Piracy..is it a crime? - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 133 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 2649
    Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    de jeg spiller online med f.eks...
    Som sagt, du får selge deg selv bedre. Det er nok av mennesker som lever av å spille.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    At medlemmer på et forum for lyd og bilde synes det er helt greit å piratkopiere musikk og film er virkelig hårreisende. At det moralske forfallet var kommet så langt hadde jeg ikke trodd.
    Du er altså dypt overrasket at noen av de flere hundre tusen nordmenn som piratkopierer film/musikk/software faktisk er opptatt av lyd og bilde?

At det er en eller annen her inne som piratkopierer, kjører for fort eller snylter på skatten er jeg faktisk ikke så veldig overrasket over. De færreste nordmenn kan si at de ikke har brutt en eller annen form form lov.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Er det feil å se ned på folk som ikke vil være med å betale regninga?
    Dette synes jeg var en Veldig drøy uttalelse. Så du ser deg som et bedre menneske enn en som er klient på TPB?

Nå er det vel slik at alle har positive og negative ting ved seg? Om jeg hadde jobbet for leger uten grenser og hjulpet til i Afrika med et lokalsamfunn hvor folk trenger hjelp og ikke har råd til medisinsk støtte så hadde nok saken vore litt annerledes selv om jeg rent hypotetisk hadde lastet ned 20 cd'r fra TPB eller andre fildelingstjenester.

Da kan vi begynne å diskutere goder på flere plan. Mange drar nytte av at vi betaler skatt og slikt fordi de trenger det. Det er noe vi alle er enige i at det er bra det vi gjør for andre. Mange ergrer seg også over at vi må betale skatt for å hjelpe andre...

Dette med problemer med platebransjen og slikt er nå etter min mening bare en fase som skjer akkurat nå.
    Jeg mener bestemt at fordelene med å ha informasjon tilgjengelig på internett helt klart utveier bakdelene ved evt. Tap fra platebransjens side og det kommer nok platebransjen snart til å måtte ta til seg (Her snakker vi ikke for individer, vi snakker på makronivå i nåtid og fremtid).

Nå ble jeg ganske provosert og dette er sikkert et veldig slurvete innlegg! Men nå skal jeg spise vafler så får la det ligge litt.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Nå ble jeg ganske provosert og dette er sikkert et veldig slurvete innlegg! Men nå skal jeg spise vafler så får la det ligge litt.
    Du skal vite at jeg aldri har likt mennesker som svindler, ikke betaler skatten sin, uføretrygder seg pga at de ikke gidder å jobb, ikke bryr seg om og betale regningene sine osv. Hvorfor? Jeg må betale for dem indirekte. Du synes kanskje det er gøy å betale avdrag på huslånet og vet at renten kunne vært litt lavere hvis andre hadde betalt sine avdrag og du indirekte må være med å dekke tapet? Over skatteseddelen finansierer du mennesker som ikke gidder å jobbe (heldigvis er de fleste uføretrygdede trygdede med god grunn - de kan gått få til mat for å si det sånn....), men synes det er ok å få til livets opphold?

Nå drar jeg det veldig langt, men jeg liker ikke å betal for andre sitt gilde. Det holder å betal for mitt og min families. Sorry hvis jeg virker brysk, men dette provoserer meg :???:

Men vaffler er godt da Spis dem mens de er varme.

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    folk respekterer heller ikke det jeg driver meg og gir meg penger, slev om jeg selvsagt ønsker at folk skal betale meg for og drive med ting jeg syns er gøy.
    Det er vel ingen som gidder å betale gode penger for å se deg sitte ved tastaturet å ru*** om kveldene. :twisted:

Det er tydelig at du har et ganske uvanlig syn på hva en musiker er for noe, og hva disse bidrar med i samfunnet. For meg så ville et liv uten musikk vært ganske tomt. Musikken er helt nødvendig for å komme gjennom hverdagen fra fest til fest. Bare tenk på hvordan musikk får i gang en fest, å sitte på bussen/toget uten tilgang til musikk, jeg får nesten abstinens bare ved tanken, eller det å kunne benke seg i sofaen og sette på en nyinnkjøpt CD man har ventet på over ett år etter at man begynte å lese om det på favorittartistenes hjemmesider osv.

I tillegg så er musikken ganske avgjørende for å få frem innholdet i en film og evner faktisk å heve opplevelsen av filmen. Og med film så kommer jeg egentlig frem til poenget. DVD samlingen du viser frem på siden over hjemmekinoen din så ganske stusselig ut, og dersom den består av pirat kopierte DVD'er som den tydelig bærer inntrykk av så er du vel egentlig bare en simpel tyv og du kan ikke lenger hjemme deg bak frasen om at "du ikke gidder å betale musikere som kun driver med hobbyen sin."

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    På en annen side er det vel PC-produsenter, kopimaskinprodusenter, leverandører av nettlinjer, strømleverandører? Dersom de blir dømt, hvor går liksom grensa?
    Grensa ble nådd lenge før tpb ble dratt inn i rettsalen.

Det musikk og film industrien forteller oss med dette er rett å slett at siden de ikke gidder å lansere produkter folk er villige til å betale for, går de heller rettens vei enn å gå seg selv i sømmene og forbedre seg

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå drar jeg det veldig langt, men jeg liker ikke å betal for andre sitt gilde. Det holder å betal for mitt og min families. Sorry hvis jeg virker brysk, men dette provoserer meg :???:

Jeg forstår veldig godt hva du mener! (har akkurat spist vafler)
    Å betale for andres velferd kan man si mangt om, jeg forstår godt at folk som utnytter trygdesystemet og slike ting ikke bør få så mye sympati iallefall på det planet! Du virker igrunn ikke så brysk hehe, men når det gjelder plater så er ikke det noe som nødvendigvis påvirker oss direkte dersom en annen person laster noe ned (om ikke folk lider av ekstrem sjalusi da selvfølgelig).
    Jeg vil ikke ta stilling til om fildeling er "riktig" eller ikke da det NÅ er ulovlig å spre materiale som er "copyrighted".

Jeg mener bare det at i (nær) fremtid kommer til å gagne alle at man har et utrolig kulturtilbud som folk kan bruke og vokse seg store på LOVLIG bare et tastetrykk unna. (Håper da selvsagt at flere aktører som Spotify står frem med sine lovlige tjenester og at platebransjen forstår at dette er veien å gå)

[Edit] La til litt for å formulere meg bedre

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår veldig godt hva du mener! (har akkurat spist vafler)
    Å betale for andres velferd kan man si mangt om, jeg forstår godt at folk som utnytter trygdesystemet og slike ting ikke bør få så mye sympati iallefall på det planet! Du virker igrunn ikke så brysk hehe, men når det gjelder plater så er ikke det noe som nødvendigvis påvirker oss direkte dersom en annen person laster noe ned (om ikke folk lider av ekstrem sjalusi da selvfølgelig).
    Jeg vil ikke ta stilling til om fildeling er "riktig" eller ikke da det NÅ er ulovlig å spre materiale som er "copyrighted".
    Hmm.. Du vedgår at det er ulovlig å spre copy-righted materiale, men du mener allikevel at vi skal akseptere at folk gjør det pga. at det ikke påvirker noen direkte? Du har ikke så veldig stor respekt for norske lover skjønner jeg..

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bare det at i (nær) fremtid kommer til å gagne alle at man har et utrolig kulturtilbud som folk kan bruke og vokse seg store på LOVLIG. (Håper da selvsagt at flere aktører som Spotify står frem med sine lovlige tjenester og at platebransjen forstår at dette er veien å gå)
    Spotify er vel bare en av mange "riktige" veier å gå. Med spotify så streamer man vel bare, og det er vanskelig å nyte spillelistene offline.

I tillegg så har man hatt iTunes i mange år, og man har den senere tiden fått salg av MP3 filer DRM fritt gjennom bl.a. musikkbutikken til Telenor m.fl.

Men jeg håper virkelig fortsatt det skal være et marked for å få kjøpe CD'en med cover og det hele. Eventuelt at man laster ned hele greie i max oppløsning som man kan produsere selv ved behov. Det er trist om musikksamlingen skal kun skal ligge på en harddisk da det er litt av musikkgleden å kunne ta frem CDen, studere coveret osv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bare det at i (nær) fremtid kommer til å gagne alle at man har et utrolig kulturtilbud som folk kan bruke og vokse seg store på LOVLIG. (Håper da selvsagt at flere aktører som Spotify står frem med sine lovlige tjenester og at platebransjen forstår at dette er veien å gå)
    Det er vi enige i.

Og grunnen til at jeg stiller slike spørsmål som du ble provosert er over, er netopp for å få et svar. Da setter man gjerne ting litt på kanten.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm.. Du vedgår at det er ulovlig å spre copy-righted materiale, men du mener allikevel at vi skal akseptere at folk gjør det pga. at det ikke påvirker noen direkte? Du har ikke så veldig stor respekt for norske lover skjønner jeg..
    Man kan ha generellet stor respekt for norsk lov selv om det er enkelte elementer man ikke er 100% enig i.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal vite at jeg aldri har likt mennesker som svindler, ikke betaler skatten sin, uføretrygder seg pga at de ikke gidder å jobb, ikke bryr seg om og betale regningene sine osv. Hvorfor? Jeg må betale for dem indirekte. Du synes kanskje det er gøy å betale avdrag på huslånet og vet at renten kunne vært litt lavere hvis andre hadde betalt sine avdrag og du indirekte må være med å dekke tapet? Over skatteseddelen finansierer du mennesker som ikke gidder å jobbe (heldigvis er de fleste uføretrygdede trygdede med god grunn - de kan gått få til mat for å si det sånn....), men synes det er ok å få til livets opphold?

I denne tråden, har du spurt copyright-innehaveren om rett til å benytte deg av disse bildene?
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...lig-plass.html

Hvis ikke, tør jeg påstå at jeg aner litt dobbeltmoral hos deg...

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Man kan ha generellet stor respekt for norsk lov selv om det er enkelte elementer man ikke er 100% enig i.
    Okey, greit nok, du mener altså at dersom du er uenig i en del av norsk lov, så skal det være greit å bryte den?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akseptere og akseptere... Jeg aksepterer det om du er ute etter å ta folk som sprer (kall det gjerne) ulovlig informasjon på internett også. Jeg synes ikke nødvendigvis at du er en teiting fordeom. Det er mange plan man kan snakke om dette i.
    Har du aldri sett en lov som du mener er uriktig?

En ting har iallefall historien lært oss små mennesker! Det finnes ingen ting som kan kalles et totalitært system, det finnes altid unntak og differenser.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    Det er vel ingen som gidder å betale gode penger for å se deg sitte ved tastaturet å ru*** om kveldene. :twisted:

Det er tydelig at du har et ganske uvanlig syn på hva en musiker er for noe, og hva disse bidrar med i samfunnet. For meg så ville et liv uten musikk vært ganske tomt. Musikken er helt nødvendig for å komme gjennom hverdagen fra fest til fest. Bare tenk på hvordan musikk får i gang en fest, å sitte på bussen/toget uten tilgang til musikk, jeg får nesten abstinens bare ved tanken, eller det å kunne benke seg i sofaen og sette på en nyinnkjøpt CD man har ventet på over ett år etter at man begynte å lese om det på favorittartistenes hjemmesider osv.

I tillegg så er musikken ganske avgjørende for å få frem innholdet i en film og evner faktisk å heve opplevelsen av filmen. Og med film så kommer jeg egentlig frem til poenget. DVD samlingen du viser frem på siden over hjemmekinoen din så ganske stusselig ut, og dersom den består av pirat kopierte DVD'er som den tydelig bærer inntrykk av så er du vel egentlig bare en simpel tyv og du kan ikke lenger hjemme deg bak frasen om at "du ikke gidder å betale musikere som kun driver med hobbyen sin."
    les hele posten min litt mer nøye og du vil fårstå

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne tråden, har du spurt copyright-innehaveren om rett til å benytte deg av disse bildene?

Disse produsentene lever av å selge høyttalere, ikke bilder av høyttalerene. Hadde jeg tatt høyttalerene, ja da hadde jeg vært en dobbeltmoralist. I en vurdering av hvem høyttaler man ønsker å kjøpe, finner man noen bilder. Tror du ikke produsentene synes det er ok at man limer inn et bilde i en slik diskusjon (som i grunn er markedsføring av dem)?

Hvis du ikke ser forskjellen med å benytte et bilde i den sammenhengen hvor man skal kjøpe et produkt og det å laste ned et album man ikke betaler for, da har du nok "litt" problem med hvordan du ser på ting.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, greit nok, du mener altså at dersom du er uenig i en del av norsk lov, så skal det være greit å bryte den?
    Jeg tror du må være mester til å lage stråmenn. Jeg kommenterte at du sier at personen ikke har så stor respekt for norsk lov. Hva jeg mener om å bryte norsk lov har jeg ikke sagt noe om.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse produsentene lever av å selge høyttalere, ikke bilder av høyttalerene. Hadde jeg tatt høyttalerene, ja da hadde jeg vært en dobbeltmoralist. I en vurdering av hvem høyttaler man ønsker å kjøpe, finner man noen bilder. Tror du ikke produsentene synes det er ok at man limer inn et bilde i en slik diskusjon (som i grunn er markedsføring av dem)?

Hvis du ikke ser forskjellen med å benytte et bilde i den sammenhengen hvor man skal kjøpe et produkt og det å laste ned et album man ikke betaler for, da har du nok "litt" problem med hvordan du ser på ting.
    Såvidt meg bekjent så er det vel ikke forskjell på handlingene i forhold til lovens bokstav. Hvor går grensen?
    Det er et element som blir benyttet som reklame, men det er alikevel copyright på det, da kan man kopiere?
    Det er et element som er en direkte biinntekt til skaperen, da kan man kopiere?
    Det er et element som er direkte inntekt til skaperen, da kan man ikke kopiere?

Sannsynligvis syns produsenten at det er greit, men da burde man ikke tatt copyright på det. Heller lisensiert det under creative commons eller lignende. Forøvrig er argumentet skremmende likt enkelte som er for piratkopiering av musikk bruker.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mener du seriøst at en url til et bilde av en høyttaler kan sammenlignes med å laste ned opphavsbeskyttet musikk uten å betale for det?
    Men du seriøst at Gallo taper salg av en høyttaler fordi jeg har lagt ut bilde av en slik høyttaler i den tråden uten å spør Gallo om tillatelse?

De som lever av fotografi, fotokunstnere, vannmerker bildene sine. Det gjøres også med bilder her på minhjemmekino og minhifi slik at dersom bildene brukes av andre, så vil man uansett få med vannmerket.
    Jeg synes det er enormt stor forskjell på et veldig godt bilde tatt av Akto av en hjemmekino enn et reklamebilde for Gallo på deres hjemmesider.
    Jeg mistenker veldig at du skjønner dette også.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Joda, skjønner at du vil frem til at de da toretisk kommer i et dilemma, hvis det var det du ville frem til?
    Jeg skjønner da bare ikke hvorfor du tar det med et eksempel som ikke lar seg gjennomføre, ei skjønner jeg hvorfor tillegger personene holdninger og handlinger som vi ikke kan vite om de har eller utfører.
    Det var udiskutabelt hvilken holdning vedkommende har. Tror du må lese sammenhengen om igjen.

Side 31 av 133 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •