Piracy..is it a crime? - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 38 av 133 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 88 98 108 118 128 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 2649
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ..du mener vel kontroll over eget beskyttet materiale.....
    Jeg mener vel kontroll over markedet. Jeg mener som regel det jeg skriver.

Men selv om noen er treige og knehøner, så er tyveri fremdeles ulovlig.... en spade er en spade
    Å kalle ulovlig kopiering for tyveri er overhodet ikke å kalle en spade en spade. Det er nærmere å kalle det en bavian.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ganske enkelt egentlig. Jeg begynte med Blu-ray for et år siden, har nå 105 BD i biblioteket. Alle nye filmer som jeg mener er seriøse, kjøper jeg på Blu-ray, det blir sånn ca: 4 – 10 filmer i måneden som jeg kjøper fra play eller andre utenlandske nettbutikker, for og holde kost nede. Hva gjelder alt useriøst møl som kommer ut, har jeg null skrupler. Jeg laster da ned i beste kvalitet, det er som regel en DVD krympa utgave på 4,35Gb. Dette er filmer som jeg uansett aldri hadde kjøpt, so no loss for the film companies.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Å kalle ulovlig kopiering for tyveri er overhodet ikke å kalle en spade en spade. Det er nærmere å kalle det en bavian.
    Og dette er egentlig sakens kjerne. Hvordan man definerer ulovlig nedlasting av kopibeskyttet materiale. JEG kaller det for tyveri, DU kaller det for noe annet.

JEG hevder at jeg har rett, men samtidig hevder jeg DIN rett til å mene det DU vil.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, du kan kalle en ost for en motorsykkel om du absolutt vil. Problemet er at kommunikasjon er lettere om man holder seg til gjeldende termer, mens du har adoptert en retorikk rettighetshavere har utformet av propagandaårsaker, fremfor å bruke et nøytralt ordlag fremlagt av ordbok og lovverk.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, du kan kalle en ost for en motorsykkel om du absolutt vil. Problemet er at kommunikasjon er lettere om man holder seg til gjeldende termer, mens du har adoptert en retorikk rettighetshavere har utformet av propagandaårsaker, fremfor å bruke et nøytralt ordlag fremlagt av ordbok og lovverk.
    Min retorikk er ikke lånt av noen som helst. JEG forholder meg til det som står på alle CD/DVD/BD covere og ordet er "copyright". Vanskeligere enn det er det ikke.

Og JEG hevder at dette sammenfaller med det norske lovverket:
    <dato>LOV-1961-05-12-2</dato> Åndsverkloven - åvl. Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

Og denne er jo klar som dagen:
    Spredning av eksemplar

§ 19. Er et eksemplar av et verk solgt med opphavsmannens samtykke, kan eksemplaret spres videre blant allmennheten. Det samme gjelder eksemplar av offentliggjort verk, og ethvert eksemplar av kunstverk eller fotografisk verk, som opphavsmannen på annen måte har overdratt. Bestemmelsene gjelder bare der eksemplaret er solgt eller overdratt som nevnt innenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområde, med mindre eksemplaret er ervervet av en person til privat bruk eller spres videre ved utlån eller utleie.

JEG vil ikke kalle nedlastning via TPB for verken utlån eller utleie.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er verken lån eller utleie, det har du helt rett i. Det er også ulovlig, det har du også rett i. Det er imidlertid ikke tyveri, og jeg regner med du er observant nok til å se av lovteksten du har limt inn ikke sier noe annet.

Jeg utfordrer deg til å komme med en frase i det norske lovverket som bruker dette ordet, eller finne en ordbok som støtter deg i valget ditt.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Dette er vel ganske enkelt egentlig. Jeg begynte med Blu-ray for et år siden, har nå 105 BD i biblioteket. Alle nye filmer som jeg mener er seriøse, kjøper jeg på Blu-ray, det blir sånn ca: 4 – 10 filmer i måneden som jeg kjøper fra play eller andre utenlandske nettbutikker, for og holde kost nede. Hva gjelder alt useriøst møl som kommer ut, har jeg null skrupler. Jeg laster da ned i beste kvalitet, det er som regel en DVD krympa utgave på 4,35Gb. Dette er filmer som jeg uansett aldri hadde kjøpt, so no loss for the film companies.
    Haha, det der er iallefall det dummeste unskyldning for å gjøre seg til lovbryter. Det er jo selvsagt opp til deg hva du velger å bruke fritida til, men dersom du ikke hadde hatt mulighet til å laste ned disse filmene, hva hadde du alternativt brukt tiden din til? Kanskje ikke akkurat de filmene, men nesten garantert en eller annen aktivitet som enten ville ha generert annonseintekter eller salg av annen form for underholdning (dataspill eller internett).

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Det er jo selvsagt opp til deg hva du velger å bruke fritida til, men dersom du ikke hadde hatt mulighet til å laste ned disse filmene, hva hadde du alternativt brukt tiden din til? Kanskje ikke akkurat de filmene, men nesten garantert en eller annen aktivitet som enten ville ha generert annonseintekter eller salg av annen form for underholdning (dataspill eller internett).
    Da vet du svært lite om min fritid og interesser, men det hva en morsom vri, du må tipse selskapene, så får de kanskje med det på neste antipiracy reklamesnutt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette er egentlig sakens kjerne. Hvordan man definerer ulovlig nedlasting av kopibeskyttet materiale. JEG kaller det for tyveri, DU kaller det for noe annet.
    Du kan for så vidt kalle det hva du vil, men hvis du faktisk er interessert i en diskusjon, så kan du ikke møte hvert argument med et bastant "Nei, det er tyveri, din tyv!".

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes enkelte plater som er hvert og kjøpe men også veldig mye musikk jeg brenner fra bekjente samt laster ned,betaler ikke 200 spenn for en plate med dårlig lyd som de fleste plater i dag har.
    Fikk den nye metallica og springsteen i gave og presanggiver ble tydligvis rundlurt i butikk da ingen ansatte fortalte han at kvaliteten var lik mp3 og ubrukelig på et greit hifi anlegg

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100% enig

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    betaler ikke 200 spenn for en plate med dårlig lyd som de fleste plater i dag har.
    Er det ikke da bare å styre unna disse platene? Ingen grunn til å høre på noe som låter søppel og samtidig gjøre seg til lovbryter.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vet du svært lite om min fritid og interesser, men det hva en morsom vri, du må tipse selskapene, så får de kanskje med det på neste antipiracy reklamesnutt
    Men litt seriøst, dersom de ikke hadde fått lastet ned disse filmene gratis, hva hadde du benyttet fritiden din til? Mest sansynlig hadde du enten funnet på noe som var mer sunt (både for hjerne og kropp), eller så hadde du mest sansynlig måttet ty til noe tilsvarende underholdning fra reklamefinansiert fjernsyn eller betal TV. Uansett så hadde begge disse alternativene vært bedre for samfunnet..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er selvsagt å boikotte dersom et produkt ikke er bra nok. Spørsmålet er selvsagt hva som er nest best, dersom en moralsk tvilsom bedrift leverer et produkt man sterkt ønsker seg en kopi av; betale for produktet og dermed bidra til å støtte opp om uetiske handlinger, eller bryte loven, som i og for seg også (i et ideelt samfunn) et en uetisk handling?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så hadde begge disse alternativene vært bedre for samfunnet..
    Hvordan er det bedre for samfunnet om bruker reklamefinansierte produkter?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det bedre for samfunnet om bruker reklamefinansierte produkter?
    Vel... en reklamefinansiert kanal viser TV-programmer så de kan få seere de kan selge til annonsører. Hvis Rolle ser på en reklamekanal vil han bidra til at kanalen kan ta mer penger for annonsene sine. Han vil kanskje også bli påvirket av noe av reklamen, og dermed bruke penger på noe han egentlig ikke hadde tenkt til å kjøpe i utgangspunktet. Dette gir altså penger i lomma både til tv-kanalen, annonsøren, butikken, grossisten og transportselskapet. Alle disse vil også kunne ansette folk for å selge varene.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele dette poenget forutsetter at han ville latt være å bruke pengene dersom han lot være å se på reklamekanalen. Det tror jeg ikke er tilfelle. I tillegg, dersom reklamen påvirker seeren, er det ikke utenkelig at han ville valgt et mindre ideelt produkt (eller et produkt han ikke trengte i det hele tatt) fremfor det han egentlig hadde tenkt seg. Jeg synes ikke det gagner samfunnet at det produktet som er best markedsført, fremfor det produktet som er mest egnet, blir valgt.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er selvsagt å boikotte dersom et produkt ikke er bra nok. Spørsmålet er selvsagt hva som er nest best, dersom en moralsk tvilsom bedrift leverer et produkt man sterkt ønsker seg en kopi av; betale for produktet og dermed bidra til å støtte opp om uetiske handlinger, eller bryte loven, som i og for seg også (i et ideelt samfunn) et en uetisk handling?
    Men hvorfor skal du i det hele tatt tenke på det nest beste, når det beste faktisk er det enkleste.?
    Er platebransjen moralsk tvilsom? Lite innovativ, ja.
    Men det er vel ikke moralsk tvilsomt å produsere og selge CDer.?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er verken lån eller utleie, det har du helt rett i. Det er også ulovlig, det har du også rett i. Det er imidlertid ikke tyveri, og jeg regner med du er observant nok til å se av lovteksten du har limt inn ikke sier noe annet.

Jeg utfordrer deg til å komme med en frase i det norske lovverket som bruker dette ordet, eller finne en ordbok som støtter deg i valget ditt.
    Nå vet ikke jeg hvordan det fungerer i DITT liv og i DIN verden, men i MIN verden fungerer det slik:

å laste ned opphavsbsekyttet materiale ulovlig, dvs å bryte åndsverkloven, medfører (i samme lov):
    7. kapitel. Straff, erstatning og inndragning.

§ 54. Med bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt bryter denne lov ved:

a) å overtre bestemmelser gitt til vern for opphavsretten i eller i medhold av 1. og 2. kapittel, bestemmelsene i § 39j eller § 41a, eller forbud nedlagt etter § 35 eller § 48, eller bestemmelser utferdiget av opphavsmannen etter § 39k andre ledd,
    b) å overtre bestemmelser gitt i eller i medhold av 5. kapittel og kapittel 6a, §§ 45c, 46, 47 eller 48 siste ledd,
    c) å innføre eksemplar av åndsverk eller av arbeider og opptak som nevnt i §§ 42, 43, 43a, 45 og 45a i hensikt å gjøre dem tilgjengelige for allmennheten, når eksemplarene er fremstilt utenfor riket under slike forhold at en tilsvarende fremstilling her i riket ville vært i strid med loven, eller
    d) å fremby eller på annen måte gjøre tilgjengelig for allmennheten arbeider eller opptak som er nevnt i §§ 42, 43, 43a, 45 eller 45a, når eksemplarene er fremstilt i strid med disse bestemmelser eller innført i strid med bokstav c i paragrafen her,

e) å innføre eksemplar av opptak som nevnt i § 45 i den hensikt å gjøre dem tilgjengelig for allmennheten i ervervsøyemed, når tilvirkeren ikke har samtykket til innførselen og eksemplar av samme opptak med samtykke av tilvirkeren frembys her i riket. Departementet kan i forskrifter gjøre unntak fra denne bestemmelsen for innførsel av eksemplar fra nærmere bestemte land.

Man straffes, og materialet er verken lånt eller leiet (det er vi enige om) - så hvorfor skal man da straffes? Jo, fordi det er ervervet på ulovlig måte - sagt på godt norsk: det er STJÅLET.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, det der er iallefall det dummeste unskyldning for å gjøre seg til lovbryter. Det er jo selvsagt opp til deg hva du velger å bruke fritida til, men dersom du ikke hadde hatt mulighet til å laste ned disse filmene, hva hadde du alternativt brukt tiden din til? Kanskje ikke akkurat de filmene, men nesten garantert en eller annen aktivitet som enten ville ha generert annonseintekter eller salg av annen form for underholdning (dataspill eller internett).
    Jeg støtter denne.

Rent hypotetisk:
    En person kjøper én god film i uken og laster ned 4 dårlige filmer.
    Dersom vedkommende ikke hadde kunnet laste ned 4 dårlige, hadde han kanskje kjøpt én god film til, for å vedlikeholde sin hobby.

De 4 dårlige hadde altså aldri tjent penger, men én god hadde kanskje tjent mer?
    Ikke at dette sikkert gjelder vedkommende som opprinnelig ble qoutet, men dere skjønner poenget?

Side 38 av 133 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 88 98 108 118 128 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •