Piracy..is it a crime? - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 133 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 2649
    Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For høyere pris får du høyere kavlitet.
    Mange av disse tjenestene leverte til og med materiale i HD.

Filmarkivet.no
    Viasat - ViasatOnDemand

Jeg sjekket litt og fant ikke noe hd materiale på noen av disse
    men de sa det var det på testen på TV2.
    Hvis dette fungrerer smertefritt, er det jo et kjempealternativ til
    å laste ned ulovelig.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin

Filmarkivet.no
    Viasat - ViasatOnDemand

å laste ned ulovelig.
    Ahh, ok. Så lenge lydsporet også er fullkvalitets DD eller DTS (alternativt DTS HD Master eller True HD på HD) så er dette virkelig et steg i riktig retning. Uansett langt bedre enn ingenting.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men dette trenger jo reklametid på tv sånn at folkemassene får se det.
    Og hvor enkelt det er, istede for fuckings jamba, glomobi og vitaepro.
    Så ville nok dette fortere tatt av.

Siden trenden i tvbransjen er intregerering av DLNA, og nettleser,
    og tunere mere og mere har harddisk, burde veien være kort for å kombinere disse.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det finnes de som beskytter sine bilder. Her er ett eksempel:
    Football Ground Guide: Stamford Bridge, The West and Matthew Harding Stands Photo

Pussig nok ser jeg at de har fjernet restriksjonene som tidligere lå der - man kunne ikke lagre bilde eller laste det opp via url-adressen.
    Mange beskytter bildene, det ville jeg også gjort om jeg var redd for at det skulle blitt gjengitt.

Akto er fotograf og selger bilder (regner jeg med) = kunst.
    Noen har sannsynligvis fotografert Gallo'en også... Eller har bildet av Gallo'en tatt seg selv?

Gallo reklamerer for produkter de har avbildet.
    Selvfølgelig.... De har kjøpt retten til å bruke bildene til dette, vil jeg tro.

Her er det selve høyttaleren som er kunsten, ikke selve bildet.
    Jeg vil tro fotografen er uenig. Det kommer an på øyet som ser. Du syntes høyttaleren er kunst, andre syntes at bildet av høyttaleren er kunst. Noen kan til og med mene at begge deler er kunst. Per juridisk definisjon er ikke fotografier kunst om de gjengis i mengder, men juridisk definert er heller ikke høyttalere kunst.

Ikke at jeg er noen stor fan av å begynne å diskutere Akto midt opp i alt dette, selv om han sannsynligvis kan mer om opphavsrett enn noen av oss. Men slik som du definerer det med Gallo'en så er det kinoene Akto fotograferer som er kunst, og ikke fotografiene.

Dersom Akto tar et bilde av en kino, og signerer det, er faktisk fotografiet kunst. Men hva som er kunst og ikke har vel ikke noe med opphavsrett å gjøre? Opphavsretten (i Norge) gjelder såkalte åndsverk, ikke kun kunst.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin

Filmarkivet.no
    Viasat - ViasatOnDemand

å laste ned ulovelig.
    Ser ut som lovende tjenester. Synd filmarkivet ikke har alle filmene tilgjengelig for de som ikke bruker Windows.

Ser at de bare sender i stereo, det er skuffende, men det holder sikkert når madammen skal se på "Blond and blonder"

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    )...(
    Naiv fordi at du kommer med et så søkt eksempel på at ikke folk er villige til å jobbe ræva av seg for ikke noe. Skjønner du ikke bare at de som lager dette gjør det med et ønske om å ha det på CVen for å senere søke seg inn i bransjen. Kan du komme med ett eneste eksempel hvor kvalitets musikk/film er laget gratis uten en ambisjon om å gjøre bli komersiell senere.)...(
    Beck - "Loser" singelen

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Okey, greit nok, du mener altså at dersom du er uenig i en del av norsk lov, så skal det være greit å bryte den?
    Med forbehold, ja.

Mener du at loven uten unntak skal følges?

Desverre for oss andre så vil snyltere / parasitter medføre en ødeleggelse av vår felles kulturarv.
    Vi har allerede gode eksempler på hvordan fildeling har tatt vare på vår felles kulturarv, så her er du griselangt ute på jordet.

Hvem kan lage gode filmer/musikk/dataspill osv uten å ha en jobb på si dersom ingen er villige til å betale for innholdet? Vi kommer tilslutt bare å ende opp med et fåtall hyperkomersielle artister på tross av at vi har teknologien som egentlig gjør distribusjon av innholdet raskt og kosteffektivt og som kunne sørget for mangfoldet.
    Her motsier du deg selv. Først vil ingen betale, og så vil vi få hyperkommersielle artister?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av tklev
    Okey, greit nok, du mener altså at dersom du er uenig i en del av norsk lov, så skal det være greit å bryte den?

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Med forbehold, ja.

Mener du at loven uten unntak skal følges?
    Okey, hva slags forbehold?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er et dårlig argument...

OK, så du synes "lyden" er viktigere enn innholdet. Mulig jeg banner i kjerka her men jeg finner faktisk ganske mange nye prima lydmessige utgivelser, selvom "radiohits" (og det har de holdt på med lenge har vært mikset for radio med loudness effekt) selvom det er nå med Youtube at noen av dere nå har fått med seg at pop mixes slik at det høres bra ut på radio og mindre musikkspillere.

F.eks. og kun som eksempel, så har siste metallica plata fått slakt på grunn av lyden og det på tross av at lyden på den siste er langt bedre enn på klassikerne som f.eks. Justice for all... som er fryktelig dårlig oppløst i bassen.
    Ikke missforstå,jeg kjøper plater men laster også ned flac filer på plater jeg ikke synes har bra lyd,betaler ikke 195 spenn for dårlig kvalitet så jeg er tydligvis på begge sider av loven.
    Et eksempel er ida maria! hehe brente den av en kamerat som dama ville ha og idag er jeg jævlig glad for at jeg ikke sponset den dritt ungen med en eneste krone

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig for en lov å pålegge deg å gjøre (eller ikke gjøre) det totalt motsatte av det du finner etisk riktig. Å følge loven kun fordi den er loven er i beste fall naivt og ikke-tenkende, i verste fall direkte destruktivt.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laster normalt ned en 3-4 sanger pr mnd med god samvittighet. Da gjelder det oftest gamle sanger jeg ikke finner til salgs på album noe sted. Det hender også 2 ganger i året at jeg laster ned et album. Dersom albumet er bra, blir det så kjøpt på cd. Jeg er nemlig stolt av både anlegg og cd-samling, og god musikk er best på cd og vinyl.

Samtidig kjøper jeg 10-15 album pr mnd, også med god samvittighet.

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har allerede gode eksempler på hvordan fildeling har tatt vare på vår felles kulturarv, så her er du griselangt ute på jordet.
    Du må nok lese de relaterte innleggene for å se sammenhengen. Men nei, jeg er ikke på jordet. Diskusjonen gikk på hvorvidt artister og kunstnere gidder å lage ny musikk eller annen kunst dersom folk stjeler dette, eller det finnes andre forretningsmodeller som gjør opp for manglende betaling. Kulturarv er mer enn det som allerede eksisterer. Jeg velger å tro at mye av kulturarven fortsatt ikke er lagd/oppfunnet, og den for seg et kraftig skudd for baugen om ingen gidder å lage noe nytt lenger.

Her motsier du deg selv. Først vil ingen betale, og så vil vi få hyperkommersielle artister?
    Nei her er det igjen du som ikke evner å se sammenhengen til tidligere tråder, og som vel heller ikke oppfattes som spesielt ivrig i å forstå hva jeg mener. For det første så evner du å tolke og gjengi setningen med mangel av et viktig element: Et fåtall hyperkomersielle artister, altså dette med referanse til tidligere tråd omtalt som mangfold fordi at man med manglende økonomi blir nødt til å fokusere kun på de få som man vet at man tjener på.

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Beck - "Loser" singelen
    Beklager, men her tok jeg desverre som utgangspunkt av at du viste noe om hva du skrev, men det viser seg jo å være bare tull. Skjønner ikke vitsen med å komme med et så meningsløst innspill, men for å gi deg muligheten til å lære litt så kan du jo lese denne linken: http://en.wikipedia.org/wiki/Loser_(Beck_song) Denne sangen er forøvrig med på albumet Mellow Gold, som koster 109,- på Platekompaniet. Altså ikke helt gratis...

Nei, for Beck er ikke en komersiell artist? At han velger å gi ut en sang gratis, gjør vel ikke at han digger at folk flest stjelder katalogen hans. Jeg tipper han tjener til salt på maten.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loser ble gitt ut før han ble komersiell (fikk platekontrakt), trykket opp i 500 eks., dukket plutselig opp på radio og ble en massiv hit. Beck hadde ingen ambisjoner (da) om å bli verdenskjent og hatet all oppmerksomheten han fikk.
    Han takket nei til enormt store kontrakter. Helt til han og geffen kom til en enighet (der beck hadde 100% kontroll)

Dette er det ene eksempelet du etterlyste. Ingen grunn til å bli krass i tonen.

Edit: Har du lest artikkelen du prøver å linke til? Den bekrefter jo alt jeg har skrevet. Forøvrig ganske dustete av deg å endre inlegget ditt etter at jeg har svart.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av tklev

Hvilken lov er det du sikter til her?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok lese de relaterte innleggene for å se sammenhengen. Men nei, jeg er ikke på jordet. Diskusjonen gikk på hvorvidt artister og kunstnere gidder å lage ny musikk eller annen kunst dersom folk stjeler dette, eller det finnes andre forretningsmodeller som gjør opp for manglende betaling. Kulturarv er mer enn det som allerede eksisterer. Jeg velger å tro at mye av kulturarven fortsatt ikke er lagd/oppfunnet, og den for seg et kraftig skudd for baugen om ingen gidder å lage noe nytt lenger.

Jeg håper virkelig at artister først og fremst lager musikk for å fremføre dette live - kontakten med publikum osv.... rett og slett gleden/stoltheten av å lage noe unikt som mange setter pris på.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nine Ince Nails har lagd ett album som han gir vekk gratis på hjemmesiden sin.

Link: nine inch nails: the slip

Ps: rettet skrive feil.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Nine Ince Nails har lagd ett album som han gir vekk gratis på hjemmesiden sin.

Link: nine inch nails: the slip

Ps: rettet skrive feil.

Ikke bare har de delt ut en sang, de deler ut flere sanger som garageband (lydprog til mac) prosjekter. dvs du kan remikse og styre med sangene selv, så mye du vil. Syns du vokalen er litt lav på mellomspillet, så er det bare å fikse det selv.... Mulighet for å spille inn egne karaoke versjoner med nynorsk tekst.

Helt genialt kult gjort for fansen, slike ting tjener de på i lengden

Edit: endret "gitt ut" til "delt ut"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Ikke bare har de gitt ut en sang, de deler ut flere sanger som garageband (lydprog til mac) prosjekter. dvs du kan remikse og styre med sangene selv, så mye du vil. Syns du vokalen er litt lav på mellomspillet, så er det bare å fikse det selv.... Mulighet for å spille inn egne karaoke versjoner med nynorsk tekst.

Helt genialt kult gjort for fansen, slike ting tjener de på i lengden
    Ja stemmer det. Kom på det når du skrev det. Husker også at Trent Reznor kommer over video opptakk som noen hadde filmet under noen av konsertene hans, de deler han ut gratis på sin hjemme side. Det er over 400gig me HD opptak. Så hvis det er noen som vil laste det ned og redigere det til Fks: Xvid fil, så gi meg ett hint, då kunne jeg tenkt meg en kopi

Edit: Link. likenewsnshit: NIN / Trent Reznor Releases 400gig of HD video license free

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de aller fleste kunstnere er ikke økonomi primærmotivasjon. Dersom du oppriktig tror at kulturen vil dø ut dersom opphavsretten ble avskaffet, forstår jeg standpunktet ditt, men jeg er imidlertid ikke av den oppfatning at dette er/blir tilfelle.

Deling er ikke stjeling, verken i følge norsk lov eller ordboka. Vil du forholde deg noenlunde sakling i debatten bør du unngå å bransjens propagandasemantikk.

Når det gjelder min replikk om å ivareta kulturarv, har allerede fildeling hold flere klassiske spill i live, som ellers ville gått tapt. Selskaper som har sittet på rettighetene, men ikke selve programmene, har brukt fildelingsnettverk for å kunne få tak i den og gi ut samlepakker for nyere generasjoner, så jo, du er på jordet. Det samme har også allerede skjedd med litteratur, og det er på ingen måte utenkelig at rettighetshavere for musikk og film også kunne finne på å rote vekk/kaste/ødelegge sine originaler og dermed dømme verkene til intetheten. Den beste måten å ivareta kulturarven på er å sørge for at flest mulig har tilgang på den.

Nei her er det igjen du som ikke evner å se sammenhengen til tidligere tråder, og som vel heller ikke oppfattes som spesielt ivrig i å forstå hva jeg mener. For det første så evner du å tolke og gjengi setningen med mangel av et viktig element: Et fåtall hyperkomersielle artister, altså dette med referanse til tidligere tråd omtalt som mangfold fordi at man med manglende økonomi blir nødt til å fokusere kun på de få som man vet at man tjener på.
    Jeg vet hva du mente, jeg bare påpekte hvor inkonsistent innlegget ditt var. Uansett er jeg uenig; om noe fører fildeling til bredere musikksmak hos folk, og økte muligheter for små artister. De som faktisk har valgt å utnytte dette (Nine Inch Nails og Arctic Monkeys kommer jeg på sånn i farta) har tjent godt på det.

Side 34 av 133 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •