnes ingen måte å rettferdiggjøre det faktum at du tar/bruker et produkt du ikke har betalt for. Agumentet må jo i såfall gjelde enhver tjeneste som produseres i forkant/samtidig med konsumet der det er ledig kapasitet på konsumtidspunktet.
    Du må skille mellom argumenter som søker å rettferdiggjøre egne handlinger (der er det et dårlig argument), og argumenter mot RIAA sine regnestykker.

Det er helt urimelig å hevde at en 14-åring med ukepenger og mp3 for "40 millioner" representerer tapt inntekt på 40 millioner for plateselskapene. At det er overtramp av plateselskapenes rettigheter på "40 millioner" er en annen sak.
    Det er ikke de store artistene, eller idol vinnerne jeg er bekymret for , men det er mangfoldet vi mister.
    Alle de små/smale bandene som ikke har en radiohit/MTV-hit til å spille inn samtlige kostnader ved produksjonen av helt album.
    Jeg tror at de store artistene blir rammet hardere prosentvis enn de små, men marginene er muligens så mye større at de kan tåle større svinn.

Vinnerne er sannsynligvis artister som henvender seg til voksne (mindre nett-kyndige) og de aller aller yngste.

-k

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Deling er ikke stjeling. Det er deling."

Å kalle ulovlig nedlasting (eller for den saks skyld lovlig deling, er jo mange som misliker det og) for tyveri faller på sin egen urimelighet. At det er ulovlig er det ingen som bestrider, men det er ikke samme kriminelle handling. Det blir som om man skulle begynne å kalle voldtekt for mord, og resonnere med at det stemmer jo, for mange får livet sitt ødelagt etter en voldtekt. Kall en spade for en spade, og ikke en gravemaskin.

Videre kan man jo avvise "jammen artistene må jo få betalt" med "det er vel og bra, men jeg ser ikke behovet for å betale markedsføringsfolk, trykkerier, transportfirmaer, grossister, butikker og ikke minst DRM-bransjen for musikken min, de bidrar da ikke med noe kunstnerisk". En ny CD koster 169,- på Platekompaniet. Hvor mange av de kronene havner i lomma på artisten?

Så har man selvsagt "piracy kills music". Vel, man hadde kultur før man hadde platebransjen, og dersom platebransjen skulle gå dukken ville ikke folk slutte å lage musikk.

Ingen av disse eksemplene kan unnskylde piratvirksomhet som sådann, men de viser at det er enorme hull i retorikken til platebransjen, og gir et vanvittig dårlig inntrykk. Hvor dumme tror de folk er? Så ja: Jeg blir ærlig talt fristet til å laste ned på trass, når jeg ser all den møkka som platebransjen og deres disipler slenger etter oss. Mengden DRM-stress, moralisme, propaganda og den fullstendig manglende evnen/viljen til å imøtekommekundende er direkte usmakelig.

Igjen, dette rettferdiggjør ikke ulovlig nedlasting, i noe større grad enn drittslenging rettferdiggjør et slag i trynet, men det kan iallefall forklare en hel del. Dersom de hadde droppet propagandaen og heller satset på å behandle kundene sine bra, og faktisk fulgt med i tida istedenfor å bruke rettsapparatet til å hindre teknologisk fremskritt, hadde de sikkert fått endel med goodwill.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Vinnerne er sannsynligvis artister som henvender seg til voksne (mindre nett-kyndige) og de aller aller yngste.
    Samt artister som gir ut uavhengig av plateselskapene, og får sin markedsføring utelukkende via internettsider som Myspace. Det begynner å bli endel slike etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se under

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du alvorlige lesevansker? Jeg føler meg ikke truffet på noen måte skrev jeg.
    Jeg har kjøpt flere filmer enn jeg har plass til å oppbevare nå, så industrien har fått mangfoldige tusen av meg. Samvittigheten min er ren.

Jeg blir griseprovosert av THX reklamen og løven som brøler jeg da. At jeg skal være nødt å se på det greiene der på et produkt som jeg har betalt for er helt jo uhørt! Jeg har jo betalt MASSE penger for dvd'en. Den burde jo være akkurat som som jeg ønsker at den skal være.

Jeg tror du missa poenget hans. Du blir ekstra opprørt fordi du blir påtvunget til å se på noe som omhandler noe som du har en mening om.

Snu på flisa. Ta oksen i horna. Hadde det ikke vært for pirater, så hadde heller ikke den snutten vært der

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du må skille mellom argumenter som søker å rettferdiggjøre egne handlinger (der er det et dårlig argument), og argumenter mot RIAA sine regnestykker.
    Javel, ikke uenig. Men hvis ikke vi har noen andre argumenter for å rettferdigjøre egen handling så er det bare å innse at det å laste ned ulovlig er dårlig for (egen)moralen.

Det er helt urimelig å hevde at en 14-åring med ukepenger og mp3 for "40 millioner" representerer tapt inntekt på 40 millioner for plateselskapene. At det er overtramp av plateselskapenes rettigheter på "40 millioner" er en annen sak.
    Men å argumente med en 14-årings ukepenger blir også litt feil. Da jeg var 14 hadde også jeg alt for lite uke penger. Men det å kjøpe CD var en glede som jeg koste meg med lenge! En veloverveid beslutning. Ikke bruk og kast av musikk.

-k
    Det synes jeg er et dårlig argumentet.
    Dersom dette er et problem i dag og ikke i morgen er det greit argument, men slik er det vel ikke.
    Det var noen av oss som begynte såvidt med nedlasting med konfimasjons-pcen på midten av 90-tallet. Og vi vet hvordan utviklingen har vært.
    De som er 14 idag er 28 om 14 år (tok du an), de blir ikke mindre flinke til å laste ned ulovlig musikk med mindre vi får på plass noen ordentlige holdningsskapende kampanjer (les: fengsel :-D ).
    Kvinner som er 30 idag kjøper iPod fordi det er trendy. Joda, noen betaler for musikken, men poenget for SVÆRT mange mp3-brukere er jo nettopp å ikke betale for musikken.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir griseprovosert av THX reklamen og løven som brøler jeg da. At jeg skal være nødt å se på det greiene der på et produkt som jeg har betalt for er helt jo uhørt! Jeg har jo betalt MASSE penger for dvd'en. Den burde jo være akkurat som som jeg ønsker at den skal være.

Jeg tror du missa poenget hans. Du blir ekstra opprørt fordi du blir påtvunget til å se på noe som omhandler noe som du har en mening om.

Snu på flisa. Ta oksen i horna. Hadde det ikke vært for pirater, så hadde heller ikke den snutten vært der
    Løva og THX varer 20 sekunder eller noe og du kan glatt spole over det. Piratsnutten varer i flere minutter og kan ikke spoles over.

Hvem misser poeng her?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løva og THX varer 20 sekunder eller noe og du kan glatt spole over det. Piratsnutten varer i flere minutter og kan ikke spoles over.

Hvem misser poeng her?
    Nope. Kan ikke spoles over. prøv det. Tror jeg sender den tilbake til warner bros., så kan de sitte med skjegget i postkassa.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har overhode ikke lesevansker. Ser du har ren samvittighet - flott for deg. Skjønner ikke at du farer opp slik hvis jeg ikke har truffet et ømt punkt.

Edit:

Godt sagt!

Side 4 av 133 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •