Piracy..is it a crime? - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 133 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 2649
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Hvilken kanal?
    Adresse til nettside?+
    svt.se - 24 Direkt

Live lydstream - ikke TV.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, nå var det paus i rettsaken, så jeg tar meg en røykepause.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Genuint interesserte artister lager musikken uansett hvor mye penger de måtte dra inn på det. Dette er selvsagt noe plateselskapene vil legge lokk på, da de vet folk vil forsvare deres sak dersom folk tror plateselskapene er nødvendige for at musikk skal produseres.
    For meg betyr det ingenting om artisten er genuint interessert eller. Om artisten bare gjøre det for pengenes skyld er det helt greit for meg, så lenge musikken er bra!
    Etter min mening er det da synd hvis mister disse artistene pga sviktende platesalg.

Men ellers enig i det du skriver om bredden. Mye musikk som er "oppdaget" pga tilgjengeligheten.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Selv er jeg veldig fornøyd med at den oppvoksende mengden setter høyere krav og ikke vil betale for dårlig kvalitet på dårlige løsninger. Bransjen får endre policy og gi de god nok kvalitet for riktig pris.
    Slik jeg ser det, er det noe som tilbyr et produkt. Har du ikke betalingsvilje til å legge kronene på bordet, nei da for du sitte uten musikk og film.

Slik det er i dag, er det anarkistiske tilstander. Alle gjør det de selv vil uten å offre en tanke til lov og orden.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har ikke selv lest hele direktivet, men dette leste jeg nettopp i en artikkel på ITavisen:

I EU-direktiv 2000/31/EG står det at den som tilbyr en tjeneste ikke er ansvarlig for hva som overføres. For å være ansvarlig, må tjenestetilbyderen selv starte overførselen.

Dette burde vel legge argumentasjonen om at Piratebay står ansvarlig for hva som foregår blant brukerne død?

Følger forøvrig med på rettsaken live nå. Ganske morsomt å høre aktor prøve å grille disse guttene.
    Var en dom i Finland som skulle være ganske analog slik jeg forstår det - der kunne man ikke benytte dette direktivet. Dagen startet med at man delte ut denne dommen. Leste bare flyktig hva det handlet om. Finland er Finland, men de er også i EU som Sverige.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er jo mer kranglete enn kabeldiskusjoner pleier å være.

Det bør ikke dømmes i saken grunnet at potensielle ulovligheter blir systematisert på lik linje med lovligheter.

For å dra (enda en) parallell til Google, så har de jo eksempelvis bildesøk med visning av "thumbnails".

Vi kan for eksempel søke på AV-utstyr i Google sitt bildesøk. Det kommer da gjerne opp produktbilder omfattet av copyrights, private eller komersielle. Men folk er fritt frem til å velge noe ulovlig ved å kopiere bildene og bruke de i eksempelvis bruktannonser for å selge produkter på AVforum (uten å spørre rettighetshaverne av bildene).

Om man velger å gjøre det, er det både nedlasting av ulovlig materiale, via Google, og deling, via salgsannonse på AVforum (hvor andre igjen kan kopiere bildet).

Forøvrig; ja man kan godt syntes at ulovlig nedlasting er noe dritt, men selv om disse gutta mer eller mindre har tilrettelagt for slik nedlasting så er de ikke ansvarlig for hva du eller naboen foretar seg.
    Selv om noen har lagt en stein utenfor et vindu med det formål at noen skal kaste den gjennom vinduet, så er det faktisk den som kaster steinen gjennom vinduet som utfører et lovbrudd. Med mindre det er eieren av vinduet, selvfølgelig.

- Er Aftenposten, eller journalist, kriminell når de skriver (deler) at "alle" blir tilbudt hasj på nøyaktig geografisk angitt sted? (Refererer direkte til hvor man finner noe ulovlig)

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Denne tråden er jo mer kranglete enn kabeldiskusjoner pleier å være.

Det bør ikke dømmes i saken grunnet at potensielle ulovligheter blir systematisert på lik linje med lovligheter.

For å dra (enda en) parallell til Google, så har de jo eksempelvis bildesøk med visning av "thumbnails".

Vi kan for eksempel søke på AV-utstyr i Google sitt bildesøk. Det kommer da gjerne opp produktbilder omfattet av copyrights, private eller komersielle. Men folk er fritt frem til å velge noe ulovlig ved å kopiere bildene og bruke de i eksempelvis bruktannonser for å selge produkter på AVforum (uten å spørre rettighetshaverne av bildene).

Om man velger å gjøre det, er det både nedlasting av ulovlig materiale, via Google, og deling, via salgsannonse på AVforum (hvor andre igjen kan kopiere bildet).

Forøvrig; ja man kan godt syntes at ulovlig nedlasting er noe dritt, men selv om disse gutta mer eller mindre har tilrettelagt for slik nedlasting så er de ikke ansvarlig for hva du eller naboen foretar seg.
    Selv om noen har lagt en stein utenfor et vindu med det formål at noen skal kaste den gjennom vinduet, så er det faktisk den som kaster steinen gjennom vinduet som utfører et lovbrudd. Med mindre det er eieren av vinduet, selvfølgelig.

- Er Aftenposten, eller journalist, kriminell når de skriver (deler) at "alle" blir tilbudt hasj på nøyaktig geografisk angitt sted? (Refererer direkte til hvor man finner noe ulovlig)
    Synes dette var veldig greit forklart av deg her Mentor!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger dog å ikke ta standpunkt i denne saken her og nå, men jeg mener at enhver form for utvidet kulturtilbud kommer folk flest til gode. Si feks. Musikk på internett (myspace og slikt).

Vi mennesker trives og vokser ofte med mye kulturelle inputs rundt oss og det får vi absolutt av internettet! Da tenker jeg som betalende OG som ikke betalende klient.

Selv betaler jeg til tjenester som Spotify og slikt da jeg gjerne vil nyte musikk uten reklameavbrudd pluss at jeg synes det er lurt å støtte oppunder slike "foretak" da de uten tvil er et steg i riktig retning.

Da kommer saken til følgende: Er det slik at det er til de flestes beste å kunne nyte av et slikt kulturtilbud eller er tapene til platebransjen så store at de veier ut alle andres fordeler?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min egen del tenker jeg ikke mest på platebransjen, men filmbransjen. Når man leser at på kort tid er torrenten til Batman The Dark Knight lastet ned 7 mill ganger, så begynner man å lure (mener det var så mange som hadde lastet den ned). Nå er det ikke sikkert alle lastet ned hele filmen og avbrøt osv, men alikevel er det et mange!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om tv-serier mister mange seere som følge av ulovlig nedlasting ? Og blir serier kansellert etter kun en sesong på grunn av det ? (f.eks. Invasion) Det er vel mulig å laste ned serier lovlig også hos de forskjellige kanalene? Blir kanskje mer satsing på det.

Newcomer Bigtwin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    For min egen del tenker jeg ikke mest på platebransjen, men filmbransjen. Når man leser at på kort tid er torrenten til Batman The Dark Knight lastet ned 7 mill ganger, så begynner man å lure (mener det var så mange som hadde lastet den ned). Nå er det ikke sikkert alle lastet ned hele filmen og avbrøt osv, men alikevel er det et mange!
    Lasta ned denne tittelen, og gikk umiddelbart ut og kjøpte den på BD etterpå. Har de tapt penger på meg da?:twisted:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bigtwin
    Lasta ned denne tittelen, og gikk umiddelbart ut og kjøpte den på BD etterpå. Har de tapt penger på meg da?:twisted:
    Tror du alle har gjort det samme som deg? Dette er bare et solskinnseksempel.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bigtwin
    Jeg har flere bekjente som nærmest har sluttet å kjøpe filmer, plater og lydbøker, de bruker kun TPB. Ja men kvaliteten da? -spør jeg. Nei det gir de beng i, den er bra nok. Så jeg tror nok du utgjør mindretallet Bigtwin.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier ofte å rippe CD-er fra kompiser eller laste ned FLAC fra nettet for å sjekke ut ny musikk. Det jeg liker, derimot kjøper jeg på CD/Vinyl i tillegg

Synes det er en fin måte å gjøre det på.

Menyer på resturanter burde ha smaksprøver, eller hva?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Menyer på resturanter burde ha smaksprøver, eller hva?
    Finnes en masse "smaksprøver" på musikk hos Amazon.com / Amazon.co.uk
    Også på iTUNES kan du få prøvelytte mange låter, de fleste faktisk. Men du jo ikke kjøpe dem derfra, det er ikke noe krav.

CDON har vel også prøvelytting.

Men det du skriver gjør jeg (og har jeg gjort) mange ganger. De som da tror jeg ikke kjøper platene, kan bare ta en titt i postkassa mi 2-3 ganger i uka

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv synes jeg piratkopiering er noe dritt prinsipielt sett, men synes overhodet ikke at det er tjenestetilretteleggerne som skal straffes for dette. Det er etter mitt skjønn ene og alene brukernes ansvar.

Jeg sitter selv med masse vilje til å kjøpe musikk selv, men jeg finner bare ikke det jeg er ute etter, dvs den musikken jeg ønsker i lossless format uten å måtte få med en masse cd-er jeg ikke har bruk for i tillegg.
    Per i dag er det kun én tjeneste som tilbyr det jeg ønsker, og det er fildelingsnettverk.

Dette mener jeg at utelukkende er platebransjens skyld, og de får ikke en krone av meg før jeg får det jeg faktisk ønsker (med enkelte unntak selvfølgelig) som det i dag ikke finnes noen unnskyldning for å ikke kunne levere. Dette vil jo selvfølgelig ikke avhjelpe problemet med fjortenåringer som laster ned mp3 i limewire, men det vil definitivt sørge for inntjening fra oss som tilhører den noe eldre og mer bemidlede gruppe som faktisk ønsker å gi noe tilbake om vi bare hadde fått noe å kjøpe.

Når det gjelder film så synes jeg dette med sløve piratkopier er en dum utvikling. Film koster så mye å lage og gir så stor underholdningsverdi for mannen i gata, at jeg synes de fortjener det de får. Her har vi imidlertid ingen umiddelbare løsninger slik jeg ser det. Eneste måtte i såfall være at de som tenker ut sikkerhetskopibeskyttelser koker hodene sammen slik at formatet faktisk reellt sett blir låst til mediet uten at sperren kan omgåes noen øyeblikk senere.
    Utfordringen her, som også gjelder for musikk, er at denne beskyttelsen må være såpass at den kan tilfredsstille fremtiden i form av at mer og mer kommer til å lagres på disk og ikke eksterne media, uten å ty til dagens latterlige implementasjoner av DRM. Det må da finnes måter å kunne låse/autentisere en film til en enkelt person uten å måtte låse filmen til et enkelt maskin eller program. Slik kan man ved salg/videreføring av filmen overføre muligheten til å åpne filmen til neste person, men da vil systemet selvfølgelig sørge for at den opprinnelige brukeren mister muligheten til å åpne filmen om han fremdeles har selve filmen liggende. Noe som kan sammenlignes med krypto og PKI f.eks.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Dette mener jeg at utelukkende er platebransjens skyld, og de får ikke en krone av meg før jeg får det jeg faktisk ønsker (med enkelte unntak selvfølgelig) som det i dag ikke finnes noen unnskyldning for å ikke kunne levere.
    Det er jo en litt pussig filosofi, synes du ikke?
    "Hvis ikke jeg får kjøpe det jeg ønsker, kan jeg "stjele" det i stedet?"
    Stjele, eller låne. Kall det hva du vil. ;-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer: du ser en fin dressjakke i vinduet på Dressmann. Du går inn og sier du vil kjøpe den. Svaret er dessverre: det må du gjerne, men det er en hel dress og koster 999,-

Nei, jeg vil bare kjøpe jakka
    Beklager, men den selges kun som en hel dress

Stjeler du da jakka like godt?

Jeg er 100% enig med deg i at platebransjen ikke har fulgt med i utviklingen. Jeg vil også kjøpe LOSS LESS musikk fra nettet. Ønsker jeg selve CD plata, cover, innstikk - så kjøper jeg det (slik jeg gjør det i dag). Men jeg vil ha VALGMULIGHETEN!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Marsboer: du ser en fin dressjakke i vinduet på Dressmann. Du går inn og sier du vil kjøpe den. Svaret er dessverre: det må du gjerne, men det er en hel dress og koster 999,-

Nei, jeg vil bare kjøpe jakka
    Beklager, men den selges kun som en hel dress

Stjeler du da jakka like godt?
    Nei, du kopierer den.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var filosofien, Håkon. Holdningen, som forøvrig tråden startet med. Moralen, om du vil.

Side 29 av 133 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •