Piracy..is it a crime? - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 133 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 2649
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forøvrig, for de som er interesserte: Richard Stallman holder foredrag på Chateau Neuf på mandag. Definitivt relevant for debatten og rettssaken.

News - Department of informatics

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært for nedlasting så hadde ikke jeg hørt på musikk..

og jeg kjøper album av artister jeg liker.. det er jo noe eget med å ha noe fysisk, også får man ofte med tekstene...

har noen venner som ikke ser vitsen i å betale for noe når man kan få det gratis, det irriterer meg grenseløst.. er det mulig å bli så dumme? de sier de er glad i musikk, men vil ikke støtte favorittartisten sin?!?

Angående film, så har æ aldri gidda å bruke 5GB plass på en film, så har vi jo den varierende kvaliteten da. har aldri brukt torrents heller, musikk lastes ned med limewire...

etter jeg fikk spotify ar jeg kun brukt det, selv om jeg har musikken liggende på pcen. og kun lasta ned musikk som ikke er der(som sibbe)

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    For de aller fleste kunstnere er ikke økonomi primærmotivasjon. Dersom du oppriktig tror at kulturen vil dø ut dersom opphavsretten ble avskaffet, forstår jeg standpunktet ditt, men jeg er imidlertid ikke av den oppfatning at dette er/blir tilfelle.

Deling er ikke stjeling, verken i følge norsk lov eller ordboka. Vil du forholde deg noenlunde sakling i debatten bør du unngå å bransjens propagandasemantikk.
    Anerkjennelse er viktig for alle mennesker, er du ikke enig? Nå er nå verden slik at en veldig stor del av anerkjennelsen kommer av hvor mye penger du får inn for talentet ditt. Om det så er at du er en racer til å trade aksjer på Oslo Børs, eller det er å spille fotball på høyt nivå så er penger i stor grad=hvor godt du har lyktes. Mulig du er uenig i dette, men for de som lever at kunsten sin (fotball eller musikk) så er det gjerne slik at for dem så er det ikke ett fett om folk ikke gidder å betale for den tjeneste de bringer.

Når det gjelder at "deling ikke er stjeling" så er det en diskusjon som kommer på et helt annet nivå. Ordet "deling" betyr i utgangspunktet at du fordeler godene, dvs. at du gir vekk noe (og samtidig får litt mindre selv). Når du lar folk få kopiere din musikk så mister du ingenting selv av materialet, tvert imot, du tjener ofte minst like mye på det selv (ved at du får lov til å laste ned fra andre). Derfor synes jeg hele ordet deling=stjeling blir feil, det du gjør er å la andre lage en ulovlig kopi av et åndsverk, det har ingenting med deling å gjøre. Det er rett og slett en forbrytelse.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, utfra din definisjon er det altså umulig å dele en opplevelse. Heldigvis er ikke ordboka enig med deg.

Ulovlig fildeling er nettopp det, ulovlig, og dermed en forbrytelse. Men det er ikke stjeling, og det er deling.

Når det gjelder kunstnerne: Klart de ønsker å få betalt for innsatsen, hvor i all verden har du det fra at jeg mener noe annet? Det jeg protesterer på, er påstanden om at uten opphavsrett så gidder ingen være kunstnere lenger.

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kunstnerne: Klart de ønsker å få betalt for innsatsen, hvor i all verden har du det fra at jeg mener noe annet? Det jeg protesterer på, er påstanden om at uten opphavsrett så gidder ingen være kunstnere lenger.
    Hvor har du hentet opp denne påstanden fra? Jeg antar du fortsatt debatterer mitt innlegg som jeg forøvrig synes tklev svarte så godt for at jeg ikke trenger å svare på selv.

Mitt budskap har gjennom mine siste innlegg vært:
    Dersom inntektsmulighetene for musikere/komponister blir mindre
    - fordi at folk ikke betaler for musikken
    - kombinert med mangel av andre forretningsmodeller
    så vil det lages og gis ut langt mindre musikk.

Dette vil medføre at man mister mangfoldet og nyskapning som er der i dag, og at vi sitter igjen med langt færre artister.

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Dette er det ene eksempelet du etterlyste. Ingen grunn til å bli krass i tonen.
    Nei du har rett, beklager om jeg var litt krass.

Har du lest artikkelen du prøver å linke til? Den bekrefter jo alt jeg har skrevet.
    Ja den bekrefter det du har skrevet, men det var ikke det jeg mente. Jeg mente om det fantes eksempler hvor artister vedvarende har gitt bort innholdet sitt gratis. Da mener jeg ikke bare ett album av mange komersielle som Radiohead / Nine inch nails som har vært nevnt i tråden. Dette er i mine øyne fortsatt komersielle artister selv om de prøver ut forskjellige modeller.
    In Rainbows har jeg kjøpt to ganger både som MP3 og som CD så som forbruker ble denne "gratis plata" dyr.

Forøvrig ganske dustete av deg å endre inlegget ditt etter at jeg har svart.
    Enig i at det ser litt merkelig ut, men jeg begynte å endre før du hadde svart.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piracy
    På en måte bør TPB gå fri fra anklagelser , opplastere/nedlastere bør aldri etterfølges mere , rettsaler brukes til fornuftige ting osv.

Hvorfor er at film/musikk industrien burde for lenge siden fulgt med i timen å oppdatert seg teknologisk + nytenkning på økonomi
    The Inevitable March of Recorded Music Towards Free

En rotten industri som bør gå i seg selv for alternativ inntekt og slutte å kriminalisere alt og alle
    Maktens hitliste

Selvfølgelig er Piracy ulovelig etter dagens lover men å kriminalisere 30% av verdens befolkning er og blir neppe løsningen for fremtiden.
    (formiddle bilder , tekst , film , musikk , lydbøker , software uten tilatelse fra eier eller selskap som disponerer)
    Man kan si film/musikk industrien kan takke seg selv men det gjør også fildelerene til snille uskyldige.
    Opphavsrett: Platebransjens problem

Industrien bør endre seg
    Redd musikken! - Magasinet - Dagbladet.no

er moralen svekket blandt folk ?
    Mitt og ditt er vel endret over år fra da man kunne parkere bilen ulåst, gå fra huset ulåst eller lese mange annonser i avisen med lommebok funnet.

Skal rettsapparatet være eneste instans for beskyttelse av eiendeler eller har film , musikk industrien et ansvar for å beskytte eller finne andre inntektsveier.
    Mye er endret teknologisk siste 20 år men dette gjelder alle andre grupper en plate , musikk industrien.

2009 får bli siste gang ordet piracy kills music opphører og endringer kommer selskaper , artister , forbrukere tilgode.

Internett og pc er og kommer til å bli fremtiden å da må man forholde seg til det å ikke leve i en 70 talls boble

Tiden er også endret fra vi hadde 1 tv kanal , 1 radiokanal og den digitale hverdag vi har nå gjør at vi har mange kilder til lovelig nytelse av musikk , film gratis eller vel lisens som gjør at kjøp av det fysiske format automatisk går ned

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Piracy
    På en måte bør TPB gå fri fra anklagelser , opplastere/nedlastere bør aldri etterfølges mere , rettsaler brukes til fornuftige ting osv.
    Selvfølgelig er Piracy ulovelig etter dagens lover men å kriminalisere 30% av verdens befolkning er og blir neppe løsningen for fremtiden.
    (formiddle bilder , tekst , film , musikk , lydbøker , software uten tilatelse fra eier eller selskap som disponerer)
    Man kan si film/musikk industrien kan takke seg selv men det gjør også fildelerene til snille uskyldige.
    Så lenge mange nok bryter loven, skal det lovlig? Et pussig standpunkt må jeg si. Og etter mitt sigende totalt feil - man kan ikke endre loven til at det skal være lov og forsyne seg av andre sine verker bare fordi mange nok gjør det.

Jeg for min del er ganske sikker i min sak - gutta bak TPB sitter i saksa og vil bli dømt. Takk og lov for det! Synes disse gutta som uten tvil, er meget dyktige burde brukte sin kunnskap til noe nyttig.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Synes disse gutta som uten tvil, er meget dyktige burde brukte sin kunnskap til noe nyttig.
    Nyttig ? når som helst kunne industrien kontaktet Bram Cohen (oppfant BT) å kunne tilpasset et skreddersydd system for fildeling (feks reklamefinansiert ,lisens eller kombinasjoner osv) som ga inntekter på fildeling.

At den digitale hverdag er der den er i dag med utviklet verktøy for å ommgå kopibeskytteelse , lagring og ikke minst distribuering av filer enten ved BitTorrent , spredning ved email , filehost , hubb osv så er det bare musikkbransjen å enkelte "gammeldsgse" synsere som sitter med en holdning der kriminalisering er eneste løsning til et problem.

Selvsagt er det et problem men i utviklingens navn må det da være andre løsninger en rettsaler

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det et problem men i utviklingens navn må det da være andre løsninger en rettsaler
    Det finnes andre løsninger, men når TPB svarer henvendelser med "go fuck your self" og svaret til Micheal Jacksons advokat er så grovt at jeg ikke vil gjengi det. Er ikke mulig å få til en diskusjon uten å trekke det inn for retten da vet du.....

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttig ? når som helst kunne industrien kontaktet Bram Cohen (oppfant BT) å kunne tilpasset et skreddersydd system for fildeling (feks reklamefinansiert ,lisens eller kombinasjoner osv) som ga inntekter på fildeling.
    Det har blitt prøvd

BitTorrent Signs Deal With Warner Bros. | Betanews
    Warner Bros. to sell films via BitTorrent - Tech and gadgets- msnbc.com
    BitTorrent Goes Hollywood

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en 4-5 000 trackere , enormt mange filehost , hubber , irc , mail og andre fildelingstjenester så TPB eventuelle holdning blir promille i den store sammenhengen.

Nettet blir snart så raskt at man kan laste ned hele års produksjonen til Warner på bare få timer.

Tror ikke industrien er tjent med å konstant gå til sak mot sine forbrukere
    Selvfølgelig er ikke snylting greit men problemet er for sent å gjøre noe med å industrien burde fulgt bedre med istedenfor å sove å i dag se salg går ned å rettsaler skal fylles i fremtiden.
    Tøndel og advokatfirmaet Simonsen har feks sittet i flere år nå å logget Norske ip adresser for bruk mot privatpersoner i en rettsal.
    Forbrukerombudet advarer mot å singere på brev fra ham
    http://pub.tv2.no/multimedia/na/arch...t__560048a.pdf
    Dette er for stort problem blitt til at man kan hyle Politi så derfor må industrien selv finne en løsning å med en frifinneslse av TPB for å "låne ut tracker URL) så vil selskapene få ræva i gir å vi slipper dette tullet.

Med en bra løsning tjener de kanskje også bedre , artister får mere penger , utvalget blir bredere å forbrukere får stor nytte av film , musikk utvalg .

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det finnes andre løsninger, men når TPB svarer henvendelser med "go fuck your self" og svaret til Micheal Jacksons advokat er så grovt at jeg ikke vil gjengi det. Er ikke mulig å få til en diskusjon uten å trekke det inn for retten da vet du.....

Men kan du linke til det? selv om du ikke vil gjengi det her?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan du linke til det? selv om du ikke vil gjengi det her?
    Står i et kommentarfelt på db.no - saken er fra i går.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    Hvor har du hentet opp denne påstanden fra?
    "Diskusjonen gikk på hvorvidt artister og kunstnere gidder å lage ny musikk eller annen kunst dersom folk stjeler dette"

"Desverre for oss andre så vil snyltere / parasitter medføre en ødeleggelse av vår felles kulturarv."

Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    Dette vil medføre at man mister mangfoldet og nyskapning som er der i dag, og at vi sitter igjen med langt færre artister.
    Helt uenig, men skal la den ligge.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viste om dette fra før av men fant ikke noe ang MJ. :-D

Takker.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Det er svært lite hensiktsmessig å få dem dømt, da saken setter presedens og skaper problemer for søkemotorer generelt. Avhengig av grunnlag for dom kan kan jeg se to utfall:

Mest alvorlig: De dømmes for å ha stilltiende akseptert brukernes ulovlige virksomhet. En slik dom vil kunne ramme blant annet Google.

Mest sannsynlig: De dømmes for å ha oppfordret og medvirket forsettlig til brukernes ulovlige virksomhet. Da er det jo bare å starte opp "Den Lovlige Fildelingssiden" og la det gå derfra. En forsettbasert dom må bygge på navnet på siden og de generelt pubertale uttalelsene de har kommet med, så det er jo bare å unngå dette neste gang.

Uansett tviler jeg på at bransjen via en dom kan skremme en enorm andel av befolkningen i den vestlige verden til å slutte med noe som de nå anser som dagligdags. Heller sannsynlig at tullingene fra piratbukta oppnår en martyrstatus. Sleng med det faktum at The Pirate Bay bare er en dråpe i trackerhavet, så har man følgende endring av status quo:

- Et par svensker blir buret inne.
    - Platebransjen møter økt motvilje fra den oppvoksende generasjon.
    - ...og alle deler filer akkurat som de gjorde før. The Pirate Bay er ikke alfa og omega når det gjelder fildeling, det er bare en av mange.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Desverre for oss andre så vil snyltere / parasitter medføre en ødeleggelse av vår felles kulturarv."
    Ser at mange har en holdning der rettsapparatet er eneste løsning.
    Kanskje litt sent ?

Burde ikke en klokke ha ringt feks ved Napster i 1999
    10 år med fildelingsutvikling å enda er rettsal eneste løsning.

Jeg vil faktisk si at film og plateselskapene har ødelagt kulturarven ved sin passive holdning.

Pr i dag er det meste av fildeling i åpen form.
    Ferdig utvikklet i nedlastningssoftware og ved 2 tastetrykk så er denne fildelingsformen desentralisert å 5000 trackere blir til 1 milliard trackere å bygging av veier og skoler må nedprioriteres for 1000 vis av nye rettsaler må bygges.

Urettferdig ja men uansett må film å platebransjen endre seg da hovedsakelig unge nettbrukere har vunnet en digital kamp .

Tilrettelegging av mp3 spillere og støtte i avspillere , DivX , XviD , brente cd plater og brente DVD filmer i avspillere har heller ikke vært med på å begrense utviklingen så Phillips med andre er vel også kultur vandaler.
    Vi forbrukere av lovelig matteriale har også presset frem et digitalt utvalg som har blitt vanskelig å kontrolere.
    Ikke mist alle krav vi har til hvordan vi kan bruke vår kjøpte vare eller endre den har gjort at samme måte kan brukes ved ulovelig distribusjon.

Side 35 av 133 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •